برگزاری مجمع عمومي فوق العاده نوبت دوم سازمان بمناسبت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

بیانیه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

نزدیک به 2 دهه از فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا، موضوع فصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میگذرد. در بیست و نهم اردی بهشت نودوشش برای پنجمین بار مردم ما به پای صندوقهای رأی میروند تا منتخبان خود را روانه شوراها نمایند.

کد خبر: 960226029 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۶ - ۱۰:۰۱ ق.ظ

به نام خدا

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،نزدیک به ۲ دهه از فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا، موضوع فصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میگذرد. در بیست و نهم اردی بهشت نودوشش برای پنجمین بار مردم ما به پای صندوقهای رأی میروند تا منتخبان خود را روانه شوراها نمایند.

بیانیه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان

بیانیه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

شواهد و بررسیهای به عمل آمده حاکی از آن است که در این انتخابات، افراد متخصص، مجرّب و آشنا با حوزههای مختلف مدیریت امور شهری از اقبال بیش تری برخوردار خواهند بود و چنان چه کاندیداها بتوانند توانمندی های خود را بنحو دقیقتری ترسیم نموده و نخبگان جامعه، نقش کلیدی خود را در آگاهی بخشی بمردم بدرستی ایفا نمایند بهره‌مند شدن از شوراهایی کاملاً در جهت منافع دراز مدت ملی دست یافتنی خواهد بود. شوراها طبق اختیارات خود قادرهستند تا نسبت به شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، عمرانی و بهداشتی حوزه انتخابیه خود اقدام کرده و ضمن تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه ‏حلهای کاربردی در این زمینه‏ ها، آن ها را به مقامات مسئول ارائه نمایند. ترویج فرهنگ مشارکت و همکاری های اجتماعی در جهت انجام خدمات در محورهای مذکور نیز بخشی از این اختیارات است.
بر هیچکس پوشیده نیست که مهندسین با تجربه، در اکثر محورهای یاد شده از اهلیت علمی و حرفه‏ ای برخوردار بوده و غالباً دیدگاه های واضحی دارند و بنابراین شایسته است که هم راه با سایر اصحاب تخصص و تجربه، مورد حمایت گسترده مردمی قرار گیرند. سازمان نظام مهندسی ساختمان با چند صد هزار مهندس عضو در سراسر کشور و در ۷ رشته مهندسی کاملاً مرتبط با این موضوع افتخار دارد که طی ۲ دهه پیش هم واره از تصمیماتی که در جهت منافع مردم و حفظ سرمایه های عمومی، توسط حوزه‏های مدیریت شهری و یا دولت اتخاذ گردیده، حمایت کرده و در تعامل با شهرداری های اقصی نقاط کشور موفق به ترویج و اجرایی نمودن بخش های قابل توجهی از مقررات ملی ساختمان شده است که تضمین کننده آسایش، آرامش و ایمنی شهروندان بوده البته توسعه این همکاری ها بویژه در حوزه شهرسازی و سایر موضوعات ملی هم چون انرژی و توسعه پایدار اجتناب ناپذیر میباشد.


شوراهای جدید و افرادی که در این دوره انتخاب میشوند، باید دارای روی کرد و مواضع روشنی در موضوع معماری و شهرسازی بوده و بر تقویت و توسعه ارزش های اسلامی – ایرانی در معماری و شهرسازی پافشاری نمایند. توجه به تأسیسات شهری، حمل و نقل عمومی و مشکلهای ترافیکی، سامان بخشی مشاغل کارگاهی و نگاه بحقوق شهروندان در موضوع توسعه کیفی شهرها، خدمات عمومی، زیباسازی بدنه‏ های شهری و نمای ساختمان ها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تمام این موارد بخشی از انتظارات مردم در حوزه فنی و عمرانی است. گسترش فضای سبز، سیاست های تشویقی به استفاده از انرژیهای نو و گسترش آموزش های عمومی در حوزه آسیب شناختی محیط زیست نیز مورد تأکید میباشد.
توجه به اقتصاد مردم، حمایت از سیاست های حوزه امنیت اقتصادی و جذب سرمایه گذاران و بخصوص توسعه گردش گری میتواند بخش قابل توجهی از راه بردهای شوراهای اسلامی شهر و روستا تلقی شود. پشتیبانی از افراد ماهر، دانا، خلاق، توان مند و کارآفرین کم ترین انتظار مردم از منتخبان است. شناخت موانع توسعه یافتگی و آگاهی اعضای شورا نسبت به مشکل های اقتصادی و اشتغال و معیشت خانواده و علل مهاجرت از مناطق دوردست به حاشیه شهرها و بروز پدیده حاشیه نشینی یک ضرورت ملی است. شایسته است شوراها نسبت بشناخت آسیبها و تهدیدهای اجتماعی و راه کارهای مقابله با آن ها نیز تلاش کنند و بر تقویت و گسترش همکاری های اجتماعی و مشارکت های جمعی و تأسیس نهادهای امدادی اهتمام ورزند و بویژه بالا رفتن جایگاه بانوان در سطوح تصمیمگیری و مدیریتی را جدی تلقی نمایند و هویت آفرینی و توجه به سرمایه اجتماعی را در سرلوحه برنامه‏ ها قرار دهند.
نگاه به گذشته نشان میدهد که کم توجهی بتوسعه متوازن، غفلت از مدیریت برنامه‏ ای و عدم پیش‏ بینی درآمد پایدار برای شهرداریها و در نتیجه، اتکا شهرداریها بفروش تراکم و کسب درآمد از محل جریمه تخلفات مشکلات وسیع و غیرقابل جبرانی برای شهروندان و بطور کلی منافع درازمدت ملی به بار آورده است. از تمام اعضا محترم سازمان و مخصوصاً پیش کسوتان جامعه مهندسی انتظار دارد تا ضمن آگاه سازی همه مردم و معرفی توانمندی های مهندسین داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی، نقش اثرگذار و ماندگار خود را در انتخابات پیش رو ایفا کنند. امید است برگزیدگان شوراها اعم از مهندسین و دیگر فرهیختگان مورد اعتماد مردم، ظرفیت گسترده سازمان نظام مهندسی ساختمان را بخشی از سرمایه ملی محسوب نمایند و آمادگی این سازمان را برای ارائه دیدگاه های تخصصی مهندسین عضو، که از طریق تشکیل کمیسیونی مشترک و دائمی قابل انجام است، پذیرا باشند.

سازمان نظام مهندسی ساختمان
اردیبهشت ۱۳۹۶
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

 

کانال تلگرام برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ اردیبهشت ۹۶
1256 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0