دیدار هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان با زیویار استاندار لرستان دیدار هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان با زیویار استاندار لرستان

دیدار هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان با زیویار استاندار لرستان

دیدار هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان با زیویار استاندار لرستان ، و دالوند معاونت عمرانی استانداری با محوریت ارائه گزارش عملکرد در حوزه ساخت‌وساز استان صورت گرفت

کد خبر: 010829007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ آبان ۰۱ - ۸:۲۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، دیدار هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان با زیویار استاندار لرستان ، و دالوند معاونت عمرانی استانداری با محوریت ارائه گزارش عملکرد در حوزه ساخت‌وساز استان صورت گرفت

دیدار هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان با زیویار استاندار لرستان

دیدار هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان با زیویار استاندار لرستان
دیدار هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان با زیویار استاندار لرستان و دالوند معاونت عمرانی استانداری با محوریت ارائه گزارش عملکرد در حوزه ساخت‌وساز استان
دیدار هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان با زیویار استاندار لرستان و دالوند معاونت عمرانی استانداری با محوریت ارائه گزارش عملکرد در حوزه ساخت‌وساز استان در محل دفتراستاندار برگزار گردید.
در این جلسه استاندار لرستان با اشاره به‌ لزوم وجودی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به‌عنوان یک مجموعه راهبردی بیان کرد: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان از تشکل‌ های حرفه‌ای کشور است و در بحث رعایت استانداردهای ساخت‌وساز در حوزه ساختمان، این سازمان وظایف مهمی بر عهده دارد.
زیویار ادامه داد: نیروهای آموزش‌ دیده در حوزه مهندسی ساختمان از مهم‌ترین ظرفیت‌ های انسانی بشمار می‌ روند که در حیطه رعایت استانداردهای ساختمان می‌ توان از دانش و تجربه آن‌ها استفاده کرد.
وی ادامه داد: عدم رعایت برخی موارد در حوزه ساختمان، سبب به وجود آمدن مشکلاتی در رابطه با ایمنی ساختمان می‌شود که با استفاده از ظرفیت تخصصی مهندسان سازمان نظام‌مهندسی این مشکل رفع می‌ گردد.
وی تصریح کرد: افزایش جمعیت استان طی سال‌ های اخیر، بالا رفتن ساخت‌وسازها در شهرها را به دنبال داشته و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در این‌ بین نقش بسزایی در بحث رعایت استانداردها ایفا می‌کند.
استاندار لرستان افزود: خیلی مهم است موانع حقوقی در حوزه ساخت‌وسازها رفع و برخی قوانین دست‌وپا گیر در این رابطه اصلاح شوند تا بهترین نتیجه از اقدامات انجام‌شده حاصل گردد.
زیویار گفت: برای پیشبرد اهداف این سازمان لازم است برنامه‌ های عملی منطبق بادانش روز دنیا ارائه شود و برای اجرای اثرگذار آن‌ها تعامل سازمان نظام‌مهندسی ساختمان با سایر دستگاه‌های اجرایی استان مورد انتظار است.
در این دیدار، علی‌رضا آریان مهر رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان با بیان اینکه: اکثر ساخت‌وسازهای که در کل استان صورت می‌ گیرد توسط اعضای دارای پروانه اشتغال به کار سازمان نظام‌مهندسی ساختمان طراحی و نظارت می‌ گردد، به ویژه پروژه‌ های خصوصی که در محدوده‌ی شهری هستند، اما در فرآیند ساخت و ساز استان مشکلات عدیده‌ای در مورد اجرا نشدن قوانین نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان مواجه هستیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان گفت: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به‌ عنوان یک تشکل حرفه‌ای در کنار استانداری و تمام دستگاه‌ های اجرایی استان است که باتوجه به اهمیت موضوع و رویکرد سازمان اومیدوار هستیم با همکاری‌ های لازمه گامی در توسعه صنعت ساختمان استان برداریم و موانع و مشکلاتی که در مباحث ایمنی، استحکام، معماری و شهرسازی استان وجود دارد با واکاوی و جلسات هم‌اندیشی از نقض قانونی جلوگیری به عمل آید.
آریان مهر با اشاره به نامه وزارت کشور که در خردادماه سال جاری با توجه به ریزش ساختمان متروپل آبادان به تمام استانداری‌ های کشور فرستاده شده است، بیان کرد: اهمیت این موضوع سبب شد تا در ساخت‌وسازها به سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان بیشتر تأکید گردد و هم‌چنین به کسانی که صلاحیت صدور پروانه ساختمانی را دارند موردتوجه قرار گیرند، در این موضوع جهت صدور پروانه ارگان‌ های سازمان نظام‌مهندسی، شهرداری‌ ها، اداره راه و شهرسازی و بنیاد مسکن قرار دارد، اما گاهی می‌ بینیم با عبور از قوانین و مقررات بنا بر کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری از تخلفات ساختمانی با دریافت جرائم توسط رأی صادره کمیسیون در ساخت‌وسازهای غیرمجاز و اجرایی نشدن قوانین و مقررات ساختمانی روبرو هستیم که این فرآیند مشکلاتی برای سازمان نظام‌مهندسی و هم‌چنین جامعه مهندسی با توجه به بحث ساختمان‌ های ناایمن که تمام نهادهای نظارتی پی‌گیر این موضوع هستند به وجود می‌آورند. این امر متأسفانه در کل کشور تقریباً آمار بالایی دارد.
وی تصریح کرد: هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان برای ارتقاء فرایندهای اداری که به‌ صورت سنتی در انجام پروژه‌ های ساختمانی بین شهرداری و سازمان انجام می‌گرفت را با در دستور کار قرار دادن راه‌اندازی یک سیستم مدرن که بتوان این نواقص را برطرف کند و هم‌چنین به شفاف‌سازی درروند اجرای پروژه‌ های ساختمانی بپردازد، سامانه ارتباط الکترونیکی با

شهرداری‌ های استان را راه‌اندازی کرده که در حال حاضر این سامانه در هشت شهر استان رونمایی شده است، راه‌اندازی این سیستم در راستای اجرای سیاست‌ های دولت محترم جمهوری اسلامی ایران در بحث ارتباط الکترونیکی بین ارگان و سازمان‌ ها مبتنی بر دولت الکترونیک است.
آریان مهر ادامه داد: سازمان نظام‌مهندسی برای نخستین بار در کل کشور یک سیستم یکپارچه که قابلیت برقراری ارتباط با تمام شهرداری‌ های استان را دارد راه‌اندازی کرد این کار در دیگر استان‌ های کشور صورت گرفته است و لیکن به‌ صورت پایلوت و بیشتر در مراکز استان‌ ها در حال راه‌اندازی است.
در ادامه رئیس سازمان استان لرستان، از روند ارسال پروژه‌ های ساختمانی از شهرداری به سازمان توضیحاتی را بیان کرد، مبنی بر روش سنتی و غیرمتعارفی که در استان جاری است، هیات مدیره سازمان استان از سال گذشته با کارشناسی مسائل مربوط به راه‌اندازی سیستم الکترونیکی اقدام به راه‌اندازی سامانه ارتباط الکترونیکی با شهرداری‌ های استان کرد و در این سامانه تا به امروز ۳ تا از خدمات پروژه‌های ساختمانی که بین شهرداری و سازمان وجود دارد، از فرایند دستی به الکترونیکی تبدیل‌شده‌اند که برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای ناایمن و تسریع در امورات اداری تغییر پیدا کرده‌اند، در این سامانه نقشه‌ های ساختمانی، گزارشات مرحله‌ای ع

ملیات ساختمانی و شکایات و تخلفات جهت بررسی در شورای انتظامی به‌ صورت سیستمی است.
آریان مهر افزود: مشکلی که جهت برقراری ارتباط الکترونیکی وجود دارد در برخی از شهرداری‌ های استان، کم بودن درآمد از شهرداری‌ ها برای ایجاد زیرساخت‌ های لازم از نظر سخت‌ افزاری و نرم‌افزاری است که سازمان نظام‌مهندسی برای رفع این مشکل، با طراحی و راه‌اندازی یک سیستم یکپارچه که آن را به‌ صورت رایگان در شهرهای کوچک در اختیار شهرداری‌ ها قرار داده است تا بتوانیم با شفاف‌سازی، عملکرد مناسب در زمان اجرای عملیات ساختمانی را رصد کنیم و از تخلفات اداری و کم‌کاری‌های لازم در مباحث نظارتی جلوگیری کنیم.
وی در ادامه با توجه به پروژه متروپل آبادان و کتاب متروپل واکاوی یک فاجعه که توسط شورای مرکزی نظام‌مهندسی به تألیف درآمده است اشاره کرد: با توجه به وجود معضل دو نقشه‌ای در ساختار اجرای پروژه‌های ساختمانی کشور این اوامر سبب به وجود آمدن ساختمان‌ های ناایمن بسیاری در کشور شده‌اند.
در خاتمه اظهارات آریان مهر خواستار حمایت مسئولین از اقدامات سازمان نظام‌مهندسی شدند که این روند سیستمی شدن و الکترونیکی کردن ارائه خدمات ادامه داشته باشد و با تغییرات شهردار یا هیات مدیره ها سازمان تعهدات و مفاد این توافق‌نامه‌ها پابرجا باشد تا کمک بزرگی در ساختار ساختمان‌سازی و ایمنی ساختمان را در آینده مشاهده کنین.
در ادامه جلسه، مجید جی افرام عضو هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان و شورای مرکزی با اشاره به مشکلاتی که در استان وجود دارد، ادامه داد: گردش مالی که در حوزه ساخت‌وسازهای غیردولتی که سازمان نظام‌مهندسی ساختمان آن را مدیریت و نظارت می‌ کند ۲ برابر بودجه عمرانی استان است با فرض اینکه ما در سال پانصد هزار مترمربع ساخت‌وساز ساختمان داشته باشیم با این احتساب می‌ توانیم ببینیم که چه سرمایه‌ی عمرانی بالایی در استان ما هزینه می‌ گردد، این امر خیلی مهم است و متعلق به همه مردم است، مردمی که همه‌ی عمر زحماتشان را پس‌انداز می‌کند تا بتوانند یک واحد کوچک از این پانصد هزار متر مربع را خریداری کنند، حالا ما با معضل بزرگی در امر ساختمان با نام دو نقشه‌ای و بی‌نقشه‌ای روبرو هستیم که باعث از بین رفتن سرمایه‌های این مردم می‌ شود.
جی افرام با اشاره به اینکه اگر یک ساختمان بنا بر بلاهای طبیعی و یا نواقص فنی و فروبریزد منجر به صدمات جانی و خسارت مالی می‌ شود که در این حال حیطه مسئولیت‌ ها اصلاً مشخص نیست یعنی معلوم نیست که طراحی ساختمان توسط چه کسی صورت گرفته است، ناظران مدعی می‌شود که نقشه‌ای جهت نظارت نداشته و در همان ابتدای عملیات ساختمانی گزارشی با عنوان مغایر با نقشه‌ها و پروانه ساختمانی صادر شده به مراجع صدور مجوز ساخت ارسال کرده‌اند و در این‌ بین مجریان ساختمان هم به علت وجود نداشتن نقشه‌ های مصوب و تائید نشده از مراجع صدور پروانه در سردرگمی به سر می‌برند، این وضعیت ساخت‌وساز در استان ماست، آیا شما به‌ عنوان عالی‌ترین مقام مسئول حاکمیتی کشور در این استان پذیرای این موضع هستید؟ جامعه مهندسی با این معضل مواجه است، معضلی که در آن حوزه مسئولیت جان انسان‌ ها هم مشخص نیست. سوداگران از این معضل نهایت استفاده را برده و هرکدام سهم خود را از بازار مسکن می‌ برند و مردم بیچاره با این وضعیت اسفناک روبرو هستند! اگر شهرداری‌ها این روند را اصلاح کنند، این معضل حل خواهد شد.

سازمان نظام‌ مهندسی با شورای شهر و مسئولین شهرداری جلسات متعددی داشته که در آن اعضای شورای شهر و مسئولین شهرداری‌ها اذعان داشتند که اگر درآمد جرائم ساختمانی را دریافت نکنیم توانایی در پرداخت هزینه‌ های شهرداری و حقوق کارکنان را نخواهیم داشت حتی نمی‌ توانیم هر ۶ ماه یک‌ بار هم حقوق آن‌ ها را پرداخت نماییم و این امر را صراحتاً مطرح می‌ کنند. در شهرداری‌ ها هیچ‌گونه چشم‌انداز و رویکردی برای درآمدهای پایدار وجود ندارد!
وی افزود: پیشنهاد ما این است که شهرداری‌ ها برای هر ساختمان دو بار کمیسیون ماده صد را برگزار کند، یک‌ بار در زمانی که در حال اجرای مرحله فونداسیون ساختمان هستیم و ناظر گزارش تخلف ساختمانی و مغایر با نقشه‌ های مصوب و اطلاعات مندرج در پروانه را ارسال کرده است، شهرداری با ورود به این مرحله دستور اصلاح نقشه‌ ها را صادر می‌ کند و جرائم مشاهده‌ شده را به صدور فیش‌ های مربوطه دریافت می‌ کند، در این پروسه حداقل کاری که صورت می‌گیرد این است که ساختمان در حال ساخت با یک نقشه با هویت بنا خواهد شد و کیفیت عملیات اجرای ساختمان بهتر خواهد شد، سازمان نظام‌ مهندسی نقشه را کنترل خواهد کرد و جان و مال مردم هم در امان خواهد بود، اگر شهرداری در همان مرحله اول عملیات ساختمانی دستور اصلاح پروانه و نقشه را صادر کند تکلیف سازمان و مهندسین ساختمان مشخص خواهد شد. درخواست ما کمک جهت اصلاح این روند غلط است به خاطر مردم تا این امر باعث نشود سرمایه عظیم که در مباحث ساخت‌وساز است هدر برود.
در ادامه اعضای هیات مدیره نظرات و دیدگاه های خود را در مورد مسائل سازمان به موازات افزایش کیفیت  و حجم خدمات ارائه کردند.
روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان
منبع: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ آبان ۰۱
218 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0