انتصاب ریاست جدید هیات اجرایی انتخابات هشتمین دوره شورای مرکزی رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد:

آیین ‌نامه کنترل ساختمان کان ‌لم ‌یکن می ‌شود

فرج الله رجبی با اشاره به این که آیین نامه کنترل ساختمان موجب حذف سازمان نظام مهندسی و نیز پیچیده شدن فرآیند ساخت وساز می‌ شود درعین حال عنوان کرد: آیین نامه کنترل ساختمان کان لم یکن می ‌شود.

کد خبر: 960726011 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ مهر ۹۶ - ۱:۱۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، فرج الله رجبی با اشاره به این که آیین نامه کنترل ساختمان موجب حذف سازمان نظام مهندسی و نیز پیچیده شدن فرآیند ساخت وساز می‌ شود درعین حال عنوان کرد: آیین نامه کنترل ساختمان کان لم یکن می ‌شود.آیین ‌نامه کنترل ساختمان کان ‌لم ‌یکن می ‌شود

آیین ‌نامه کنترل ساختمان کان ‌لم ‌یکن می ‌شود

آیین ‌نامه کنترل ساختمان کان ‌لم ‌یکن می ‌شود

آیین ‌نامه کنترل  ساختمان کان ‌لم ‌یکن می ‌شود

رجبی در مورد آخرین وضعیت اصلاحیه قانون نظام مهندسی ساختمان با بیان این که اکنون اصلاحات نهایی درکمیته تخصصی مربوطه صورت گرفته است گفت: با توجه به اصلاحات صورت گرفته این اصلاحیه ظرف ۱ الی ۲ هفته آینده برای تصویب نهایی بصحن علنی مجلس می‌ رود.
رجبی ادامه داد: درصورت تصویب اصلاحیه قانون نظام مهندسی ساختمان، آیین نامه کنترل ساختمان کن لم یکن میشود.
وی با اشاره به این که چنان چه اصلاحاتی که درقانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان پیش بینی گردد به تصویب برسد حتما آیین نامه کنترل ساختمان نیازمند تجدید نظراساسی خواهد شد هم چنین بر لزوم ایجاد تغییرات اساسی درآیین نامه کنترل ساختمان اشاره کرد و افزود: من معتقد هستم که آیین نامه کنترل ساختمان نه تنها کیفیت ساخت وساز را بالا نمیبرد و گلوگاههای موجود در صنعت ساختمان را باز نمیکند بلکه هم چنین موجب پیچیده شدن فرآیند ساخت وساز می‌ شود.
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم چنین به انتقاد از برخی از مفاد این آیین نامه پرداخت و تصریح کرد: در این آیین نامه در حالی مسئولیت بازرسی به شهرداری سپرده شده است، که این دستگاه خود اعتراف می ‌کند از شرایط وزیر ساخت‌ های لازم برای قبول این مسئولیت برخوردار نیست.
رجبی با تاکید بر این که جای تعجب است که درحالیکه قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس درحال بررسی واصلاح است ولی در مقابل وزارت راه اقدام به تهیه آیین نامه میکند اظهار داشت: تعجب ‌آورتر از این امر هم آن است که سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان مهم ترین رکن قانون نظام مهندسی در این آیین نامه حذف گردیده است.
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این پرسش که ولی گفته میشود که سازمان نظام مهندسی از ره گذر این آیین نامه از بنگاه داری معاف میشود و بجایگاه واقعی خود باز می‌ گردد گفت: در این آیین نامه سعی شده است که در اول و آخر صدور پروانه، سازمان نظام مهندسی ساختمان از چرخه ساخت وساز حذف گردد.
رجبی هم چنین به سیاست‌ های دولت در حوزه مسکن نیز حمله کرد و با اعلام این که سیاست بازآفرینی بافت ‌های فرسوده نمی ‌تواند بعنوان یک رکن اصلی و سیاست مهم برای حوزه مسکن پذیرفته شود افزود: وزارت راه بدنبال آن است که نوسازی یک سری از محلات را در دستور کار خود قرار دهد که بهیچ عنوان نمی‌ تواند جواب گوی حوزه مسکن باشد.
وی هم چنین با اشاره به این که ما معتقد هستیم که وزارت خانه راه وشهرسازی بعنوان یک راهبرد ملی ملزم است که سیاست های حوزه مسکن را گرداوری کند خاطر نشان ساخت: بخشی از مشکلات ایجاد شده در حوزه اشتغال ناشی از رکود بخش ساخت ‌و ساز است و متاسفانه هیچ نشانی از این که دولت برای تحرک بخشی به مسکن دارای برنامه مشخصی باشد وجود ندارد.

آیین ‌نامه کنترل ساختمان کان ‌لم ‌یکن می ‌شود


رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیکاری دست اندرکاران صنعت ساختمان مانند کاردان‌ ها، کارگران ماهر، مهندسین و … را ازجمله تبعات فقدان راهبرد دولت درعرصه مسکن دانست و یاد آور شد: بنده این موضوع را حتما درمجلس پی گیری خواهم کرد و تاکید می‌ کنم که سیاست بهسازی بافت های فرسوده نمی‌ تواند بعنوان یک سیاست و راهبرد اصلی درحوزه مسکن پذیرفته شود و این سیاست بهیچ عنوان قابل قبول نیست.
وی هم چنین در واکنش به اظهارات اخیر وزارت راه و شهرسازی که در هفدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن عنوان کرد که انتظار دارند در حوزه مسکن فیل هوا کنیم تاکید کرد: کسی انتظار ندارد آقای آخوندی در حوزه مسکن فیل هوا کند ولی ایشان اگر یک گنجشک درآسمان مسکن هوا کند برای ما کفایت می ‌کند.
وی با یادآوری این موضوع که ده ‌ها صنعت به حوزه مسکن وابسته است عنوان کرد: وزارت خانه راه وشهرسازی که متولی امر مسکن است نمیتواند نسبت به تحرک بخشی به حوزه مسکن بی تفاوت و بی انگیزه باشد.
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه اظهارات خود مجددا سیاست بهسازی بافتهای فرسوده را بعنوان یکی از سیاست های اصلی دولت درحوزه مسکن را به چالش کشاند و مطرح کرد: این که وزارت راه وشهرسازی بخواهد بهسازی بافت‌ های فرسوده را جایگزین سیاست‌ های عمومی کلان مسکن کند یک مغالطه است.
وی هم چنین از مکاتبات خود با معاونت اول ریاست جمهوری و نیز رئیس مجلس خبرداد و ابراز داشت: بنده اخیرا مکاتباتی با معاونت اول رئیس جمهوری و نیز رئیس مجلس داشته ‌ام و در نامه ای که خطاب به ریاست مجلس داشتم تاکید کرده ام که برای رفع معضل بیکاری کمیسیونهای مرتبط مجلس وارد عمل شود و از وزارت خانه های مربوطه خواستار ارائه راهبرد شوند.
رجبی در ادامه اظهارات خود هم چنین بر تلاش خود بمنظور فراهم کردن زمینه حضور کاردان‌ ها در عرصه صنعت ساختمان اشاره کرد و افزود: نظام مهندسی و نظام کاردانی زیر یک چتر واحد هستند و حضور توامان کاردان‌ ها و مهندسین در صنعت ساختمان موجب ایجاد هم افزایی و نیز افزایش کیفیت ساختمان می‌ شود.
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور دوباره بر مشکل بیکاری که بگفته وی سبب شده است بخش عظیمی از عوامل فنی و اجرایی صنعت ساختمان دچار چالش شوند اشاره کرد و اظهار داشت: اغلب مهندسین وکاردان‌ ها و کارگران ماهر بیکار هستند و همه این افراد چشم به راه دولت هستند.
منبع : خانه ملت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

گروه الکترونیک تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ مهر ۹۶
1430 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0