شناسنامه فنی و ملکی قانون پیش فروش ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی نظام مهندسی شناسنامه فنی و ملکی قانون پیش فروش ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی نظام مهندسی

شناسنامه فنی و ملکی قانون پیش فروش ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی نظام مهندسی

شناسنامه فنی و ملکی قانون پیش فروش ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی نظام مهندسی ، فرقی ندارد، ولی اجرا نمی ‌گردد. قانون پیش فروش مسکن عملیاتی نگردید

کد خبر: 000520002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ مرداد ۰۰ - ۵:۵۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، شناسنامه فنی و ملکی قانون پیش فروش ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی نظام مهندسی ، فرقی ندارد، ولی اجرا نمی ‌گردد. قانون پیش فروش مسکن عملیاتی نگردید

شناسنامه فنی و ملکی قانون پیش فروش ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی نظام مهندسی

شناسنامه فنی و ملکی قانون پیش فروش ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی نظام مهندسی
قانون پیش فروش مسکن عملیاتی نگردید
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: شناسنامه فنی و ملکی قانون پیش فروش ساختمان با شناسنامه فنی و ملکی نظام مهندسی فرقی ندارد، ولی اجرا نمی ‌گردد.
صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با عنوان این که متاسفانه هیچ استقبالی از طرف فروشندگان، سازندگان و انبوه سازان مسکن برای طرح پیش فروش مسکن نشده است، ادامه داد: ممکن است این عدم استقبال از طرح پیش فروش ساختمان به علت کم اطلاع بودن سازندگان و خریداران باشد و همین باعث شده که این قانون در کشور و در حوزه ساخت وساز اجرا نگردد.
بدری افزود: اتحادیه املاک در معاملات ملکی موظف است که تنها مذاکرات در این بخش را انجام دهند و پیش فروش ملک باید در دفتر خانه‌ها ثبت گردد و همین امر سبب شده که بصورت کامل اجرا نگردد.
وی گفت: در مجلس دهم بحثی داشتیم در این خصوص که چرا این قانون اجرا نمی ‌گردد و بررسی موانع موضوع را انجام دادیم و در نهایت مشخص گردید که این قانون باید به روز رسانی شود و ایرادات آن رفع گردد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: یک طرحی تعیین گردید و اواخر مجلس دهم بود که نرسید چراکه در اواخر دوره کمیسیون عمران بود و موارد فرعی آن را انجام دادیم، ولی به علت آنکه اواخر مجلس بود به سرانجام نرسید، اما با این وجود هم قانون موجود در بحث پیش فروش هم اجرا نشده است.
وی افزود: متولی اجرای این طرح وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بودند که هیچ کدام آن را اجرا نمی‌کنند.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در بررسی موانع استقبال از طرح به این نتیجه رسیدیم لازم است، به روزرسانی گردد.
وی گفت: شناسنامه فنی و ملکی مشکل اجرایی نداشته و تناقضی ندارد و در بحث نظام مهندسی هیچ تفاوتی بین شناسنامه فنی و ملکی این قانون با سایر قوانین ندارد ولی قانون ایرادی دارد بطور مثال اعلام می ‌کند بنگاه معاملاتی کار‌ها و مذاکرات را انجام دهد، ولی حق ندارد چیزی بنویسد وهمین امر سبب می‌ شود که استقبالی صورت نگیرد، اما این که اعلام می‌ گردد، ببست و پنج ماده کامل ایراد دارد درست نیست.
پیش فروش مسکن، راهکار تامین مالی بساز و بفروشها
روانشادنیا کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه فاصله با عرف جامعه ما زیاد است، افزود: بساز و بفروش ‌ها در ایران تامین مالی آن‌ها از طریق پیش فروش صورت میگیرد.
وی تصریح کرد: قانون پیش فروش ساختمان تناقضاتی با بسیاری از قوانین کشور دارد بطور مثال ما در قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان کشور مصوب سال هفتاد و ‌چهار، یک ماده ۲۱ و ۳۳ که در آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ و ۲۱ به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اشاره کرده است.
روانشادنیا ادامه داد: در قانون پیش فروش ساختمان اشاره شده است باید شناسنامه فنی و ملکی به شخص و پیش خریدار داده شود.
کارشناس حوزه مسکن، در مورد تعریف از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اظهار داشت: این شناسنامه عبارت است از یک ساختمان به اتمام رسیده و خریداری که ساختمان را تحویل میگیرد باید به دو چیز توجه کند بیمه، کیفیت ساختمان و شناسنامه فنی بطوری که اگر ساختمان دچار مشکل شود نقشه ‌ها و تاسیسات آن مشخص باشد.
وی گفت: این شناسنامه فنی که در قانون پیش فروش تعریف شده به این صورت است که می‌گوید مهندس ناظر اعلام کند که این ساختمان چند درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کجا کار است و آیا از فنداسیون عبور کرده که قابلیت پیش فروش داشته باشد.
وی افزود: آیین نامه اجرایی سال نود و سه و مصوب وزارت راه و شهرسازی دارد اعلام می ‌کند که این دو تا یک ماده هستند که خود یک تناقض بزرگی به حساب می‌آیند.
روانشادنیا گفت: در قانون برنامه ۵ توسعه اعلام شده که ساختمان ‌ها باید بیمه کیفیت داشته باشند و در قانون پیش فروش در آیین اجرایی بیمه مسئولیت پیش فروش است و سقفی برای آن نگذاشته است که تا چه زمانی مسئولیت دارد و این خود تناقض با قوانین است.
وی گفت: متاسفانه برای هر مسئله کوچیکی باید قانون نوشته شود مشکل دارد به طورمثال سامانه املاک و اسکان داریم در باره قانون مالیات بر خانه‌های خالی اشاره شده که به عقیده بنده هیچ نیازی به تصویب قانون در این مورد نبود.
واکنش نماینده وزارت تعاون به اجرا نشدن قانون پیش فروش ساختمان
در ادامه موسی نجفی مدیرکل تعاونی‌ های توزیعی وزارت تعاون: دلیلی ندارد اگر قانونی اجرا نمی گردد ما هم نسبت به آن بی تفاوت باشیم.
وی با عنوان این که در بحث تعاونیها ما قانون خاص در رابطه با تعهدات داریم گفت و هر تعاونی که ورود پیدا می ‌کند در این زمینه باید قوانین را رعایت کند.

نجفی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما دیدیم برخی از موارد رعایت نمی گردد، این در حالی است که ما نقش نظارتی در این مورد داریم و هر کدام از بخش ها تعاونی و اتحادیه ها وظایفی دارند که باید اقدام کنند.
وی گفت: اگر قانون رعایت نگردد، تامین مسکن و تولید مسکن در تعاونی انبوه ساز با مشکل روبرو می گردد، این در حالی است که بسیاری از اتحادیه ها و تعاونیها برای تامین مسکن کارکنان خود اقدامات لازم را انجام می دهند.
وی افزود: ما متوجه شدیم که در بحث پیش فروش هیچ مستنداتی دال بر مالک بودن و یا زمین داشتن وجود ندارد و هیچ نظارتی هم توسط وزارت راه وشهرسازی در این مورد، صورت نمیگرد بنابراین هشدارهای لازم را دادیم.
منبع: خبرگزاری بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ مرداد ۰۰
712 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0