همایش بررسی ناپیوستگی های جوش در صنعت ساختمان ریاست بنیاد مسکن کرمان خبر داد:

تخریب شرم ‌آور زلزله!

تخریب هزار و پانصد ساختمان در زلزله ٦,١ ریشتری کرمان حاصل مقاوم‌ سازی خانه‌ های استان است!

کد خبر: 960911003 تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ آذر ۹۶ - ۶:۲۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، تخریب هزار و پانصد ساختمان در زلزله ٦,١ ریشتری کرمان حاصل مقاوم‌ سازی خانه‌ های استان است!تخریب شرم ‌آور زلزله

تخریب شرم ‌آور زلزله

تخریب شرم ‌آور زلزله

تخریب شرم  ‌آور زلزله!

اعضای سازمان نظام مهندسی بیان کردند: تخریب زلزله در ایران از کشورهای خاورمیانه هم بیش تر است و تخریب هزار و پانصد ساختمان فخرفروشی ندارد برنامه‌ های نوسازی و مقاوم ‌سازی خانه‌ ها پیشرفت چندانی نداشته ‌اند .
زلزله ٦,١ ریشتری حدود هزار و پانصد ساختمان کرمان را تخریب کرد. این موضوع درحالی رخ می ‌دهد که زلزله ٧.٢ ریشتری آبان‌ ماه تخریب سی و یک ‌هزار ساختمان کرمانشاه را بدنبال داشت.
علی ‌اکبر سلطانی ‌نژاد، مدیر کل بنیاد مسکن کرمان، نوسازی و مقاوم ‌سازی خوب ساختمان‌ های کرمان را عامل تخریب کم تر در زلزله دیروز دانسته است. این در شرایطی است که کارشناسهای نظام مهندسی این ادعای سلطانی ‌نژاد را قبول نداشته و حتی تخریب هزار و پانصد خانه را نسبت به میانگین جهانی شرم‌ آور داشتند! پیربرناش، عضو هیأت ‌مدیره سازمام نظام مهندسی با اشاره به میزان تخریب زلزله کرمانشاه و عراق سطح تخریب خانه‌ های ایران را فاجعه ‌آمیز دانست و گفت: زلزله شدید کرمانشاه در عراق تنها هفت کشته داشت و ساختمان ‌ها را بصورت جزیی تخریب کرد. این درحالیست که در کرمانشاه ساختمان‌ های نوساز و حتی کلید نخورده از تخریب گسترده درامان نماند و این نشان می ‌دهد ساختمان ‌سازی در ایران حتی از کشورهای خاورمیانه هم وضعیت بدتری دارد.
به گفته وی به ازای ٢.٠ ریشتر افزایش شدت زلزله میزان تخریب آن دو برابر افزایش می یابد، بعبارت دیگر شدت زلزله کرمانشاه ٠١ برابر کرمان بوده است.
حیدر جهانبخش دیگر عضو هیأت‌ مدیره سازمان نظام مهندسی ضمن این‌ که آمار تخریب هزار و پانصد ساختمان در زلزله کرمان را بالا دانست و افزود: مقایسه زلزله کرمان و کرمانشاه برای بررسی میزان تخریب ‌ها غیر کارشناسانه است، زیرا فرم زلزله در میزان تخریب تأثیر بسیاری دارد.
جهانبخش گفت: در زلزله کرمانشاه علاوه بر حرکت رفت‌ و برگشتی شاهد آزاد سازی انرژی بصورت افقی و روی پوسته زمین بودیم. این مسأله شدت زلزله را تا چندین برابر افزایش داد. لذا ابتدا باید دید که فرم زلزله در کرمان به چه صورت است و بعد در رابطه با استحکام ساختمان و عملکرد آن ها در مقابل این پدیده طبیعی اظهارنظر کرد.
سازمان نظام مهندسی نظارتی بر خانه‌ های روستایی ندارد
زمزمه ‌های طرح مقاوم ‌سازی خانه‌ های روستایی از‌‌ سال هفتاد و سه شروع گردید و حالا پس از بیست و سه ‌سال آمارهای رسمی می‌ گویند كه بیش از شصت ‌درصد خانه‌ های روستایی هنوز مقاوم نیستند.
آن گونه که عزیزاله مهدیان، معاونت بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد؛ ۱/۹۵‌میلیون واحد روستایی و آسیب‌ دیده در سطح کشور در طول ده ‌سال تا به حال بهسازی شده که از این تعداد ٦,١ میلیون واحد مسکن روستایی در قالب بهسازی و بازسازی و سیصد و پنجاه ‌هزار واحد نیز در مناطق سانحه‌ دیده بوده است. حالا در شرایطی که انتظار می‌ رفت خانه‌ های کرمان که زلزله بم و آثار تخریبی و تلفات بالای جانی را تجربه کرده ‌اند، از استحکام بالایی برخوردار باشند. تصاویر منتشرشده از وضع نه‌ چندان مناسب این شهر تاریخی حکایت می ‌کند.

تخریب شرم ‌آور زلزله


وی با اشاره به این ‌که سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی بر ساخت ‌و ساز در روستاهایی کشور ندارد، تصریح کرد: این درحالیست ساختمان‌ هایی که روستاها احداث می گردد، معمولا توسط افراد بدون صلاحیت احداث می گردد و حتی ابتدایی ‌ترین شاخص‌ های استاندارد در آن رعایت نمی گردد.
وی عنوان کرد: تصاویر منتشرشده از زلزله کرمان نشان می ‌دهد که خانه‌ های شهری آسیب چندانی ندیده ‌اند و بیش ترین تخریب ‌ها در بین خانه‌ های روستایی بوده است. بعبارتی، اگر خانه‌ های روستایی طبق استانداردهای تعریف‌ شده احداث می ‌شد، شاید این میزان خسارت را هم شاهد نبودیم. ضمن این‌ که انتظار می ‌رفت پس از زلزله بم و تلفات بالای آن ساختمان ‌هایی که مجددا احداث می‌ شدند، استحکام بالاتری را داشته باشند.
پیربرناش در ادامه اظهاراتش تراکم پایین ساختمان ‌ها در کرمان را از دیگر علل تخریب پایین در زلزله کرمان اعلام کرد و گفت: حتی اگر امروز تعداد تلفات نهایی این زلزله کم تر از تلفات زلزله بم اعلام گردد، دلیل آن بهبود شرایط سکونت گاه ‌ها و خانه‌ های روستایی نیست، دلیل فقط پایین‌ آمدن تراکم جمعیتی در نقاط روستایی کشور است. بی ‌شک اگر زلزله ‌ای با همین شدت در تهران شهرهای شمالی و دیگر کلان شهرهای کشور رخ دهد، بی شک آثار تخریبی آن خیلی بالاتر خواهد بود.
جهانبخش هم که معتقد است؛ ساختمان‌ های ایران از استحکام لازم برخوردار نیست، افزود: برنامه ‌هایی که تا به حال بارها ‌و ‌بارها برای بهسازی، نوسازی و مقاوم‌ سازی خانه‌ های روستایی به بنیاد مسکن واگذار گردیده، توفیق چندانی نداشته و آن‌ طور که باید و شاید پیش نرفته است.
آمار افتخارآمیز یا شرم‌ آور
ولی درحالی مسئولین استانی تخریب هزار و پانصد ساختمان را ناچیز دانسته و معتقد هستند که مقاوم ‌سازی صورت‌ گرفته استحکام ساختمان در مقابل زلزله را بالا برده است که کارشناسها در این حوزه این میزان تخریب را بالاتر از استانداردهای جهانی می‌ دانند.
پیربرناش با اعلام اینکه این آمار هیچ جایی برای فخرفروشی ندارد، سطح خسارت واردشده به عراق در زلزله کرمانشاه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: زلزله ‌ای که ۲ هفته پیش مرز ایران و عراق را لرزاند، بر اساس آمار رسمی چهارصد و هفتاد و چهار کشته در سرپل ذهاب و قصرشیرین و روستاهای اطراف بجای گذاشت؛ ولی در شرایطی که گفته می‌ شود برخی از اجساد بدون گزارش به پزشکی قانونی دفن شده و در آمار تلفات نیستند، این درحالیست زلزله ‌ای که سلیمانیه و اربیل عراق را هم تکان داد، تنها هفت کشته داشت و ساختمان ‌ها کمی دچار خسارت و آسیب‌ های جدی شدند؛ ولی در کرمانشاه زلزله سی و یک ‌هزار ساختمان را دچار خسارت و تخریب کرد که تعداد قابل توجهی از آن ها ساختمان‌ های نوساز بودند.
وی خاطر نشان کرد: بعبارت دیگر، تخریب هزار و پانصد ساختمان حتی بسیار شرم‌ آور است، چرا که نه‌ تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در کشورهای همسایه ایران که شرایط خیلی مناسبی هم ندارند، ساختمان ‌سازی اصولی ‌تر هم دنبال می گردد.
اظهار نظرهای غیر کارشناسانه
در این بین، برخی دیگر از کارشناسها مقایسه زلزله کرمانشاه با کرمان را غیرکارشناسانه می ‌دانند.
حیدر جهانبخش دیگر عضو هیأت‌ مدیره انجمن نظام مهندسی تهران با اشاره به اینکه ممکن است در یک زلزله با شدت یکسان تخریب ‌ها متفاوت باشد، ادامه داد: فرم زلزله از دیگر عواملی است که میزان آثار تخریبی را افزایش دهد. به ‌عنوان نمونه زلزله کرمانشاه علاوه بر این ‌که حرکت رفت‌ و برگشتی، شاهد آزادسازی انرژی بصورت افقی بودیم. این مسأله شدت زلزله را تا چندین برابر بیشتر کرد. ممکن است در زلزله کرمان آزادسازی تنها بصورت رفت‌ و برگشتی باشد.
خسارت به حدود هزار و پانصد خانه در زلزله کرمان
برآورد نهایی (تا لحظه تنظیم خبر ساعت شش بعد از ظهر دیروز) از خسارت زلزله ١/٦ ریشتری دیروز حاکی از آنست که حدود هزار و پانصد واحد مسکونی دچار خسارت شده ‌اند.
علی ‌اکبر سلطانی ‌نژاد مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان که سطح خسارت واردشده را ناچیز می ‌داند، خاطر نشان کرد: پس از زلزله زرند خوشبختانه طی یک ‌دهه اخیر مقاوم‌ سازی واحدهای مسکونی در شهرها و روستاهای استان بخوبی انجام شده؛ لذا در این زلزله خسارات خیلی پایین بود.
سلطانی نژاد با اشاره به مقاوم ‌سازی بیش از دویست و سی و پنج ‌هزار واحد مسکونی روستایی گفت: اگر منازل مسکونی روستایی راور مقاوم ‌سازی نشده بود، زمین ‌لرزه ٦,١ ریشتری هجدک خسارت‌ های گسترده جانی و مالی بجای می ‌گذاشت.
وی با اعلام این ‌که هیچ مورد منجر به فوتی بابت زلزله دیروز گزارش نشده است، افزود: تخریب فقط در واحدهای مسکونی یا دامی صورت گرفته است. خوشبختانه در حال حاضر با مشکل بحرانی روبرو نیستیم و تمام زیرساخت‌ ها در منطقه هجدک مهیا شده است.
این مسئول با اشاره به این که در ‌سال هشتاد وسه بیش از سی ‌هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم در شهرستان ‌های زرند و راور احداث گردید، بیان داشت: میانگین مقاومسازی ساختمان‌ ها در کشور نزدیک به چهل و دو ‌درصد است؛ درحالی‌که این رقم در استان کرمان به بالای پنجاه ‌درصد رسیده است.
منبع : شهروند

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان کتاب راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ آذر ۹۶
1006 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0