رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان:

نوسازی برای بخش خصوصی جذابیت ندارد/شاهد ورود افراد غیرحرفه‌ای در حوزه ساخت و ساز هستیم

فرج الله رجبى با اشاره به اینکه اولین رویکرد آتی ما این است که رویه‌ها و فرآیندهای نظارت ساخت و سازها را تقویت کنیم افزود:بخشی از کُند بودن روند بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده نبود اعتبار و نبود سرمایه‌گذاری است و البته یک همت بلند می‌خواهد تا این اقدام به نحو احسن انجام شود.

کد خبر: 7247 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵ - ۴:۱۸ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه دغدغه این سازمان انضباط تشکیلاتى است، گفت:طرح بازبینی قانون نظام مهندسی در دستور کار مجلس است که باید قانونی بنویسیم که جای ابهام نداشته باشد.ورود افراد غیرحرفه‌ای در حوزه ساخت و ساز

ورود افراد غیرحرفه‌ای در حوزه ساخت و ساز

ورود افراد غیرحرفه‌ای در حوزه ساخت و ساز

ورود افراد غیرحرفه‌ای در حوزه ساخت و ساز

وی با بیان این‌که با جهت‌گیری دستگاه‌های مرتبط بایدساخت و ساز را تصحیح کنیم و آنها را متقاعد کنیم که ساخت و ساز یک کار تخصصی است گفت:هدف اصلی سازمان این است که در همه فرآیندها نیروهای متخصص و دارای صلاحیت فعالیت کنند.

فرج الله رجبى با اشاره به اینکه اولین رویکرد آتی ما این است که رویه‌ها و فرآیندهای نظارت ساخت و سازها را تقویت کنیم افزود:بخشی از کُند بودن روند بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده نبود اعتبار و نبود سرمایه‌گذاری است و البته یک همت بلند می‌خواهد تا این اقدام به نحو احسن انجام شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این‌که با جهت‌گیری دستگاه‌های مرتبط ساخت و ساز را تصحیح کنیم و آنها را متقاعد کنیم که ساخت و ساز یک کار تخصصی است، توضیح داد:هدف اصلی سازمان این است که در همه فرآیندها نیروهای متخصص و دارای صلاحیت فعالیت کنند.

به گفته این مسوول اگر می‌خواهیم نوسازی در بافت فرسوده به خوبی رخ دهد باید شرایطی فراهم شود تا برای بخش خصوصی جذابیت سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

هنوز شهرداری‌ هزینه صدور جواز برای احداث ساختمان‌های جدید در بافت‌های فرسوده را دریافت نمی‌کند اما نتیجه کار نشان می‌دهد که برای بخش خصوصی جذابیتی ایجاد نشده است.

رجبی در باره حادثه پلاسکو توضیح داد:باید بپذیریم این ساختمان نیم قرن پیش ساخته شده بود و در همین حادثه هم توانست تا خروج بسیاری از کسبه تاب بیاورد و جان بسیاری‌ها حفظ شد.همچنین باید توجه داشته باشیم و این سانحه برایمان عبرتی باشد تا در هر سطحی یعنی به کارگیری نیروهای اجرایی ، مهندسان کاردان‌ها و در بخش‌های اجرایی از متخصصان استفاده کنیم.

به گفته این مسئول گزارش کمیته بررسی حادثه پلاسکو به زودی ارائه می‌شود از طرفی شانس آوردیم که این ساختمان ، ساختمان قدیمی بود و نیازی به مجری ذیصلاح نداشت وگرنه سازمان نظام مهندسی هم را وارد این سانحه می‌کردند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اقداماتی که از این پس باید برای جلوگیری از این سوانح انجام شود ، افزود: باید این موضوعات را از طریق افزایش نظارت‌ها و کنترل‌ها بر فرآیند ساخت و ساز ساختمان دنبال کنیم یکی از پایه‌های انضباطی این است که برآیندهای نظارتی کنترل مهندسی با نگاه حس منافع بهره‌بردار از ساختمان است که باید این رویکرد را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی هستند تصریح کرد:۱۵۰هزار مهندس دارای پروانه اشتغال هستند اما باز هم شاهد ورود افراد غیرحرفه‌ای در حوزه ساخت و ساز هستیم. در حال حاضر ۱۶ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مهندسی فارغ التحصیل شده اند و نسبت بین تقاضای کار و فارغ التحصیلان بسیار زیاد و در ظرف  ۵ سال تعداد مهندسان به دو برابر رسیده است این در حالی است که در رکود مسکن قرار داریم.

به گفته وی به زودی تعداد مهندسان فارغ التحصیل به یک میلیون نفر می‌رسد، این یک معضل است و در واقع سازمان نظام مهندسی در موضوع اشتغال مهندسان نقش هدایتگر را دارد.

منبع: مرور نیوز

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ بهمن ۹۵
964 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0