جلسه هم‌اندیشی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در نظام مهندسی ساختمان تهران جلسه هم‌اندیشی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در نظام مهندسی ساختمان تهران

جلسه هم‌اندیشی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در نظام مهندسی ساختمان تهران

جلسه هم‌اندیشی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در نظام مهندسی ساختمان تهران ، برگزار شد. در بخشنامه‌ها جای نظر کارشناسی سازمان خالی است

کد خبر: 001121004 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۱ بهمن ۰۰ - ۹:۵۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، جلسه هم‌اندیشی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در نظام مهندسی ساختمان تهران ، برگزار شد. در بخشنامه‌ها جای نظر کارشناسی سازمان خالی است

جلسه هم‌اندیشی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در نظام مهندسی ساختمان تهران

جلسه هم‌اندیشی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در نظام مهندسی ساختمان تهران
رامین کرمی: در بخشنامه‌ها جای نظر کارشناسی سازمان خالی است/ شاکری: اصلاح قانون با پیشنهادات روسای سازمان ‌ها انجام می ‌گردد
در جلسه هم‌اندیشی اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و جمعی از روسای سازمان‌ های نظام مهندسی استان‌ ها حضور پیدا کردند و به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
بیستم بهمن‌ماه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران میزبان اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و جمعی از روسای سازمان‌ های نظام مهندسی استان‌ ها بود. در این جلسه، رامین کرمی رئیس و برخی از اعضای هیئت‌مدیره این سازمان نیز حاضر بودند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر، یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس و به‌ویژه مهندسان شهید را گرامی داشت.
کرمی با اشاره به پیشرفت ‌های قابل‌توجه مهندسان عرصه ساختمان در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی، تجلی اراده می‌ شود و می ‌توانیم را از برکات پیروزی شکوهمند انقلاب برشمرد.
به گفته وی، اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بعد از گذشت بیست و پنج سال از تصویب آن در کمیسیون عمران، طی هفته‌ های آتی در صحن مجلس مطرح خواهد شد. سازمان نظام مهندسی ساختمان از زمان تأسیس خود تا به امروز، در قامت یک سازمان حرفه ‌ای، تخصصی و غیردولتی اقدامات ارزشمندی را در راستای ارتقای مهارت‌های فنی و تنسیق امور مهندسان ساختمان به انجام رسانده است. دست‌کم آمار خسارات زلزله‌ های منجیل و رودبار از شکل‌گیری این سازمان و خسارت ‌های زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب بعد از شکل‌گیری این سازمان، خود گواهی بر این مدعاست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: مهم‌ترین چالش پیش روی اصلاحیه قانون نظام مهندسی، ورود به برخی کمیت‌ هایی است که شائبه دولتی شدن سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان را پررنگ می ‌کند و کیفیت قانون را به مخاطره می ‌اندازد. سازمان مهندسی ساختمان به ‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل حرفه ‌ای غیردولتی و تخصصی کشور، نظرات کارشناسی‌شده و نظام‌مند خود را برای بهبود امور مهندسان و اعتلای جایگاه سازمان و ارتقای کیفیت ساختمان‌ سازی و لحاظ حقوق حقه مهندسان و ذی نفعان به‌ صورت رسمی در اختیار کمیسیون عمران مجلس قرار خواهد داد.
وی با تاکید بر مغفول ماندن ظرفیت و پتانسیل‌های سازمان نظام مهندسی، گفت: نظام مهندسی باید به جایگاه اصلی خودش بازگردد. چرا که در حال حاضر جای نظرات کارشناسی این سازمان در تصمیم‌گیری‌ ها، بخش‌نامه‌ها و قوانین خالی است. به ‌عنوان ‌مثال استفاده از مهندسان حقیقی و حقوقی این سازمان در طرح بزرگ نهضت ملی مسکن.
کرمی افزود: تقاضا داریم نقطه نظرات هیئت‌مدیره‌های سازمان در طراحی و اصلاح بخشنامه‌ها اعمال گردد.
درخواست کاهش زمان صدور پروانه ساختمان
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، با اشاره مجدد به تلاش‌ های این سازمان مبنی بر کاهش زمان صدور پروانه ساختمان به این نکته اشاره کرد که در همین راستا نیز انتقال وظیفه کنترل نقشه فاز یک از سوی شهرداری به سازمان در حال انجام است.
به گفته وی، حدود ۱۸۰۰ شرکت طراح و ناظر در تهران به‌عنوان سرمایه‌های ملی شناخته می ‌شوند که در راستای هماهنگی با شیوه‌نامه‌های ابلاغی وزیر راه و شهرسازی، درخواست استمهال جهت تطبیق این شرکت‌ها با ابلاغیه مذکور را به وزارت راه ارائه داده و درخواست همراهی و همکاری کمیسیون عمران با این مهم را دارد.
در خاتمه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همسو و همراه دولت است و در این راستا نیاز به همراهی و همکاری دوجانبه و متقابل با دستگاه‌های نظارتی است.
اعمال پیشنهادات روسای سازمان‌ها در اصلاح قانون
در این نشست، اقبال شاکری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون عمران مجلس با عنوان اینکه کمیته نظام مهندسی مرکز پژوهش‌ ها جلسات متعددی را برای اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برگزار کرده است که در خلال آن از نظرات کارشناسی اهل‌فن نیز استفاده شده است.
به گفته وی در فرایند تصویب این طرح، هم‌چنان فرصت و زمان کافی برای اعمال‌نظر کارشناسی وجود دارد و پیشنهادات مربوط حتی در زمان قرار گرفتن طرح در صف مطرح‌شدن در صحن مجلس نیز قابل دریافت است.
شاکری تصریح کرد: این کمیسیون با بیست و پنج عضو متخصص، ظرفیت بالایی برای همکاری ‌های مؤثر با سازمان‌ های مرتبط دارد. انتظار می‌ رود طی روزهای آتی با تصویب نهایی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و اصلاح تبصره‌ها در ردیف بودجه عمرانی، شاهد تغییرات قابل‌توجهی در حوزه ساختمان باشیم.

وی در مورد رشته ترافیک و نگرانی مهندسانی که با مدرک کارشناسی ناپیوسته فعالیت می‌کنند، بیان کرد: رشته‌های هفت‌گانه به‌ویژه ترافیک بدون تغییر باقی خواهند ماند. ‌هم ‌چنین عضویت، صدور پروانه و شرکت در انتخابات برای همه اعضا برقرار است. با این حال تغییرات جدید تطبیق رشته‌ها نیز برای از این به بعد در نظر گرفته خواهد شد. بر همین اساس دغدغه ‌های مطرح‌شده برطرف شده‌اند.
وی گفت: یکی از طرح ‌های که می‌تواند منجر به تحولی چشم‌گیر در این حوزه شود، طرح جهش تولید دانش‌بنیان است که ظرفیت عظیمی برای حمایت از بخش مهندسی ساختمان، کاهش بروکراسی و تسهیل امور و هم‌ چنین نظارت در راستای مطالبه‌گری را پدید خواهد آورد. سازمان نظام مهندسی این ظرفیت را دارد که خدمات گسترده‌ای را برای ساخت‌وساز و نظارت بر اجرا با ابزارهای مدرن فناوری ارائه دهد.
به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، در این جلسه نقطه‌نظرات و پیشنهادات مختلفی در حوزه اصلاح قانون و ارتقای جایگاه نظام مهندسی کشور و به‌تبع آن ارتقای جایگاه نظام مهندسی استان‌ها مطرح گردید.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: در حال حاضر موقعیت مناسبی برای اصلاح و بهبود امور وجود دارد و فرصت مغتنمی برای هم‌عهد شدن در حوزه ارتقای مهندسی شکل گرفته که در ابتدا می‌بایست اقداماتی از سوی خود سازمان به‌ ویژه از طرف شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به‌عنوان پیشرو و پیشگام صورت بگیرد.
به گفته این نماینده مجلس، ظرفیت‌ های کلانی در اصلاح قانون نظام مهندسی وجود دارد. در این زمینه هم‌فکری‌های لازم صورت گرفته و مقرر شده است، بررسی‌ ها حول مباحث مهم برگزار و نتایج آن توسط این سازمان منعکس گردد.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: نیاز است تا در این زمینه کارگروهی ویژه برای تمام بسترهای حقوقی در کشور که به نحوی با خدمات نظام مهندسی در رابطه هستند، تشکیل گردد و بجای بروز یک وقفه بیش از دو دهه، در مدت‌زمانی بسیار کوتاه‌تر بهبودهایی در بسترهای حقوقی، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها پیش‌بینی گردد.
وی افزود: ثمره تمام این تمهیدات را مردم باید تأیید کنند. به این معنی که خروجی این جلسات به بهبود خدمات ساخت‌وساز منتج شود.
استماع نظر روسای سازمان‌های نظام مهندسی
در این جلسه برخی از روسای سازمان ‌های نظام مهندسی نظراتی را از جمله لحاظ کردن پیشنهادات تا پیش از تصویب نهایی اصلاح این قانون، چالش ‌های هم‌ زمانی اجرا و نظارت، بحث بیمه تامین اجتماعی، الزام حضور مهندسان ارشد و پایه به ‌منظور در بخش بازرسی شورای انتظامی، ابهام ‌های مربوط به تعارض منافع و تقاضا برای مشارکت بیشتر از سمت مهندسان در تدوین آیین‌نامه‌ها و مشکلات مربوط به مهندسان مرتبط، مطرح گردید.
هم ‌چنین کیفری شدن احکام و زیر سؤال رفتن شئون مهندسان نیز با انتقاداتی از سوی روسای سازمان‌ های نظام مهندسی روبرو شد. از طرف دیگر نبود ابزار اجرایی برای ناظر و سطح نازل حق‌الزحمه که فعالیت برخی دفاتر استانی را با مشکلاتی روبرو کرد، به‌ عنوان مشکلات جاری سازمان‌های نظام مهندسی کشور عنوان گردید.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ بهمن ۰۰
281 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0