صورت گرفتن اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان، با چهار ناظره شدن نظارت‌ ها صورت گرفتن اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان، با چهار ناظره شدن نظارت‌ ها

صورت گرفتن اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان، با چهار ناظره شدن نظارت‌ ها

صورت گرفتن اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان، با چهار ناظره شدن نظارت‌ ها ، امکان پذیر است. برای اجرای دقیق مباحث مربوط به مقررات ملی ساختمان نیازمند عزم ملی هستیم

کد خبر: 990517014 تاریخ انتشار: جمعه ۱۷ مرداد ۹۹ - ۶:۰۶ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، صورت گرفتن اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان، با چهار ناظره شدن نظارت‌ ها ، امکان پذیر است. برای اجرای دقیق مباحث مربوط به مقررات ملی ساختمان نیازمند عزم ملی هستیم

صورت گرفتن اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان، با چهار ناظره شدن نظارت‌ ها

صورت گرفتن اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان، با چهار ناظره شدن نظارت‌ ها

با چهار ناظره شدن نظارت‌ ها
اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: برای اجرای دقیق مباحث مربوط به مقررات ملی ساختمان نیازمند عزم ملی هستیم.
سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران عنوان کرد: انرژی یکی از بحث‌ های مهم در جهان است و در کشور‌های پیشرفته مورد توجه بسیاری قرار دارد، زیرا آثارش را در محیط زیست بخوبی می‌توان دید. متاسفانه در کشور ما به دلیل این که انرژی ارزان است و از انرژی ‌های طبیعی مثل نفت و بنزین و گاز استفاده درستی نداریم و در عین حال به سمت استفاده از انرژی ‌های طبیعی که به وفور در اختیارمان است نرفته ایم، هنوز با استاندارد‌های پذیرفته شده در دنیا فاصله داریم.
سعیدیان ادامه داد: یکی از نکات اثرگذار در این بخش بحث چهار ناظره کردن پروژه هاست. ساخت و ساز امر تخصصی است و یک معمار قطعا در حوزه برق یا مکانیک تخصص لازم را ندارد، ولی تاسیسات ساختمان و رعایت نکات مورد نظر در آن بسیار موثر است.
وی گفت: تاسیسات قلب یک ساختمان است. وقتی موتورخانه و تامین انرژی در آن به صورت استاندارد ساخته نشود منجر به آلودگی می ‌گردد و سرمایه ملی هدر می‌رود. برق، مکانیک، معماری و سازه چهار ناظر بسیار مهم در ساختمان هستند، البته گرایشات دیگری مثل نقشه برداری، ترافیک و شهرسازی هم در جای خود در ساختمان سازی تاثیرگذار هستند.
سعیدیان اظهار داشت: برای این که بتوانیم شهرسازی سالم و ایده آلی داشته باشیم باید از همه این متخصصان در جای خود استفاده کنیم، اما در ساختمان سازی حضور این چهار ناظر بسیار لازم و ضروری است که در کنار اجرای درست مقررات ملی ساختمان قطعا شرایط بهتری خواهیم داشت و اتلاف انرژی هم به حداقل می ‌رسد در عین حال هوای سالم تری هم خواهیم داشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: هم اکنون ساختمان‌ های ۱۵۰۰ متر چهار ناظر دارند، اما هشتاد درصد ساختمان ‌های شهر متراژ زیر ۱۵۰۰ متر تک ناظره هستند و هنوز نتوانسته ایم بحث چهار ناظر را در متراژ‌های زیر هزار و پانصد متر عملیاتی کنیم.
سعیدیان افزود: درباره استاندارد مصالح وظیفه سازمان استاندارد بسیار جدی است. با تفاهم نامه‌هایی که با اداره برق استان تهران و هم‌چنین آب و فاضلاب داشتیم به نتایج خوبی رسیدیم. بعنوان مثال اگر در حال حاضر مردم برای خرید لوازم برقی ساختمان به مراکز مورد نظر مراجعه کنند فروشندگان یک سری محصولات را به آن‌ ها پیشنهاد نمی ‌کنند و بلافاصله می‌ گویند مهندس ناظر این مصالح را تایید نمی ‌کند. یعنی ارتباط موثر میان مهندس ناظر با سازمان استاندارد و اداره برق تاثیر مثبت خود را گذاشته است.
وی ادامه داد: این شرایط باعث شده است تا سازنده‌ها به سمت خرید ابزار و لوازم غیر استاندارد نروند. با وجود توفیقات خوبی که در این رابطه داشتیم، ولی هنوز ابتدای راه هستیم. برای رسیدن به شرایط ایده ال نیازمند عزم ملی هستیم و انتظار داریم همه متولیان ساخت و ساز مثل شهرداری، شورا، وزارت راه و شهرسازی به سازمان نظام مهندسی کمک کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: با وجود همه این اتفاقات خوب، اما هنوز در سطح شهر ساختمان‌ هایی احداث می‌ گردند که شرایط ایده الی در مورد رعایت مباحث مربوط به مقررات ملی ساختمان ندارند و ضعیف عمل می‌ کنند. ابزار مهندس ناظر یک قلم است و وسیله دیگری برای جلوگیری از تخلفات ندارد. جلوگیری از تخلف وظیفه شهرداری و دیگر مراجع تاثیرگذار است.
وی تصریح کرد: سهم سازمان نظام مهندسی نظارت بر تخلفات و گزارش دادن است. واقعیت این است که سازمان نظام مهندسی در اجرای درست بحث مقررات نوزدهم تنهاست. ما مشتاقیم تا همه مقررات بیست و دو گانه مقررات ملی ساختمان در ساختمان سازی رعایت گردد. در حوزه‌های مربوط به سلامت مردم نیازمند کمک دیگر مراجع هستیم.
سعیدیان ادامه داد: بخشی از متولیان ساخت و ساز در تلاش برای کاهش قیمت‌ها در ساختمان سازی هستند. ما هم به این افراد کمک می ‌کنیم که هزینه هایشان کم‌تر شود، ولی با توجه به این که ساختمان سرمایه ملی است معتقدیم در اجرای بحث مقررات ملی ساختمان نباید کوتاهی کنیم.
وی عنوان کرد: طبیعی است که کار خوب هزینه‌های خاص خود را دارد و در اجرای مقررات ملی ساختمان حتی اگر منجر به افزایش هزینه‌ها شود نباید کوتاه آمد. انتظار داریم در این مورد، مسئولان نگاه کلان تری داشته باشند تا عمر ساختمان‌ها از سی سال به حدود هشتاد سال برسد.
سعیدیان یاد آور شد: در کشور‌های پیشرفته به سادگی اجازه تخریب و نوسازی نمی ‌دهند. این در حالی ست که در مواردی مشاهده می‌ شود در کشور ما به ساختمان ‌های با عمر کم‌تر از بیست سال اجازه تخریب و نوسازی می‌ دهند. این ‌ها مواردی است که باید جدی گرفته شود تا شاهد از دست رفتن سرمایه‌ها نباشیم.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ مرداد ۹۹
420 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0