هفدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، با تلاش دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی هفدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، با تلاش دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی

هفدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، با تلاش دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی

هفدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، با تلاش دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی ، با شعار " شهرسازی، سلامت عمومی، شهرسازگار با بیماری‌های پاندمیک" برگزار شد

کد خبر: 990824004 تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ آبان ۹۹ - ۸:۴۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، هفدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، با تلاش دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی ، با شعار ” شهرسازی، سلامت عمومی، شهرسازگار با بیماری‌های پاندمیک” برگزار شد

هفدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، با تلاش دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی

هفدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، با تلاش دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی
هفدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی برگزار گردید
هفدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی با شعار ” شهرسازی، سلامت عمومی، شهرسازگار با بیماری‌های پاندمیک” با تلاش دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی بعنوان عالی ترین نهاد برگزار کننده و تصمیم گیرنده در مورد مراسم بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی کشور، یک‌شنبه هجدهم آبان ماه بصورت آنلاین برگزار گردید.
در این بزرگ‌داشت شهردار تهران، پیشکسوتان، اساتید دانشگاه، صاحبنظران شهرسازی کشور بصورت آنلاین به ارائه سخنرانی پرداختند.
در آغاز این آئین، الهام امینی عضو هیأت مدیره و دبیر هیأت رئیسه گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ضمن تبریک صمیمانه و تهنیت روز جهانی شهرسازی، به تشریح اهداف دبیرخانه دائمی بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، ارتقاء سطح دانش شهرسازی درحوزه مجامع حرفه ای و عمومی، ایجاد زمینه های مشترک جهت اتخاذ رویکردهای واحد در حوزه شهرسازی، ایجاد زمینه تقویت ارتباطات شهرسازان محافل مختلف شهرسازی کشور و جامعه بین المللی، ارتقاء سطح آگاهی مدیران شهری از الزامات و نیازهای حرفه ای شهرسازی و دیگر اموری که به ارتقاء شهرسازی و حقوق شهروندی بیانجامد، پرداخت.
وی گفت: دبیرخانه ملی بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی با تشکیل بیش از بیست و سه نشست هم اندیشی مراسم سال نود و نه را با شعار “شهرسازی؛ سلامت عمومی؛ شهر سازگار با بیماری‌های پاندمیک” طرح ریزی و در جهت میل به اهداف خود یعنی شناساندن حوزه شهرسازی به عموم مردم و تجلیل از فرهیختگان و پیشکوتان فعالان شهرسازی کشور قدم برداشت.
امینی ادامه داد: با شیوع کرونا بعنوان یک پدیده بهداشتی و زیستی در جهان، آشوب در سیستم پیچیده شهرها و فضاهای شهری و غیره سایه افکنده و شهرها به ناچار دچار دگریسی شده و خواهند شد. پاندمی کرونا، ریسکهای پنهان جوامع بشری را آشکار و تداوم آن نقشه های شهرسازان را تغییر داده و میدهد. امروز بعد از گذشت ۹ ماه از تجربه اپیدمی کرونا تأثیر برنامه های توسعه شهری بر انتشار ویروس برای شهرسازان و کارشناسان علوم شهری مسجل شده و دبیرخانه ملی بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی بیش از هر زمان دیگری، پرداختن به موضوع شهر سازگار با بیماری‌های اپیدمیک را لازم و درس آموزی از تجربه های همه گیری بیماری کرونا را برای مدیران و برنامه ریزان توسعه شهری لازم و ضروری میداند.
وی با بیان اینکه الگوی سکونت، محله های خودکفا، شهرسازی محله محور، نهادهای محلی، حمل و نقل شهری عمومی، کسب و کارهای شهری خرد و محلی، موضوع تاب آوری، شهر هوشمند و غیره که از مهمترین مؤلفه های شهرسازی هستند و نگاه بلند مدت دبیرخانه ملی بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی را از دهه های قبل به خود اختصاص داده اند، اشاره کرد امروز بار دیگر بسیار جدی پی‌گیر و با رویکرد علمی _ اجرایی این موضوعات را در دبیرخانه دنبال می کنیم.
وی از جامعه شهرسازی کشور دعوت کرد با همراهی این پویش ملی، اجرایی شدن سیاستهای شهرسازانه و تبیین تأثیر آنها در کاهش تلاطمهای مدیریت‌های شهری را تقویت و یاری کنند.
وی تصریح کرد: دبیرخانه ملی بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی در پیشبرد اهداف عالی خود، استفاده از فرصت تعامل و گفت و گو در سطح ملی و بین المللی را ضروری دانسته و بنا به رسالت ذاتی خود در راستای سیاستهای شهرسازی ایران و در پرتو تفکرات خردمندانه اعضای خود عزم جدی در این زمینه برداشته و هر ساله با استفاده از دیپلماسی علمی شهرسازی، روابط خود را گسترش داده و تا حد زیاد قابل توجهی ارتقاء جایگاه شهرسازی ایران زمین را به سرانجام رسانده است. امسال نیز متفاوت تر از هر سال با ایجاد هماهنگی با جامعه جهانی شهرسازان، برای نخستین بار در کشور با همکاری شهرداری تهران حضور شهرسازان ایرانی در صحنه های جهانی شهرسازی تسهیل و عضویت در جامعه جهانی شهرسازی “آیزوکارپ” را با هدف تبادل نظر و تجربه رقم زده است.
در ادامه این آئین، احمد سعیدنیا رئیس دبیرخانه بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، علی عسگری مدیر علمی و محقق پروژه های مرتبط با کوید_۱۹ و هم‌چنین عضو آکادمی گروه مدل سازی کوید ۱۹ آژانس بهداشت عمومی فدرال کانادا، پیروز حناچی، شهردار تهران، پیشکسوتان منتخب امسال به ارائه سخن پرداختند و نقطه نظرات خود حول شعار سال امروز را تحلیل و بیان کردند.
احمد سعیدنیا، رئیس دبیرخانه گرامی‌داشت روز جهانی شهرسازی بعنوان سخنران افتتاحیه در این همایش با تاکید بر اینکه شهرها بعنوان زیستگاه انسان باید دارای خصوصیت زیست پذیر باشد، بیان کرد: سلامت و بهداشت دو مقوله مهم در زیست پذیری شهر است و شیوع بیماری کرونا نشان داد که تراکم جمعیت و سیستم حمل و نقل عمومی مخاطرات بزرگی را در شهرها سبب شده است، چنان‌چه شهرها بعنوان کانون انتشار بیماری شناخته شده اند.
سعیدنیا گفت: این پاندمی هشدار بزرگی است که علاوه بر بهداشت فردی، رعایت بهداشت و سلامت محیط زیست مهمترین مساله درشهر سالم است و باید بصورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.
پیروز حناچی، شهردار محترم تهران در آئین گرامی‌داشت روز جهانی شهرسازی با عنوان این که پاندمی کرونا در یک‌صد سال گذشته مهم ترین پاندمی و پس از جنگ جهانی دوم جدی ترین چالش جهانی است که شرایط شهرها را تحت تاثیر قرار داده است، بیان کرد: با توجه به این که شهرها بعنوان مراکز توسعه پاندمی شناخته شده اند، توجه به سلامت در برنامه ریزی شهری را بعنوان یکی از مقوله های قابل اهمیت الزامی کرد و نشان داد که میبایست به این موضوع نگرش جدیدی داشته باشیم.
حناچی ادامه داد: تشویق به رعایت فاصله گذاری اجتماعی، انزوا، در خانه ماندن و هم‌چنین تعطیلی مراکز ورزشی و تفریحی از جمله اتفاقات ناشی از پاندمی کرونا است که بصورت مستقیم غیر مستقیم بر روح و روان و سلامت شهروندان تاثیر گذار است و بعد از کنترل بیماری، بازگشت به شرایط گذشته، به آسانی ممکن نیست. پس در پایان راهی هستیم برای آغاز راهی جدید که دراین مسیر رفتارها و روشها نیز دگرگون میشود.
وی ادامه داد: تقویت پیوند ساکنین محلات با تجربه ورود در مقیاس محلات، توسعه محورهای پیاده و دوچرخه،هوشمندسازی شهرها، افزایش تاب آوری شهر و شهروندان از جمله مباحثی هستند که پس از شیوع این پاندمی بصورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.
شهردار تهران، با اشاره به برنامه های اجرایی در توسعه قلمرو عمومی و تهران هوشمند بیان کرد: ارائه خدمات شهری از طریق استارتاپها از جمله اقدامات اجرایی است که “تهران من” با بیش از ۵/۲ میلیون کاربر خدمات گسترده ای را در این حوزه ارائه میکند.
وی با عنوان این که در دوره مدیریت جدید شهری تلاش شد تا شهر آرام تر، زیست پذیرتر و ارزان تر و با انضباط شهری اداره گردد، تصریح کرد: با توجه به اینکه روزهای پایانی قرن را سپری میکنیم برنامه های زیادی برای تهران ۱۴۰۰ در چند محور زیست پذیری شهر، حاکمیت اندیشه و عقل در توسعه شهر، توسعه متوازن شهر، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه مسیرهای پیاده و دوچرخه پیش بینی شده است.
در ادامه برنامه بدنبال هدف ارتقا جایگاه شهرسازی ایران با هماهنگی بعمل آمده با جامعه جهانی شهرسازان پیام تبریک فرانک دوهانت، دبیر اجرایی ایزوکارپ و دکتر علی الرئوف، نائب رئیس ایزوکارپ به مناسبت روز جهانی شهرسازی به صورت کلیپ پخش گردید.
در پیشبرد اهداف عالی دبیرخانه و استفاده از فرصت تعامل و گفت و گو در سطح بین المللی، دکتر زهیر صباغ پور آذریان، معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات و امور بین املل شهرداری تهران به سخنرانی پرداخته و با اشاره به اینکه روز جهانی شهرسازی روزی ویژه‌ برای شناخت و ارتقاء جایگاه برنامه‌ریزی شهری در شکل‌دهی به جوامع پویا است، عنوان کرد: با توجه به ارتباطات موثر با سازمان آیزوکارپ در حوزه برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی و ضرورت استفاده از شبکه ارزشمند و دانش فنی آن سازمان و با توجه به مشکلات فراوان ناشی از تحریم ‌ها از جمله عدم امکان پرداخت حق عضویت، شهرداری تهران افتخار دارد بعنوان تسهیل‌کننده و رابط ملی آیزوکارپ در ایران فعالیت خود را برای تسهیل ارتباطات و انتقال دانش علمی و فنی از طریق ایجاد یک شبکه ملی و برگزاری رویدادها و جلسات تخصصی با همکاری و تایید آن سازمان و حمایت متخصصان حوزه شهرسازی شروع کند. صباغ‌پور با ابراز امیدواری نسبت به این که «همچون گذشته از حمایت دبیرخانه ملی بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی که از فعالان حوزه شهرسازی در ایران است و با شبکه‌ای از متخصصین این حوزه در ارتباط نزدیک است، بهره‌مند گردیم»، بیان کرد: متقابلا شهرداری تهران آمادگی دارد با بهره‌گیری از ظرفیت‌ های خود در راستای تحقق شعار امسال دبیرخانه، همکاری ‌های بین‌المللی را تقویت کند.
در ادامه آئین تأسیس دفتر ملی سازمان جهانی آیزوکارپ در تهران رسما اعلام و دبیرخانه ملی بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی بنا به رسالت خود عزم جدی در راستای حمایت و همراهی با این دفتر، آمادگی خود را برای هم آفرینی صنفی در این حوزه اعلام داشت.
درادامه این آئین، علی عسگری، عضو آکادمی گروه مدل سازی کوید -۱۹ آژانس بهداشت عمومی فدرال کانادا به ارائه سخن با عنوان نظریه پردازان شهرسازی و کوید ۱۹ پرداخت که مورد استقبال پر شور مخاطبان قرار گرفت.
در این آئین، بمنظور ترویج فرهنگ احترام و تجلیل از پیشکسوتان شهرسازی کشور در حوزه های دانش نظری، حرفه، مدیریت اجرایی و مرتبط، آیین معرفی چهره های ماندگار عرصه شهرسازی ایران زمین که تکرار ناشدنی انجام و لوح تقدیر به ایشان اهدا شد.
عنایت اله رحیمی، محمد حسین پاپلی یزدی، سعید سادات نیا و فریدون قریب به ترتیب بعنوان شهرسازان پیشکسوت در حوزه های مدیریت اجرایی مرتبط با شهرسازی، حوزه حرفه و دانش نظری، معرفی و تجلیل شدند.
به رسم ادب و احترام در هفدهمین مراسم بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی، یاد درگذشتگان پیشکسوت دبیرخانه که برای جامعه شهرسازی کشور خاطره ساختند و امسال رخ در نقاب خاک کشیدند، سید محسن حبیبی و مهندس جواد اکبری، گرامی داشته شد.
در خاتمه از منتخبان مسابقه عکاسی هفدهمین بزرگ‌داشت روز جهانی شهرسازی در دو بخش داخلی و خارجی که با تمرکز بر موضوع تاب آوری شهری در برابر بیماری پاندمیک و طبق معیارهای همچون برانگیختن احساسات بیننده و به تصویر کشیدن احساسات انسانی، توجه به جزئیات پیش پا افتاده و متفاوت بودن، کمپوزیسیون، رنگ قرمز سفیدی مناسب، خلاقیت و روایت یک داستان، ایده پردازی و هدفمند بودن عکس برگزار شده بود، تجلیل شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آبان ۹۹
474 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0