خطر در کمین خانه های زیبا احسان شعبان‌زاده

خطر در کمین خانه های زیبا

زمانکه برای خرید یک خانه و یا ساختمان، اقدام می ‌کنید، چگونه نسبت به کیفیت آن آگاهی می ‌یابید؛ بسیاری از افرادی که اقدام به خرید یک خانه و یا ساختمان میکنند، شاید در نگاه اول، بتوانند ظاهر زیبای آن را به تماشا بنشینند ولی چگونه اطمینان می یابند که در باطن این خانه، از مصالح با کیفیت و مناسبی برای استحکام بنا، استفاده شده است. شاید این پرسش را بارها از خودتان پرسیدید و پاسخ آن را اخذ نکردید ولی به واقع، یکی از مهم ‌ترین اصولی است که باید یک خریدار در ابتدا نسبت به آن آگاهی لازم را کسب کند.

کد خبر: 971201016 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷ - ۶:۵۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،زمانکه برای خرید یک خانه و یا ساختمان، اقدام می ‌کنید، چگونه نسبت به کیفیت آن آگاهی می ‌یابید؛ بسیاری از افرادی که اقدام به خرید یک خانه و یا ساختمان میکنند، شاید در نگاه اول، بتوانند ظاهر زیبای آن را به تماشا بنشینند ولی چگونه اطمینان می یابند که در باطن این خانه، از مصالح با کیفیت و مناسبی برای استحکام بنا، استفاده شده است. شاید این پرسش را بارها از خودتان پرسیدید و پاسخ آن را اخذ نکردید ولی به واقع، یکی از مهم ‌ترین اصولی است که باید یک خریدار در ابتدا نسبت به آن آگاهی لازم را کسب کند.

خطر در کمین خانه های زیبا

خطر در کمین خانه های زیبا

خانه‌های زیبا که بوی خطر میدهد / ناظرانی که نظارت نمیکنند

احسان شعبان‌زاده، دانشجوی دکتری سازه صنعتی نوشیروانی بابل و رئیس موسسه آموزش عالی خزر محمودآباد با عنوان این که، باید نظارت در مراحل ساخت یک پروژه به بهترین شکل ممکن و بصورت دوره‌ای از سوی نظام مهندسی صورت گیرد، ادامه داد: این نظارت باید آن قدر به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد تا خریدار نسبت به خرید یک ساختمان بی کیفیت، مطمئن باشد.
شعبان زاده با اشاره به این که بسیاری از مصالح ساختمانی که در اسکلت و مسائل زیربنایی ساختمان استفاده می گردد، قابل دیدن نیست و راهی برای پایش آن وجود ندارد، افزود: اگر بر روی بتن و کیفیت آن حساسیت وجود نداشته باشد، راهی برای سنجش آن در آینده وجود ندارد و این امر، مشکلاتی را ایجاد میکند.
وی با عنوان این که پنجره، پکیج و رادیاتور با وجود اهمیت، قابل دیدن است و میتوان بر روی آن، آزمایشات مورد نیاز را انجام داد ولی مصالح استفاده شده در اسکلت ساختمان قابل پایش نیست، ادامه داد: ناظر در پروژه های ساخت و ساز باید از ابتدا تا انتها در جریان مصالح استفاده شده در ساختمان و استحکام آن باشد و تائید و یا عدم تائید رعایت ضوابط مقررات نظام مهندسی و اداره مسکن به عهده این فرد است.
این کارشناس عمران با اشاره به این که اگر ناظران طبق تعهد کاری خود، در یک پروژه از ابتدا تا انتها حضور داشته باشند، مهر نظام مهندسی بر روی پروانه های صادر گردیده، سندی بر کیفیت این ساختمان خواهد بود.
شعبان زاده با عنوان این که ماده صد شهرداریها و اخذ جریمه بمنظور صدور پروانه، یکی از اصلی ‌ترین علل عدم آگاهی از کیفیت پروژه ساخته شده است، افزود: برخی افراد در شهرهای ساحلی، اراضی کشاورزی را با تغییر کاربری و بدون سند، به ساختمان و ویلا تبدیل می ‌کنند و به علت این که سندی وجود ندارد، نمیتوانند پروانه ساخت اخذ نمیکند.

خطر در کمین خانه های زیبا

وی تصریح کرد: به علت نداشتن سند و پروانه ساخت، یک ساختمان، بطور کامل بدون حضور مهندس ناظر، احداث می گردد ولی برای اخذ پایان کار، فرد سازنده به نظام مهندسی مراجعه میکند و آن ها باید این پروژه را تائید و یا رد کنند.
عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی خزر افزود: متاسفانه یک ناظر، استحکام بنای پروژه‌ای را تائید میکند که حتی یک روز در جریان ساخت آن قرار نداشت و در واقع جز دور زدن قانون موضوع دیگری صورت نمیگیرد.
شهبان زاده با عنوان این که اخلاق، حلقه مفقودی جامعه مهندسی است، افزود: با وجود آن که در دانشگاه درس ‌های بسیاری در مورد اخلاق و رعایت اقتصاد مهندسی تدریس می گردد، ولی متاسفانه شرکت ‌ها و بسیاری از مهندسان نسبت به این موضوع پایبند نیستند و امضا زدن را کاری برای درآمدزایی خود میدانند. این در حالیست که با امضازدن، نسبت به عواقب این پروژه متعهد می گردند و باید پاسخگو باشند.
وی با اشاره به این که نهادهای نظارتی، بر روی این عملکرد، نظارت نمیکنند، خاطر نشان کرد: برخی از ناظران حتی آدرس پروژه تحت نظارت خود را نمیدانند و در پایان یک ساخت و ساز، فرد ناظر، آدرس را از متقاضی میخواهد که این امر جای تعجب دارد.
شعبان زاده با عنوان این که یک چالش بسیار جدی در این زمینه به دانشگاهها بر می ‌گردد و باید بتوانند نیروی کیفی و فعال تربیت کنند، یاد آور شد: وقتی، مهندسی در طول ساخت و ساز یک پروژه، از آن غافل میشود به این معنی است که آن فرد، اعتماد به نفس کافی و سواد مطلوب را ندارد و پیمانکاران و می‌ توانند به آسانی به آن ها اطلاعات غلط بدهند.

منبع: پیام مازند

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ اسفند ۹۷
653 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0