شهرداری تهران مجوز ساخت صد و بیست و هفت برج بر روی گسل را صادر کرد شهرداری تهران مجوز ساخت صد و بیست و هفت برج بر روی گسل را صادر کرد

شهرداری تهران مجوز ساخت صد و بیست و هفت برج بر روی گسل را صادر کرد

شهرداری تهران مجوز ساخت صد و بیست و هفت برج بر روی گسل را صادر کرد ، برای حفظ حیثیت، اجازه انتشار اسامی ساختمان ‌های پرخطر را ندادند

کد خبر: 010308020 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ خرداد ۰۱ - ۵:۵۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، شهرداری تهران مجوز ساخت صد و بیست و هفت برج بر روی گسل را صادر کرد ، برای حفظ حیثیت، اجازه انتشار اسامی ساختمان ‌های پرخطر را ندادند

شهرداری تهران مجوز ساخت صد و بیست و هفت برج بر روی گسل را صادر کرد

شهرداری تهران مجوز ساخت صد و بیست و هفت برج بر روی گسل را صادر کرد
رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد:
شهرداری تهران مجوز ساخت صد و بیست و هفت برج بر روی گسل را صادر کرد/ برای حفظ حیثیت، اجازه انتشار اسامی ساختمان ‌های پرخطر را ندادند
احمد خرم ادامه داد: در تهران فقط در بازه زمانی ده ساله شهرداری مجوز ساخت صد و بیست و هفت برج بر روی گسل و مجوز ساخت صد و بیست و پنج برج در بر معابر کم‌تر از ده متر را داده است.
احمد خرم در مورد تخلفات ساخت و ساز و امکان پرداخت جریمه آن تخلف و ادامه ساخت و ساز تصریح کرد: این موضوع یکی از مشکلات اساسی در تخلفات ساختمانی است. قانون قبل از انقلاب شهرداری ‌ها مصوب گردیده که برای هر تخلفی از نقشه و پروانه، هر چند ناظر اخطار می ‌دهد ولی شهرداری براساس کمیسیون ماده صد می ‌تواند رای به تخریب بدهد و هم‌چنین می ‌تواند این رای را ندهد. در این شرایط قانونی معلوم است که شهرداری ‌ها رای به جریمه می ‌دهند چرا که هم نمی‌ خواهند خود را درگیر کنند و هم‌چنین جریمه محلی برای درآمد است.
رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور افزود: این امر در قانون گذاری جزو استثنائات است که با تخلفی برخورد کنند. معتقد بودیم و اصرار داشتیم که قوانین کمیسیون ماده صد تغییر کند به این صورت که هر کسی مرتکب تخلفی گردید، کمیسیون ماده صد مکلف به تخریب و پیشگیری از اجرای آن تخلف باشد.
وی با عنوان اینکه در حال حاضر این امکان وجود دارد که شهرداری بابت تخلف، جریمه کند و پول ان را دریافت کند، افزود: باید این امکان وجود دارد که کمیسیون ماده صد ابزار تخلف را ضبط کند اما با قانون فعلی این اختیار را دارد که کار را متوقف کند یا نکند.
وی افزود: اصلاح این مقررات و قوانین را پی‌گیری کردیم اساسا چهل سال است که این موضوع را پی‌گیری می‌کنیم اما اخیرا اصلاحات در کمیسیون دولت هم تصویب شده و بزودی از طریق دولت ابلاغ خواهد شد.
خرم با اشاره به نظارت سازمان نظام مهندسی به نحوه ساخت و ساز در استان‌ ها، افزود: خوشبختانه در اکثر موارد نظام مهندسی نظارت موثری داشته بطوری که در زلزله کرمانشاه واحدهایی که تحت نظارت سازمان نظام مهندسی ساخته شده بودند کمتر آسیب دیدند یا اصلا آسیب ندیدند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا براوردی وجود دارد در تهران مشابه به ساختمان متروپل چه میزان ساخت و ساز طبق رانت و لابی و بدون توجه کردن به هشدار و تذکرات سازمان نظام مهندسی به اجرا رسیده، تصریح کرد: یک دنیا پرونده در این بار وجود دارد. برای نمونه در تهران فقط در بازه زمانی ده ساله شهرداری مجوز ساخت صد و بیست و هفت برج بر روی گسل و مجوز ساخت صد و بیست و پنج برج در بر معابر کم‌تر از ده متر را داده است.
رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور در پاسخ به این پرسش که چرا در دوره مدیریت در سازمان نظام مهندسی جلوی این پروژه‌ها را نگرفتید و در این مورد اطلاع رسانی نشد، بیان کرد: در این مورد اقدام کردیم و حتی در دولت مطرح شد اما جلوی انعکاس این موضوع به جامعه را گرفتند و معتقد بودند اطلاع رسانی این موضوعات به حیثیت شهرداری لطمه می ‌زند و نباید به شهرداری لطمه وارد شود.
خرم با بیان اینکه ساختمان ‌های دولتی هم طرح مقاوم سازی ندارند، گفت: اکثر ساختمان دولتی نیاز به طرح مقاوم سازی دارند چرا که یا طرح محاسباتی این ساختمان ‌ها یا اجرای آنها درست نبوده و هر کدام از این موارد می‌ تواند منجر به خستگی ساختمان ‌ها بعد از گذشت مدتی گردد و مقاومت لازم را نخواهند داشت. مانند کسی که دچار بیمار مزمن شده و با هر تب از پای در می‌آید و در این ساختمان‌ ها هم با هر عطسه ۱ طبقه فرو می ‌ریزد.
وی هم‌چنین در مورد تخریب ساختمان متروپل اظهار داشت: این ساختمان قابل استفاده نیست و آسیب اساسی دیده و باید تخریب گردد، ولی این تخریب باید با روش تخریب نرم انجام گرددشود. تخریب هم طراحی خاص به خود را دارد و برای آن طراحی هم باید پروانه تخریب صادر کنند چرا که اگر تخریب غیر اصولی صورت گیرد بطور قطع به ساختمانهای مجاور صدمات جدی وارد خواهد کرد.
منبع: ایلنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ خرداد ۰۱
353 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0