صادرات شش و شش دهم میلیارد دلاری مواد و صنایع معدنی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت

صادرات شش و شش دهم میلیارد دلاری مواد و صنایع معدنی در سال نود و پنج

معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: شش و شش دهم میلیارد دلار مواد و صنایع معدنی در سال نود و پنج به خارج صادر گردید که این رقم در مقایسه با سال نود و چهار بیان گر پانزده درصد افزایش است.

کد خبر: 960420014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ تیر ۹۶ - ۲:۱۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: شش و شش دهم میلیارد دلار مواد و صنایع معدنی در سال نود و پنج به خارج صادر گردید که این رقم در مقایسه با سال نود و چهار بیان گر پانزده درصد افزایش است.صادرات شش و شش دهم میلیارد دلاری مواد و صنایع معدنی

 

صادرات شش و شش دهم میلیارد دلاری مواد و صنایع معدنی

صادرات شش و شش دهم میلیارد دلاری مواد و صنایع معدنی

جعفر سرقینی سه شنبه در پانزدهمین همایش هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران در شیراز گفت: سال نود و پنج فقط در بخش معدن یک و دو دهم میلیارد دلار مواد معدنی صادر گردیده که به لحاظ وزنی شصت درصد و از نظر ارزش پنجاه و شش درصد نسبت به سال نود و چهار افزایش داشته است.
سرقینی ادامه داد: در مقطعی اعلام گردید که بخش معدن کشور در سال نود و پنج رشد منفی داشته که من این مساله را تکذیب کردم.
وی تصریح کرد: بعد از بررسی مشخص شد که آمار و ارقامی که مبنای آن گزارش قرار داشته کاملا اشتباه بوده و آن آمار نادرست هم بدلیل بی مبالاتی برخی در بانک مرکزی ثبت گردید.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ما نیز آمار و ارقام درست را ارائه دادیم که طبق آن در ۳ ماهه سوم سال نود و پنج رشد معدن توسط بانک مرکزی ده و هفت دهم درصد، در ۳ ماهه چهارم ده و چهار دهم اعلام گردید و ۳ ماهه اول و دوم هم مقرر است اصلاح گردد.
سرقینی عنوان کرد: امروز نیز بانک مرکزی رشد حوزه معدن در کشور را دو درصد اعلام نموده است.
وی خاطر نشان کرد: امکان ندارد در حالیکه معدن رشد منفی دارد، رشد صادرات مثبت باشد، مگر میشود صادرات مواد معدنی شصت درصد رشد داشته باشد و خود معدن رشد منفی داشته باشد.


سرقینی با اشاره به افزایش میزان تولیدات معادن کشور نسبت به دورههای پیش، بیان داشت: امروز میزان تولیدات معدنی کشور به چهارصد میلیون تن در سال رسیده و میزان تولید سیمان هم از بیست میلیون تن به هشتاد و سه میلیون تن در سال ارتقا یافته است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، یاد آور شد: ولی امروز به آن میزانی که در بخش معدن رشد داشتیم در بحث نظارت رشد نداشته ایم و یکی از مشکل های موجود ما این است که نتوانستیم نظارت را مکانیزه کنیم که البته این بمعنای نبود نظارت نیست بلکه در این بخش هنوز به طریق سنتی عمل میکنیم.
سرقینی مطرح کرد: سازمان نظام مهندسی معدن تنها سازمانی است که میتواند نظارت را مکانیزه کند و هیچ مجموعه دیگری نمیتواند اینکار را انجام دهد.
وی، ضمن تسلیت مجدد به خانواده قربانیان حادثه معدن زغالسنگ زمستان یورت گفت: در هر صنعتی ممکن است اتفاقی بیافتد زیرا که فعالیت همیشه با خطر هم راه است ولی ما باید در مقابل خطرات بسمت ایمنی حرکت کنیم.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تفاوت کار معدن با سایر فعالیتها در این است که مثلا اگر یک کارخانه دچار اتفاقی گردد پس از چند ماه دوباره فعالیت خود را شروع میکند ولی برخی معادن ما که دچار حادثه شده اند هیچ گاه دو باره فعال نشده و تا ابد تعطیل شده اند.
وی ادامه داد: در حالیکه بیش از دو ماه است که از حادثه معدن زمستان یورت میگذرد ولی هنوز این معدن را آن قدر نتوانسته ایم باز کنیم که اعضای کمیته حقیقت یاب بتوانند نظر اولیه خود را اعلام نمایند و درحال حاضر در همین مرحله کار متوقف است تا معدن بازسازی و پاک سازی گردد و کمیته بتواند نظر نهایی خود را اعلام کند.
او، ابراز امیدواری کرد که سازمان نظام مهندسی معدن بگونه ای عمل نماید که شاهد حوادثی مثل معدن زمستان یورت نباشیم.
در حادثه انفجار و ریزش تونل شماره ۱ معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر در شرق استان گلستان که ۱۳اردی بهشت ماه نود و شش رخ داد، چهل و سه معدن چی جان باختند و هفتاد و دو نفر زخمی شدند.
منبع : قم پرس

 

دانلود سوالات آزمون نظام مهندسی اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ تیر ۹۶
1213 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0