شروع نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران با احداث سیصد هزار مسکن استیجاری شروع نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران با احداث سیصد هزار مسکن استیجاری

شروع نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران با احداث سیصد هزار مسکن استیجاری

شروع نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران با احداث سیصد هزار مسکن استیجاری ، تعرفه‌ های جدید خدمات نظام مهندسی اعلام می‌گردد. معاون وزیر راه و شهرسازی با عنوان اینکه طرح پروژه نهضت ملی مسکن در شهریور سال جاری ابلاغ گردید

کد خبر: 001201005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ اسفند ۰۰ - ۱۱:۰۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، شروع نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران با احداث سیصد هزار مسکن استیجاری ، تعرفه‌ های جدید خدمات نظام مهندسی اعلام می‌گردد. معاون وزیر راه و شهرسازی با عنوان اینکه طرح پروژه نهضت ملی مسکن در شهریور سال جاری ابلاغ گردید

شروع نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران با احداث سیصد هزار مسکن استیجاری

شروع نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران با احداث سیصد هزار مسکن استیجاری
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
شروع نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران با احداث سیصد هزار مسکن استیجاری/ تعرفه‌ های جدید خدمات نظام مهندسی اعلام می‌گردد
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای متعادل‌سازی بازار اجاره بها به دنبال اجاره داری حرفه ‌ای بودیم و مصوبات مورد نیاز اخذ شده است. در حال حاضر برای احداث سیصد هزار واحد در قالب اجاره‌داری حرفه‌ ای بسترها آماده شده که با کمک دولت به سازندگان زمین ارزن‌قیمت و یا نود و نه ساله داده می ‌شود و با اجرای این طرح، نرخ‌ ها در بازار اجاره قابل کنترل است.
محمود محمودزاده در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان نظام مهندسی کشوری که بدون حضور احمد خرم، رئیس سابق این سازمان برگزار گردید، با عنوان اینکه امیدوارم سازمان نظام مهندسی بتواند فعالیت ‌های عمده‌ای در حوزه ساختمان داشته باشد، گفت: حواشی و موضوعات غیرتخصصی، آفت هر NGO محسوب می ‌گردد و باید بستر فعالیت ‌های حرفه‌ای در مجموعه‌های تخصصی فراهم گردد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فرصت ایجاد شده برای افزایش فعالیت سازمان نظام مهندسی در حوزه ساخت و ساخت بیان کرد: از سال نود و هشت، بحث پروژه مسکن ملی بیان گردید و تا سال ۹۹، ۵۴۱ هزار واحد در قالب طرح مسکن ملی در حال اجرا بوده که چهل هزار واحد در این پروژه در بافت فرسوده انجام می ‌شود و مابقی یعنی حدود پانصد هزار واحد دیگر بر روی اراضی دولتی در دست اجرا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با عنوان اینکه طرح پروژه نهضت ملی مسکن در شهریور سال جاری ابلاغ گردید، گفت: از مهر ماه امسال مقدمات اجرای این پروژه را شروع کردیم و پروژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال قابلیت ‌ها و ظرفیت ‌های جدیدی در حوزه مهندسی ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: برای نخستین بار صندوق ملی مسکن با پشتیبانی منابع مالی مورد نیاز جهت ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال در کشور ایجاد شده است که می‌ تواند ضمانت ‌های بعدی را بر عهده بگیرد و منابع این صندوق دو برابر منابع بانک مسکن برآورد می‌ شود. از این رو کمبود منابع در حوزه ساخت و ساز که پیش از آن دولت با آن روبرو بود از طریق صندوق ملی مسکن تامین می‌ گردد، بدون اینکه خلق پولی صورت بگیرد یا خط اعتباری جداگانه‌ای داشته باشیم.
محمودزاده با اشاره به تکلیف ارائه تسهیلات سیصد و شصت هزار تومانی بانک‌ ها به بخش مسکن گفت: در سال نود و یک حداکثر سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی حدود هفده درصد بود که این عدد در چند سال گذشته به کم‌تر از چهار درصد رسید اما با توجه به نیاز مردم به مسکن و عنایت دولت به دغدغه‌ های مردم، بانک‌ ها مکلف شدند تا بیست درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند و اگر بانکی این تعهد را اجرا نکند بیست درصد آن عدد جریمه می‌شود.
وی با اشاره به حمایت ویژه از بخش خصوصی برای احداث واحدهای خودمالکی در پروژه نهضت ملی مسکن توضیح داد: این بستر را فراهم کرده‌ایم که خودمالک‌ ها بدون واسطه و بصورت کاملا آنلاین در سایت نهضت ملی مسکن مراجعه و تقاضای احداث واحد خودمالکی تحت پروژه نهضت ملی مسکن را ارائه دهند و بتوانند از تسهیلات این پروژه استفاده کنند.
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: این امکان برای بخش خصوصی بدون واسطه و بدون بروکراسی‌های اداری دیده شده است و امروز ۷۲ هزار متقاضی خودمالک توانستند تقاضای خود را ثبت و مراحل مختلف اجرا را طی کنند.
محمودزاده از تامین زمین برای ۹۸۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و افزود: تاکنون برای ۹۸۰ هزار واحد نهضت ملی زمین تامین شده که ۳۲۰ هزار واحد آن آماده کلنگ‌زنی بوده و یا کلنگ‌زنی شده است. هم‌چنین برای یک میلیون و چهارصد هزار واحد هم زمین در مراحل تعیین کاربری است.
وی در مورد بازار اجاره گفت: برای متعادل‌سازی بازار اجاره بها به دنبال اجاره داری حرفه‌ای بودیم و مصوبات مورد نیاز اخذ شده است. در حال حاضر برای ساخت سیصد هزار واحد در قالب اجاره داری حرفه‌ای بسترها آماده شده که با کمک دولت به سازندگان زمین ارزن‌قیمت و یا نود و نه ساله داده می ‌شود که با اجرای این طرح، نرخ ‌ها در بازار اجاره قابل کنترل است و می ‌تواند به دهک کم‌درآمد و دهک با درآمد متوسط در بحث اجاره مسکن کمک کند.
وی گفت: تمام این پروژه‌ها به ایجاد ظرفیت‌ های جدید در حوزه نظام مهندسی و اشتغال مهندسان بسیار کمک می‌کند.
محمودزاده افزود: البته مذاکراتی برای انتقال تکنولوژی از سایر کشورها در بحث ساخت مسکن انجام شده است که سبب تحول در صنعت ساختمان ‌سازی خواهد شد.

وی با اشاره به سیاست وزارت راه و شهرسازی برای تخصصی شدن فعالیت مهندسان گفت: از مرداد ماه امسال که آخرین آزمون مهندسان برگزار گردیده، بدنبال افزودن چند رشته جدید بودیم و برنامه تخصصی کردن رشته‌های مهندسی را دنبال می ‌کنیم. در حال حاضر پروانه‌ ها عمومی است و مهندسان از پایه سه تا پایه یک بصورت عمومی حرکت می ‌کنند اما ما به دنبال تخصصی شدن این روند هستیم و حتما این تخصص ‌ها با برگزاری آزمون به افراد واگذار می گردد.
وی ادامه داد: مجوز برای هشت رشته جدید مهندسی صادر شده که به زودی شاهد تخصصی‌تر شدن فعالیت ‌های مهندسان خواهیم بود.
محمودزاده با تشکر و تقدیر از اعضای هیات مدیره سابق سازمان نظام مهندسی گفت: اگر ایرادی در فرایندها وجود دارد، ما از پیشنهادات جدید برای اصلاح این روندها استقبال می‌ کنیم و برنامه‌هایی برای صدور الکترونیکی پروانه‌ ها و وجود کارنامه الکترونیک تمام مهندسان و یک بانک اطلاعاتی قوی در این حوزه را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی هم‌چنین در مورد افزایش قیمت تعرفه‌های مهندسی گفت: از دو سال گذشته افزایش تعرف ه‌های نظام مهندسی مطرح بوده و من هم با افزایش قیمت تعرفه‌ها با مهندسان هم‌عقیده هستم ولی با محدودیت‌ هایی برای بالا بردن نرخ تعرفه‌ها مواجه هستیم.
وی افزود: در دو سال گذشته، اعدادی که برای افزایش نرخ تعرفه‌ ها اعلام شد، بدون هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی بوده که بعضاً توقعاتی را در جامعه مهندسان ایجاد کرده و از سوی دیگر حصول آن اعداد و نرخ ‌ها برای جامعه مهندسی سخت بوده است.
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود:‌ باید توجه داشته باشیم که هم‌زمان دولت به دنبال کنترل قیمت ‌ها در حوزه مسکن است اما اعداد نهایی برای اجرا در سال ۱۴۰۱ را به زودی اعلام می‌کنیم.
هم‌چنین در این مراسم حمزه شکیب، رئیس جدید سازمان نظام مهندسی کشوری با تشکر از اقدامات انجام شده توسط افراد در دوره ‌های گذشته گفت: سازمان نظام مهندسی تکالیفی را بر عهده دارد و معتقدم از مراحل طراحی و ساخت یک ساختمان تا زمان عمر مفید آن باید در اختیار ساختار سازمان نظام مهندسی باشد.
شکیب افزود: تمام بهره‌برداران باید با خیال راحت از وقوع حوادث و سوانح طبیعی در واحدهای ساخته شده سکونت داشته باشند و امیدوار هستیم از این پس زمینه‌ساز تحولات مثبت در حوزه مسکن و ساختمان باشیم و بتوانیم شأن و جایگاه مهندسان را ارتقاء بخشیم.
منبع: ایلنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ اسفند ۰۰
248 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0