سازمان نظام مهندسی معدن:

سازمان نظام مهندسی معدن: اقدام‌های برجسته فولادی دولت در سال ۱۳۹۵

در چند سال گذشته ما همواره شاهد رکود حاکم‌بر اقتصاد ایران بوده‌ایم که این رکود با سرایت به صنعت فولاد، این بازار را نیز با رکود درگیر کرده است.

کد خبر: 3008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ آذر ۹۵ - ۱:۲۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)در چند سال گذشته ما همواره شاهد رکود حاکم‌بر اقتصاد ایران بوده‌ایم که این رکود با سرایت به صنعت فولاد، این بازار را نیز با رکود درگیر کرده است. اقدام‌های برجسته فولادی دولت در سال ۱۳۹۵

اقدام‌های برجسته فولادی دولت در سال ۱۳۹۵

اقدام‌های برجسته فولادی دولت

اقدام‌های برجسته فولادی دولت در سال ۱۳۹۵

اما دولت تدبیر و امید در ۳ سال گذشته توانسته بسیاری از طرح‌های فولادی را که برخی از آنها نیز زمینه مطالعاتی مناسبی در دولت‌های گذشته نداشتند به سرانجام برساند و همچنین طرح‌های جدیدی را برنامه‌ریزی یا جانمایی کند. براساس آمارهای اعلام‌شده از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، از سال ۹۲ تا پایان سال۹۴ به میزان ۳۵میلیون تن به زنجیره تولید فولاد کشور اضافه شده که البته در سال۹۵ نیز تاکنون سعی شده با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده ۲۵میلیون تن دیگر در مدار تولید قرار گیرد. همچنین ازسوی دیگر در سال۹۶ با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است ۳۲میلیون تن دیگر به زنجیره فولاد کشور اضافه شود. در این میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای دولتی فعال در زمینه معدن و صنایع معدنی نقش راهبردی در تکمیل طرح‌های فولادی در چند سال اخیر داشته و با جدیت این مسیر را دنبال کرده است و در این زمینه توانسته واحدهای فولادی ناتمام را به سرانجام برساند و میزان قابل توجهی به زنجیره تولید فولاد کشور اضافه کند. در ادامه با مروری بر مهم‌ترین طرح‌های فولادی در استان‌های مختلف عملکرد دولت در این زمینه را در سال ۹۵ شاهد خواهیم بود.
استان هرمزگان
افتتاح فاز نخست واحد فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، پذیرش طرح فولاد ۱/۵میلیون تنی مبشر نور دریا، طرح تولید ۲/۵ میلیون تنی کنسانتره سنگ‌آهن و طرح تولید آهن هیدراته شرکت سنگ و فولاد هرمزگان در منطقه ویژه خلیج‌فارس بوده و طرح توجیهی فنی و اقتصادی آن نیز گذرانده شده است. این طرح‌های فولادی در حقیقت در استان هرمزگان پیشرفت لازم را داشته‌اند.

اقدام‌های برجسته فولادی دولت در سال ۱۳۹۵

استان سیستان و بلوچستان
جانمایی طرح احداث کارخانه فولاد چابهار در استان سیستان و بلوچستان یکی از طرح‌های فولادی است که در ابتدای سال ۹۵ انجام شده است.
استان گلستان
در استان گلستان نیز ۲ طرح فولادی شامل طرح لوله و پروفیل هیرکان با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد ریال در شهرک صنعتی حیدرآباد گرگان و شرکت فولاد اترک که در زمینه تولید ورق‌های پوشش‌دار گالوانیزه رنگی فعال است، با سرمایه‌گذاری ۱۲هزار میلیارد ریال در شهرک صنعتی «آق‌قلا» راه‌اندازی شده‌اند.
استان گیلان
در هفته دولت استان گیلان در منطقه صومعه‌سرا شاهد افتتاح پروژه پارس فلز پروفیل فولادی با تولید ۱۸۰هزار تن و سرمایه‌گذاری ۱۶۰میلیارد ریال بوده است.
استان کرمانشاه
در استان کرمانشاه طرح تولید فرومنگنز که در صنایع فولاد و آلیاژهای فولاد کاربرد دارد با سرمایه ۵۰میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۵۰ نفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
استان خوزستان
براساس سیاست دولت که ایجاد واحدهای جدید فولادسازی در کنار آب است، خرمشهر به‌عنوان یکی از قطب‌های فولادسازی در کشور در نظر گرفته شده است. از این‌رو پیشرفت طرح‌های فولادی از جمله پیشرفت فیزیکی فولاد کاوه ۷۰درصد اعلام شده و افتتاح مرحله نخست این شرکت به دهه فجر یا پایان سال موکول شده و پیشرفت فیزیکی فولاد جهان‌آرا نیز ۳۵درصد اعلام شده است. همچنین خرمشهر به کانون صادرات تبدیل شده و دولت سوله‌های بزرگی برای شرکت‌هایی که قصد دارند صادرات‌محور باشند، تهیه کرده است. البته در استان خوزستان افتتاح طرح فولاد شادگان به ۲۲ بهمن امسال موکول و اعلام شده است، پروژه فولاد آتیه خلیج‌فارس و فولاد کاوه اروند تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

اقدام‌های برجسته فولادی دولت در سال ۱۳۹۵

استان کردستان
کردستان نیز شاهد استقرار سامانه و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و تصویب طرح فولاد سقز با سرمایه‌گذاری خارجی ۴۳۰ میلیون دلار بوده است.
استان سمنان
در هفته دولت امسال نیز استان سمنان شاهد افتتاح کارخانه فولاد دامغان به ظرفیت ۱۲۰هزار تن شمش فولادی در فاز نخست بود که این طرح اشتغالزایی ۱۵۰ نفری را به همراه داشت. این کارخانه در ۲ بخش ذوب و ریخته‌گری طراحی شده و با راه‌اندازی مرحله دوم ظرفیت از ۱۲۰هزار تن به ۳۰۰ هزار تن افزایش پیدا می‌کند و اشتغالزایی آن ۶۰۰ نفر خواهد شد. اعتبار مورد نیاز این پروژه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است.
استان اصفهان
البته در استان اصفهان نیز طرح فولاد اردستان با پیشرفت ۹۵ درصدی قرار است در دهه فجر به بهره‌برداری برسد. ظرفیت اسمی این طرح فولادی ۵۰۰هزار تن شمش فولاد شامل ۵ خط ذوب و ریخته‌گری و در نتیجه تولید شمش فولادی است. البته در پاییز امسال نیز در اصفهان شاهد افتتاح تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان و سایر طرح‌های توسعه فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان بوده‌ایم.
استان لرستان
استان لرستان نیز شاهد افتتاح فولاد ازنا از سال‌ها در آبان ماه امسال بوده است.
استان زنجان
همچنین استان زنجان شاهد کلنگ‌زنی شرکت آهن و فولاد جاده ابریشم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به ظرفیت ۲۰۰هزار تن و اشتغالزایی ۱۳۰ نفر و افتتاح شرکت فولاد در ابهر بوده است.
استان قزوین
در استان قزوین کارخانه نورد سرد ورق‌های فولادی که در خاورمیانه در شمار نخستین‌ها است در هفته دولت با حضور معاون اول رییس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری راه‌اندازی شد.
استان کهگیلویه‌وبویراحمد
مجتمع فولاد سقاوه با تولیدات کنسانتره سنگ‌آهن، گندله و آهن اسفنجی و اعتباری افزون بر ۶هزار و ۲۰میلیارد ریال در استان کهگیلویه‌وبویراحمد احداث می‌شود. در این مجتمع بزرگ فولادی برای ۸۵۰ نفر شغل ایجاد می‌شود. این پروژه قرار است در زمینی با ۱۵۰هکتار که از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شده، ساخته شود.

اقدام‌های برجسته فولادی دولت در سال ۱۳۹۵

استان یزد
در هفته دولت استان یزد نیز شاهد افتتاح فولاد (تولیدکننده شمش فولادی) پارمیدا در شهرستان اشکذر بود. ظرفیت تولید این کارخانه ۴۵ هزار تن شمش فولاد و سرمایه‌گذاری آن افزون بر ۱۶۸هزار و ۵۰۰میلیون ریال از سوی بخش خصوصی اعلام شده است.
استان کرمان
استان کرمان شاهد افتتاح کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ گل‌گهر در سال ۹۵ بود.
استان چهارمحال‌وبختیاری
استان چهارمحال و بختیاری با افتتاح فولاد سفیددشت توانست نخستین طرح از ۷ طرح فولادی استانی را که سال‌ها با سکون روبه‌رو بود، در سال ۹۵ به سرانجام برساند. البته تا پایان سال ۹۵ براساس گفته مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) قرار است چند طرح دیگر از طرح‌های فولادی استانی شامل فولاد شادگان، نی‌ریز و میانه در فاز نخست به افتتاح برسد.
عملکرد دولت‌ها تا رسیدن به چشم‌انداز ۵۵ میلیون تنی فولاد
طرح‌های نیمه‌تمام در بسیاری از استان‌ها در دولت یازدهم افتتاح شده و برخی مسئولان تلاش‌های ۳ساله دولت در عرصه بین‌الملل را عاملی بر استقبال شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری و همکاری ایران می‌دانند. در این بین نه‌تنها شرکت‌های دولتی فعالیت خود را گسترش دادند، بلکه حضور شرکت‌های خصوصی نیز چشمگیر و قابل‌توجه شد. تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق چشم‌انداز ظرفیتی است که برای صنعت فولاد در یک برنامه ۲۰ ساله تعریف شده است. از این‌رو برنامه‌های دولت‌ها در این چشم‌انداز می‌تواند گامی مهم در رسیدن به این افق قلمداد شود. البته عملکرد دولت یازدهم را در حوزه فولاد باید با توجه به شرایط زمانی و با توجه به رکودهای حاکم در نظر گرفت. رکود فولاد در این مدت، در وهله نخست در بعد کلان، متاثر از بازارهای جهانی بوده است. در داخل کشور نیز رکود داخلی که از چندین سال پیش آغاز شده بود، به کاهش تقاضا به این حوزه رسیده است. بنابراین با توجه به رکود حاکم در بازار فولاد در این سال‌ها از تصمیم مصمم دولت برای تکمیل طرح‌های فولادی و همچنین زنجیره آن کاسته نشده است. دولت تدبیر و امید مصمم است تا رسیدن به افق چشم‌انداز صنعت فولاد زنجیره آن را تکمیل کند.

اقدام‌های برجسته فولادی دولت در سال ۱۳۹۵

منبع: روابط عمومی سازمان

 

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ آذر ۹۵
1185 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0