پیشرفت قابل ملاحظه و ویژه مهندسی ساختمان کشور طی پانزده سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه و ویژه مهندسی ساختمان کشور طی پانزده سال اخیر

پیشرفت قابل ملاحظه و ویژه مهندسی ساختمان کشور طی پانزده سال اخیر

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مهندسی کشور طی پانزده سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ و ویژه ای داشته است

کد خبر: 990202002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ اردیبهشت ۹۹ - ۸:۰۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مهندسی کشور طی پانزده سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ و ویژه ای داشته است

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، شفافیت، تشکیل کمیته های مختلف و اصلاح دفاتر و شرکتهای حقوقی را از مهم ترین اولویتهای سال جاری برشمرد.

پیشرفت قابل ملاحظه و ویژه مهندسی ساختمان کشور طی پانزده سال اخیر

پیشرفت قابل ملاحظه و ویژه مهندسی ساختمان کشور طی پانزده سال اخیر

محمود محمودزاده در جلسه با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: طبق داده‌های مرکز آمار، اوایل انقلاب حدود هفتاد درصد ساختمان‌ های کشور ناپایدار بود، اما اکنون این رقم به زیر پنج درصد رسیده است. در زلزله بم سال هشتاد حدود سی هزار کشته دادیم، اما در زمین لرزه کرمانشاه با همان شدت این رقم به زیر هزار نفر رسید و این یعنی ظرف پانزده سال حرفه مهندسی توانسته است پیشرفت کند.

محمودزاده گفت: باید نکات مثبت این حوزه را پر رنگ و در فضای اطلاع رسانی روی آن کار شود، باید سامانه‌ای ایجاد گردد تا مهندسان تمام کشور بتوانند از این طریق با هم در ارتباط باشند و به این جامعه بزرگ یک آرایش جدید بدهیم.

محمودزاده تصریح کرد: برای این منظور در نظر داریم تا کمیته‌های مختلفی تشکیل گردد، از جمله کمیته حقوقی، کمیته فنی، کمیته اطلاع رسانی و کمیته آموزش‌ های اجتماعی و این کمیته‌ها بایدخروجی داشته، تصمیم گیر و تصمیم ساز باشند.

وی، در مورد ترکیب این کمیته ها توضیح داد: علاوه بر نمایندگان وزارت‌خانه و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، حتما روسای سازمان ‌های استان‌ ها نیز باید در آن حضور داشته باشند و از افراد متخصص و دانشگاهی نیز استفاده گردد. توصیه میکنم حتما یک مهندس جوان و نخبه نیز در این کمیته‌ها حضور داشته باشد.

وی، یکی دیگر از موضوعات مهم را بازنگری قوانین، آیین نامه‌ها و تمام بخش‌نامه‌های اجرایی برشمرد و افزود: اطلاعاتی وجود ندارد که آیا اکنون تمام بخش‌نامه‌ها در جایی تدوین شده است یا خیر، گاهی اوقات شاهدیم که در استانی با استناد به یک آیین نامه کاری انجام می گردد، ولی هیچکس این آیین نامه را ندارد و باطل هم نشده است، این بخش‌نامه‌ها و آیین نامه‌ها باید بند به بند اصلاح گردد.

محمودزاده، بحث بازرسی مشترک با امکان دسترسی را از دیگر موارد مهمی دانست که باید مورد توجه قرارگیرد و افزود: بازرسی به این معنا نیست که چندنفر را استخدام کنیم که فقط از برخی اماکن بازدید کنند، بلکه گزارشات باید مستمر باشند. از نظر قانون این امکان وجود دارد و باید شورای مرکزی امکان دسترسی به عملکرد استان ‌ها را به روز داشته باشد. برای این منظور باید یک نهاد بازرسی تشکیل و دبیرخانه آن هم فعال گردد تا امکان دور زدن تیم بازرسی از بین برود.

محمودزاده، با عنوان اینکه باید حداکثر تلاشمان را در حوزه نظام مهندسی کشور در زمینه شفافیت انجام دهیم، اظهار داشت: باید اعتماد افکار عمومی و جامعه مهندسان را جلب کنیم.

وی، خواستار راه‌اندازی سامانه‌هایی در بخش‌ های مختلف مسکن شد و ادامه داد: برای مثال سامانه ارجاع و نظارت باید به گونه‌ای باشد که همه امکان دسترسی به آن را داشته باشند و همه چیز شفاف باشد. این سامانه‌ها باید مرجعیت و نقشه معماری داشته باشد و مشخص گردد، هر سامانه چه کاری انجام میدهد.

وی با عنوان اینکه انجام این کارها در حد حیات و مرگ جامعه مهندسی به لحاظ حیثیتی است، ادامه داد: مهم‌ ترین موضوعی که بدنبال آن هستیم بحث آموزش ‌های اجتماعی است.

معاون مسکن و ساختمان وزات راه و شهرسازی تصریح کرد: از طرف دیگر دفاتر حقوقی ایرادهای اساسی دارند و از سال گذشته بدنبال اصلاح ریشه‌ای دفاتر و شرکت‌ های حقوقی بودیم و این کار را در سال جاری با جدیت دنبال خواهیم کرد.

منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ اردیبهشت ۹۹
512 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0