حل مسائل و مشکلات صنعت ساختمان با اجرای ماده چهار قانون نظام ‌مهندسی حل مسائل و مشکلات صنعت ساختمان با اجرای ماده چهار قانون نظام ‌مهندسی

حل مسائل و مشکلات صنعت ساختمان با اجرای ماده چهار قانون نظام ‌مهندسی

حل مسائل و مشکلات صنعت ساختمان با اجرای ماده چهار قانون نظام ‌مهندسی ، صورت می گیرد. صنعت ساختمان در خیلی از کشورهای جهان، صنعت پیشرو و فرصت‌آفرین بوده و نقش مهمی در توسعه کشورها دارد

کد خبر: 991220005 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹ - ۹:۱۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، حل مسائل و مشکلات صنعت ساختمان با اجرای ماده چهار قانون نظام ‌مهندسی ، صورت می گیرد. صنعت ساختمان در خیلی از کشورهای جهان، صنعت پیشرو و فرصت‌آفرین بوده و نقش مهمی در توسعه کشورها دارد

حل مسائل و مشکلات صنعت ساختمان با اجرای ماده چهار قانون نظام ‌مهندسی

حل مسائل و مشکلات صنعت ساختمان با اجرای ماده چهار قانون نظام ‌مهندسی

مشاور وزیر راه و شهرسازی حل بخش عمده‌ای از مسائل صنعت ساختمان را اجرای ماده چهار قانون نظام مهندسی که در آن بر اشتغال افراد دارای صلاحیت حرفه‌ای تاکید شده، دانست و بر آموزش نیروهای شاغل در ساخت و ساز و تولید مصالح استاندارد تاکید کرد.
محمدجعفر علیزاده، مشاور وزیر راه و شهرسازی، در مورد مسئولیت اجتماعی مهندسان و تصمیم‌سازان و چالش ‌های صنعت ساختمان به ارایه توضیح پرداخت.
وی با اشاره به اینکه صنعت ساختمان در خیلی از کشورهای جهان، صنعت پیشرو و فرصت‌آفرین بوده و نقش مهمی در توسعه کشورها، در تولید ثروت و ارزش افزوده و تولید ارزش ناخالص داخلی دارد، تصریح کرد: سال‌ ها تخریب زودرس ساختمان‌ ها یک چالش بوده که قسمتی ناشی از ساخت‌و‌ساز بی‌کیفیت و بخش عمده نیز مربوط به ارزش افزوده بود. اینکه ساختمان قبل از اتمام مدت زمان بهره‌وری تنها به علت میل به ارزش افزوده، تخریب و بجای آن ‌ها برج‌ ها احداث می ‌گردند، سبب شد تا میانگین سن صنعت ساختمان در ایران پایین باشد و قابل قیاس با دیگر کشورها نباشد.
وی بیشترین چالش صنعت ساخت در کشور را، مقابله با حوادث برشمرد و گفت: مقاوم‌سازی از چالش‌های دائمی صنعت ساخت است که البته بعد از وقوع زلزله‌های متعدد در کشور از جمله زلزله سال شصت و نه گیلان، قزوین و زنجان، توجه به مقاوم‌سازی در اولویت قرار گرفت و وارد ادبیات ساخت شد.
علیزاده، عوامل مهمی را در ضعف صنعت ساختمان تاثیرگذار دانست و با یادآوری اینکه وقوع زلزله‌های متعدد، سبب اصلاح در آیین‌نامه‌ها و اجرا شد، ادامه داد: زلزله بم، در سال هشتاد و دو و پیش از آن زلزله شصت و نه رودبار و منجیل، توجه به طراحی، مقاوم‌سازی و اصلاح آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های موجود را تقویت کرد و موجب اصلاحات عمده‌ای شد. در عین حال، استفاده از نیروهای ماهر نیز در صنعت ساخت بعد از زلزله بم به صنعت ساختمان ورود پیدا کرد.
وی افزود: با انجام برخی اصلاحات شاهد کاهش میزان تخریب و میزان کشته‌ها بودیم و این نشان می ‌دهد که صنعت ساختمان به مرور جایگاه خود را به دست می‌آورد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی، در مورد مسئولیت اجتماعی مهندسان و تصمیم‌سازان در حوزه مهندسی کشور و لزوم کیفی‌سازی، گفت: اگرچه تا موفقیت کامل، راه طولانی در پیش است ولی بنظر می ‌رسد این مطالبه در بین مردم و مسئولان ایجاد شده است اما تا رسیدن به حس مالکیت و تعلق برای ارتقای مسئولیت اجتماعی در حوزه ساخت‌وساز، فاصله زیاد است.
علیزاده، با اشاره به ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، گفت: ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بندی مترقی و پیشروست که در آن تاکید شده است که تنها کسانی باید به آن مبادرت داشته باشند که دارای مهارت فنی و حرفه‌ای باشند. اشتغال اشخاص حقیقی و‌حقوقی در بخش ‌های ساختمان و شهرسازی توسط وزارت راه و شهرسازی، مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‌ای است که این صلاحیت در مورد مهندسان از طریق پروانه اشتغال بکار مهندسی و در مورد کاردان‌های فنی و معماران تجربی از طریق پروانه اشتغال بکار کاردانی‌یا تجربی و در باره کارگران ماهر از طریق پروانه مهارت فنی احراز می ‌شود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی، بر آموزش مستمر کارگران ماهر براساس ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاکید کرد و افزود: اگرچه نیاز به تولید مسکن فرصت کنترل برای اجرای ساخت و ساز توسط نیروهای ماهر را با سستی روبرو کرد اما باید آموزش در حوزه ساخت و ساز جا بیفتد و در عین حال از نیروهای ماهر برای کار ساخت و ساز استفاده شود، همانند آنچه که در سایر رشته‌ها مرسوم و متداول است.
علیزاده، هم‌چنین بر تولید مصالح استاندارد تاکید کرد و یکی از چالش‌ هایی که باید در آتی به آن رسیدگی گردد را کیفی‌سازی تولید مصالح ساختمانی برشمرد.
منبع: تاسیسات آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ اسفند ۹۹
532 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0