کنایه گنجشکی به سخنان وزیر راه کنایه گنجشکی

کنایه “گنجشکی” به سخنان وزیر راه

درحالی مقام مسئول وزارت راه از تحریف اصلاح آیین ‌نامه کنترل ساختمان توسط برخی انتقاد کرده که ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی با کنایه "گنجشکی" به اظهارات وزیر راه، می‌ گوید اصلاح آیین ‌نامه کنترل ساختمان کیفیت ساخت‌ و ساز را بالا نمی ‌برد.

کد خبر: 960727001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۷ مهر ۹۶ - ۸:۲۳ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،  درحالی مقام مسئول وزارت راه از تحریف اصلاح آیین ‌نامه کنترل ساختمان توسط برخی انتقاد کرده که ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی با کنایه “گنجشکی” به اظهارات وزیر راه، می‌ گوید اصلاح آیین ‌نامه کنترل ساختمان کیفیت ساخت‌ و ساز را بالا نمی ‌برد.کنایه گنجشکی به سخنان وزیر راه

کنایه گنجشکی به سخنان وزیر راه

کنایه گنجشکی به سخنان وزیر راه

کنایه “گنجشکی” به سخنان  وزیر راه

چند روز پیش منوچهر شیبانی اصل مدیر کل دفتر سازمان‌ های مهندسی و تشکل‌ های حرفه‌ ای وزارت راه و شهرسازی با اعلام این ‌که بر اساس قانون بازرسی ساختمان باید از طریق شهرداری ‌ها انجام شود به راه ‌اندازی کمپین‌ های اعتراضی این آیین ‌نامه در شبکه‌ های اجتماعی واکنش نشان داد.
شیبانی اصل با اشاره به این‌ که اصلاح آئین‌ نامه کنترل ساختمان توسط دولت در حال بررسی است، بیان کرد: این‌ که گفته میشود با اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان “بازرسی به شهرداری واگذار می‌ شود ” از بنیه غلط است. در آیین ‌نامه کنترل ساختمان هیچ واگذاری انجام نگردیده، بلکه بازرسی وظیفه قانونی شهرداری در قوانین مختلف بوده ولی اجرا نشده است. این امر بصورت نگاه سیسمتی در چارچوب ساخت و ساز و نظام کنترل ساختمان تا به حال مطرح و بررسی نشده است.
مدیرکل دفتر سازمان ‌های مهندسی و تشکل‌ های حرفه‌ ای وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌ که برخی موضوع مذکور را تحریف می‌ کنند، گفت: در تمام دنیا وظیفه شهرداری بازرسی ساختمان است. بازرسین صاحب پروانه اشتغال بوده و عضو سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان هستند. که با اصلاح آئین ‌نامه کنترل ساختمان مهندسان صرفا از نظر رابطه بازرسی و گزارش ‌دهی تابع شهرداری می ‌شوند.
وی با اشاره به انتقادات مطرح شده به اصلاح آیین ‌نامه ساختمان،‌ ادامه داد:‌ «آیا هر کسی یک گوشی همراه بردارد و کمپینی راه‌ بیندازد می ‌توان ایشان را به‌ عنوان مرجع تشخیص داد. شاید اصلا نظر عده ‌ای این است که با تشکیل کمپین خودشان را مطرح تا در انتخابات هیئت مدیره – سازمان نظام مهندسی- شرکت کنند. مهندسین هوشیارتر از این هستند که نتوانند این مسائل را تشخیص دهند.»
این در حالیست که ریاست شواری مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور از کان ‌لم یکن شدن اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان در صورت تصویب اصلاحیه قانون نظام مهندسی ساختمان خبر داده و افزوده است: اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان نه کیفیت ساخت وساز را بالا می‌ برد و نه گلوگاههای موجود صنعت ساختمان را باز می‌ کند بلکه فرآیند ساخت‌ و ساز را پیچیده می‌ کند.

کنایه گنجشکی به سخنان وزیر راه


فرج‌الله رجبی با تاکید بر این ‌که شهرداری اعتراف کرده شرایط لازم برای قبول مسئولیت بازرسی ساخت و سازها را ندارد، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان مهم ‌ترین رکن در اصلاح آیین نامه حذف شده است.
رجبی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این ‌که خبرنگاران انتظار دارند مسئولین در حوزه مسکن فیل هوا کنند،‌ گفت:‌ کسی انتظار ندارد آقای وزیر در حوزه مسکن فیل هوا کند ولی ایشان اگر یک گنجشک هم در آسمان مسکن هوا کند برای ما کفایت می‌ کند.
شهریور سال جاری معاونت وزیر راه و شهرسازی از بررسی اصلاح آئین‌ نامه کنترل ساختمان در هیئت دولت خبر داده و عنوان کرده بود: اصلاح آئین‌ نامه مذکور در دستور کار هیئت دولت قرار گرفته است و برای چند مین بار این آئین ‌نامه به نظرخواهی گذاشته شد.
حامد مظاهریان با اعلام این‌ که در این زمینه پیشنهاداتی دریافت شده است، ادامه داد:‌خوشبختانه بنظر می‌ رسد بحث ‌ها در این مورد به کفایت رسیده و صحبت‌ ها در رابطه با اصلاح آئین‌ نامه کنترل ساختمان شنیده شده است.
مظاهریان با اشاره به اینکه در حال حاضر این آئین‌ نامه در پروسه تصویب در هیئت دولت است، گفت:‌ با توجه به اینکه وزاری جدیدی در دولت هستند مشورت‌ های بیش تری برای این آئین‌ نامه انجام می ‌شود.
طی چند سال اخیر اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان به محلی برای جنگ میان دستگاه‌ های ذی‌ ربط ساختمان سازی در کشور تبدیل شده است. وزارت راهی‌ ها معتقد هستند با اصلاح آیین ‌نامه، امضا فروشی برخی مهندسین در ساخت و سازهای کشور که تبعات جبران نا پذیری را برای کشور بدنبال دارد، حذف می ‌شود. در طرف دیگر برخی مهندسین عضو شورای نظام مهندسی ساختمان نظری مخالف را دارند و معتقد هستند با اصلاح آیین‌ نامه آن ها ضرر می ‌کنند.
منبع : تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام مهندسی برق قدرت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ مهر ۹۶
1257 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0