نشست هم انديشي مسئولين دفاتر حقيقي و حقوقي با اعضاي هيات مديره نظام مهندسی گیلان نشست هم انديشي مسئولين دفاتر حقيقي و حقوقي با اعضاي هيات مديره نظام مهندسی گیلان

نشست هم انديشي مسئولين دفاتر حقيقي و حقوقي با اعضاي هيات مديره نظام مهندسی گیلان

نشست هم انديشي مسئولين دفاتر حقيقي و حقوقي با اعضاي هيات مديره نظام مهندسی گیلان ، روز ۲شنبه یازدهم بهمن 1400 برگزار گردید. دفاتر مهندسى ستون اصلي سازمان هستند

کد خبر: 001121010 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۱ بهمن ۰۰ - ۱۰:۱۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست هم انديشي مسئولين دفاتر حقيقي و حقوقي با اعضاي هيات مديره نظام مهندسی گیلان ، روز ۲شنبه یازدهم بهمن ۱۴۰۰ برگزار گردید. دفاتر مهندسى ستون اصلي سازمان هستند

نشست هم انديشي مسئولين دفاتر حقيقي و حقوقي با اعضاي هيات مديره نظام مهندسی گیلان

نشست هم انديشي مسئولين دفاتر حقيقي و حقوقي با اعضاي هيات مديره نظام مهندسی گیلان
نشست هم انديشي مسئولين دفاتر حقيقي و حقوقي با اعضاي هيات مديره برگزار گردید
نشست هم انديشي مسئولين دفاتر حقيقي و حقوقي با اعضاي هيات مديره روز ۲شنبه یازدهم بهمن ۱۴۰۰ برگزار گردید
در اين جلسه که بهزاد پارسا رئيس سازمان، فرزاد محمد عليزاده و مهدي جعفري نمايندگان هيئت مديره در کميسيون دفاتر، ابراهيم افشاري، ياسر پور واحدي، بهرنگ درياي لعل، اميررضا رهبر، محمد کامران زاده، جاهد لاهيجي، از اعضاي هيئت مديره، بازرس، اعضاي شوراي انتظامي و هيئت مديره دوره هشتم سازمان و جمعي از مسئولان دفاتر حقيقي و حقوقي حاضر بودند، در مورد دغدغه هاي مربوط به دفاتر مهندسي و چالش هاي حقوقي و مالياتي آنها بحث و تبادل نظر گردید. در اين جلسه از طرف دفاتر طراحي حاضر مواردي نظير اعلام به موقع تعرفه، طولاني شدن روند کنترل نقشه هاي با متراژ پايين، مشکلات مربوط به توسعه و تعويض و ثبت آن، اشکالات ثبت نقشه ها در زمان پيک کاري، افزايش ظرفيت و تعداد کار براي رشته هاي که کمبود مهندس وجود دارد در زمان پيک کاري سازمان، حذف بروکراسي، فعاليت دفاتر غيرمجاز و مشکلات کنترل نقشه مطرح گردید.
رئيس سازمان گفت: دفاتر مهندسى ستون اصلي سازمان هستند.
بهزاد پارسا رئيس سازمان ضمن خيرمقدم از حضور مسئولان دفاتر مهندسي، بازرسان، شوراي انتظامي، اعضاي هيئت مديره دوره هشتم و نهم تشکر کرد.
پارسا، ضمن بيان جايگاه کنوني سازمان گفت امروز در هر محفل مهمي صحبت از سازمان نظام مهندسي ساختمان است و اين نشان دهنده جايگاه مهم اين سازمان و عملکرد درست مهندسان است.
وی در توصيف جايگاه سازمان افزود دفاتر مهندسي به علت جذب سرمايه گذاران بخش ساخت و ساز، ستون اصلي سازمان هستند و با انسجام و وحدت مي توانند جايگاه خود را ارتقا دهند.
رئيس سازمان، در پاسخ به گلايه ها از تاخير اجرايي شدن تعرفه سال ۱۴۰۰ گفت تصويب تعرفه در صلاحيت هيئت ۴ نفره است که متاسفانه شاهد عدم برگزاري اين جلسات بوديم اما با پي گيري هاي مستمر در نهايت جلسه فوق تشکيل و تعرفه تصويب گردید.
وی ضمن اشاره به سامانه سيماک و موازي کاريهاي اين سامانه افزود متاسفانه شاهد ورود اين سامانه به کارهاي فني و تخصصي سازمان هستيم که طي جلسه با نماينده استانداري و بازرسي کل استان درخواست گردید اگر اين سامانه مورد پذيرش است کتبا اعلام و ابلاغ شود در غير اين صورت از مجراي قانوني برخورد شود.
وی در تاکيد بر همکاري و تعاون بين نهادهاي مرتبط با ساخت و ساز به موضوع پروانه مهارت فني استادکاران و کارگران ساختماني اشاره کرد و آن را يکي از عناصر کليدي در ارتقاي کيفيت ساخت و ساز دانست.
پارسا ادامه داد: با هيچ تخلفي با مماشات برخورد نخواهد شد و بازديدهاي دوره اي با هماهنگي راه و شهرسازي جهت برخورد با دفاتر غيرمجاز در دستورکار قرار خواهد گرفت.
وی ضمن انقاد از عدم حضور تعدادي از دفاتر در اين نشست افزود: دفاتر بايد جهت حفظ شان و جايگاه خود فعاليت نمايند و اجازه ندهند عملکرد نادرست تعداد محدودي موجب توهين و تنزل جايگاه آنها شود.
نايب رئيس سازمان گفت: دفاتر مهندسي بازوهاي مهم سازمان هستند.
فرزاد محمد عليزاده نايب رئيس دوم سازمان و رئيس کميسيون دفاتر مهندسي ضمن ارائه آمار از تعداد دفاتر طراحي حقيقي و حقوقي و تعداد مهندسان شاغل در اين حوزه بیان کرد: تعداد دفاتر طراحي حقيقي ۷۵۱ دفتر با بيش از ۲۵۰۰ عضو و دفاتر حقوقي ۱۷ شرکت با ۲۵۶ عضو است.
علیزاده، ضمن تاکيد بر اينکه دفاتر مهندسي بازوهاي مهم سازمان هستند در تشريح وظايف اين دفاتر گفت: فعاليت دفاتر مهندسي از ابتداي هر درخواستي جهت ساخت و ساز آغاز ميشود بدين ترتيب که تمام طرح و نقشه هاي ساختماني و مدارک و مستندات فني مرتبط با آن در رشته هاي معماري، سازه، تاسيسات برقي و مکانيکي تهيه ميگردد و در حدود صلاحيتي که از وزارت راه و شهرسازي کسب ميشود، براساس شرايط و ضوابط و مطابق قراردادهاي همسان با صاحب کاران قرارداد منعقد مي نمايند و انجام مي دهند.
علیزاده در پاسخ به اين سوال که سازمان چه راه کاري در رابطه با دفاتر غيرمجاز برگزيده است تصریح کرد: بازديدهاي دوره اي جهت شناسايي دفاتر غيرمجاز هم از طرف دفاتر نمايندگي هم از ستاد استاني انجام خواهد شد گرچه سازمان از همکاري دفاتر مهندسي جهت شناسايي مراکز غير قانوني ارائه دهنده خدمات مهندسي استقبال ميکند.
وی ضمن استقبال از سوالات مطرح شده و پيشنهادات ارائه شده از مسئولان دفاتر طراحي خواست موارد را بصورت مکتوب اعلام کنند تا با بررسي بيشتر راهکارهاي جامع تري براي آنها در نظر گرفته شود.

جعفري گفت: تداخل وظايف موجب انجام خدمات مضاعف و گردش کار کاذب شده است.
مهدي جعفري عضو هيئت مديره در نشست با دفاتر طراحي حقيقي و حقوقي، نويد اصلاح برخي از فرآيندها را در آينده نزديک داد.
جعفری ضمن بيان تغيير در فرم ۰۰۳ به تفکيک فرآيند ثبت سازندگان و آزمايشگاه از اين فرم اشاره کرد.
جعفری به سوال مربوط به روند طولاني کنترل نقشه چنين پاسخ داد: تعداد کنترل کننده ها و کيفيت کنترل نقشه با سنجش و پايش از طريق آزمون سازماندهي خواهد شد. هم چنين بررسي نقشه صرفا منوط به تاييد يا عدم تاييد نقشه ها است و مواردي نظير “در دست بررسي” و … که موجب تطويل فرآيند کنترل نقشه مي گردد، حذف مي شود.
وی افزود: دفاتر مهندسي بايد توجه داشته باشند تمام گردش مالي آنها در سيستم مالياتي ثبت مي گردد و هنگام محاسبه ماليات، خدمات طراحي از ديگر خدمات دفاتر تفکيک نميشود و تمامي گردشهاي مالي لحاظ مي شود.
جعفری ادامه داد: دفاتر طراحي بايد تا حد امکان به اين موضوع دقت نمايند و از ايجاد خدمات مضاعف و گردش کار کاذب پرهيز کنند.
جعفری در تببين ريشه مشکلات دفاتر عنوان کرد با اصلاح فرآيند، قسمتي از مشکلات دفاتر برطرف خواهد شد و گفت: تهيه نقشه چون ساخت و شناسنامه فني و ملکي از شرح وظايف مجريان است و در فرآيند اجراي ساختمان بايد انجام شود و دفاتر طراحي نيازي به ورود در اين حوزه ندارند.
در اين جلسه والافر مشاور مالياتي سازمان نيز به پرسش هاي مالياتي دفاتر طراحي پاسخ گفت و براي دغدغه هاي مسئولان دفاتر راه کارهايي را ارائه کرد.
پرسش و پاسخهاي مالياتي مطرح شده بزودي در همين خبر و در قسمت سوالات متداول سايت بارگذاري خواهد شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ بهمن ۰۰
450 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0