همایش تخصصی و صنفی اعضا هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانهای کشور همایش تخصصی و صنفی اعضا هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانهای کشور

همایش تخصصی و صنفی اعضا هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانهای کشور

همایش تخصصی و صنفی اعضا هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانهای کشور ، در رشته تاسیسات برق روز شنبه 10 اردیبهشت ماه سال 1401 در شهر مقدس مشهد برگزار شد

کد خبر: 010301004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ خرداد ۰۱ - ۹:۵۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، همایش تخصصی و صنفی اعضا هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانهای کشور ، در رشته تاسیسات برق روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در شهر مقدس مشهد برگزار شد

همایش تخصصی و صنفی اعضا هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانهای کشور

همایش تخصصی و صنفی اعضا هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانهای کشور
متن بیانیه پایانی همایش روز بزرگداشت صنعت برق
همایش تخصصی و صنفی اعضا هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانهای کشور در رشته تاسیسات برق روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در شهر مقدس مشهد و در جوار ضریح منور امام هشتم به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی و با حضور اعضا فوق الذکر و جمعی از مدیران محترم توانیر با عنوان “چالش‌های مهندسی برق در صنعت ساختمان” برگزار گردید. در این همایش ۱ روزه تمرکز ویژه بر موضوع “۱- مدیریت مصرف انرژی الکتریکی ۲- مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ۳- حق الزحمه خدمات مهندسی برق” صورت گرفت.
هم‌چنین جایگاه مهندسی برق و دغدغه افزایش بهره وری، بهینه سازی و ایمنی، استفاده حداکثری از توان و تخصص جامعه مهندسی برق، اهمیت این رشته و صاحبان حرفه در کاهش آمار تلفات ناشی از برق گرفتگی و حفظ سرمایه‌ های کشور عزیزمان به صورت فشرده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و شرکت کنندگان اظهار امید کردند که حاصل مذاکرات همایش، منشأ تأثیرات ارزنده‌ای برای مسائل و موضوعات مهندسین برق در سطح کشور باشد.
آگاهی وزیر و مدیران محترم وزارت راه و شهرسازی و به خصوص معاونت مسکن و ساختمان این وزارت‌خانه و شورای محترم مرکزی نظام مهندسی نسبت به شرایط نامناسب فعلی با عنایت به شرح خدمات مطرح شده در پیوست و تلاش در راستای فراهم کردن زمینه‌ های لازم برای اعمال “اصلاح مبانی قیمت گذاری براساس افزایش شرح خدمات، پیچیدگی‌ های محاسبات و مسئولیت‌های جدید” صاحبان حرفه‌ی مهندسی برق به فال نیک گرفته شده و جامعه مهندسی برق آمادگی کامل خود برای هرگونه همکاری اعلام می ‌کند.
شرکت کنندگان در گردهمایی از وزیر محترم راه و شهرسازی و دیگر مسئولان ذیربط ارجمند استدعا دارند به درخواست ‌های حرفه‌ای بیان شده از طرف نمایندگان جامعه مهندسان برق کشور توجه ویژه کرده و دستورات لازم جهت تحقق درخواست صادر فرمایند.
پیوست
شرح خدمات مضاعف مهندسی برق وفق مقررات ملی ساختمان از سال ۱۳۸۲
+ ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا:
جهت حفظ امنیت و ایمنی ضوابط و مقررات با رعایت ضوابط و مقررات مبحث “طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ‌‌ها (مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان)” و آیین نامه حفاظتی تاسیسات الکتریکی در کارگاه‌ ها مصوب شورای عالی حفاظت فنی توسط اشخاص ذیصلاح باید انجام گردد.
+ اجرای سیستم زمین در ساختمان ‌ها
طراحی و اجرای سیستم اتصال زمین ساختمان با این رویکرد که ساختمان‌ ها باید حداقل، عملکرد ایمنی و حفاظت را براساس مباحث مقررات ملی تامین کرده و خسارات و تلفات جانی را به حداقل برسانند.
خصوصیات سیستم اتصال زمین از طرفی با الزامات حفاظتی سیستم و از طرف دیگر با مقررات ایمنی در برابر برق گرفتگی مطابقت داشته که در ایجاد سیستم اتصال زمین از دیدگاه مقررات ملی ساختمان اهداف تامین ایمنی در برابر برق گرفتگی، حفظ عایق بندی سیستم، تامین الزامات سازگاری الکترومغناطیسی مورد توجه قرار گرفته است.
+ همبندی:
همبندی بمنظور هم پتانسیل سازی، تاسیسات فلزی ساختمان و همبندی اضافی در مواردی که نسبت کارایی وسایل قطع خودکار مدار، اتصالی بین فاز و خنثی یا فاز و بدنه شک وجود داشته باشد باید از همبندی اضافی برای همولتاژ کردن استفاده.
+ حفاظت در برابر آذرخش:
استفاده از تجهیزات حفاظت در برابر آذرخش در ساختمان ‌ها با توجه به نوع کاربری و یا موقعیت قرارگیری الزامی است، و باید براساس با استاندارد اجرا گردد. رعایت اصول محافظت در برابر آذرخش جهت جلوگیری از خطرات ناشی از برخورد صاعقه و خطرات ناشی از آن الزام است.
+ مولد برق اضطراری
این تجهیزات برای تامین مصارف اضطراری و ایمنی (safety services) افراد نصب می گردند. هدف از این مبحث، تعیین حداقل ضوابط برای طراحی و اجرای تاسیسات، و فضای عمومی ساختمان در برابر اثرات ناشی از تهدیدان است، به طوری که با رعایت آنها، انتظار میرود ساختمانهای مشمول و یا با درجه اهمیت ویژه، پس از قطع برق شبکه برق‌رسانی قابلیت بهره برداری و خدمت رسانی خود را حفظ کنند. هم‌چنین استفاده از سیستم برق بدون وقفه UPS مطابق با مقررات ملی ساختمان جهت تامین امنیت و ایمنی افراد در دستور کار مهندسین برق قرار گرفته است.
+ هوشمندسازی ساختمان BMS
تغییر روزافزون تکنولوژی ساخت و افزوده شدن سلایق گوناگون در حوزه رفاهی باعث می‌ گردد، که میل به هوشمندسازی در ساختمان‌ های جدید بیشتر شود، از طرفی سیاست گذاری‌ های کلان به سمت کنترل مصرف انرژی که نشان می‌دهد هوشمندسازی در این مورد باید جدی گرفته شود.

+ پدافند غیرعامل:
وظیفه تاسیسات برقی ساختمان علاوه بر تامین انرژی پایدار و مطمئن شامل سامانه های مخابراتی، اطلاع رسانی، پایش، اخطار و شبکه های مخابراتی نیز است. با توجه به جایگاه ویژه تاسیاست برقی ایمنی و استمرار فعالیت در ساختمان، رعایت اصول پدافند غیرعامل در طراحی و اجرای تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی ضروری است. این مبحث در حوزه ساختمان و برنامه‌ریزی اقتصادی و مالی، مدنظر قرار گرفته شده است.
+ اعلام حریق:
حوادث اخیر کشور و دنیا نشان می‌ دهد هرجا این مساله را کوچک فرض کردیم و به آن اهمیت ندادیم سبب شد به میزان زیادی جامعه را وارد حاشیه‌ای غیر ضروری نماییم. جهت جلوگیری از این موارد، ضرورت این موضوع بیش از پیش نمایان می‌گردد.
+ نورپردازی:
نور در فضاهای شهری به ۲ منظور تأمین روشنایی و نورپردازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین انگیزه روشن نمودن فضاها در شب، ایجاد ایمنی و حس امنیت است. آنچه بعنوان نورپردازی در طراحی طیف‌ های نوری در ساختمان مطرح است به ساده‌ترین بیان، تحت تاثیر قرار دادن کیفیت زندگی افراد جامعه است؛ هم‌چنین اثرگذاری بر سیمای شهری و درک احساسی افراد و ارائه طراحی مطلوب برای ساختمان‌های عمومی شهری که محل کار، استراحت و تفریح مردم است است.
+ صرفه جویی در مصرف انرژی:
صرفه جویی در مصرف انرژی از چالشهای مهم جهان امروز است و نگرانیها در خصوص تبعات زیست محیطی مصرف انرژی و… نشان می‌ دهد که توجه به این موضوع حائز اهمیت بوده هم‌چنین در این زمینه تلاش هرچه بیشتر جهت رعایت ضوابط با توجه به مصوبه جدید هیات وزیران به شماره ۹۳۸۷۶/۵۷۹۲۶۶ ه‌ت مورخ ۲۴/۰۸/۱۴۰۰ که ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان را الزامی می ‌کند مدنظر مهندسان در رشته برق قرار گرفته است.
+ دوربینهای مدار بسته:
در دنیای امروز، همه افراد به دنبال راه‌کارهای امنیتی بهتر و استراتژیهای کارآمدتر برای مقابله و پیش‌گیری جرم و جنایات هستند که اجرا و نظارت دوربین‌ های مدار بسته در ساختمان ‌ها لزوما با توجه به نوع کاربری ساختمان براساس مباحث مقررات ملی ساختمان از وظایف محوله به مهندس تاسیسات برق است.
+ آسانسور و پله های برقی:
ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه و برجها در کلان شهرها، افزایش میانگین سنی افراد جامعه و نیاز جمعیت میان‌سال و کهن‌سال کشور به استفاده از سامانه‌های مکانیزه حمل و نقل داخل ساختمان، ضرورت تعبیه سامانه‌ هایی چون آسانسور و پله برقی را بیش از پیش روشن ساخته است. پیشرفت چشمگیر صنعت آسانسور در دنیا در ۲ دهه اخیر موجب شده نخستین ویرایش مبحث آسانسور و پله برقی در سال ۱۳۸۰ گرداوری شود.
+ آزمایش ‌ها و کنترل ‌ها:
در تاسیسات برقی و در مراحل مختلف اجرای ساختمان لازم است آزمایش ‌ها و کنترل ‌های مختلف وفق مقررات ملی ساختمان در رشته تاسیسات برقی انجام شود.
+ مراقبت و نگه داری ازساختمان‌ ها:
ساختمان یک سرمایه ملی است و عدم کنترل ‌های لازم پس از ساخت آن‌، خسارت‌های جبران ناپذیری بر اقتصاد هر کشور بر جای می ‌گذارد. براساس مقررات ملی ساختمان نیاز است عملکرد صحیح ساختمان در مورد تاسیسات برق در طول عمر مفید آن کنترل شده تا در صورت نیاز، اقدام به تعمیر یا تقویت اجزای آسیب دیده صورت گیرد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ خرداد ۰۱
329 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0