نظارت جدی بر مجریان ذی صلاح در کارگاه‌ های ساختمانی استان قم نظارت جدی بر مجریان ذی صلاح در کارگاه‌ های ساختمانی استان قم

نظارت جدی بر مجریان ذی صلاح در کارگاه‌ های ساختمانی استان قم

نظارت جدی بر مجریان ذی صلاح در کارگاه‌ های ساختمانی استان قم ،با توجه به ابلاغیه ‌ها و اطلاعیه‌ های قبلی موردتوجه ناظران عالی قرارگرفته و برای کارگاه‌هایی که فاقد مجری هستند دستور توقف یا اصلاح صادر می‌گردد

کد خبر: 990220006 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۹ - ۴:۱۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نظارت جدی بر مجریان ذی صلاح در کارگاه‌ های ساختمانی استان قم ،با توجه به ابلاغیه ‌ها و اطلاعیه‌ های قبلی موردتوجه ناظران عالی قرارگرفته و برای کارگاه‌هایی که فاقد مجری هستند دستور توقف یا اصلاح صادر می‌گردد

نظارت جدی بر مجریان ذی صلاح در کارگاه‌ های ساختمانی استان قم

نظارت جدی بر مجریان ذی صلاح در کارگاه‌ های ساختمانی استان قم

نظارت جدی بر مجریان ذی صلاح درکارگاه‌ های ساختمانی قم

ریاست اداره نظام‌مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی قم بیان کرد: با توجه به ابلاغیه ‌ها و اطلاعیه‌ های قبلی، از این پس حضور سازندگان ذی صلاح در کارگاه ‌های ساختمانی موردتوجه ناظران عالی قرارگرفته و برای کارگاه‌هایی که فاقد مجری هستند دستور توقف یا اصلاح صادر می‌گردد.

اسماعیل اسدی در این زمینه گفت: با نگاهی به شرح وظایف سازندگان می ‌توان دریافت که بخش اعظمی از وظایف مجریان، هم‌اکنون به عهده ناظران ساختمانی قرارگرفته است و متاسفانه این موضوع به علت عدم اهتمام برخی دستگاه‌ ها و مراجع کنترل ساختمان در این مورد، غفلت و یا عدم آگاهی ناظران، به ‌لزوم حضور سازنده ذی صلاح در عملیات ساختمانی است.

اسدی گفت: ناظران زمانی متوجه این دسته از مسئولیت ‌های پنهان خود می‌شوند که در مراجع انتظامی و قضایی مقصر وقوع حادثه و یا عدم رعایت مقررات و ضوابط شناخته می ‌شوند، این درحالی است که سازنده ذی صلاح، تعریف و جایگاه قانونی دارد و ناظران جهت سلب این دسته از مسئولیت ‌ها باید به هنگام عقد قرارداد با مالک، یک نسخه از قرارداد مالک با مجری را نیز دریافت و نزد خود نگه داری کنند.

اسدی به ماده ۴ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان، اشاره کرد و افزود: بهره‌مندی و استفاده از خدمات افراد صلاحیت ‌دار در بخش ‌های مختلف صنعت ساختمان، توسط قانون‌ گذار در این قانون پیش‌بینی ‌شده و خوشبختانه در سال ‌های گذشته فرهنگ‌سازی لازم و ایجاد انگیزه به لحاظ استفاده از خدمات مهندسان در بخش‌های نظارت و طراحی ساختمان ‌ها، انجام‌ شده است.

وی با عنوان این ‌که حلقه گمشده میان مالک و ناظر، سازنده ذیصلاح است، گفت: براساس تعریف، سازنده ذی صلاح، نماینده فنی صاحب‌کار در اجرای ساختمان است و باید پاسخگوی همه مراحل اجرای کار به ناظر یا ناظران و دیگر مراجع کنترل ساختمان باشد.

اسدی ادامه داد: مسئولیت درستی و صحت عملیات اجرایی ساختمان‌ها، براساس «مقررات ملی ساختمان- ضوابط معماری و شهرسازی – نقشه‌های مصوب»، از اولین لحظات عملیات اجرایی تا تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، به عهده مجری ذی صلاح است.

اسدی، رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه را از دیگر وظایف سازنده ذیصلاح عنوان کرد و افزود: این وظیفه، از جمله مسوولیت ‌های خطیر و قابل‌توجه در تمامی مراحل اجرای ساختمان است.

وی به مباحثی که در ساخت‌وسازها فراموش ‌شده و بهره‌برداران اصلی ساختمان از آن غافل هستند اشاره و بیان کرد: بیمه تضمین کیفیت ساختمان، به دلیل عدم حضور پررنگ سازنده ذی صلاح و نبود شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، به دست فراموشی سپرده‌شده است، در صورتی ‌که طبق مفاد شناسنامه فنی و ملکی، باید کلیه مصالح و فرآورده‌های ساختمانی در مقاطع مختلف مورد تایید و نظارت ناظران و طراحان قرار گیرد تا علاوه بر اطمینان استفاده از مصالح استاندارد در نقل و انتقالات ساختمانی، تحویل خریداران گردد و به اینصورت خریداران از مشخصات ساختمانی که خریداری کردند مطلع می گردند.

اسدی، ضمن اشاره به بازدیدهای نظارت عالیه در سطح استان قم، بیان داشت: با توجه به اطلاعیه ‌ها و ابلاغیه ‌های قبلی، از این پس حضور سازندگان ذی صلاح در کارگاه‌ های ساختمانی نیز مورد توجه ناظران عالی قرارگرفته و برای کارگاه‌ هایی که فاقد مجری هستند دستور توقف یا اصلاح صادر می‌گردد.

رئیس اداره نظام‌مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان قم به مهندسان ناظر توصیه کرد: چنان‌چه مالکان در کارگاه‌های ساختمانی خود، مجری ذی صلاح نداشتند و یا از پذیرش آن امتناع کردند، مهندسان ناظر باید با ارسال گزارش تخلف به مراجع صدور پروانه ساختمانی، توقیف عملیات را از مراجع مذکور درخواست کنند.

وی، ضمن ابراز امیدواری جهت استفاده بیش‌ازپیش از خدمات سازندگان ذی صلاح در سراسر استان، بیان کرد: حضور سازندگانی که توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین صلاحیت شدند، می‌ تواند در حفاظت و صیانت از سرمایه‌های ملی کشور و آیندگان موثر واقع گردد.

منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ اردیبهشت ۹۹
465 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0