رئیس نظام مهندسی استان تهران

صرفه جویی چهار هزار میلیارد تومانی در اقتصاد با افزایش عمر مفید ساختمانها

رئیس نظام مهندسی استان تهران بیان کرد: اگر عمر مفید ساختمان را 1 سال افزایش دهیم حدود چهار هزار میلیارد تومان در سال به اقتصاد کشور کمک میشود.

کد خبر: 960307007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ خرداد ۹۶ - ۱۲:۴۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان کرد: اگر عمر مفید ساختمان را ۱ سال افزایش دهیم حدود چهار هزار میلیارد تومان در سال به اقتصاد کشور کمک میشود.صرفه جویی چهار هزار میلیارد تومانی در اقتصاد با افزایش عمر مفید

صرفه جویی چهار هزار میلیارد تومانی در اقتصاد با افزایش عمر مفید

صرفه جویی چهار هزار میلیارد تومانی در اقتصاد با افزایش عمر مفید

صرفه جویی چهار هزار میلیارد تومانی در اقتصاد با افزایش عمر مفید

حسن قربان خانی کیفیت ساختمان را محصول یک فرآیند نام برد وبیان کرد: اگر آن فرآیند طی شده باشد میتوان اطمینان حاصل نمود که از کیفیت لازم بهره مند است و اگر هر یک از بندهای آن فرآیند ناقص باشد نمیتوانید اطمینان حاصل کنید که ساختمانی که میخواهید خریداری نمایید یا ساخته شده است، کیفیت لازم را داشته باشد.
قربان خانی گفت: این فرآیند در ابتدا طراحی مناسب با هم کاری افراد ذیصلاح است، بعد نظارت بر اجرای عملیات است، اجرای عملیات ساخت و ساز با حضور افراد ذیصلاح و استفاده از مصالح استاندارد و بعد هم شناسنامه فنی ملکی که تائید کند این فرآیند بدرستی طی شده است و در نهایت بیمه تضمین کیفیت، یعنی کسیکه ساختمان را ساخته به شما کیفیت لازم را با توجه به بیمه نامه‌ای که در اختیار شما قرار میدهد، تضمین نماید.
وی با اشاره به این که قوانین کامل و جامع هستند، ادامه داد: مقررات ملی ساختمان گرداوری شده و هدف اصلی آن، اصول مشترک لازم الاجرا در کل کشور برای دست یابی به ایمنی، بهداشت، صرفه جویی در مصرف انرژی، سهولت در بهره برداری و تمام مواردی است که بعنوان ساختمان خوب میشناسیم در مقررات ملی آورده شده و اتفاقا در آن جا این فرآیند تعریف شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: عمر مفید ساختمانهای ما بدلیل این که این فرآیند طی نشده و مقررات ملی بطور کامل رعایت نمیشود، کوتاه است به طوریکه گفته میشود حدود سی سال و این عدد خیلی پایین است. در کشورهای پیشرفته یک ساختمان نود تا صد سال عمر میکند.
وی تصریح کرد: افرادی که ساختمانی را خریداری نموده اند باید اطمینان حاصل نمایند محصولی که خریده اند، استاندارد و با عمر طولانیتری است و دیگر مجبور نمیشوند در حیات خودشان آن ساختمان را تخریب و بازسازی نمایند.
ایرج رهبر از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران نیز ناهماهنگی
متولیان امر را یکی از مشکلات دانست و اظهار داشت: زمینه کاری را طبق مقررات فراهم نمیکنیم. ساختمان سازی سابقه دیرینه‌ای دارد و همیشه بصورت سنتی بوده و سابقه مهندسی و صنعتی بتازگی در پانزده سال اخیر رونق گرفته و باید در اصل ضوابطی را که برای مجری و سازنده کار در صدور پروانه ساختمانی بعمل می‌آوریم، دست خود متولیان امر بگذاریم.


رهبر گفت: در وضعیت فعلی، مالک اصلی تقاضای پروانه میکند، پروانه را میگیرد، ولی مسئولیت ساخت آن با چه کسی است، مجری ذیصلاح تحت تاثیر سرمایه گذار و مالک قرار میگیرد و وظیفه‌ای که سازمان نظام مهندسی به ناظر داده تا نظارت کند به چه صورتی است، آیا با چند گزارش کافی است یا مانند مهندس ناظر مقیم حتی شبها که بتن میریزند، نمونه بتن میگیرد؟
وی با هشدار به این که نحوه کار اجرایی ما اشتباه است،اذعان کرد:قانون را مینویسیم و مقررات ملی ساختمان را بخوبی گرداوری میکنیم منتها کسیکه میخواهد نظارت کننده این قانون باشد، بچالش کشیده شده است. طراحیها، محاسبات و تخصصهای ما مشکلی ندارد، اما وقتی میخواهیم اجرا نماییم کسی را که ذی صلاح است، به کار نمیگیریم.
منبع: خبرگزاری صدا وسیما

 

سوالات نظام مهندسی برق اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ خرداد ۹۶
1062 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0