عده‌ای سودجو به دنبال برهم زدن ساختار سازمان نظام مهندسی معدن عده‌ای سودجو به دنبال برهم زدن ساختار سازمان نظام مهندسی معدن

عده‌ای سودجو به دنبال برهم زدن ساختار سازمان نظام مهندسی معدن

عده‌ای سودجو به دنبال برهم زدن ساختار سازمان نظام مهندسی معدن ، و می‌خواهند پول را جایگزین علم کنند. چشمه‌های پلکانی تراورتن ساز باداب سورت استان مازندران در روستای ارست، بخش چهاردانگه و نود و پنج کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است

کد خبر: 991206015 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹ - ۲:۳۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، عده‌ای سودجو به دنبال برهم زدن ساختار سازمان نظام مهندسی معدن ، و می‌خواهند پول را جایگزین علم کنند. چشمه‌های پلکانی تراورتن ساز باداب سورت استان مازندران در روستای ارست، بخش چهاردانگه و نود و پنج کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است

عده‌ای الیگارشی به دنبال برهم زدن ساختار سازمان نظام مهندسی معدن

عده‌ای سودجو به دنبال برهم زدن ساختار سازمان نظام مهندسی معدن
مدیر طرح توسعه فناوری‌های زمین شناسی بیان کرد:
سودجویان به دنبال برهم زدن ساختار نظام مهندسی معدن هستند
کامبیز مهدی زاده افزود: عده‌ای الیگارشی به دنبال برهم زدن ساختار سازمان نظام مهندسی معدن هستند و می‌خواهند پول را جایگزین علم کنند.
کامبیز مهدی زاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری و آیین رونمایی از مستند باداب سورت، پلکان زمین بیان کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، ما در این طرح رسالتی را مبتنی بر ایجاد اشتغال پایدار از طریق توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی و معدن تعریف کردیم. بدین منظور معرفی پدیده‌های زمین شناختی را از طریق ساخت و تهیه این مجموعه مستند، در دستور کار خود قرار دادیم که دی‌ماه نخستین قسمت از این مجموعه، هرمز جزیره رنگ‌ها را رونمایی کردیم امروز نیز به معرفی پدیده زمین شناختی چشمه‌های تراورتن باداب سورت می ‌پردازیم.
وی ادامه داد: چشمه‌های پلکانی تراورتن ساز باداب سورت استان مازندران در روستای ارست، بخش چهاردانگه و نود و پنج کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است. این پدیده پس از کوه دماوند دومین اثر ملی به ثبت رسیده در کشور است. این پدیده تنها یک اثر مشابه دارد که در پاموک کاله کشور ترکیه واقع شده است. طی سالیان گذشته نسبت به این اثر ملی، کم توجهی شده بود، اما اخیرا با واگذاری به بخش خصوصی اقدامات خوبی برای حفظ و نگه‌داری آن واقع شده است، اما این اقدامات کافی نیست.
مدیر طرح توسعه فناوری‌های زمین شناسی افزود: امروز نشست نجات اقتصاد ایران است و مسیر نجات اقتصادایران از تحریم‌ها از توسعه زمین گردشگری و با تکیه بر ژئوتوریسم هموار خواهد شد. کشور‌های غربی هر زمان خواستند ما را تحریم کردند، اما نمی ‌توانند کوه و جنگل و دریای ما را تحریم کنند. نمی ‌توانند دماوند و هرمز و باداب سورت ما را تحریم کنند. در یک اقتصاد نفتی نمی‌توان اقتصاد پیشرفت داشت. همه ما مدیران نفتی هستیم، باید مدیران زمین گردشگری باشیم.
وی افزود: سال ۹۴ فقط هشتصد میلیون دلار صرف ترمیم و راه اندازی چاه‌های نفت شد تصور کنید اگر این مبلغ وارد صنعت گردشگری میشد چه تحول بزرگی روی میداد.
مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: طبق آمار جهانی سال ۲۰۱۸ شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)، ۱۰/۴ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور‌های جهان مربوط به بخش سفر و گردشگری بوده است این صنعت بیش از ۳۱۹ میلیون شغل جدید ایجاد کرده که ده درصد از کل افزایش اشتغال جهان را شامل می‌ شود. میزان رشد بخش گردشگری (۳/۹) % برای هشتمین سال پیاپی از رشد تولید ناخالص داخلی (۳/۲) %در جهان پیشی گرفته است. گردشگری نخستین و مهم‌ترین منبع درآمد ارزی در بیش از هشتاد کشور جهان و یکی از پنج منبع اول درآمد ارزی در صد و هشتاد مقایسه درآمد جهانی صنعت گردشگری و صنعت نفت در سال ۲۰۱۸ کشور جهان بوده است.
مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد پدیده‌های گردشگری زمین شناختی و معدن در کشور بیان کرد: ایران به علت برخورداری از تنوع جغرافیایی وسیع دارای پدیده‌های زمین‌شناسی و پتانسیل‌های منحصر به فردی است. در حال حاضر کشور ایران رتبه اول جاذبه‌های طبیعی و نیز رتبه اول جاذبه ‌های تاریخی و باستانی را در منطقه خاورمیانه در اختیار دارد و رتبه جهانی جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی کشور طبق آمار سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۹۹ و ۳۳ است. با توجه به ظرفیت بالای کشور در جذب گردشگران در بخش ‌های بوم گردشگردی) اکوتوریسم)، زمین گردشگری (ژئوتوریسم)، کویرگردی، غارنوردی، گردشگری‌ های فرهنگی و تاریخی، مذهبی، ورزشی، تفریحی و درمانی، صنعت گردشکری کشور از ظرفیت بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.
وی هم‌چنین افزود: چرخ صنعت نفت و هسته‌ای نیز با معدن و زمین شناسی می‌چرخد. اگر امروز باریت نبود ما نمی ‌توانستیم حفاری ‌های عمیق نفت و گاز انجام دهیم هم‌چنین در ساخت رکتور‌های اتمی به دلیل جذب اشعه گاما که بوسیله باریوم کاربرد دارد.
مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به ضرورن توجه به فرصت ‌های سرمایه گذاری در دنیا گفت: در قرن گذشته جمعیت آفریقا به یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر رسیده و سال ۲۰۵۰ به دو میلیارد نفر خواهد رسید. اگر به فکر چند سال بعد باشیم، می ‌توانیم در کشور‌های دیگر که پتانسیل رشد در حوزه معدن دارند از جمله آفریقا بازار‌هایی را ترسیم کنیم. ما باید در معادن قاره افریقا سرمایه گذاری کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه دوری از خام فروشی باید در عمل اتفاق بیفتد، گفت: با اینکه نروژ نفت دارد، اما با مدیریت بهینه تنها چهار درصد درآمد نفتی را در داخل هزینه می‌کند و مابقی خارج از این کشور سرمایه گذاری می‌شود. ما نیز باید در معادنی که کم‌تر شناخته شده‌اند، سرمایه گذاری کرده است.
مهدی زاده در مورد اهمیت توجه به نوآوری در بخش معدن بیان کرد: اکونومیست طبق آمار سال ۲۰۱۳ مشخص کرد که چین چهارده درصد بیشتر از آمریکا صادرات و سی و‌ یک درصد کم‌تر از این کشور واردات داشته است که نشان می‌ دهد چین از فناوری و نوآوری حرکت و از استارت‌آپ‌ها و شرکت ‌های دانش بنیان حمایت کرده است. به این ترتیب با بررسی آمار و ارقام جهانی متوجه خواهیم شد که دنیا به سمت نوآوری و فناوری رفته است. ما نیز باید فرصت دهیم تا افراد متخصص در این حوزه وارد شوند و نوآوری را رونق دهند.
وی با اشاره به اینکه امروز بزرگ ‌ترین مشکل کشور ما ضعف دانش است، عنوان داشت: متاسفانه چهل سال است که برای توسعه دانش دست به آزمون و خطا زده‌ایم، اما فراموش نکنیم تا آخر عمر وقت نداریم. این مشکل به خصوص در حوزه‌های تخصصی از جمله معدن بیشتر مشهود است.
مهدی زاده با بیان اینکه برای رشد دانش باید به جوان‌ها فضا داد، گفت: آن‌ها بر مسائل علمی تمرکز و تسلط دارند، ما هم سعی کنیم همه چیز را سیاسی نبینیم. درواقع اگر به جوان ‌ها کمک نمی‌ کنیم، حداقل دست و پایشان را هم نبندیم.
بگذاریم افراد متخصص وارد حوزه خود شوند
مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی در پاسخ به پرسشی در مورد انتخابات نظام مهندسی استان تهران بیان کرد: بگذاریم افراد متخصص وارد این حوزه شوند. برخی می ‌خواهند با تکیه بر پول و قدرت بر این سازمان تخصصی حاکم شوند و برای ورود جوانان مشکل ایجاد کنند ما اجازه این کار را نخواهیم داد. از تمام متخصصین علوم زمین، زمین شناسی و معدن خواهش میکنم افرادی را انتخاب کنند که صورت و سیرتشان یکی باشد، این نباشد که صورت پاک و طیب و منزه باشد، اما درون سر دیگری داشته باشد. بگذاریم افراد علمی وکاردان وارد این انتخابات شوند. از این خانه به آن خانه وارد نشویم. عده‌ای الیگارشی به دنبال برهم زدن ساختار سازمان نظام مهندسی معدن هستند و می خواهند پول را جایگزین علم کنند و این زنگ خطر بزرگی برای دوستداران معدن و زمین شناسی است.
وی افزود: باید ساختمانی در شان سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران وجود داشته باشد. باید به ارباب رجوع و کارشناسان در سازمان احترام ویژه گذاشت. بازرسی از معادن فراموش شده است لذا این امر نیاز توجه بیشتری است.
پنجاه طرح و ایده تازه از سراسر کشور دریافت کردیم
مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی در پاسخ به این پرسشی که طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون چه اقداماتی برای رونق بخش معدن انجام داده است، بیان کرد: این مجموعه کار‌های بزرگی برای رونق بخش معدن انجام داده است و سعی کرده به دور از سخنرانی‌ ها صرفا عمل کند. بطور مثال در سال جاری حدود ۵۰ طرح و ایده تازه از سراسر کشور دریافت کردیم که بیست مورد آن در راستای حمایت از دانش بنیان‌ها انتخاب شد؛ دو مرکز فناوری و نوآوری شامل ایمینو و مرکز فناوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در کشور افتتاح شد؛ افتتاح مرکز نوآوری پارک سمنان نیز از دیگر اقدامات مثبت بوده است. در ادامه مستند‌های فاخری از جمله هرمز و باداب سورت تهیه شده که به دنبال شناخت پدیده‌های زمین شناسی، معدنی و معرفی ژئوتوریسم ایران بوده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ اسفند ۹۹
1000 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0