گرداوری اولین ضوابط معماری بومی گیلان | مصرف انرژی در کشور بالاست عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان مطرح کرد:

گرداوری اولین  ضوابط معماری بومی گیلان | مصرف انرژی در کشور بالاست

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان از گرداوری اولین «ضوابط معماری بومی گیلان» خبر داد.

کد خبر: 960531013 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶ - ۱:۴۸ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان از گرداوری اولین «ضوابط معماری بومی گیلان» خبر داد.گرداوری اولین ضوابط معماری بومی استان گیلان

گرداوری اولین ضوابط معماری بومی استان گیلان

گرداوری اولین ضوابط معماری بومی گیلان | مصرف انرژی در کشور بالاست

گرداوری اولین  ضوابط معماری بومی گیلان | مصرف انرژی در کشور بالاست

مهرداد کاظمی آسیابر با اشاره به این که معماری، تبلور عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی ادوار مختلف جامعه است، بیان کرد: یکی از مشکلات معماری و شهرسازی امروز، عدم توجه به ساختار معماری بومی منطقه است بنابراین باید در این راستا اقدامات اساسی صورت گیرد.

کاظمی ادامه داد: گرداوری ضوابط بومی و ضرورت توجه به ضمانت اجرایی آن، با هماهنگی سازمان ‌های دست اندر کار و مسئول می ‌تواند به بهبود وضعیت نابسامان موجود کمک نماید.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان یکی دیگر از مباحث مهم امروز کشور را مبحث انرژی دانست و افزود: متاسفانه مصرف انرژی در کشور ما چند برابر متوسط مصرف انرژی در دنیا است که حدود چهل درصد از این انرژی در صنعت ساختمان مصرف می‌ شود. مصرف زیاد انرژی علاوه ‌بر از بین بردن سرمایه‌ های ملی، اثرات زیان بار زیست محیطی را نیز بدنبال دارد. در حالیکه توجه به ساختار بومی و منطقه‌ ای، علاوه‌ بر کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از تخریب محیط زیست و صرفه اقتصادی و … را به دنبال خواهد داشت.

گرداوری اولین ضوابط معماری بومی استان گیلان

کاظمی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی استان گیلان در حال گرداوری ضوابط و مقررات بومی با هم کاری سایر سازمان ‌های ذی ربط نظیر استانداری، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، میراث فرهنگی، برنامه و بودجه و… است که در گرداوری این ضوابط به اصولی نظیر بافت شهری و روستایی منطبق بر بوم، نحوه تفکیک قطعات، سطح اشغال و تراکم، جهت ‌گیری بناها، جای گشت توده و فضا مبتنی بر اصول هم ساز با اقلیم، لزوم توجه به استفاده از مصالح بومی، پوشش گیاهی متناسب با اقلیم، اهمیت فضاهای نیمه باز، سقف‌ های شیب دار و … توجه شده است.

وی خاطر نشان کرد: هدف از کند و کاو در معماری بومی، تکرار بی قید و شرط کالبد نیست بلکه گرداوری اصول و مفاهیمی است که متناسب با عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی هر منطقه تجلی یافته و جای تامل و احیاء دارد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان با بیان  این که گرداوری و تصویب و اجرای این ضوابط، هم کاری همه سازمان ‌های ذی ربط در حوزه ساختمان، مهندسین و سازندگان را می ‌طلبد که خوشبختانه اکنون چنین فضایی در استان فراهم است، یاد آور شد: رعایت اصول و ساختار بومی در معماری و شهرسازی امروز، علی‌ رغم این که هزینه چندانی در برندارد ولی می ‌تواند سبب تغییرات شگرف در جهت فراهم نمودن آسایش فیزیکی و روانی برای ساکنان خود گردد.

منبع : دیار میرزا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی برق اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ مرداد ۹۶
1209 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0