حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان برای نظام مهندسی کشور یک فاجعه مهندسی حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان برای نظام مهندسی کشور یک فاجعه مهندسی

حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان برای نظام مهندسی کشور یک فاجعه مهندسی

حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان برای نظام مهندسی کشور یک فاجعه مهندسی ، است. ترافیک تهران را یک نفر دیگر بوجود می آورد و باید دیگری آن را مدیریت کند!

کد خبر: 010320004 تاریخ انتشار: جمعه ۲۰ خرداد ۰۱ - ۷:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان برای نظام مهندسی کشور یک فاجعه مهندسی ، است. ترافیک تهران را یک نفر دیگر بوجود می آورد و باید دیگری آن را مدیریت کند!

حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان برای نظام مهندسی کشور یک فاجعه مهندسی

حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان برای نظام مهندسی کشور یک فاجعه مهندسی
رئیس شورای عالی استان ها گفت: حادثه متروپل یک فاجعه مهندسی است
پرویز سروری ادامه داد: حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان برای نظام مهندسی کشور یک فاجعه مهندسی است
وی در حاشیه ششمین جلسه شورای عالی استان‌ ها در مورد ترافیک تهران گفت: ترافیک تهران را یک نفر دیگر بوجود می آورد و باید دیگری آن را مدیریت کند!
سروری گفت: بطور سالانه هشتصد هزار خودرو وارد شهر تهران می‌ شود که کمتر از ۱۰ درصد آن نیز از شهر خارج نمی‌ شود. در مورد حل ترافیک تهران باید یک تصمیم ملی گرفته شود و باید سهم‌تقصیر و سهم‌تاثیر این موضوع مشخص گردد.
وی با تاکید بر اینکه نمی ‌توان با راه‌اندازی اتوبان و بزرگراه جدید مشکل ترافیک تهران را برطرف کرد، افزود: اگر موتورسیکلت‌ها ساماندهی نگردند و این حجم خودرو وارد شهر شود، شهرداری می ‌تواند چه کاری برای حل ترافیک تهران انجام دهد؟
وی ادامه داد: شهرداری تهران با حمایت شورای شهر قرار گاه ترافیک راه‌اندازی کرده است که در این قرارگاه دستگاه‌های ذی‌ربط حضور دارند تا به وظایف خود را جامه عمل بپوشاند.
سروری برای تسهیل ترافیک در پایتخت گفت: یک سوم بودجه شورای شهر تهران به موضوع حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده و تسهیلات ویژه‌ای برای مردم در خصوص استفاده از اتوبوس و حمل و نقل عمومی پیش بینی شده است.
رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به نقش دولت در توسعه حمل و نقل عمومی، افزود: شش هزار دستگاه اتوبوس در تهران طی چهار سال اخیر به حدود دو هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است و اگر بخواهیم به وضعیت قبلی خود دست پیدا کنیم باید حدود چهار هزار دستگاه اتوبوس خریداری کنیم!
وی افزود: دولت همانند گذشته باید در خرید اتوبوس برای حمل و نقل عمومی کمک کند؛ متاسفانه طی سال ‌های اخیر دولت به نقش خود را در این زمینه عمل نکرده است، الحمدالله دولت جدید آمادگی خود را برای این همکاری اعلام کرده است.
رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: در گذشته ۸۲.۵ درصد هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس را دولت و ۱۷.۵ درصد آن را شهرداری پرداخت می‌ کرد. اکنون هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس پنج میلیارد تومان است که شهرداری ها به تنهایی توانایی خرید آن را ندارند.
حادثه متروپل مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ ها بود
وی در پاسخ به پرسشی در مورد حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان بیان کرد: اگر این حادثه منجر به یک مقرره جدید نشود به ملت ایران و کسانی که جان خود را در این حادثه از دست دادن ظلم شده است.
وی گفت: در حادثه متروپل مجموعه از ناکارآمدی، تخلفات و سواستفاده و… را شاهدیم؛ در این حادثه هیچ کاری در جای خود انجام نشده است. در بخش طراحی اجرا و بخش‌های دیگر ساختمان متروپل اشکالات اساسی وجود دارد.
سروری با بیان اینکه پیمانکار ساختمان متروپل در کار کارفرما دخالت کرده است و روندی برخلاف قانون را به کارفرما تحمیل کرده است، گفت: از طرفی ناظر ساختمان متروپل باید این ساختمان را متوقف می ‌کرد.
وی افزود: در حادثه ریزش ساختمان متروپل سهم تقصیر بسیار زیاد است و نمی‌توان گفت سهم تقصیر تنها به شهرداری و شورا سازمان نظام مهندسی و… برمی گردد.
وی اظهار داشت: می‌خواهیم موضوع ریزش ساختمان متروپل در آبادان زمینه ساماندهی ساخت و ساز در کشور را فراهم کنیم.
وی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسه‌ای با سازمان نظام مهندسی کشور گفت: زمانی که ناظر در جای دیگری مشغول به کار است نمی ‌تواند به ساختمان نظارت داشته باشد! در نهایت این ناظر طی روز بتواند از ساختمان در حال ساخت بازدید کوتاهی داشته باشد که در این بازدید کوتاه ای ناظر نمیتوانند تخلفات صورت گرفته را شناسایی کند!
رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: ناظر باید در ساختمان مستقر باشد و این پیشنهادی است که ما به سازمان نظام مهندسی و وزارت کشور ارائه کرده ایم باید این موضوع با این ۲ نهاد به جمع‌بندی برسد و شیوه نامه های نظارت و اجرا باید تغییر کند.
وی گفت: حادثه پلاسکو منجر به مقرره جدید نشد؛ در آن حادثه تنها گفتار درمانی و همدلی صورت گرفت اما برنامه ریزیهایی که در مورد ریزش ساختمان پلاسکو صورت گرفت، منجر به مقرره جدید نشد. از همین رو ما هنوز شاهد این اتفاقات هستیم ما بعنوان شورای عالی استان‌ ها این موضوع را پی‌گیری می ‌کنیم و مطالبه گر آن هستیم.
حادثه متروپل یک فاجعه مهندسی است
سروری ادامه داد: حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان یک اتفاق خیلی تلخ و ناگوار است که برای نظام مهندسی کشور که در دنیا جایگاه رفیع دارد یک فاجعه مهندسی است.

تفاهم شورای عالی استانها و راهنمایی و رانندگی
رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: جلسه‌ای با حضور معاون وزیر راه و رئیس راهنمایی و رانندگی کشور با نمایندگان این شورا برگزار گردید و موضوعات بدون هیچ محدودیتی بیان گردید، در این جلسه مقرر شد تفاهم نامه ای با رئیس راهنمایی و رانندگی کشور منعقد گردد که در این تفاهم نامه موضوعات شوراها و مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور ریاست محترم قوه قضاییه برگزار گردید؛ اظهار داشت: در این جلسه حجت‌الاسلام محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه برای تشکیل کارگروه مدیریت شهری اعلام آمادگی کردند. در این کارگروه موضوعات مهم مدیریت شهری با قوه قضاییه پی‌گیری خواهد شد. هم‌چنین کارگروه های دیگری با دیوان عالی اداری، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر مجموعه ‌های مرتبط با مدیریت شهری تشکیل خواهد شد.
کسالت رئیس قوه قضائیه
وی گفت: مقرر بود در این جلسه شورا رئیس محترم قوه قضاییه حضور داشته باشند ولی متاسفانه به علت کسالتی که برای ایشان پیش آمد کرد از حضور ایشان محروم شدیم ان شالله در اجلاس آینده رئیس محترم قوه قضاییه در جلسه شورای عالی استان‌ها شرکت خواهند کرد و تفاهم نامه مابین شورای عالی استان ‌ها عملی خواهد رسید.
استقبال از سامانه جامع مصوبات کشور
رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع مصوبات کشور افزود: مصوبات بلدیه از ابتدای شکل‌گیری تاکنون در سراسر کشور در این سامانه بارگذاری خواهد شد و ناسخ و منسوخ مصوبات مشخص خواهد شد.
سروری افزود: سامانه جامع مصوبات کشور یک بانک اطلاعاتی بزرگ جریان کارشناسی و حقوقی کشور است . این سامانه در تهران طی چهار سال دوازده میلیون بازدید داشته است.
وی افزود: اکنون این سامانه رونمایی شده است و در فاز نخست مصوبات شورای عالی استان‌ها در این سامانه بارگزاری گردید.
مشکلات مردم در مورد اسناد قولنامه‌ها پی‌گیری خواهیم کرد
رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات زیاد مردم در مورد اسناد قولنامه‌ای گفت: در جلسه‌ای که اخیراً با رئیس سازمان ثبت و اسناد کشور برگزار کردیم، این موضوع مورد توجه قرار گرفت. در این جلسه به راه‌کارهایی دست پیدا کردیم که این راه‌کارها در یک کارگروه حقوقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ خرداد ۰۱
309 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0