افزایش رونق خرید و فروش واحدهای مسکونی

بحران بانکی بازار مسکن را پر رونق کرد

دست اندرکاران بازار مسکن از افزایش رونق خرید و فروش واحدهای مسکونی بعد از انتشار شایعات بانکی اخیر خبر میدهند.

کد خبر: 960403022 تاریخ انتشار: شنبه ۳ تیر ۹۶ - ۳:۴۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، دست اندرکاران بازار مسکن از افزایش رونق خرید و فروش واحدهای مسکونی بعد از انتشار شایعات بانکی اخیر خبر میدهند.بحران بانکی بازار مسکن را پر رونق کرد

بحران بانکی بازار مسکن را پر رونق کرد

بحران بانکی بازار مسکن را پر رونق کرد

بحران بانکی بازار مسکن را پر رونق کرد

انتشار شایعاتی بنا بر احتمال ورشکستگی تعدادی از مؤسسات اعتباری و بانکی، موجب افزایش مراجعات مردم بمشاوران املاک برای خرید مسکن شده است. موضوعی که رونق این بخش را تا حدودی تسریع کرده و بعضی هم معتقد هستند تشدید تمایل برای ورود مجدد نقدینگی به بازار مسکن، بزودی تشدید هم خواهد شد.
کارشناسین اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش مسکن دوباره میتواند به یکی از رقبای دیگر گونه های سرمایه گذاری در دوران خروج منابع مالی مردم از مؤسسات اعتباری تبدیل گردد یا خیر؟، عمدتا پاسخ مثبت میدهند ولی پاسخهای آن ها عمدتا با اما و اگر روبرو است؛ با این وجود بطور کلی مسکن در دوران رونق با توجه به سوددهی بالاتر آن نسبت به سپرده بانکی، ارز و طلا، خواهد توانست در مدتی کوتاه و حداکثر تا ۱ سال آینده گوی سبقت را از رقبای خود بگیرند.
محمدرضا حجتی کارشناس سرمایه گذاری مسکن با اشاره بطولانی شدن رکود در بخش مسکن طی سالهای گذشته، بیان کرد : این دوره طولانیترین دوره رکود در این بخش در دهه های اخیر بود که بیش از چهل و چهار سال بطول انجامید. همین طولانی شدن دوره رکود موجب شده بود برخی عنوان کنند که مسکن دیگر نخواهد توانست به بازار جذاب برای سرمایه گذاران تبدیل گردد.
حجتی با اشاره به این که بخش مسکن بدلیل نیاز اولیه مردم هیچگاه از دور رقابتهای اقتصادی خارج نخواهد شد، گفت: در دوره ای که رکود خرید و فروش مسکن حاکم بود، بخش اجاره هم بدلیل وابستگی به معاملات خریدو فروش، دچار ثبات در نرخها شده بود که دور و تسلسل در این بخش را بدنبال داشت به این معنا که آن هایی که دنبال خرید واحد مسکونی بودند، بدلیل عدم افزایش شدید اجاره بها در ۳،۴ سال گذشته، به اجاره نشینی ادامه داده و از تصمیم خود مبنی بر خرید مسکن با این توجیه که ارزانتر خواهد شد، عقب نشینی کردند؛ از سویی هم بازار اجاره بها بدلیل رکود بخش خرید و فروش امکان افزایش بیش از اندازه را نداشت؛ ضمن این که بالا بودن نرخ سود سپرده های بانکی نیز در ثابت ماندن یا ارتقا نرخ اجاره بها با شیب کند آن، تأثیر داشت.
وی با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده ها از یک طرف و انتشار شایعه احتمال ورشکستگی تعدادی از مؤسسات اعتباری که سود بالایی به سپرده گذاران میدادند، از طرف دیگر، ادامه داد: این مسائل دست بدست هم داد تا دوباره خرید و فروش مسکن با سرعت بیش تری رونق بگیرد؛ بخصوص که طبق اخبار جهانی، نرخ طلا بدلیل بالارفتن منابع طلای کشورهای پرمصرف مثل هند و چین تا ۲ سال آینده افزایش چشم گیری نخواهد یافت.
این کارشناس اقتصادی با اعلام این که افزایش استقبال از خرید مسکن در دوره کوتاه مدت، بیش تر بسمت خرید واحدهای مسکونی موجود و کم تر از پنج سال ساخت هدایت میشود، افزود: بعلت آن که با کاهش ساخت و ساز روبرو هستیم و در ۲ سال گذشته ساخت مسکن و پروژه های مسکونی تا حدودی متوقف شده بود، فعلا متقاضیان بسمت واحدهای مسکونی با سن کم تر از پنج سال تمایل دارند. ولی در صورت تداوم رکود ساخت مسکن، قیمت این واحدها نیز بسرعت افزایش خواهد یافت؛ مگر این که مجددا پروژه های مسکن سریعا شروع شوند.


این انبوه ساز مسکن با اشاره به احتمال افزایش نقدینگی سرگردان در ماههای آینده، عنوان کرد: یک احتمال نیز وجود دارد که با توجه به بالا بودن نرخ مسکن، مردم ندانند با سرمایه های خرد خود چکار کنند و درنتیجه دوباره مدتی منابع مالی از این بانک به بانکی دیگر گردش کند. این وضعیت هنگامی پایان می یابد که حوزه ساخت و ساز فعال گردد.
به گفته حجتی، این بار و بعد از اتمام رکود این بخش باید نظارت نهادهای مسئول در ساخت و ساز اعم از شهرداریها، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان بگونه ای باشد که ساخت واحد مسکونی بسمت احیای بافتهای فرسوده و هم چنین بصورت واحدهای مسکونی حداکثر تا هشتاد متر مربعی هدایت شود نه این که دوباره لوکس سازی برای دست یابی به سودهای نجومی در مناطق گران شهرها باب گردد.
منبع : افکار نیوز

 

کانال تلگرام نظام مهندسی قزوین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ تیر ۹۶
964 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0