ترانه مهاجركوهستاني: اجراي مبحث ۲۲مقررات ملي ساختمان مغفول مانده است ترانه مهاجركوهستاني: اجراي مبحث ۲۲مقررات ملي ساختمان مغفول مانده است

ترانه مهاجركوهستاني: اجراي مبحث ۲۲مقررات ملي ساختمان مغفول مانده است

ترانه مهاجركوهستاني: اجراي مبحث ۲۲مقررات ملي ساختمان مغفول مانده است ، اگر ساختمان پايان كار بهره‌برداري داشته باشد، سازمان امکان حضور در ساختمان و کنترل موارد را نخواهد داشت

کد خبر: 020403020 تاریخ انتشار: شنبه ۳ تیر ۰۲ - ۱:۰۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ترانه مهاجركوهستاني: اجراي مبحث ۲۲مقررات ملي ساختمان مغفول مانده است ، اگر ساختمان پايان كار بهره‌برداري داشته باشد، سازمان امکان حضور در ساختمان و کنترل موارد را نخواهد داشت

ترانه مهاجركوهستاني: اجراي مبحث ۲۲مقررات ملي ساختمان مغفول مانده است

ترانه مهاجركوهستاني: اجراي مبحث ۲۲مقررات ملي ساختمان مغفول مانده است
دبير سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي بیان کرد:
اجراي مبحث ۲۲مقررات ملي ساختمان مغفول مانده است
دبير سازمان ‌نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي اظهار داشت: در مبحث ۲۲ مقررات ملي ساختمان بر تعمير و نگه داري ساختمان پس از پايان‌كار و بهره‌برداري تاكيد شده است اما از آنجا كه تشكل‌هاي حرفه‌اي با صلاحيت تخصصي اين حوزه شكل نگرفته، ضمانت اجرايي قوي براي توجه به آن در حوزه اجرا ايجاد نشده است.
ترانه مهاجركوهستاني با اشاره به اقدامات سازمان نظام مهندسي براي ايمني ساختمان‌ها گفت: سازمان نظام مهندسي در ابتداي امر در مورد پرونده‌هاي ارسالي از شهرداري، بعد از انتخاب مهندسان ذي‌صلاح، در آغاز مهندسان طراح الزامات طراحي در رشته‌هاي معماري، سازه، برق، مكانيك، شهرسازي و ترافيك را مورد بررسي قرار مي‌دهند. سپس مهندسان ناظر در رشته‌‌هاي معماری، سازه، برق، مکانیک و نقشه‌برداري معرفي شده و ساختمان طبق طراحي اصولي و مطابق مقررات ملي ساختمان و نظارت وفق تمامی مباحث از جمله مبحث سه مقررات ملي ساختمان با تاكيد بر موضوع ايمني و آتش نشاني به اجرا می‌رسد.
وی با بيان اينكه فرآيند ساخت يك ساختمان توسط مهندسان دارای صلاحیت و عضو سازمان نظام مهندسي كنترل مي‌شود تا یک ساختمان به مرحله پايان‌كار برسد، ادامه داد: همه كنترل ها در حين ساخت وفق مقررات ملی ساختمان انجام مي‌شود و يك ساختمان زماني گواهی پايان‌كار مي‌گيرد كه از نظر تطبیق با مقررات ملی ساختمان قابل بهره‌برداري باشد.
مهاجر افزود: با اين حال يكي از موضوعات چالشي و نگراني سازمان در مورد تعمير و نگهداري ساختمان پس از پايان كار است. پايان كار بهره‌برداري توسط مراجع ذي صلاح صادر می گردد، اما سازوكار و امکان كنترل مباحث فني پس از پايان‌كار وجود نخواهد داشت .
دبير سازمان نظام مهندسي با بيان اينكه اگر  مبحث ۲۲ بتواند  به مرحله اجرا برسد و تشكل‌هاي تخصصي ذي‌صلاح براي اين منظور تجهيز شود بخش اعظمي از دغدغه سازمان در اين مورد مرتفع خواهد شد، گفت: در اين صورت بعد از پايان كار و بهره‌برداري، تيم متخصص در همه رشته‌هاي مهندسي، ساختمان را كنترل و موارد فني مربوطه را  در مراحل بهره‌برداری متصرفان بررسي خواهد كرد. هرگونه تغییر زیر نظر مهندسان متخصص و با کنترل ضوابط و مقررات انجام خواهد شد.
دبير سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي افزود: اگر ساختمان پايان كار بهره‌برداري داشته باشد، سازمان امکان حضور در ساختمان و کنترل موارد را نخواهد داشت .
وی در خاتمه گفت: اميد است با ابلاغ طرح‌هاي تفصيلي جديد و ضرورت لازم‌الاجرا بودن ضوابط آنها، ديگر شاهد معضلات ناشي از احداث طبقات مازاد تراكمي يا مشكلات ترافيكي ناشي از آن نباشيم.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ تیر ۰۲
150 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0