شعبانی، ميهمان حضوري برنامه تلويزيوني «در مسير پيشرفت» در روز جمعه 2 دي ماه 1401 شعبانی، ميهمان حضوري برنامه تلويزيوني «در مسير پيشرفت» در روز جمعه 2 دي ماه 1401

شعبانی، ميهمان حضوري برنامه تلويزيوني «در مسير پيشرفت» در روز جمعه ۲ دي ماه ۱۴۰۱

شعبانی، ميهمان حضوري برنامه تلويزيوني «در مسير پيشرفت» در روز جمعه 2 دي ماه 1401 ، بود. شناسنامه فني و ملکي ساختمان توسط سازمان نظام مهندسي صادر مي گردد

کد خبر: 011008018 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۸ دی ۰۱ - ۶:۰۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، شعبانی، ميهمان حضوري برنامه تلويزيوني «در مسير پيشرفت» در روز جمعه ۲ دي ماه ۱۴۰۱ ، بود. شناسنامه فني و ملکي ساختمان توسط سازمان نظام مهندسي صادر مي گردد

شعبانی، ميهمان حضوري برنامه تلويزيوني «در مسير پيشرفت» در روز جمعه ۲ دي ماه ۱۴۰۱

شعبانی، ميهمان حضوري برنامه تلويزيوني «در مسير پيشرفت» در روز جمعه 2 دي ماه 1401
حميدرضا شعباني رئيس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان
ميهمان برنامه تلويزيوني «در مسير پيشرفت»
حميدرضا شعباني، رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان، ميهمان حضوري برنامه تلويزيوني «در مسير پيشرفت» در روز جمعه ۲ دي ماه ۱۴۰۱ بود.
در اين برنامه گسترش بافت شهري و چالشهاي پيش روي ساخت و ساز در استان توسط حميدرضا شعباني، رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان و هادي رحماني سرپرست اداره کل راه و شهرسازي گيلان بررسي گردبد.
شعباني در پاسخ به پرسش مجري برنامه در مورد نقش سازمان نظام مهندسي در بعد کالبدي گسترش بافت شهري بیان کرد: در اهداف قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ طبق بند ۹ ماده ۲ اين قانون مهندساني که در امر احداث ساختمان نظارت مي کنند موظف هستند ضوابط طرحهاي هادي، جامع و تفصيلي را رعايت کنند.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در تشريح نقش نظارتي سازمان نظام مهندسي در گسترش نامتوازن شهري و تخلفات ساختماني ضمن اشاره به وظايف مهندسان در ارسال گزارشات مرحله اي بر اساس مفاد قانوني و بند ۷-۱۳ مبحث دوم مقررات ملي گفت: ساختمانها طبق متراژ و تعداد طبقات به چهار دسته الف، ب، ج و د تقسيم مي گردند و هر کدام از اين گروه ها گزارشات مرحله اي خاص خود را دارند که مهندسان ناظر از ابتداي پروژه (فونداسيون) مبادرت به ارسال گزارش به مراجع صدور پروانه مي کنند. در سالهاي گذشته اين کار به صورت دستي انجام مي شد و مشکلاتي مانند گم شدن گزارش و طولاني شدن روند بررسي گزارش و … را به همراه داشت که در سالهاي اخير سازمان به سمت سامانه الکترونيکي رفته و تمامي گزارشات بصورت الکترونيکي به مراجع صدور ارسال مي گردند و سازمانهاي ياد شده در حال حاضر بصورت آنلاين به اين سامانه متصل هستند، يعني مهندسان ناظر گزارشات مرحله اي خود را بصورت الکترونيکي ارسال کرده و مراجع صدور مي توانند در همان لحظه گزارش ها را مشاهده و پي گيري کنند.
وي در تکميل اظهارات خود، افزود: سازمان نظام مهندسي در مقام اجرا اجازه و توان قانوني ورود ندارد و مراجع صدور مسئول اجرايي و رسيدگي به تخلفات هستند.
شعباني در اظهارات خود با اشاره به تبصره هفت ماده ۱۰۰ قانون شهر داري ها بیان کرد: مهندسان مکلف به ارسال به موقع گزارش به شهرداري هستند و در عين حال ماموران شهرداري نيز بايد به روند اجرا نظارت داشته باشند که در پاره اي از موارد اين مهم محقق نمي شود.
عدم تطابق بين پروانه صادر شده از طرف شهرداري و ساختمان اجرا شده (تمايل به خلاف سازي) و موضع و راهکار سازمان نظام مهندسي در اين مورد، از موارد مطرح شده بود که شعباني با چند بعدي خواندن و دخيل بودن پارامترهاي مختلف تاثيرگذار در اين قضيه بیان کرد: بعنوان مثال جهت جلوگيري از آشفتگي بصري رعايت خط آسمان الزامي است اما شهروندي به تبعيت از ساختمان هاي هم جوار تقاضا و توقع تعداد طبقات همسان با ساير ساختمانها را دارد.
شعباني با اشاره به اينکه در گذشته ضوابط ساخت و امکان سنجي با توجه به قطعه بندي (ابعاد زمين و عرض معبر) ارائه ميشد و در بازنگري طرح تفصيلي ضوابط ساخت به صورت پهنه بندي (از جنبه کاربري ها و ساخت تعداد طبقات و سطح اشغال) ديده شده که اين موضوع به رفع اين چالش تا حدي کمک مي کند، انگيزه هاي اقتصادي را نيز بسيار موثر قلمداد کرد و تاکيد کرد اگر تعادل و توازن بين نياز هاي مردم، صرفه اقتصادي و ضوابط بالا دستي رعايت نگردد، قطعا مشکل ساز خواهد شد.
وی در ادامه اظهارات خود بیان کرد: همکاران بنده در سازمان نظام مهندسي ساختمان وظيفه نظارت تنها طبق مجوز صادر شده توسط شهرداري که طبق ضوابط بالا دستي صورت مي گيرد (پروانه ساختماني) را دارند و گزارشات خود را بر اين اساس بايد به موقع ارسال کنند و مراجع صدور بايد بر روند اجرايي نظارت داشته باشند.
در خاتمه اين گفتگو، موضوع نقشه دوم و عدم اجازه سازمان در بررسي و کنترل اين نقشه ها و نگراني از ايمن نبودن اين دسته از ساختمانها مطرح گردید که مهندس شعباني چنين پاسخ داد:
همان‌طور که پيشتر گفته شد مهندسان در پروژه های ساختماني بر آنچه که پروانه ساختماني طبق آن صادر شده را نظارت مي کنند و چنانچه ساختماني بر خلاف مدلول پروانه احداث گردد به کميسيون ماده ۱۰۰ که يک کميسيون شبه قضايي (با حضور نماينده قوه قضاييه) مي باشد، ارجاع مي گردد و رايي که در اين کميسيون صادر مي گردد براي مهندسان مطاع است زيرا اين کميسيون در صورتي که ساختمان از لحاظ قوانين، ايمني و بهداشت شرايط ابقا داشته باشد راي بدل از تخريب ميدهند يعني جريمه اي تعيين مي کنند و مهندسان ميتوانند به استناد آراي کميسيون ماده ۱۰۰ پايان کار ساختمان را تاييد کنند.

شعبانی در پایان اظهارات خود ضمن اشاره به اهميت صدور شناسنامه فني و ملکي براي اطمينان خاطر بهره برداران و خريداران ساختمان هنگام نقل و انتقال بیان کرد: شناسنامه فني و ملکي ساختمان توسط سازمان نظام مهندسي صادر مي گردد و شامل همه اطلاعات ساختمان از جمله عوامل دست اندرکار در فرآيند ساخت ساختمان است. هم چنين مهندسان مجري (سازنده) موظف هستند نقشه هاي چون ساخت (as built) را تهيه کنند و به شناسنامه فني و ملکي الصاق کنند.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ دی ۰۱
194 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0