پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک با رویکرد هوش مصنوعی در مهندسی عمران پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک با رویکرد هوش مصنوعی در مهندسی عمران

پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک با رویکرد هوش مصنوعی در مهندسی عمران

پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک با رویکرد هوش مصنوعی در مهندسی عمران ، با حضور مقامات و مسئولین کشوری و پژوهشگران و اساتید برجسته این حوزه در شهر مشهد مقدس برگزار شد

کد خبر: 021222007 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ اسفند ۰۲ - ۹:۲۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک با رویکرد هوش مصنوعی در مهندسی عمران ، با حضور مقامات و مسئولین کشوری و پژوهشگران و اساتید برجسته این حوزه در شهر مشهد مقدس برگزار شد

پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک با رویکرد هوش مصنوعی در مهندسی عمران

پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک با رویکرد هوش مصنوعی در مهندسی عمران
با حضور مسئولین و پژوهشگران برجسته کشور
پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک برگزار گردید
پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک با رویکرد هوش مصنوعی در مهندسی عمران با حضور مقامات و مسئولین کشوری و پژوهشگران و اساتید برجسته این حوزه در شهر مشهد مقدس برگزار شد که در آن بیش از دویست مقاله از دانشگاه های سراسر کشور ارائه و داوری شده و ۴ سخنران از دانشگاه های برتر دنیا در این رویداد به ایراد سخنرانی پرداختند.
ارائه بیش از دویست مقاله از دانشگاه های برتر کشور نشان از جایگاه خوب این رویداد دارد
دانیال معظمی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و دبیر علمی کنفرانس بیان کرد: همایش حمل‌ونقل و ترافیک از سال ۱۳۸۶ با محوریت سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی و همکاری معاونت عمران و حمل‌ونقل شهرداری مشهد برگزار شده است. همواره این رویداد فرصت مغتنمی بوده تا همکاران حوزه ترافیک تجربیات و دستاوردهای علمی خود را به اشتراک بگذارند.
وی گفت: این رویداد همیشه در سطح ملی برگزار گردیده است ولی امسال مقرر شد این مهم به شکل کنفرانس محور و با پذیرش مقاله و در سطح بین المللی برگزار گردد.
وی گفت: با توجه به اینکه امروزه محققین و پژوهش‌گران از هوش مصنوعی و علم یادگیری ماشین در کنترل ترافیک، مهندسی روسازی و سایر حوزه های عمرانی بسیار استفاده می کنند عنوان این رویداد پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک با رویکرد هوش مصنوعی در مهندسی عمران انتخاب شد.
معظهمی تصریح کرد: در این کنفرانس ۲۰۳ مقاله از تقریبا تمام دانشگاه های برتر ایران و تعدادی نیز از دانشگاه های خارج از کشور به درگاه اینترنتی کنفرانس و دبیرخانه کنفرانس واصل شده است که نشان از جایگاه خوب این رویداد در سطح کشور بوده است.
وی گفت: این کنفرانس با ۴ پنل موازی در رشته‌های راه و روسازی، مهندسی ترافیک، سازه و زلزله و ژئوتکنیک برگزار گردید و۴ سخنران کلیدی نیز از خارج از کشور به ارائه دستاوردهای جدید پژوهشی خود پرداختند.
لاو تِیک‌هوا از دانشگاه پوترا مالزی به معرفی سامانه جدید این کشور در تشخیص اتوماتیک حوادث در جاده ها پرداخت.
ویلیام. جی. باتلر از دانشگاه میسوری دستاوردهای جدید این دانشگاه و پروژه بکارگیری هوش مصنوعی در ارزیابی وضعیت جاده های آمریکا را معرفی نمود.
گائتانو فوسکو از دانشگاه ساپینزا رم در خصوص روش مدل سازی در جابجایی های هوشمند ارائه داشت.
ناتالیا ایسانکو نیز از دانشگاه ساپینزا رم دستاوردهای کشور ایتالیا را در استفاده از داده های وسیع خودروهای شناور جریان ترافیک، برای پیش بینی سرعت را ارائه نمود.
معظمی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: شخصیت های برجسته علمی و اساتید مطرح کشوری از دانشگاه های علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه فردوسی مشهد و سایر دانشگاه ها نیز در بخش‌های مختلف این کنفرانس به ارائه و داوری مقالات پرداختند.
توجه مناسبی از سوی شهرداری در خصوص رفع مشکلات ترافیکی وجود ندارد
حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر ادامه داد: برخی اقدامات در مورد دوربین‌ها هستند که البته من نقدی به این‌ها دارم. بارها ملاحظه شده که ثبت سرعت‌های لحظه ای به جای سرعت میانگین نمی تواند اثر بخش باشد. مصوب کردیم که از این به بعد سرعت میانگین هر دو دوربین محاسبه شده و جرایم هم در همان لحظه برای شخص خاطی ارسال شود و درخواست داشتیم تا جریمه تخلفات منجر به حوادث افزایش داشته باشد.
وی افزود: این اقدامات هیچ‌کدام به معنی اقدامات اساسی در مورد حمل‌ونقل نیست. قوانینی هست که متاسفانه در کشور ما اجرا نمی‌شود که باید بروزرسانی شوند. همچنین باید اصلاحاتی در مورد تجهیزات ایمنی که در خودروها به کار می‌بریم داشته باشیم.
نماینده مجلس شورای اسلامی با ذکر اهمیت بالای موضوع فرهنگ افزود: مسئله فرهنگ را مهم‌ترین مسئله می‌دانیم. امروز هرچند با وجود ضعف‌هایی در ناوگان باز هم اصرار در استفاده از وسیله نقلیه شخصی دارند که متاسفانه در مشهد رو به افزایش است.
وی گفت: قطار شهری آنطور که باید نقش خود را ایفا نکرده و خطوط دیگر باید هر چه سریعتر راه‌اندازی شوند. امروز شهرداری مشهد بالغ بر ۲۸ هزار نیرو دارد که باعث شده این مجموعه را از حل مسائل جدی کمی دور کند. برخی مواقع می‌بینیم که نگاه شهرداری بر این است که بتواند حقوق پرسنل خود را بدهد و نگاه جدی به حل مسائل ندارد.

پژمانفر تصریح کرد: این نوع نگاه در مدیریت شهری ما نمی‌تواند ساخت‌وساز و بسیاری مسائل دیگر را در مسیر درست قرار دهد. هیچ منطقی ندارد که شهرداری به پارکینگ خود به چشم بنگاه خصوصی نگاه کند.اصرار در تبدیل کاربری‌ هایی که همه می‌دانند به ضرر است هیچ توجیهی ندارد. متاسفانه با برخی بی‌انضباطی‌ها آنطور که باید برخورد نمی‌شود و بازدارندگی کافی ندارد. ما باید کاری کنیم که در جامعه ما حرمت قانون‌گذار رعایت شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: امروز برخی مشکلات مردم ناشی از نبود قانون است و یا ناشی از قانونی که جوابگوی حل مسئله مردم نیست و یا حتی قانون خوبی که اجرا نمی‌شود که همه این ها به مجلس بر می‌گردد. باید نظارت‌ها دقیق‌تر صورت گیرد. ما آماده هستیم که کمک کنیم و امیدواریم که مشهد در موضوع هوشمندسازی و ظرفیت‌هایی که می‌تواند برای حل مشکلات داشته باشد، بهره کافی را ببرد.
پنج طرح تحول برای پاسخگویی به معضلات حوزه عمرانی استان تعریف شده است
در ادامه کنفرانس معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: امروز ما با ۲۱ مسئله در استان خراسان رضوی در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم. حوزه عمرانی استان در ۵ سرفصل قابل صورت‌بندی است. حوزه عمران حوزه انرژی حوزه حمل‌ونقل حوزه ترافیک حوزه شهری و روستایی محیط زیست و آب و فناوری اطلاعات. در مورد هر آنچه صحبت می‌کنیم در این پنج بخش قابل صورت بندی و رصد است.
جواد خدایی ادامه داد: براساس گفت‌وگوهایی که با دستگاه‌های اجرایی و نخبگان مطرح گردید، چهار مسئله را به صورت مشخص بررسی کردیم. نخستین مسئله جدی که استان خراسان رضوی در حوزه حمل‌ونقل با آن مواجه است بحث فرسودگی جاده‌ها و کمبود خدمات جاده‌ای در محورهای خراسان رضوی است.
وی تصریح کرد: دومین مسئله نقص شبکه حمل‌ونقل در حوزه لوجسیتیک و ترانزیت است و سومین مسئله موضوع نابسامانی ترافیکی درون شهری ماست به ویژه در کلان شهر مشهد، البته در شهرهای بزرگ دیگر استان هم این عارضه در حال گریبان‌گیرشدن است. مسئله آخر هم تلفات ناشی از حوادث رانندگی است.
معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ما برای پاسخ به این مسائل ۵ طرح تحول را مطرح کردیم که طی دوسال گذشته طی چارچوب‌های مختلف با مشارکت دستگاه‌های مختلف در حال پی‌گیری است و نخستین آن‌ها طرح بهسازی راه ها می‌باشد. از ۵۵۰۰ کیلومتر محورهای اصلی و فرعی استان تقریبا ۴۵۰۰ کیلومتر آن دچار خرابی جدی است. ضمن آنکه ازاین آمار ۳۰۰۰ کیلومتر بخصوص در محور مشهد – نیشابور- سبزوار دچار خرابی شدید است. خدایی ادامه داد: بر اساس این طرح تحول یک هدف‌گزاری سه ساله مطرح شد که طی آن سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر روکش آسفالت داشته باشیم. بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر آن در جاده‌های استان روکش آسفالت شده است. یکی از موضوعات مهم دیگر رفع نقاط حادثه‌خیز است که ما در ابتدای دولت بالغ بر ۴۸ نقطه حادثه‌خیز در محورهای استان داشتیم که تا الان بیش از ۳۲ نقطه آن ایمن‌سازی شده است.
وی ادامه داد: در حوزه خدمات بین جاده‌ای ما با کمبود ۲۸ پایگاه امداد جاده‌ای هلال احمر روبرو هستیم و کمبود ۳۳ پایگاه اورژانس و در حوزه تکمیل شبکه ریلی و هوایی استان دو یا سه پروژه اصلی در دست بررسی است که از آن آگاه هستید و امیدواریم در خصوص آن‌ها طی ماه‌های آینده خبرهای خوبی بشنویم.
قطار پر سرعت مشهد تهران و قطار خواف هرات
معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: نخستین آن‌ها قطار پرسرعت تهران مشهد است و تاریخ و زمان آغاز چنین پروژه‌ای به اوایل دهه سال‌های ۹۰ باز می‌گردد که با نگاه قطار برقی مطرح شد و آن چیزی که مصوب گردید احداث قطار پرسرعت تهران به مشهد با حداکثر سرعت اسمی ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت بود که پیمانکار آن مشخص شده و بحث نحوه مطالعه بودجه گذاری آن در دست بررسی است.
وی ادامه داد: امروز در هر سطحی از کشور از قطار پرسرعت صحبت شود همه نگاه‌ها به قطار پرسرعت تهران مشهد باز می گردد که یک ابرپروژه محسوب می‌گردد. پروژه مهم دیگر راه آهن خواف هرات است که یک پروژه بسیار استراتژیک برای ایران محسوب می‌شود.
معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: پروژه مهم دیگر راه آهن و یا قطار مشهد گلبهار چناران است که این پروژه در یکسری بخش‌ها تکمیل شده و زیرسازی‌های آن انجام شده و امیدوارم از ابتدای سال آینده پروژه احداث ایستگاه‌های آن شروع گردد.
شهر فرودگاهی امام رضا (ع) و فرودگاه گناباد

خدایی در مورد پروژه‌های هوایی استان گفت: پروژه مهم دیگر که در حوزه شبکه حمل‌و نقل هوایی ما موثر بوده پروژه فرودگاه گناباد است که به عنوان یک فرودگاه منطقه‌ای مطرح است. این فرودگاه با وجود گذشت چند ماه از تاسیس آن به عنوان فرودگاهی مشغول به کار است که همیشه پروازهای آن فول بوده و نشان داده که جانمایی درست یک فرودگاه تا چه میزان می‌تواند به شبکه حمل‌و نقل هوایی ما کمک کند.
خدایی افزود: پروژه مهم دیگر در حوزه حمل‌ونقل هوایی شهر فرودگاهی امام رضا(ع) است. فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در بیشترین و بهترین توانایی خود حداکثر ۱۵ میلیون توان جابه‌جایی دارد که شهر فرودگاهی امام رضا(ع) رقمی بالغ بر ۵۰ میلیون نفر را می‌تواند جابه‌جا کند.
معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: به علت نقطه قرارگیری و تاثیرپذیری که نه در قالب فروگاه بلکه به عنوان یک شهر فرودگاهی تاثیر مهمی در شهر مشهد ایجاد می‌کند. از جمله مهم دیگر هم می‌توان به انضباط ترافیکی شهر اشاره کرد که تلاش‌های گسترده‌ای در حال انجام است.
هفتاد درصد از تصادفات مربوط به عابرین پیاده است
رییس پلیس راهور خراسان رضوی در ادامه کنفرانس بیان کرد: ما مجبور هستیم که به سمت هوشمندسازی برویم در تمام بحث‌های مختلف بخصوص ایمنی ترافیک که پلیس هم به نوبه خود اقداماتی را شروع کرده و کارهایی را انجام داده است. در بحث هوشمندسازی هر کدام از بخش‌های نیروی انتظامی در قسمت‌های مختلف به نوبه خود اقداماتی را انجام داده اند.
سرهنگ علی امیدوار ادامه داد: ما در استان خراسان رضوی هشتاد درصد بحث ترافیکی را در شهر مشهد داریم و اگر بتوانیم چه در حوزه خدمات و چه حوادث مشهد را مدیریت کنیم در واقع استان را جمع و مدیریت کرده‌ایم.
وی گفت: مشهد مقدس در حدود ۴۵۰ کیلومتر معبر بالغ بر ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تردد روزانه دارد. در یک یا دو سال اخیر به علت افزایش حجم خودروها با یک معضل بزرگ در حوزه ترافیک مشهد مواجه شده‌ایم ضمن اینکه علاوه بر جمعیت مشهد ما به طور سالانه بالغ بر سی میلیون زائر ر ادر شمهد پذیرا هستیم که این به نوبه خود یک ترافیک عظیم را برای ما ایجاد می‌کند.
رییس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: علی رغم تمام تلاش‌هایی که در حوزه‌های مختلف همچون نظام مهندسی و حمل‌ونقل وشهرداری صورت گرفته هنوز در مشهد نتوانسته‌ایم گره‌های ترافیکی را با یک ارتباط منطقی حل کنیم. شاید یک بخشی از این عدم توانایی در ارتقا معابر خود را نشان داده است. در بعضی از موضوعات این‌چنینی قطعا باید از قابلیت‌های دانشگاه‌ها نهایت استفاده را ببریم تا بتوانیم بحث روان‌سازی ترافیک مشهد را سامان‌دهی کنیم.
امیدوار گفت: بعضی از این هوشمندسازی‌ها و اقدامات صورت‌گرفته به صورت مشترک با سازمان حمل‌ونقل بوده است اما هنوز موفق نشدیم این ارتباط را در جریان زندگی مردم بیاوریم و متناسب با آن چیزی که نیاز واقعی مردم است پیاده کنیم. تلاش داریم تا این مهم را محقق ساخته که این خود قطعاً نیاز به ارتباط گیری صحیح با مراکز علمی و دانشگاه‌ها خواهد داشت.
وی افزود: درسال‌های گذشته براساس آمار صورت گرفته حدودا سالانه ۳۵۰ نفر در سطح مشهد در اثر سوانح رانندگی فوت می‌کردند. متاسفانه هم‌چنان هفتاد درصد از تصادفات مربوط به عابرین پیاده است و علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف، بر این باورم که جای اطلاعات علمی و داده‌های دانشگاهی در حل این موضوعات خالی است.
رییس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: البته که شاید علت دیگر آن باشد که برخی دستگاه‌ها این اطلاعات علمی را نزد خود نگه می‌دارند. و شاید هم برخی از آن‌ها نمی‌خواهند نقاط ضعف خود ر ا نشان دهند. در اینجاست که جامعه علمی ضرورت وجود خود را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: قطعا استفاده از دستاوردهای علمی و هوشمندسازی خواهد توانست داده‌های علمی را در یک نقطه تجمیع کند که این خود کمک بزرگی به همه ارگان هایی است که در حوزه حمل و نقل مشغول به فعالیت هستند. دنیای امروز در حال به کار گیری گسترده از این موضوع است. ما هم قادر هستنم از آن‌ها استفاده کنیم فقط آنکه آوردن این داده‌ها به جریان زندگی مردم و در جایی که مردم به خوبی از آن بهره‌مند بشوند راهی است که تا الان توفیق چندانی در رسیدن به آن نداشته‌ایم. ما باید در شهری چون مشهد که زائرپذیر است بتوانیم یک بستر خوب و امن فراهم کنیم.
مشهد باید از خودرومحوری خارج گردد.
در ادامه معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: شهرمشهد در مساحتی بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر مربع جمعیتی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خود جای داده است. بر اساس طرح جامع حمل‌ونقل و اطلاعات بدست آمده ضریب سفر در مشهد ۲٫۰۲ است، یعنی روزانه هر نفر در مشهد به طور میانگین ۲ سفر تولید می‌کند و در مجموع با جمعیت ۳٫۵ میلیون نفری ما ۷ میلیون سفر روزانه در شهر مشهد داریم.

پوریا محمدیان یزدی افزود: ضریب مالکیت وسیله نقلیه در مشهد ۳۳٫۳۳ درصد می‌باشد به عبارتی از هر سه نفر یک خوردرو وجود دارد و تعداد خودروهای شهر مشهد یک میلیون و دویست هزار نفر تخمین زده می‌شود و نزدیک به چهارصد هزار موتور سیکلت در شهر در حال تردد هستند.
وی گفت: طبق من‌کارت سامانه اتوبوس‌رانی مشهد، یک میلیون نفر در مشهد با اتوبوس سفر می‌کنند. مشهد بعد از تهران طولانی ترین خط مترو را داراست. این دو خط در مشهد روزانه ۲۵۰ هزار مسافر تا ۳۰۰ هزار مسافر را جابه جا می‌کنند که سهم مترو از سفر مشهدی‌ها پنج درصد است که بنا داریم با تکمیل دو خط دیگر این عدد را به ۱۵ درصد برسانیم تا مشهد از خودرومحوری خارج شود.
معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: آمارها نشان می‌دهد تاکسی رسمی و اینترنتی در مشهد حدود ۱٫۵ میلیون سفر را در روز به خود اختصاص می‌دهند که ۲۰ درصد از کل سفرهای مشهد را تشکیل می‌دهند. جمع این اعداد نشان می دهد که ۴۰ درصد از سفرهای شهروندان مشهدی با حمل‌ونقل عمومی و ۶۰ درصد با خودورو شخصی صورت می‌گیرد. محمدیان اضافه کرد: تلاش ما در مجموعه شهرداری در راستای کاهش این ۶۰ درصد و بالا بردن سطح استفاده مردم از حمل و نقل عمومی شهری است. هرچه این اتفاق به واقعیت نزدیک‌تر شود وضعیت ترافیکی معابر کم می‌شود، آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند و در واقع با یک شهر پاک تر مواجه خواهیم شد.

وی گفت: مطالعات دیگری در حوزه محیط زیست برای هر شهر بالای یک میلیون نفر در کشور در حال انجام است و طی آن سیاهه انتشار آلودگی هر شهر منتشر شده است. سیاهه ۶۵ درصد آلودگی در شهر مشهد ناشی از منابع متحرک است و ۳۵ درصد مربوط به منابع ثابت می‌باشد. در آمار منابع متحرک ۳۳ درصد به خودروهای متحرک مربوط می‌شود و ۱۳ درصد به کامیون‌ها و ۷ درصد وانت‌ها و… در ۳۵ درصد منابع ثابت نیز ۱۹ درصد مربوط به نیروگاه‌ها و ۱۶ درصد مربوط به صنایع می‌باشد.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: آمارها خود گوای آن است که اگر ما حجم حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم می‌توانیم این سهم ۶۵ درصدی منابع آلاینده مشهد را کاهش دهیم و هوای پاک‌تری داشته باشیم. ما بالغ بر ۱۷۰۰ ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس داریم و به دنبال این هستیم که به تعداد ۲۵۰۰ اتوبوس برسیم.
محمدیان با اشاره به اهمیت بالای توجه به توسعه اتوبوسرانی و مترو در شهر تشریح کرد: باید سعی کنیم بر توسعه اتوبوسرانی و مترو سرمایه‌گذاری کنیم و نیم‌نگاهی هم به پاراترانزیت‌ها مانند تاکسی‌ها داشته باشیم. از طرفی استفاده از خودروهای پاک و افزایش پیاده‌روها و اتوبوس‌های برقی باید تقویت شوند.

وی در خصوص مدیریت ترافیک و خودروهای شخصی بیان کرد: ما در حوزه ناوگان شخصی از امکانات هوشمندسازی استفاده‌های زیادی کرده‌ایم. شهر مشهد در حال حاضر ۲۸۰ تقاطع فرماندهی دارد که همگی به یکدیگر وصل هستند و از یک سیستم مرکزی تبعیت می‌کنند. بالغ بر ۵۰۰ دوربین نظارت تصویری در حال رصد هستند و دقیقا هر اتفاق و هر حادثه‌ای که رخ دهد توسط این دوربین‌ها کنترل خواهد شد.معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: در حال حاضر با استفاده از ۱۴۰ سامانه ثبت سرعت مدیریت سرعت و تخلفات سرعت در شهر صورت می‌گیرد و با بهره‌گیری از ۵۰ تابلو پیام متغیر وضعیت ترافیک به صورت شناور بررسی می‌شود. این‌ها همه اقداماتی هستند که برای کنترل وضعیت ترافیک شهر در حال انجام است که به صورت ۲۴ ساعته وضعیت ترافیک شهر را مورد پایش قرار می‌دهد.
محمدیان با اشاره به رویکرد این کنفرانس یعنی هوش مصنوعی خاطر نشان کرد: پایگاه داده‌های بزرگی توسط شهرداری ایجاد شده است برای مثال تمام پلاک‌های خوانده شده توسط دوربین‌ها در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شوند که همه این‌ها قابل تحویل هستند که میتوان از آن‌ها در حوزه های مختلف از جمله حوزه قوانین و مقررات – حوزه اقتصادی و حتی مدیریتی استفاده کرد.
دانشگاه آزاد اسلامی در بطن جامعه حضورجدی دارد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی در این کنفرانس با بیان اینکه رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاه اجتماعی رویکردی مسئله‌محور و حضور در متن جامعه است، اظهار کرد: سال‌هاست که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه منشأ اثرات ارزنده و بی‌بدیل در فضای عمومی و تخصصی کشور هستند. امسال نیز تعامل نظام مهندسی ساختمان استان، مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و شهرداری مشهد در برگزاری پانزدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک با رویکرد هوش مصنوعی در مهندسی عمران به یقین منشا اثرات مثبت در این حوزه خواهد بود.

وی افزود: طبق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی چند سالی است که این دانشگاه حضور مؤثرتری در فضای جامعه را تجربه می‌کند، این برنامه از سال ۱۴۰۰ رونمایی و موجب افزایش اقبال عمومی به سمت دانشگاه شد؛ تا جایی که جمعیت دانشجویی در سال‌ های ۹۶ و ۹۷، ۸۰۰ هزار دانشجو بود، اما امروز به مرز یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.
مرادی ادامه داد: طرح‌ های مؤثر و جامعه‌محور در این مجموعه بزرگ دانشگاهی موجب شده تا مسائل، معضلات و چالش‌های جامعه سرلوحه کار‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی متذکر گردید: در سامانه پایش دانشگاه آزاد بیش از پنجاه برنامه علمی توسط استان‌ها مدیریت می‌شود، در استان خراسان‌رضوی سه برنامه علمی در حال اجراست که برای هرکدام از این برنامه‌های علمی بیش از صد طرح پژوهشی ارائه شده است.
وی گفت: به‌عنوان مثال در برنامه حاشیه‌نشینی که متولی آن استان خراسان‌رضوی است هریک از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشکلی از شهر‌های بزرگ به‌خصوص شهر مشهد را مدیریت می‌کنند و درصدد چاره‌جویی چالش حاشیه‌نشینی برآمده‌اند.
مرادی با بیان اینکه در مجموع ۱۲۵ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی براساس سامانه پایش در حال بررسی و چاره‌جویی یکی از معضلات جامعه در سطح کشور هستند، ادامه داد: در موضوع برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان بیست و پنج درصد تخفیف شهریه می‌گیرند و استادان نیز ۲۰ درصد به حق‌الزحمه تدریس‌شان افزوده می‌شود و این نشان می‌دهد دانشگاه آزاد در متن جامعه حضور جدی دارد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ اسفند ۰۲
276 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0