نشست تخصصی ارتقاء و افزایش ضریب بهره‌وری فرآیند تولید در کشاورزی استان کرمان نشست تخصصی ارتقاء و افزایش ضریب بهره‌وری فرآیند تولید در کشاورزی استان کرمان

نشست تخصصی ارتقاء و افزایش ضریب بهره‌وری فرآیند تولید در کشاورزی استان کرمان

نشست تخصصی ارتقاء و افزایش ضریب بهره‌وری فرآیند تولید در کشاورزی استان کرمان ، شامگاه گذشته با حضور محمدرضا پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان برگزار شد

کد خبر: 000826002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ آبان ۰۰ - ۹:۲۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست تخصصی ارتقاء و افزایش ضریب بهره‌وری فرآیند تولید در کشاورزی استان کرمان ، شامگاه گذشته با حضور محمدرضا پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان برگزار شد

نشست تخصصی ارتقاء و افزایش ضریب بهره‌وری فرآیند تولید در کشاورزی استان کرمان

نشست تخصصی ارتقاء و افزایش ضریب بهره‌وری فرآیند تولید در کشاورزی استان کرمان
“بهره‌وری” حلقه مفقوده کشاورزی در استان کرمان است
استان کرمان یکی از قطب‌ های کشاورزی کشور است با این وجود کشاورزی استان کرمان سنتی بوده و بهره‌وری حلقه گمشده کشاورزی استان است.
نشست تخصصی ارتقاء و افزایش ضریب بهره‌وری فرآیند تولید در کشاورزی استان کرمان شامگاه گذشته با حضور محمدرضا پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان، سیدمحمدرضا ترابی‌موسوی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان و محسن کمال‌الدینی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی، ادوات و ماشین‌آلات، نهاده‌ها، تجهیزات گل‌خانه‌ای و سیستم ‌های آبیاری کرمان در محل نمایشگاه بین‌المللی جنوب شرق برگزار گردید.
محمدرضا پورخاتون، معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در این نشست با عنوان اینکه مطالبه جدی از کشاورزی استان کرمان، نوین شدن و افزایش بهره‌وری است اظهار داشت: به مقوله بهره‌وری در حداقل چهل سال گذشته توجهی نشده است.
پورخاتون با اشاره به اینکه کشاورز آن‌چنان که باید نسبت به هزینه‌ای که در زمان کاشت می‌کند، برداشت ندارد، تصریح کرد: حدود ببست و هفت هزار دلار، ارزش تولیدات کشاورزی در استان است که نسبت به میزان آبی که مصرف می‌شود چیزی نیست.
وی با عنوان اینکه تولیدات کشاورزی باید با توجه به منابعی که در استان کرمان وجود دارد انجام گردد و آب یک لازمه است، گفت: دانش فنی کشاورزی به اندازه کافی در استان کرمان وجود دارد اما کشاورزان آن‌چنان که باید از آن استفاده نمی‌کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه کشاورزان استان، الگوی کشت را به‌خوبی رعایت نمی‌کنند، ادامه داد: باید کشاورزی نوین با استفاده از افزایش دانش و بهره‌وری بالا را در جامعه فرهنگ سازی کنیم.
وی با عنوان اینکه کشاورزان یک جامعه دیرپذیر هستند و متاسفانه کمتر به تغییر تن می‌دهند، افزود: تنها راه برون رفت از این چالش استان فرهنگسازی، معرفی الگوهای برتر در کشاورزی و هم‌چنین در نظر گرفتن مشوق ‌هایی برای کشاورزانی است که کشاورزی سنتی را کنار می‌گذارند.
سید محمدرضا ترابی‌موسوی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه کشاورزی استان کرمان باید متحول گردد و نیاز به یک طرح تحول نوین در کشاورزی دارد، گفت: منابع انرژی باید بهینه مصرف شود و اگر این منابع بهینه‌سازی گردد، قطعاً تولید هم چند برابر خواهد شد.
ترابی موسوی با عنوان اینکه امروز میزان برداشت پسته در استان کرمان کاهش پیدا کرده و اگر بخواهیم به این روش پیش برویم کشاورزی استان محکوم به فنا و نابودی است، ادامه داد: انتقال تکنولوژی جدید به استان لازمه کشاورزی کرمان است.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان نیاز به یک الگو دارند و باید الگوهای موفق کشاورزی مدرن به آنها معرفی گردد، گفت: یک‌پارچه سازی اراضی کشاورزی و اتمام خرده مالکی در استان یک الزام است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان اینکه کشاورزان باید کشاورزی صادرات محور را در دستورکار خود قرار دهند، گفت: بانک‌ ها می ‌توانند با تامین نقدینگی به کشاورزان برای تغییر کمک کرده و با آنها همکاری کنند تا کشاورزی سنتی را کنار بگذارند.
وی با اشاره به اینکه رسانه ‌ها باید کشاورزان نمونه که بهره‌وری را افزایش داده‌اند معرفی کنند تا الگوسازی شود گفت: امروز بدون ارتقای علم و دانش، کشاورزی سودی ندارد.
در این نشست محسن کمال‌الدینی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان نیز بیان کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمان پانزده هزار عضو دارد.
کمال الدینی با بیان اینکه بخش کشاورزی استان کرمان بیمار است و باید راه‌کاری برای خروج از این وضعیت پیدا کنیم، افزود: خروج از کشاورزی سنتی، افزایش دانش کشاورزان و مهندسی کردن فرآیند تولید را در سازمان نظام مهندسی پی‌گیری می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه ورود دانش به مزارع و واحدهای تولیدی را پی‌گیری می ‌کنیم اما این موضوع باید به یک گفتمان غالب در استان تبدیل گردد، تصریح کرد: محدودیت منابع آبی در استان کرمان برای همه وجود دارد اما کشاورزان ما اعتقادی به آن نداشته و هم‌چنان با روش سنتی کشاورزی می ‌کنند.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ آبان ۰۰
450 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0