بررسی

شورای مرکزی هفتم و الگوی « استعفای اخلاقی»

انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور پس از چند مرحله رای گیری که در قانون پیش بینی شده است یعنی از انتخاب هیات مدیره‌های استانی گرفته تا انتخابات دو مرحله‌ای اعضای شورای مرکزی و معرفی سه نفر به وزیر راه و شهرسازی جهت تعیین رئیس سازمان بالاخره به پایان رسید و با حکم رییس جمهور محترم، بالاترین مرجع این سازمان یعنی مهندس فرج اله رجبی منصوب شد.

کد خبر: 6792 تاریخ انتشار: شنبه ۹ بهمن ۹۵ - ۵:۱۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،شورای مرکزی هفتم را شاید بتوان از چند منظر با شش دوره گذشته متفاوت دانست؛اول اینکه در انتخابات اعضای هیات مدیره‌های استانی با توجه به نظریات شش گانه وزیر و مباحث مربوط به تضاد منافع، برخی از افراد که در وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و برخی نهادهای مرتبط دارای پست سازمانی بودند از ورود به انتخابات منع شدند.شورای مرکزی هفتم و الگوی استعفای اخلاقی

شورای مرکزی هفتم و الگوی استعفای اخلاقی

شورای مرکزی هفتم و الگوی استعفای اخلاقی

شورای مرکزی هفتم و الگوی استعفای اخلاقی

دوم اینکه با ورود چهره‌های جوان تر به انتخابات و افزایش سطح مشارکت اعضای جدید سازمان، بسیاری از افرادی که سال‌ها در استان خود حرف اول را در هیات مدیره یا هیت رییسه می زدند -فارغ از هرگونه قضاوت ارزشی- از ورود به سازمان استان باز ماندند.

سوم اینکه به دنبال تغییرات استانی به تبع شورای مرکزی هفتم نیز چهره‌های کاملا جدیدی را تجربه کرد.

چهارم اینکه رییس شورای مرکزی با رای ۲۳ از ۲۵ رای اعضا توانست نسبت به روسای دوره‌های قبلی که عموما کمتر از ۲۰ رای کسب می کردند مقبولیت عام خود را نیز در شورای مرکزی هفتم کسب کند.

پیرو همین موضوعات، وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه معارفه مهندس رجبی و تودیع مهندس ترکان با اشاره به احترام به آرای اعضای فرهیخته جامعه چندصد هزار نفری نظام مهندسی کشور عنوان کرد که در انتخاب اعضای شورای مرکزی سعی شد که با کمترین تغییر و با لحاظ سهمیه استانی طبق آرای کسب شده، معرفی اعضای شورای هفتم صورت گیرد و در انتخاب رییس سازمان نیز همین احترام به نظر اکثریت لحاظ شد و ریاست سازمان مطابق با نظر و آرای اکثریت شورا منصوب شد.

ارکان شورای مرکزی نیز که شامل هیات رئیسه است در دویست و نهمین جلسه شورای مرکزی انتخاب شد و امروز همه شرایط مهیا است تا هیات رئیسه و اعضای شورا با توجه به شعارهای انتخاباتی که داشته اند در راستای انجام وظایف قانونی خود گام بردارند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که مهندس ترکان در ماه‌های پایانی شورای مرکزی ششم و بنا بر صلاحدید خود لازم دیدند که دکتر حمید بدیعی و مهندس مهدی حق‌بین را به عنوان معاونت سازمان منصوب کنند که با توجه به تجارب ارزنده خود، این دو پیشکسوت عرصه مهندسی توانستند خدماتی را به شورا ارائه کنند.هرچند بنا بر دلایلی که در این نوشتار نمی گنجد مهندس حق بین در استان خوزستان و دکتر بدیعی در استان کرمان تصمیم بر عدم شرکت در انتخابات دوره هفتم هیات مدیره استانی گرفتند و به تبع از حضور در شورای مرکزی هفتم باز ماندند.

با توجه به آغاز به کار شورای مرکزی هفتم که حاصل فرایندی کاملا دموکراتیک و برخواسته از آرا و انتخاب اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان است و اینکه مهندس رجبی به عنوان ریاست جدید به مانند ریاست قبلی حق انتخاب یا عدم انتخاب معاونان مورد نظر هیات رئیسه را دارد. لذا بسیار نیکو و پسندیده است که این دو پیشکسوت در حرکتی اخلاق مدارانه از سمت معاونت سازمان استعفا دهند و فضا را برای شروع به کار شورای مرکزی هفتم مطابق با طرح و برنامه های اعضای جدید شورا فراهم آورند. این «الگوی استعفای اخلاقی» می تواند حاوی نکاتی چند برای جامعه مهندسی ساختمان کشور باشد؛

– این دو پیشکسوت عرصه مهندسی این پیام اخلاقی را به جامعه مهندسی که اکثریت آن را جوانان تشکیل داده اند می رسانند که هدف از حضور در سازمان و شورا فقط خدمت است و این پست و جایگاه‌ها نیز به منظور خدمت رسانی به جامعه و اعضا تعریف شده‌اند.

– احترام به رای و نظر اعضا که نشان می دهد در هر دوره اختیار و انتخاب سازمان به منتخبان دوره جدید تفویض می شود و آنها هستند که تصمیم می گیرند چه برنامه هایی را تدوین و اجرا کنند و در دوره‌های بعدی نیز این رفتار حرفه‌ای سرمشق سازمان خواهد شد .

– به ریاست و اعضای هیات رئیسه جدید این مجال را می دهند که بدون هیچ گونه معذوریت و محدودیتی، برای انتخاب یا عدم انتخاب جایگاهی به عنوان معاونت سازمان تصمیم بگیرند و یا اینکه از دبیران منتخب شورا برای انجام این وظایف یاری بگیرند.

– این نکته آموزشی، اخلاقی و حرفه‌ای برای همه منصوبانی که در هیات مدیره‌های استانی، سازمان را ملک طلق خود دانسته سرمشق می شود که از این دو پیشکسوت عرصه مهندسی که چند دوره در شورای مرکزی منشا خدمات بوده‌اند فرا بگیرند و به آرا و نظر اعضا که صاحبان اصلی سازمان هستند احترام بگذارند و حق انتخاب را همیشه برای آنها گرامی بدارند.

منبع: صما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ بهمن ۹۵
1093 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0