شرایط ویژه برگزاری نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران شرایط ویژه برگزاری نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران

شرایط ویژه برگزاری نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران

شرایط ویژه برگزاری نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران ، سازمان نظام مهندسی از ریل قانون خارج شده است

کد خبر: 000724004 تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ مهر ۰۰ - ۹:۱۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، شرایط ویژه برگزاری نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران ، سازمان نظام مهندسی از ریل قانون خارج شده است

شرایط ویژه برگزاری نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران

شرایط ویژه برگزاری نهمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران
سازمان نظام مهندسی از ریل قانون خارج شده است
کاندیدای نهمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که نتایج این دوره از انتخابات نظام مهندسی میتواند شگفتی آورباشد، افزود: برگزاری الکترونیکی انتخابات دارای محاسن ومعایب خاص خود است و امیدوار هستیم که این دوره، مهندسان با حضور حداکثری،به افراد با کفایت و شایسته که دغدغه حل مشکلات جامعه مهندسی را دارند، رای دهند.
مهندس احمدرضا سرحدي با عنوان اینکه نهمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی، در شرایط ویژه ای برگزارمی گردد که شاخص ترین آن شرایط ناشی از کرونا است، اظهار داشت: به علل شرایط ناشی از کرونا،مقررشده است که این دوره از انتخابات نظام مهندسی تهران بصورت مجازی و الکترونیکی برگزار گردد که این شیوه از برگزاری داری محاسن ومعایب خاص خود است.
سرحدی گفت: حسن این شیوه از برگزاری، صرفه جویی در زمان رای دهند گان است به طوریکه آنها دیگر ناگزیر نیستند که زمان زیادی را برای رفت و آمد و حضور فیزیکی در مراکز رای گیری صرف کنند و همین امر موجب افزایش آمارمشارکت خواهد شد، ولی عیب این شیوه احتمال بروز مشکلات فنی و قابل رصد نبودن آنها است.
وی ادامه داد: ویژگی دیگراین دوره از انتخابات مهندسی، الزامی شدن اجرای بخش نامه تعارض منافع است که به موجب آن کسانیکه در عضو هیات یا کارمند سازمان بوده اند و موضوع تعارض منافع را رعایت نکرده اند،صلاحیت آنها رد شد و همین امر جنجالی را در سازمان نظام مهندسی ایجاد کرد که تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است.
سرحدی تصریح کرد: ابلاغ این بخش نامه از جهاتی بسیار مثبت بوده است چرا که عده ای متاسفانه به علت اینکه در مسند تصمیم گیریها و در سازمان جایگاه ویژه داشتند، از این شرایط استفاده می کردند و در تقسیم کار، خودشان را در اولویت قرار می دادند و این رویه تعارض منافع کاملا آشکاری بود که به هر حال ابلاغ بخش نامه تعارض منافع به نوعی برخورد با این افراد است.
وی با تاکید براینکه ابلاغ این بخش نامه در استان تهران با جنجالها و مقاومت‌های بسیاری همراه شد به طوریکه کار به دیوان عدالت اداری نیز کشیده شد، گفت: معترضان به این بخش نامه براین باور بودند افرادی که مصادیق بخش نامه تعارض منافع قرارگرفته اند می بایست دارای محکومیت شورای انتظامی باشند.
سرحدی افزود: طرح این دعاوی موجب ایجاد کش و قوسهای شد به طوری که به نظر میرسید انتخابات نظام مهندسی به نوعی به تعویق خواهد افتاد. نهایتا ظاهرا یک راه حل بینابینی اتخاذ و قرارشد کسانی که مشمول بخش نامه تعارض منافع شده اند،رد صلاحیت نشوند بلکه خودشان داوطلبانه انصراف دهند و اگر چنانچه انصراف ندادند طبق اختیار قانونی که به وزیرداده شده، او بنا برصلاحید خود هر کاندیدای را که تشخیص داد رد صلاحیت کند.
وی گفت: وزیرراه شهرسازی اذعان داشت ازاین اختیار خود در مورد مهندسانی که به بخش نامه تعارض منافع تمکین نکنند استفاده خواهد کرد و همین موضوع هم موجب شد عده ای که مشمول بخش نامه تعارض منافع می شدند، خودشان داوطلبانه کنار کشیدند و عده ای از سوی هیات اجرایی کنارگذاشته شدند.
سرحدی عنوان کرد: بنابراین این دوره از انتخابات نظام مهندسی دارای ویژگیهای خاص است و آنچه که مهم است این است که آگاهی مهندسان در این دوره بسیار بالا رفته است و فشاری که بر روی جامعه مهندسی بود ودر دوره اخیر به اوج خود رسید، موجب شد که جامعه مهندسی به دنبال تغییرباشد.
وی گفت: از این رو میتوان گفت انتخابات این دوره می تواند در نوع خود شگفتی آورباشد و نتایج دور از ذهنی را رقم بزند، البته این گمانه زنی ها برگرفته از سال‌ها فعالیتم درسازمان نظام مهندسی است و ممکن است که این حدس و گمان‌ها در مرحله عمل به گونه دیگری رقم بخورد. اما بطورکل می توان گفت انتخابات این دوره نظام مهندسی ویژگیهای خاص خود را دارد که با هیچیک از دوره های قبل مشابهتی ندارد.
وی هم‌چنین در مورد مطالبه اصلی مهندسان در این دوره ازا نتخابات نظام مهندسی، بیان کرد: نخستین مطالبه مهندسان معیشت آنها است. مهندسان در حال حاضر به معنای واقعی کلمه در تنگنای معیشتی هستند، فشارهایی که از نظر اقتصادی بر روی جامعه مهندسی است، شاید بتوان گفت که به هیچ وجه با سایراقشار همطراز جامعه مهندسی وجود ندارد.
سرحدی ادامه داد: بعنوان مثال چنانچه جامعه مهندسی را با جامعه پزشکی مقایسه کنیم، در بدترین حالت درآمد معمول آنها ده برابر درآمد جامعه مهندسی است. با توجه به مشکلات معیشتی که در حال حاضر گریبان جامعه مهندسی را گرفته،آنها انتظار دارند که سازمان نظام مهندسی این بخش از مشکلات آنها را حل کند. البته مهندسانی که خارج از نظام مهندسی فعالیت کاری دارند، خارج از این موضوع هستند و مساله ما مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی است.

وی افزود: در حال حاضر متاسفانه وضعیت معیشتی جامعه مهندسی به حدی اسفباراست که طبق اظهارات رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، متاسفانه شصت درصد مهندسان یا بیکارند و یا دراسنپ کارمی کنند. بدون شک این گرفتاریهای معیشتی دور از شان جامعه مهندسی است و بنابراین مطالبه اصلی مهندسان، حل مشکلات معیشتی آنهاست.
سرحدی، مطالبه دیگر جامعه مهندسی را تقویت شان و جایگاه مهندسی دانست و ادامه داد: با وضعیت موجود،شان مهندسی زیر سوال رفته است و البته بخشی از این مخدوش شدن شان مهندسی ممکن است ناشی از عملکرد برخی از مهندسانی باشد که بنا به علل مختلف،خدمات مهندسی درست و مورد انتظار ارایه نمی دهند.
وی گفت: بعضا برخی از مهندسان به بهانه پایین بودن تعرفه ها، خدمات مهندسی خوبی ارایه نمی دهند و البته از جهاتی می توان مهندسان را در طرح این ادعاها محق دانست چرا که حق الزحمه در نظر گرفته شده برای مهندسان، تکافوی هزینه های زندگی آنها را نمیدهد و همین نامعادله سبب می شود که بعضا آنها خدمات مهندسی کیفی ارایه ندهند.
سرحدی ادامه داد: البته شخصا مخالف این امر هستنم و بر این باورم که افراد یا نباید مسوولیت کاری را بعهده بگیرند و یا اینکه وقتی در یک کار وارد می شوند باید مسوولانه رفتار کنند و خدمات مطلوب ارایه دهند.
وی افزود: بنابراین یکی از مطالبات مهندسان، حفظ شان و جایگاه حرفه ای آنها است ،به طوریکه مورد احترام باشند،چرا که در حال حاضرمتاسفانه افراد درجایگاه های مختلف و سازمان‌های مختلف، عملکرد جامعه مهندسی را در تریبونهای مختلف زیر سوال میبرند وعملکرد نادرست عده ای را به کل جامعه مهندسی تعمیم می دهند.
وی گفت: بنابراین حفظ شان و جایگاه حرفه ای مهندسان از جمله مواری است که مورد مطالبه مهندسان است و تحقق این مطالبه ازجمله وظایف هیات مدیره نظام مهندسی است. براساس قانون نظام مهندسی،اعضای هیات مدیره موظف هستند از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه ای اعضاء دفاع کنند که متاسفانه تاکنون این مهم از سوی هیات مدیره اجرایی نشده است.
سرحدی ادامه داد: بخش اعظمی از مشکلات فعلی جامعه مهندسی ناشی از ترکیب نامناسب هیات مدیره سازمان بوده است چرا که افرادی که در این ترکیب قرارگرفته اند کمتر به فکر حل مشکلات جامعه مهندسی بوده اند و بیش از هر چیز درصدد حل مشکلات و منافع شخصی خود بوده اند، بنابراین ترکیب جدید هیات مدیره سازمان که متناسب با مطالبه مهندسان و قانون باشد، قطعا مسیر سازمان و وضعیت موجود را عوض خواهد کرد.
وی افزود: در حال حاضرسازمان نظام مهندسی از ریل قانون خارج شده است و اتفاقاتی که در این سازمان در حال رخ دادن است اصلا چیزی نیست که قانون‌گذار برای این سازمان پیش بینی کرده است، بخش عمده ای از این اتفاق به علت نامناسب بودن ترکیب اعضای هیات مدیره و حضور افراد ناکارآمد در اعضای هیات مدیره بوده است.اا
منبع: ساختمان آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ مهر ۰۰
394 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0