زلزله سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد و خسارت به واحدهایی که افتتاح نشده زلزله سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد و خسارت به واحدهایی که افتتاح نشده

زلزله سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد و خسارت به واحدهایی که افتتاح نشده

زلزله سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد و خسارت به واحدهایی که افتتاح نشده ، دچار خسارت شدند بیان گر این موضوع است که در کهگیلویه و بویراحمد متروپل‌ هایی وجود دارد که پیش از اینکه حادثه ناگواری را رقم بزنند شناسایی گردند

کد خبر: 010311004 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ خرداد ۰۱ - ۶:۲۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، زلزله سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد و خسارت به واحدهایی که افتتاح نشده ، دچار خسارت شدند بیان گر این موضوع است که در کهگیلویه و بویراحمد متروپل‌ هایی وجود دارد که پیش از اینکه حادثه ناگواری را رقم بزنند شناسایی گردند

زلزله سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد و خسارت به واحدهایی که افتتاح نشده

زلزله سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد و خسارت به واحدهایی که افتتاح نشده
کهگیلویه و بویراحمد چند متروپل دارد؟/سازمان نظام مهندسی به رسانه ‌ها گزارش دهد
زلزله سی‌سخت و خسارت به واحدهایی که افتتاح نشده دچار خسارت شدند بیان گر این موضوع است که در کهگیلویه و بویراحمد متروپل‌ هایی وجود دارد که پیش از اینکه حادثه ناگواری را رقم بزنند شناسایی گردند.
حادثه تلخ فروریختن ساختمان متروپل در آبادان گرچه همه مردم ایران را داغدار مرگ هموطنانمان کرد ولی تلنگری شد تا به اهمیت ایمن‌سازی ساختمان‌ ها و توجه به ضوابط ساخت و ساز بیش از گذشته پی ببریم‌.
پس از این حادثه تلخ رسانه‌ ها از سازمان نظام مهندسی کشور خواستند لیست ساختمان ‌های نا‌ایمن را ارائه کند که قرار شد ظرف یک ماه آینده لیست ساختمان‌ های ناایمن ارائه گردد. از طرفی هیات دولت طی نامه‌ای به استانداران بهره‌برداری از ساختمان ‌های ناامن را ممنوع کرده است که بیانگر اهمیت این موضوع است.
ولی پس از این حادثه تلخ سوالی که در اذهان مردم کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده اینکه چه تعداد ساختمان مانند متروپل در استانی که روی گسل زلزله است وجود دارد؟
در زلزله ۵.۶ ریشتری سال نود و نه، سی‌سخت به این موضوع پی بردیم که متروپل ‌ها در کهگیلویه و بویراحمد کم نیستند، ساختمان ‌هایی افتتاح نشده فرو ریختند.
کیامرث حاجی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حادثه تلخ ساختمان متروپل آبادان عنوان کرد: پذیرفته نیست ساختمانی قبل از بهره‌برداری فرو بریزد که متاسفانه در زلزله سی‌سخت این مورد را شاهد بودیم.
حاجی زاده افزود: توصیه و تاکید می ‌کنم همه دستگاه‌ های فنی در طرح نهضت ملی مسکن پای کار باشند و نظارت جدی از بنا تا نما را انجام دهند.
وی با عنوان اینکه کیفیت مصالح ساختمانی نباید بهانه‌ای برای ساخت و سازهای ناایمن شود، ادامه داد: واحدهای تولید مصالح ساختمانی قیمت محصول خود را افزایش دادند بنابراین دیگر بهانه‌ای برای تولید مصالح بی‌کیفیت وجود ندارد که با چنین واحدهای برخورد خواهیم کرد.
اما کامران جهانبازی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد: نظام مهندسی به بحث ساختمان ‌های ناایمن ورود کرده و با تشکیل کمیته نظارت عالی و ماده سی و پنج راه و شهرسازی در حال شناسایی ساختمان ‌های ناایمن هستیم
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این پرسش که آیا ساختمان ناایمن در استان وجود دارد، تصریح کرد: قطعا جاهایی که نظام مهندسی را دور زدند یا به بهانه ساخت و ساز در حریم شهرها از چرخه سازمان نظام مهندسی عبور شده ساخت و سازهای ناایمن صورت گرفته است.
جانبازی با عنوان اینکه هر جایی که اتفاقی به این شکل رخ داده ساخت و سازهای ناایمن صورت گرفته است، افزود: در ساخت و سازهای که تحت کنترل ناظر نبوده طرح ‌های معماری و سازه‌ای احتمال دارد ساخت و سازها ناایمن باشند که همه این موارد را در کمیته نظارت بررسی و حداکثر تا دو ماه آینده به رسانه ‌ها گزارش می‌دهیم.
جانبازی گفت: هر جایی که لازم باشد مکتوب اعلام می‌کنیم که مقاوم سازی گردد یا اگر واحد ناایمنی در آستانه بهره‌برداری باشد آن را متوقف می‌ کنیم.
وی افزود: در زلزله سی‌سخت هم شاهد بودیم که ساختمان‌ هایی که از چرخه نظام مهندسی عبور کردند کم‌ترین خسارت را داشتند و آنهایی که از چرخه نظام عبور نکردند خسارت زیادی به آنها وارد شد حتی مورد انتقاد مسئولان استان هم قرار گرفت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد ادامه‌ داد: در حوزه ساخت و ساز با قدرت ورود کردیم حتی اداراتی که دفتر فنی دارند را ملزم کردیم که از فیلتر سازمان نظام مهندسی عبور کنند، البته احتمال تقابل وجود دارد لذا بی‌حرمتی ‌ها را با جان و دل می ‌پذیریم تا به این وضع سر و سامان دهیم و شاهد تکرار حادثه‌ تلخی مانند متروپل آبادان در کهگیلویه و بویراحمد نباشیم‌.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ خرداد ۰۱
214 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0