تخلف مهندسان ناظر در کمیسیون ماده 100 ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

تخصیص بودجه کلان برای اجرای مقررات ملی در ساخت ‌و ساز

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که دو خط مشی اصلی برای سازمان نظام مهندسی تهران در نظر گرفته شده است، بیان کرد: ۴ ناظره کردن ساختمانها و مجری ذیصلاح از اهم فعالیتهای سازمان نظام مهندسی در سالهای آینده خواهد بود .

کد خبر: 960525010 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ مرداد ۹۶ - ۸:۲۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که دو خط مشی اصلی برای سازمان نظام مهندسی تهران در نظر گرفته شده است، بیان کرد: ۴ ناظره کردن ساختمانها و مجری ذیصلاح از اهم فعالیتهای سازمان نظام مهندسی در سالهای آینده خواهد بود .تخصیص بودجه کلان برای اجرای مقررات ملی در ساخت ‌و ساز

تخصیص بودجه کلان برای اجرای مقررات ملی در ساخت ‌و ساز

سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

تخصیص بودجه کلان برای اجرای مقررات ملی در ساخت ‌و ساز

حسن قربان خانی در هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان با بیان مطلب فوق گفت: اکنون شصت و هشت درصد ساختمانها در تهران زیر هزار و پانصد متر و تنها دارای ناظر سازه ای هستند در حالیکه باید ۳ ناظر برق، تاسیسات و معمار هم در این ساختمانها حضور داشته باشند. ما امروز شاهد مقاومت بی دلیلی از طرف شهرداری در بحث حضور مجریان ذیصلاح و چهار ناظره شدن ساختمانها هستیم.
قربانخانی با اعلام این که امیدواریم چیدمان شهرداری جدیدمقاومتی در برابر قانون نداشته باشند. ادامه داد: استدلال شهرداری هم اینست که حضور مهندسین سبب افزایش هزینه ساخت و ساز میشود و حتی این موضوع را کمک به مردم تلقی میکنند که ما ب:-Pشدت با این موضوع مخالف هستیم، زیرا نظارت تنها دو الی سه درصد هزینه تمام شده است.
او در ادامه به اهمیت مجری ذیصلاح اشاره داشت و افزود: بحث اجرا و نظارت در کنار هم میتواند برآیند مطلوبی در ساخت و ساز کشور داشته باشد . بهر حال با ارتقای جایگاه و توجه به مجری ذیصلاح و دستگاه نظارت کننده بر کار مجری ذیصلاح از ابتدا تا صدور پایانکار میتواند اثرات موثری بر روند ساخت و ساز داشته باشد.
وی تصریح کرد: تنها ناظر ذیصلاح برای امر ساخت و ساز سازمان نظام مهندسی است و از آغاز صدور مجوز تا صدور پروانه پایانکار ناظران نظام مهندسی باید در پروژه حضور داشته باشند.

قربانخانی با اشاره  این که به جز دو مورد عنوان شده امسال توجه به مقررات ملی ساختمان از اهم برنامه های سازمان نظام مهندسی تهران است عنوان کرد: در این راستا بودجه کلان برای اجرای مقررات ملی در ساخت ‌و ساز در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به  این که رویکرد دیگر ما توجه به مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان یعنی بحث نگه داشت و کنترل و ارائه خدمات بعد از ساخت یک ساختمان است، مطرح کرد: این موضوع جزو سیاست گذاریهای سازمان نظام مهندسی تهران نیز است زیرا تنها بازاری که در آینده برای جامعه مهندسین وجود دارد مبحث بیست ودوم است.
وی عنوان کرد: جز دو راه کار گفته شده جامعه مهندسی ما نمیتواند به راه حل دیگری امید داشته باشد حتی اگر رکود بازار مسکن هم از بین برود.
وی با بیان  این که رعایت مقررات ملی ساختمان باید به یک مطالبه عمومی تبدیل گرد ادامه داد: باید فلسفه وجودی مقررات ملی ساختمان در زمان ساخت و بعد از ساخت بر همگان بیان گردد  .

قربانخانی با اعلام این که دوران رکود فرصت مناسبی برای استفاده از مهندسین در مبحث بیست و دوم)مقررات ملی ساختمان است افزود: توجه به این موضوع در کنار صدور خدمات مهندسی میتواند در اشتغالزایی مهندسان اثرگذار باشد .
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورو صدور خدمات مهندسی تصریح کرد: این موضوع یک موضوع فرا بخشی است و باید ارگانهای مختلف همچون سفارت خانه ها و وزارت خارجه در آن دخالت مستقیم داشته باشند . ما از لحاظ مهندس متخصص توان مند هستیم و تنها در انتظار باز شدن روابط گسترده برای صدور این خدمات هستیم .
وی با یادآوری بازنگری قانونی نظام مهندسی عنوان کرد: اگرخواهان دست یابی به ساختمان‌ های ایمن و نیز ارتقای کیفیت ساخت وسازها هستیم لازم است که درقانون نظام مهندسی یک سری اصلاحات انجام دهیم و انجام این اصلاحات با بهره گیری از نظرات کارشناسی اهل فن باشد.
قربانخانی در ادامه تصریح کرد:ما در هر شرایط مدافع حقوق مهندسین هستیم و امیدواریم مجلس هم حقوق این افراد را در نظر داشته باشد.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام اخبار نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ مرداد ۹۶
942 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0