مسکن مهر ناایمن سمنان؛ از فقدان صلاحیت سازندگان تا «افت بتن» + فیلم مسکن مهر ناایمن سمنان؛ از فقدان صلاحیت سازندگان تا «افت بتن» + فیلم

مسکن مهر ناایمن سمنان؛ از فقدان صلاحیت سازندگان تا «افت بتن» + فیلم

مسکن مهر ناایمن سمنان؛ از فقدان صلاحیت سازندگان تا «افت بتن» + فیلم ، سازندگان، ورود یک تعاونی به کار ساخت‌وساز، مورد تاییدنبودن نکات فنی در مراحل مختلف، تغییر نقشه‌ها تا مشکل حاد «افت بتن» را شامل می‌شود

کد خبر: 021220005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ اسفند ۰۲ - ۱۰:۲۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مسکن مهر ناایمن سمنان؛ از فقدان صلاحیت سازندگان تا «افت بتن» + فیلم ، سازندگان، ورود یک تعاونی به کار ساخت‌وساز، مورد تاییدنبودن نکات فنی در مراحل مختلف، تغییر نقشه‌ها تا مشکل حاد «افت بتن» را شامل می‌شود

مسکن مهر ناایمن سمنان؛ از فقدان صلاحیت سازندگان تا «افت بتن» + فیلم

مسکن مهر ناایمن سمنان؛ از فقدان صلاحیت سازندگان تا «افت بتن» + فیلم
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان در مورد مشکلات فنی ساخت در بلوک‌های قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر این شهر، فهرستی از مسایل و مشکلات را بیان کرد که مساله صلاحیت سازندگان، ورود یک تعاونی به کار ساخت‌وساز، مورد تاییدنبودن نکات فنی در مراحل مختلف، تغییر نقشه‌ها تا مشکل حاد «افت بتن» را شامل می‌شود.
۲۱ بلوک ۱۶ واحدی در مجموع ۳۳۶ واحد در قالب مسکن مهر سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ ساخته شد که براساس بررسی و اعلام نظر نهایی سه مرجع کارشناسی، امکان مقاوم‌سازی آنها نیست.
بررسی ناایمن بودن برخی خانه‌های مسکن مهر سمنان در دستگاه قضا مورد پی‌گیری قرار گرفت و در نهایت براساس حکم دادگاه پیمانکار به عنوان مجری طرح موظف به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها شد و به هیچ وجه تخریب مطرح نبود، اما با گذشت زمان و انفعال پیمانکار برای مقاوم‌سازی، ترک‌های ساختمان‌ها به مرور زمان تا حدی رسید که شورای فنی استان سمنان به منظور رفع مشکلات ورود کرد و ساختمان‌ها را مورد بررسی قرار داد.
نظر شورای فنی استان سمنان این بود که امکان مقاوم‌سازی نیست و به این نظریه اکتفا نشد و از مرکز تحقیقات ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی دعوت شد تا درباره ایمنی ساختمان قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان نظر کارشناسی دهند که آنها نیز به صورت کتبی اعلام کردند خانه‌ها قابل مقاوم‌سازی نیست.
بعد از اعلام نظر ۲ نهاد، برای کارشناسی دقیق‌تر موضوع تیمی رسمی از کارشناسان دادگستری تشکیل و قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر را مورد بررسی قرار دادند که این تیم نیز به ممکن‌نبودن مقاوم‌سازی رای دادند.
پس از تایید و اتفاق نظر بر تخریب ساختمان‌های ناایمن مسکن مهر سمنان، با قید فوریت به منظور جلوگیری از تکرار حادثه متروپل در سمنان بسته‌های حمایتی برای مالکان به منظور تخلیه درنظر گرفته شد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان اظهار داشت: قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان محصول فرآیند معیوب است که یک مجموعه غیرمتخصص تعاونی متولی کار شد و بدون طی مراحل نظام مهندسی از لحاظ (طراحی، کنترل طراحی و نظارت) کار را شروع کرد.
مهدی حکیمی گفت: پس از شروع کار شرکت تعاونی طرح‌ها و نقشه‌ها را به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان گزارش دادند و همان موقع بعد از بررسی‌ها، این سازمان اعلام کرد طراحی مطلوب نیست و گزارش‌ها را به طراحان اعلام کردند و مستندات نیز موجود است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان ادامه داد: کار ساخت قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان آغاز شده بود، ناظران در حین کار گزارش نقص‌ها را به مرور اعلام کردند، بدون شک در بخش پی و شکل‌گیری سازه ایرادات اولیه کم‌تر بود، چرا که بارگذاری انجام نشده بود، امامساله دیگر این بود که بعد از پی و بارگذاری، نقشه ها تغییر کرد.
وی گفت: نقشه‌ها و طراحی قبل از اجرا یک شکل خاص بود و در اجرا نوع دیگر شد و دلیلش این بود که مشاوری که کار می‌کرد صلاحیتش توسط نظام مهندسی کنترل و تایید نشد بود.
به گفته حکیمی، حین اجرای طرح، نقشه تغییر می‌کند و بعد از بررسی نقشه اولیه و سند موجود، مهندسان ناظر اعلام کردند ساختمان بهره‌برداری نشود.
وی افزود: ناظران ساختمان برای اینکه در زمان ساخت، گزارش‌های خود را به موقع به مراجع ذیصلاح استانی و مراجع صدور پروانه اعلام کرده بودند، برائت گرفتند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان گفت: شرکت‌های سازنده این مجموعه مورد تایید سازمان نظام مهندسی نبودند و اقدام به ساخت ساختمانی بدون کیفیت از لحاظ طراحی و اجرا کردند.
دبیر کمیسیون روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها گفت: قرار بود قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان با فناوری خاص ساخته شود؛ این طرح نیازمند اجرای خاص بود، اما به روش خاص نظارت و اجرا انجام نشد و از لحاظ فنی به مرور دچار «افت بتن» و «خیز منفی» شد و اکنون «خیز منفی» از میزان استانداردها خارج و شائبه خطر فروریرش مطرح شده است.
وی ادامه داد: طبق نظر سازمان نظام مهندسی و دفتر توسعه وزارت راه و شهرسازی، تعمیر و بازسازی از اصل ساخت هزینه‌اش بیشتر خواهد بود و در نتیجه مراجع ذی صلاح تصمیم بر تخلیه و اسکان ساکنان در جای دیگر گرفتند.
وی گفت: اگر ساختمان‌های قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان در زمان خودش با طراحی مهندسان نظام مهندسی و نقشه‌های مصوب و با مجری خوب اجرا می‌شد، شاهد این اتفاق نبودیم، در فرایند ساخت خیلی از ساختمان‌های مسکن مهر مسیر قانونی طی شد و مشکلی به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: یک تعاونی برای ساخت قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان ورود کرد و از نیروی متخصص استفاده نشد؛ در نتیجه مشکل ایجاد کرد، نظارت و کنترل‌ها مکتوب اعلام شده بود.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ اسفند ۰۲
286 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0