حریم باغ ‌های شیراز معامله نگردد ریاست گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

حریم باغ ‌های شیراز معامله نگردد

حریم استحفاظی باغ‌ های چمران وقصردشت در بلوار«چمران» شیراز که باقیمانده‌ای ازهویت طبیعی این شهر است، باید رعایت گردد و به‌ هیچ وجه حریم باغ‌ ها معامله نگردد.

کد خبر: 970129001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷ - ۸:۴۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، حریم استحفاظی باغ‌ های چمران وقصردشت در بلوار«چمران» شیراز که باقیمانده‌ای ازهویت طبیعی این شهر است، باید رعایت گردد و به‌ هیچ وجه حریم باغ‌ ها معامله نگردد.

حریم باغ ‌های شیراز معامله نگردد

حریم باغ ‌های شیراز معامله نگردد

حریم باغ ‌های  شیراز  معامله نگردد

«طاهره نصر»، ریاست گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوربا تأکید بر این که حریم استحفاظی باغ‌ ها در شهرها باید به‌ طور جد مد نظر باشد و به‌ هیچ وجه معامله نگردد، بیان کرد: باید با جدیت از ساخت برج و هتل‌ های مرتفع در بلوار «چمران» جلوگیری کرد، چون با ایجاد مجتمع ‌های مرتفع در این محدوده جمعیت زیادی در این منطقه ساکن خواهند شد که نیاز به زیرساخت اولیه زندگی دارند و جهت تأمین این زیرساخت‌ ها باید باغ ‌های این منطقه تخریب گردد تا به ساکنان این برج ‌ها خدمات لازم داده شود و نهایتا این اقدام عملاً بلوار «چمران» را که یکی از نمادهای طبیعی شیراز برای جذب گردشگر است، نابود خواهد کرد. هم چنین باد غالب شهر شیراز از جهت شمال غرب به جنوب شرق است که باغ‌ های چمران و قصردشت نیز در جهت شمال غرب قرار دارند و اگر آن ها تخریب و ساختمان ‌های بلند مرتبه در این منطقه ایجاد گردد عملاً ریه‌های تنفسی کلان شهر شیراز مسدود خواهد شد.
وی ادامه داد: متأسفانه گروهی در سایه وجود دارد که براحتی تغییرکاربری در بافت ‌های تاریخی و باغ ‌های قصردشت را می ‌پذیرند و در نهایت هویت تاریخی، فرهنگی و طبیعی این کلانشهر را نابود می ‌کنند.
رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر این که در حال حاضر پنجاه درصد از هویت کلانشهر شیراز و سایر شهرهای بزرگ ایران نابود شده، افزود: معضلی بزرگ ‌تر به ‌نام «کمیسیون ماده صد شهرداریها» وجود دارد که متخلفان تنها جریمه آنرا پرداخت می ‌کنند و متأسفانه در این کمیسیون، قانون خرید و فروش حاکم است و در نتیجه هویت شهرها نابود می ‌شود.

حریم باغ ‌های شیراز معامله نگردد

شهروندان شیرازی از مسئولان، شورای شهر پنجم و شهردار جدید شیراز که انسان محوری و نگه داری از هویت شهر شیراز را از جمله اهداف خود ذکر کرده‌اند، توقع دارند که در مسیر حفظ و حراست از هویت طبیعی و تاریخی این شهر بیش از پیش کوشا باشند و از باقیمانده میراث این خطه به خوبی حراست و پاسداری کنند. غرب این شهر تا چند دهه پیش انباشته از باغ و فضای سبز بود که کم کم جای خود را به شهرک و اتوبان داد. درختان قطع گردیده در بلوار «چمران» و «منصورآباد» در غرب شیراز قرار داشتند و باد غالب در این شهر از سمت غرب شیراز می ‌وزد و عملاً با تخریب باغ‌ های این منطقه و ساخت آپارتمان در این محدوده، ریه‌ های تنفسی شیراز مسدود خواهد شد.

منبع :موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی محاسبات عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ فروردین ۹۷
968 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0