روش‌های کنترل فرونشست در اصفهان باید جدی گرفته شود| ایجاد ساختمان‌های پایدار و مقاوم روش‌های کنترل فرونشست در اصفهان باید جدی گرفته شود| ایجاد ساختمان‌های پایدار و مقاوم

روش‌های کنترل فرونشست در اصفهان باید جدی گرفته شود| ایجاد ساختمان‌های پایدار و مقاوم

روش‌های کنترل فرونشست در اصفهان باید جدی گرفته شود| ایجاد ساختمان‌های پایدار و مقاوم ، روش‌های کنترل فرونشست یعنی ایجاد ساختمان‌های مقاوم نیز در کنار راه حل های جبرانی رفع خطر مانند جریان زاینده رود باید دنبال شود

کد خبر: 020918003 تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ آذر ۰۲ - ۱:۲۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، روش‌های کنترل فرونشست در اصفهان باید جدی گرفته شود| ایجاد ساختمان‌های پایدار و مقاوم ، روش‌های کنترل فرونشست یعنی ایجاد ساختمان‌های مقاوم نیز در کنار راه حل های جبرانی رفع خطر مانند جریان زاینده رود باید دنبال شود

روش‌های کنترل فرونشست در اصفهان باید جدی گرفته شود| ایجاد ساختمان‌های پایدار و مقاوم

روش‌های کنترل فرونشست در اصفهان باید جدی گرفته شود| ایجاد ساختمان‌های پایدار و مقاوم
طاهری؛رئیس کمیسیون انرژی و استاندارد مصالح نظام مهندسی کشور بیان کرد: روش‌های کنترل فرونشست یعنی ایجاد ساختمان‌های مقاوم نیز در کنار راه حل های جبرانی رفع خطر مانند جریان زاینده رود باید دنبال شود.
چند روز پیش مدیرکل محیط زیست استان اصفهان به صراحت اعلام کرد که اگر شرایط آب و هوایی اصفهان و خشکی زاینده رود به همین شکل ادامه پیدا کند و راه‌کاری اساسی در این ارتباط اندیشیده نشود، اصفهان تا حدود یک دهه دیگر به دلیل خطر فرونشست از سکنه خالی می شود.
سفره های آب زیرزمینی اصفهان چند سالی است که با توجه به خشکی زاینده رود با وجود حقابه نودوسه درصدی، تخلیه شده است و در معرض فرونشست در بخش‌های مختلف قرار گرفته است به نوعی که به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان فرونشست زمین در دشت اصفهان، برخوار و دشت‌های پرخطر دیگر از جمله مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، اردستان، فلاورجان و گلپایگان توسط سازمان زمین‌شناسی بین ۵ تا ۱۸ سانتی‌متر در سال در ناطمق مختلف تعیین شده است.
از طرفی، رتبه نخست آلودگی هوا در کنار خشکی زاینده رود، خطر فرونشست و آسیب های ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی، دامداری، گردشگری و حرفه های مختلف موجب شده تا این استان تاریخی، صنعتی و اقتصادی در معرض خطر مهاجرت روز افزون باشد.
خطر فرونشست و راه‌کارهای کنترل از جریان آب تا مقاوم سازی ساختمان
احمدرضا طاهری، با اشاره به اینکه خطر فرونشست اصفهان را به شکل جدی تهدید می کند، اظهار کرد: طبیعتا با توجه به روند ایجاد جریان، راه‌کاری اصلی کنترل و حرکت به سمت روند جبرانی این خلا، نیز تغذیه سفره‌های زیرزمینی و جریان آب است که موضوعی نیازمند بررسی و برعهده مسئولان پایتخت و استان است.
طاهری اصل گفت: در این میان ما نیز در سازمان نظام مهندسی و شهرداری باید راهکارهای کنترل را در پیش بگیریم و ایجاد ساختمان‌های پایدار و مقاوم در برابر فرونشست و بهسازی خاک در این راستا باید مدنظر باشد که در این راستا مطالعاتی در ارتباط با بهسازی و تحکیم خاک در مناطق در معرض خطر فرونشست در سازمان نظام مهندسی را دنبال می کنیم.
وی ادامه داد: استان‌های شمالی کشور زمانی دچار روان‌گرایی خاک و زمین شدند که علت اصلی آن روان آب های ناشی از باران های سیل آسا بود اما اکنون استان های فلات مرکزی درست به دلیلی برعکس یعنی خالی شدن سفره های آب زیرزمینی در معرض همین خطر قرار گرفته است.
احداث ساختمان‌های پایدار در مناطق دارای فرونشست
رئیس کمیسیون انرژی و استاندارد مصالح نظام مهندسی کشور با بیان اینکه بهسازی خاک، تحکیم و بهبود روان گرایی در استان های شمالی کشور دنبال شد که باید در فلات مرکزی نیز دنبال آن باشیم و از متخصصان ژئو تکنیک در این زمینه کمک بگیریم، افزود: با استفاده از این روند می توانیم احداث ساختمان‌های پایدار در مناطق دارای فرونشست را انتظار داشته باشیم.
وی به برگزاری همایش ملی پایداری در محیط‌های انسان ساخت در اصفهان اشاره کرد و افزود: این همایش با همین هدف طراحی شده است که روزهای ۱۵ و ۱۶ آذر ماه با موضوع «ساختمان‌های سبز» در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار می‌گردد.
طاهری اصل تصریح کرد: موضوع فرونشست زمین و ساختمان یکی از پنل‌های تخصصی این همایش است و راه‌کارهایی برای پایداری ساختمان‌ها ارائه می گردد.
منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ آذر ۰۲
210 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0