اعضای منتخب شورای مرکزی هفتم مطرح کردند:

شورای مرکزی نظام مهندسی هفتم نیازمند تغییر ساختارهای فکری/ رکود مسکن، مهندسی را به شغل دوم و سوم تبدیل کرده‌است/ اخلاق‌حرفه‌ای، نیاز مهم جامعه مهندسی/ برنامه‌ریزی جدی برای اشتغال مهندسان

سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک نهاد حرفه‌ای مرتبط با صنعت مسکن و ساختمان به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور و به عنوان نماینده جمعیت عظیمی از جامعه مهندسان، مسلما نقش بسزایی در ساماندهی امور مهندسی و ارتقای کیفیت ساختمان‌ها بر عهده دارد. طی روزهای اخیر انتخابات هفتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد تا به این ترتیب اعضای این شورا در این دوره وارد فاز جدیدی از مسئولیت‌ها و اقدامات شوند و در عین حال طرح‌های باقی‌مانده از دوره ششم سازمان نظام مهندسی را هم به سرانجام برسانند.

کد خبر: 2741 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵ - ۱۰:۲۱ ق.ظ

 به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،بر همین اساس، نقش و جایگاه شورای مرکزی هفتم و اقدامات و برنامه هایی که منتخبان باید در این دوره مورد توجه قرار دهند، گفت و گو با تعدادی از منتخبان شورای مرکزی بررسی کرده است:راهکارهای حل مشکلات حرفه مهندسی ارائه شوددر همین راستا عضو اصلی شورای مرکزی دوره هفتم گفت: بررسی و رصد کردن مشکلات موجود در حرفه مهندسی، از جمله اهداف شورای مرکزی دوره هفتم به عنوان نماینده حدود ۴۰۰ هزار نفر مهندس است که باید برای آنها راه حل و راهکار ارائه شود.  شورای مرکزی هفتم نیازمند تغییر ساختارهای فکری

شورای مرکزی هفتم نیازمند تغییر ساختارهای فکری

شورای مرکزی هفتم

 شورای مرکزی هفتم نیازمند تغییر ساختارهای فکری

حسن مجتبی‌زاده  افزود: همچنین اصلاح قانون نظام مهندسی و پیشنهاد مواردی در این راستا به وزارت راه و شهرسازی موضوع دیگری است که حتما باید مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به لزوم رفع چالش های مابین سازمان های نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک مسئله بسیار مهم در شورای مرکزی دوره هفتم تاکید کرد: علاوه بر موارد مذکور، مسائل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسیساختمان استان زنجان در پاسخ به اینکه چه اقدامات نیمه کاره‌ای از دوره هفتم شورای مرکزی باید دنبال شود عنوان کرد: توجه به مسائل و مباحث مربوط به رشته های شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری ازجمله این اقدامات است و در مباحث مقررات ملی ساختمان این بخش ها را باید به نقطه مناسبی برسانیم.

وی در عین حال با بیان اینکه در دوه ششم، بحث اصلاح قانون نظام مهندسی ابتر ماند و به جایی نرسید که حتما باید به عنوان یک موضوع بسیار مهم ادامه پیدا کند تصریح کرد: مشکلات روز مهندسی و تطبیق مسائل روز با شرایط مبحث دوم مقرات ملی ساختمان که مبتلابه سازمان های نظام مهندسی است و آنها را حتما باید با توجه به مسائل و واقعیت های روز جامعه مدنظر قرار دهیم.

مجتبی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود تمرکز بر اخلاق حرفه ای و مهندسی را یک الزام دانست و یادآور شد: شاید در طی یک یا دو دهه پیش، رعایت اخلاق حرفه ای و مهندسی به این شکل مورد نیاز جامعه مهندسی نبود، اما اکنون نیاز به وجود آن کاملا محسوس است و باید در این حوزه بسیار کار کرد که جای کار زیادی دارد.

توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و آموزش

عضو هفتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز با بیان اینکه در حال حاضر اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ازجمله اقدامات اساسی کمیسیون عمران مجلس است گفت: پس از اصلاح قانون نظام مهندسی، در شورای مرکزی باید یک همگرایی کلی با اعضای شورای مرکزی و اعضای هیئت مدیره استان ها و مجموعه مهندسان کل کشور باید انجام دهیم.

شهرام کوسه غراوی ادامه داد: شورای مرکزی هفتم باید به سمت و سویی پیش برود که در حوزه اشتغال مهندسان برنامه ریزی اساسی انجام گیرد و مهندسان را از این وضعیت فعلی که گریبانگیر آنها شده است، خارج کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه ساخت وساز باید اقدامات اساسی صورت گیرد عنوان کرد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل بزرگی که سازمان نظام مهندسی ساختمان به لحاظ دارا بودن ۴۰۰ هزار نفر مهندس در کشور دارد، در حوزه های مختلف می توان از این ظرفیت عظیم ملی استفاده کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ازجمله این حوزه‌ها را صادرات خدمات فنی و مهندسی برشمرد و گفت: در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، مهندسان می توانند در کشورهای همسایه مخصوصا کشورهای آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان و عراق و همچنین سایر کشورهایی که ظرفیت فعالیت در عرصه خدمات فنی و مهندسی را دارند، فعالیت کنند.

 شورای مرکزی هفتم نیازمند تغییر ساختارهای فکری

کوسه غراوی در ادامه یادآور شد: همچنین در حوزه آموزش هم باید تلاش های بیشتری انجام شود و یک مدیریت اساسی در راستای ورود دانشجویان رشته های مهندسی به دانشگاه و فارغ التحصیلی حجم عظیمی از مهندسان باید صورت گیرد که بتوانیم در دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، کارنامه قابل قبولی از خود به جای بگذاریم.

شورای مرکزی هفتم، نیازمند تفکر و ساختاری پویاتر

همچنین دیگر عضو اصلی هفتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، با تاکید بر اینکه شورای هفتم باید شجاعانه و با فوریت نسبت به تغییر ساختارهای فکری و برنامه ریزی خود اقدام کند گفت: بازتعریف و ساختن سیمای کارآمد ملی از خدمات مهندسی، مهمترین وظیفه شورای هفتم خواهد بود و برای تحقق این مهم شورای مرکزی هفتم نیازمند خون تازه و تفکر و ساختاری پویاتر است.

مهدی شایان  با تاکید بر اینکه امروزه صنعت ساختمان و توسعه شتابان شهرها و تاثیرات فزاینده اجتماعی این صنعت بر شیوه زیست شهروندان، نیازهای متنوع و نوینی را در این عرصه ایجاد کرده، اظهار داشت: شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی به عنوان پارلمان مهندسی کشور، باید آماده ایفای مسئولیت‌های نو شود و به روز باشد.

وی تاکید کرد: در غیر این صورت این شورا نمی تواند از حقوق مهندسان دفاع کند و نقش سازنده ای در توسعه کشور و صیانت از سرمایه های ملی ایفا کند.

 شورای مرکزی هفتم نیازمند تغییر ساختارهای فکری

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی سیستان و بلوچستان همچنین با بیان اینکه ساختار شورای مرکزی و شیوه نگرش آن نسبت به مسائل و موضوعات باید تغییر کند ادامه داد: در این دوره رشته های هفت گانه باید مورد توجه برابر قرار گیرند.

شایان اضافه کرد: رشته هایی مثل شهرسازی و ترافیک در صورتی که جدی گرفته شوند، می توانند معضلات متورم شده شهرها را برطرف کنند و شهرهای تاب آورتر و شایسته تری را برای زندگی بسازند.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی اگر به سازمان های نظام مهندسی اعتماد شود، راه حل‌های متعددی برای جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: سازمان‌های نظام مهندسی قابل حذف و تخفیف نیستند و به یقین مجموعه حاکمیت هم به این نقش باور دارد و در جست وجوی یافتن راه‌هایی برای بهره گیری بیشتر از این سرمایه بزرگ و نخبه کشور است و همین موضوع، مسئولیت های شورای هفتم را سخت‌تر و دشوارتر می‌کند.

شغل مهندسی باید حرفه مند شود

در ادامه، دیگر عضو اصلی شورای مرکزی دوره هفتم با اشاره به اقدامات بسیار اساسی و مهمی که پیش روی شورای مرکزی هفتم قرار دارد گفت: در وضعیت کنونی که بازنگری قانون نظام مهندسی در مجلس در دست بررسی است و بناست که اصلاح شود، لازم است شورای مرکزی در این حوزه فعال شود و نقطه‌نظرات خود و جامعه مهندسان را در این بخش منعکس و تاثیرات مثبت و تجارب ۲۰ ساله خود را در این زمینه منتقل کند.

علی طوماری  افزود: اگر قرار براین است که این تغییرات انجام و قانون بازنگری شود، این تجارب می تواند در متعالی کردن سازمان نظام مهندسی و قانون موثر باشد.

وی همچنین با اشاره به مسئولیت دوم شورای مرکزی هفتم تصریح کرد: کار دومی که باید انجام گیرد، مربوط به آیین نامه کنترل ساختمان است که این آیین‌نامه هم در دست بازنگری است و ما هم به عنوان اعضای شورا باید در این زمینه نقش اساسی داشته باشیم و بتوانیم با وزارت راه و شهرسازی هماهنگ شویم و همگام و همفکر با وزارتخانه، گام های مثبتی در این زمینه برداریم.

رییس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی با اشاره به رکود حاکم بر بخش مسکن و ساختمان کشور عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل رکود مسکن، جامعه مهندسان و اعضای سازمان نظام مهندسی با مشکلات جدی مواجهند و برای رفع این مشکل باید تلاش هایی انجام شود که بتوانیم سازوکار جدیدی را برای اشتغال مهندسان پیدا کنیم.

وی پیگیری نحوه جذب دانشجوی رشته های مهندسی در دانشگاه ها را وظیفه ای مهمتر از دیگر وظایف شورا دانست و افزود: هم اکنون با توجه به اینکه دانشجویان با شدت بالایی جذب و تعداد زیادی از مهندسان وارد بازار کار می‌شوند، همین موضوع برای جامعه مهندسی کشور مشکلات بسیار بزرگی را ایجاد کرده است.

طوماری با تاکید بر لزوم ورود اعضای شورای مرکزی به این حوزه گفت: اعضا باید این قضیه را پیگیری کنند تا بتوانند آن را هدفمند و سیستماتیک کنند. از طرف دیگر این موضوع باید بررسی شود که آیا افرادی که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند، قرار است همه آنها پروانه اشتغال بگیرند و وارد بازار کار شوند و برای این موضوع باید چاره‌اندیشی شود.

این مسئول در عین حال تاکید کرد: حرفه‌مند کردن شغل مهندسی گام دیگری است که اعضای شورای مرکزی باید بردارند؛ یعنی افرادی در این حوزه کار کنند که شغل آنها به صورت حرفه‌ای، کار مهندسی در حوزه ساختمان است. بنابراین شورای مرکزی باید نسق اساسی و اصولی به این بخش بدهد که همه مردم و بهره برداران ساختمان‌ها بتوانند از خدمات خوب مهندسان بهره مند شوند و درعین حال مهندسان هم بتوانند به عنوان یک شغل واقعی به آن نگاه کنند.

طوماری افزود: در حال حاضر مهندسان به صورت جسته و گریخته در حال فعالیت در بخش ساخت و ساز هستند و به این حرفه به عنوان شغل دوم و حتی سوم نگاه می کنند، چون درآمدی که از این محل کسب می کنند به اندازه ای نیست که بتوانند زندگی خود را تامین کنند و باید تلاش شود تا افرادی در این زمینه حضور داشته بشند که به صورت حرفه ای در صنعت ساختمان فعالیت می کنند.

وی نتیجه این رویکرد را ساخت ساختمان هایی باکیفیت دانست وافزود: این رویه کمک می کند تا ساختمان هایی که از دست مهندسان خارج می شود، اصولی و با عمر مفید بالاتری تحویل جامعه داده شود.

وی همچنین با بیان اینکه در دوره پیشین شورای مرکزی، تاحدودی شاهد ناهمسویی وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی بودیم گفت: این مسئله مشکلات را برای جامعه مهندسی و کشور به وجود آورد و ما باید با مسئولان وزارتخانه به سهم مشترکی برسیم و همگام تر و همسوتر از قبل پیش برویم.

 شورای مرکزی هفتم نیازمند تغییر ساختارهای فکری

منبع: صما

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ آذر ۹۵
1055 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0