آئین روز مهندسی در شیراز مسئول کمیته گل خانه های سازمان جهاد کشاورزی استان فارس

درآمد سالانه هشتصد میلیارد ریالی استان فارس از تولید گل

مسئول کمیته گل خانه های سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در مورد وضعیت تولید گل در این استان بیان کرد: در فارس سیصد و پنجاه شش هکتار سطح زیر کشت گل اعم از فضای باز و گلخانه ای وجود دارد که در آن دویست و شش میلیون و ده هزار گل شاخه بریده تولید میشود.

کد خبر: 960415009 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۵ تیر ۹۶ - ۸:۵۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،مسئول کمیته گل خانه های سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در مورد وضعیت تولید گل در این استان بیان کرد: در فارس سیصد و پنجاه شش هکتار سطح زیر کشت گل اعم از فضای باز و گلخانه ای وجود دارد که در آن دویست و شش میلیون و ده هزار گل شاخه بریده تولید میشود.درآمد سالانه هشتصد میلیارد ریالی استان فارس از تولید گل

درآمد سالانه هشتصد میلیارد ریالی استان فارس از تولید گل

درآمد سالانه هشتصد میلیارد ریالی استان فارس از تولید گل

درآمد سالانه هشتصد میلیارد ریالی استان فارس از تولید گل

علی اکبر کاری با اشاره به این که عرصه های مذکور پانصد و نود و دو بهره بردار دارد، گفت: از وسعت مورد اشاره سیصد و هفتاد و سه هزار متر مربع و یا بعبارتی بالغ بر سی و هفت هکتار گلخانه، سی و سه میلیون و پانصد و هفتاد هزار گل رز و در شش هزار و چهارصد متر مربع از فضای باز نیز سیصد هزار و هشتصد شاخه گل رز تولید می شود.
کاری اظهار داشت: هم چنین در صد و هشتاد و چهار هکتار از اراضی آبی استان، صد و شصت و یک میلیون شاخه گل نرگس و در صد و سی و سه هکتار از اراضی دیم که عمدتاً عرصه های منابع طبیعی در کازرون است، ده میلیون و ششصد و هفتاد و دو هزار شاخه گل نرگس تولید می گردد.
وی با اعلام اینکه ارزش گل های تولیدی فارس بالغ بر هشتصد میلیارد ریال است ادامه داد: ارزش گل نرگس تولیدی در فارس ۵/۲۵۷ میلیارد ریال، گلهای رز گلخانه ای حدود پانصد میلیارد ریال، گل رز تولیدی در فضای باز یک و نیم میلیارد ریال و گل آنتریوم که در دو هزار مترمربع گلخانه تولید میشود حدود شش میلیارد ریال است.
مسئول کمیته گلخانه های سازمان جهاد کشاورزی فارس در پاسخ به این سوال «خبرجنوب» که چرا عمده گل های تولیدی فارس، گل رز و نرگس است، افزود: استان فارس از قدیم الایام مستعد تولید گل نرگس بوده و پیاز گل نرگس شیراز از بهترین نوع پیاز این گل است.
کاری تصریح کرد: هم چنین درمورد اقبال فعالین عرصه گل و گیاه به گل رز باید گفت که پرورش و نگه داری گل رز نسبت به سایر گیاهان تزئینی خیلی راحت است و اغلب فعالین این عرصه، اطلاعات کافی از نیاز غذایی، نور، دما، اکسیژن، آب، گازکربنیک و… برای پرورش گل رز دارند، ضمن آنکه حضور یک شرکت هلندی در فارس که پیشینه خیلی خوبی برای تولید بوته های گل رز داشت در اقبال مردم به تولید این گل خیلی اثر گذار بود، این در حالیست که نیازهای مورد اشاره سایر گلهای پرورشی خیلی متفاوت است و اطلاعات بهره برداران عرصه گل برای کشت و پرورش آن به اندازه احتیاج نیست.
او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر علل عدم مشمول شدن گل های پرورشی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی اظهار داشت: گرچه گل و گلخانه مشمول بیمه محصولات کشاورزی که توسط بانک کشاورزی در حال اجراست نمیشود، ولی متقاضیان بیمه گل و گلخانه میتوانند با استفاده از شرایط ایجاد شده توسط بیمه مرکزی از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان فارس نسبت به این کار با عنوان بیمه تجاری – کشاورزی اقدام نمایند.
کاری گفت: البته چنان چه گل های پرورشی در فارس بدلیل حوادث غیرمترقبه از بین رفته و یا دچار خسارت گردد، از طریق اعتبارات حوادث غیرمترقبه، بخشی از این خسارات جبران میشود.


وی، مهمترین مشکل فعالین عرصه گل را بحث رکود بازار و نوسان قیمت دانست و عنوان کرد: محرم و صفر در رکود کامل به سر برده و قیمتها بطور کامل میشکند که این وضعیت، تولیدکننده ها و بهره برداران عرصه گل را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
وی نبود پایانه گل در فارس را مشکل دیگری در این زمینه نام برد و اظهار داشت: این معضل بهمراه نبود اتحادیه و یا تشکلی که محصول بهره برداران گل را خریداری نماید سبب شده تا بهره برداران گل بجای پرداختن بمسایل تخصصی پرورش گل، هم چون مدیریت داخلی گلخانه، تهیه فرمول کود و … هم و غم خود را روی فروش و بازاریابی بگذارند.
او سود بالای تسهیلات بانکی این زیر بخش را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: با نرخ پانزده درصدی تسهیلات بانکی در این بازار کساد تامین هزینه های سرسام آور تولید، خیلی سخت است.
این مسئول با تاکید به اینکه وضعیت موجود سبب شده تا گلخانه داران برای کم کردن هزینه های خود، گاهاً تجهیزات ارزان قیمت و بی کیفیت بخرند گفت: بذر، پایه گل، کود، خدمات فنی و مشاوره ای، هزینه های آب، برق، گاز و هزینه بوته های گران سبب شده فعالین این بخش نتوانند تجهیزات با کیفیت که عمدتاً گرانقیمت هستند را خریداری نمایند و این مشکل موجب شده تا نتوانند گلهایی با کیفیت مناسب تولید و عرضه کنند.
وی در مورد تامین بوته گلهای رز از هلند خاطر نشان کرد: بوته های هلندی گران است و قیمت هر بوته آن سیزده هزار تومان میباشد این در حالیست که نمونه داخلی آن چهار الی پنج هزار تومان قیمت دارد که البته بدون کیفیت لازم است.
مسئول کمیته گلخانه های سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: این بوته های ایرانی از قلمه هلندی گرفته شده که با اقدامات هرمونی پایه جدید ایجاد میکنند که کیفیت لازم را ندارد.
وی با بیان اینکه اقدامات حمایتی برای کاهش هزینه ها میتواند منجر به افزایش کیفیت و کمیت تولید شود، مطرح کرد: در همین شرایط فعلی که مشکلاتی بر سر راه تولید کنندگان و پرورش دهندگان گل وجود دارد شانزده هکتار در ۳ ماهه اول امسال بسطح گلخانه ها اضافه شده که دو هکتار آن برای پرورش گل و گیاه است و سالانه منجر به افزایش تولید سه میلیون شاخه گل در فارس میشود.
منبع : جماران

 

کانال تلگرام نظام مهندسی آذربایجانشرقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ تیر ۹۶
1182 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0