درخواست مهندسان تهران برای افزایش عضو در شورای مرکزی نظام مهندسی درخواست مهندسان تهران برای افزایش عضو در شورای مرکزی نظام مهندسی

درخواست مهندسان تهران برای افزایش عضو در شورای مرکزی نظام مهندسی

درخواست مهندسان تهران برای افزایش عضو در شورای مرکزی نظام مهندسی  ، ارائه شد. نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان، با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بیست و دوم اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار گردید

کد خبر: 010309004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ خرداد ۰۱ - ۸:۲۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، درخواست مهندسان تهران برای افزایش عضو در شورای مرکزی نظام مهندسی  ، ارائه شد. نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان، با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بیست و دوم اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار گردید

درخواست مهندسان تهران برای افزایش عضو در شورای مرکزی نظام مهندسی

درخواست مهندسان تهران برای افزایش عضو در شورای مرکزی نظام مهندسی
مهندسان استان تهران با توجه به افزایش تعداد جمعیت مهندسان سازمان نظام مهندسی استان خواهان افزایش کرسی در شورای مرکزی نظام مهندسی هستند.
نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان، با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بیست و دوم اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار گردید. انتخاباتی که به گفته اژدری‌مقدم رئیس هیأت اجرایی آن، منجر به انتخاب شصت و‌ چهار نفر از میان نود و پنج داوطلب عضویت در شورای مرکزی شد.
طبق قانون، همه شصت و چهار نفر راهی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نخواهند شد و این وزیر راه‌وشهرسازی است که نیمی از منتخبین را در قالب ببست و پنج عضو اصلی و هفت عضو علی‌البدل، راهی شورا می‌کند.
خواسته مهندسان تهرانی؛ سهم استان تهران در شورای مرکزی نظام‌مهندسی افزایش یابد
به ‌طور سنتی در سنوات گذشته معمولاً نمایندگان استان تهران بین سه تا چهار کُرسی در میان منتخبان نهایی عضویت در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در اختیار داشتند. حالا اما جامعه مهندسان این استان معتقد هستند با توجه به کثرت اعضای سازمان نظام مهندسی استان تهران و البته حجم قابل توجه پروژه ‌های عمرانی در این استان، می ‌باید سهم آنها در ترکیب نهایی شورای مرکزی افزایش یابد.
یک عضو پایه یک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این موضوع، بیان می ‌کند: یکی از مهم ‌ترین فاکتورهای انتخاب اعضاء شورای مرکزی تعداد اعضای سازمان هر استان است. همان ‌طور که قانون‌گذار در ماده دوازده نص صریح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب مجلس شورای اسلامی تاکید کرده، تعداد اعضای اصلی هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان ‌ها بین پنج تا بیست و پنج نفر متناسب با تعداد اعضا به تفکیک هر استان خواهد بود. البته استان تهران به دلیل برخورداری از یک‌چهارم اعضای مهندسان ساختمان کشور یعنی صد و سی هزار عضو، از ترکیب ۲۵ عضو هیئت‌مدیره برخوردار است.
این مهندس پایه یک تهرانی با اشاره عضویت ۳ تا ۴ نفر از نمایندگان تهران در ترکیب شورای مرکزی در همه هشت دوره گذشته، گفت: متناظر با این تعداد مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، نزدیک به یک‌چهارم حجم ساخت‌وساز کشور نیز در استان تهران انجام می‌ پذیرد. با در نظر گرفتن تعداد اعضای جامعه مهندسی، حجم پروژه‌ های عمرانی استانی، تعداد پروانه ‌های اشتغال به کار مهندسی، حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان و … لازم است تمهیداتی برای حضور تعدادی از اعضای هیئت ‌مدیره نظام مهندسی استان تهران متناسب با این شرایط در ترکیب سی و دو نفره اصلی شورای مرکزی در راستای نهادینه‌سازی دموکراسی مبتنی بر قانون در پارلمان مهندسی کشور، توسط وزارت راه و شهرسازی انجام گیرد.
پیشنهاد نماینده مردم تهران به وزیر راه
اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران در این مورد می‌گوید: در مجلس برای این موضوع جمعیت قانون داریم. یعنی برای هر دویست هزار نفر جمعیت، یک نماینده. اما انتخاب ببست و پنج عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان متاسفانه هیچ دستورالعملی در مورد جمعیت لحاظ نشده است.
وی در ادامه با اشاره به این‌‌ که اختیار انتخاب سی و دو عضو نهایی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بر عهده شخص وزیر راه‌شهرسازی است، افزود: اگر بخواهیم پیشنهادی ارائه کنیم می‌ گوییم به گونه‌ای انتخاب کند که بشود از آن دفاع کرد و به نفع سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد. البته اگر وارد ملاک بالا بودن تعداد جمعیت عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان شویم، برخی اعلام میکنند که چون ما پنج نماینده داشتیم پس باید پنج بیست و پنجم نماینده داشته باشیم. یعنی ۳ تا از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان باید برای آنها باشد.
نماینده وزیر: الزامی به حضور تعداد مشخص در ترکیب نهایی شورای مرکزی وجود ندارد
با این حال مسعود زریبافان نماینده وزیر راه‌وشهرسازی در برگزاری انتخابات شورای مرکزی معتقد است که «هیچ الزام خاصی درباره نحوه ترکیب ۳۲ نفر نهایی عضو شورای مرکزی وجود ندارد» و تصریح کرد: اولا این موضوع در اختیار بنده نیست و بنده یک کار کارشناسی باید انجام دهم و نظر بدهم و چندین نفر دیگر هم در این موضوع دخیل هستند و باید به جمع بندی برسند و آن چیزی که مصلحت نظام مهندسی ساختمان کشور است تصمیم گیری کنند. حالا امکان دارد که از تهران فقط ۱ نفر و یا امکان دارد چهار نفر انتخاب شوند. ما تلاش می کنیم که این‌گونه باشد.

غرضی یکی از بنیان‌گذاران سازمان نظام مهندسی ساختمان و از پیشکسوتان این صنعت معتقد است سازمان نظام مهندسی می ‌باید پیشنهاد افزایش سهم استان تهران در ترکیب نهایی شورای مرکزی را به مجلس ببرد.
غرضی در این مورد بیان می کند: این تصمیم می ‌تواند تنها محدود به کلان‌شهری مانند تهران نباشد. چراکه می ‌توان این موضوع را به سایر استان‌های پرجمعیت کشور نیز تسری داد.
با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید، آیا حجم گسترده فعالیت و تعداد چشم‌گیر مهندسان استان تهران در چیدمان شورای مرکزی، کارساز خواهد شد؟ و آیا متناسب با پراکندگی و کیفیت فعالیت ‌های ساختمانی در کشور، سیاست‌گذاری و نظارت مطلوب در دستور کار قرار می‌گیرد؟
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ خرداد ۰۱
364 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0