معادن‌ غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا در خراسان شمالی معادن‌ غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا در خراسان شمالی

معادن‌ غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا در خراسان شمالی

معادن‌ غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا در خراسان شمالی ، به صورت غنی وجود دارد. سنگهای مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز این خطه است

کد خبر: 000704009 تاریخ انتشار: یکشنبه ۴ مهر ۰۰ - ۸:۵۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، معادن‌ غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا در خراسان شمالی ، به صورت غنی وجود دارد. سنگهای مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز این خطه است

معادن‌ غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا در خراسان شمالی

معادن‌ غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا در خراسان شمالی
رنگ پریدگی معادن پرتقالی مرمر در خراسان شمالی
خراسان شمالی یکی از استان ‌هایی است که در آن معادن‌ غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا وجود دارد.
سنگهای مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز این خطه است که این معادن با مشکلات مختلفی روبرو هستند که یا در سطح اندک در حال استخراج هستند و یا اینکه غیرفعال باقی مانده اند.
توان چندانی برای خرید سنگ مرمر در کشور وجود ندارد
سجادی، رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی، از فعالیت اندک معادن مرمر در این استان خبر داد.
سجادی، با اشاره به اینکه ۷ تا ۸ معدن مرمر در این استان وجود دارد، بیتن کرد: این معادن عمدتا در شهرستانهای بجنورد، شیروان و جاجرم قرار دارند.
سجادی با عنوان اینکه مرمر در قسمتهای داخلی ساختمان استفاده می گردد، گفت: از آنجایی که قیمت این نوع از سنگها خیلی بالا است، در کشور توان خرید برای این نوع از سنگها وجود ندارد.
به گفته وی، در حال حاضر هر تن از سنگ مرمر با قیمت ده میلیون تومان خرید و فروش می گردد.
تحریمها موجب کاهش صادرات سنگ مرمر شده است
سجادی افزود: عمده سنگهای مرمر تولید شده در این استان در سالهای گذشته به خارج از کشور همچون چین صادر می شد ولی متاسفانه با اعمال تحریمهای ظالمانه فشار زیادی به این معدن کاران وارد شده است و مقدار صادرات این نوع از سنگ ها خیلی کم شده است.
وی به ماشین آلات مورد نیاز برای برداشت و برش این سنگها در استان نیز اشاره کرد و افزود: هزینه های خرید این ماشین آلات بسیار بالا است و با این اوضاع تولید سنگهای مرمر و فروش آن ها، تهیه آنها برای معدنکاران بسیار سخت است.
فعالیت نیمه جان معادن مرمر در استان
سجادی گفت: و از آنجایی که ماشین آلات مورد نیاز برای تولید سنگهای معدنی در این معادن وجود ندارد، امر تولید نیز با خوبی و با ظرفیتی که باید وجود داشته باشد، صورت نمیگیرد.
وی گفت: متاسفانه در حال حاضر معادن مرمر در این استان به صورت نیمه تعطیل و نیمه جان هستند.
سنگهای مرمر درجه سه و چهاری که تبدیل به پودر می گردند
ابوالفضل شهسوار یکی از دارندگان معدن مرمر پرتقالی در شهرستان بجنورد است، با تصریح بر اینکه بر اینکه حال معدن مرمر به خصوص معادن پرتقالی اصلا خوب نیست، بیان کرد: به دلیل وضعیت خیلی بد فروش سنگ مرمر مجبور شده ام که یکی از معادن را واگذار کنم.
شهسوار گفت: به دلیل وضعیت به وجود آمده هیچ کسی جرات نمی کند که نزدیک به این معادن برای خرید سنگ مرمر گردد.
وی در ارتباط با مشکل به وجود آمده، گفت: اما در حال حاضر هزینه انتقال هر تن سنگ از بندرعباس به چین (به دلیل اخذ عوارض گمرکی از سنگهای معدنی خام) ۱۰ برابر شده و بطور کلی برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد که این کار را انجام دهد.
وی گفت: مشکل به وجود آمده سبب شده تا فقط سنگهای درجه یک و دو از معادن مرمر پرتقالی خریداری می گردند و سنگهای درجه ۳ و ۴ باقی می ماند که در گذشته سنگهای درجه سه و چهار نیز خریداری میشد.
سنگهای باارزشی که در دل معدن تبدیل به تلی از خاک می گردند
شهسوار با اشاره به اینکه انباشت هزار تن سنگ درجه سه و چهار در معدن از نتایج عدم تمایل صادرکنندگان برای خرید این نوع از سنگها هستند، افزود: دیگر جایی برای قرار دادن این سنگها در معدن وجود نداشت و به همین دلیل، همه آن سنگهای باارزش را خرد و تبدیل به سنگ باطله کردیم.
وی ادامه داد: سنگهایی که می توانستیم ارزش افزوده ای زیادی با صادرات آن کسب کنیم تبدیل به سنگ باطله شده که در اموری همچون موزاییک کاری و سنگ کوبی استفاده می گردد.
شهسوار گفت: اخذ عوارض گمرکی از سنگهای خام معدنی و نوسانات ارز سبب شده تا تولید را در این معدن به حدود یک چهارم برسانیم.
وی گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که قیمت خرید سنگ از معدن فقط ۲ برابر شده ولی انتقال آن از بندرعباس به چین چندین برابر شده است.
نبود صرفه اقتصادی برای انجام عملیات صیقل کاری بر روی سنگهای درجه ۳ و ۴
رضازاده معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بیان کرد: به لحاظ وجود فعالیتهای تکنوتیکی در جغرافیای خراسان شمالی بخشی از سنگهای مرمر تولید شده در این استان ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشند و جزء سنگ های درجه سوم و چهارم باشند.
رضازاده ادامه داد: زمانی که مجوز برداشت به معدنکار ارائه می گردد، در این مجوز قید می شود که چه مقدار از سنگهای استخراج شده کوپ، چه مقدار گلدانی و چه مقدار نیز درجه ۳ و ۴ هستند.

معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: در گذشته تعدادی از معدنکاران سنگهای درجه سه و چهار را به کارنجات مربوطه ارسال، در آنجا صیقل کاری و رزین کاری می شد و سپس همانند یک سنگ مرمر درجه یک تحویل معدنکار داده می شد.
رضازاده گفت: اما در حال حاضر رزین و صیقل کاری هزینه بالایی را می طلبد و برای معدنکار صرفه اقتصادی ندارد که بر روی سنگهای درجه پایین چنین عملیاتی را انجام دهد، در نتیجه این سنگها تبدیل به پودر شده و در صنعت موزاییک سازی استفاده می گردد.
با اتخاذ تعرفه های گمرکی به سیاست های مورد نظر نرسیده ایم
معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی به تعرفه های گمرکی برای انجام صادرات این سنگ ها نیز اشاره کرد و افزود: اخذ این تعرفه بمنظور جلوگیری از خام فروشی و ایجاد صنایع مورد نیاز برای این سنگها است.
رضازاده ادامه داد: اما اتخاذ تعرفه های گمرکی سبب نشده تا به سیاست های مورد نیاز برسیم.
افزایش ده برابری تعرفه های حقوق دولتی
معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه به افزایش ده برابری تعرفه های حقوق دولتی برای معادن اشاره کرد و افزود: درست است که قیمت سنگهای معدنی افزایش یافته اما از سوی دیگر اعمال تحریمها و افزایش قیمتها موجب شده تا میزان تولید کاهش یابد و فعالیت برای آن ها مقرون به صرفه نیست.
رضازاده گفت: تمامی موارد به وزارت خانه اعلام شده است اما هنوز تصمیمی در این ارتباط گرفته نشده است.
وی افزود: سنگ تزئینی معدنی مرمر و مرمریت در این استان جزء بهترین سنگهای تزئینی هستند اما هنوز هیچ برندی برای آن‌ها تعریف نشده است.
معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به اینکه این استان دارای معادن خوبی از سنگ ‌های پرتقالی رنگ مرمر و کرم رنگ مرمریت است، گفت: نبود واحدهای فرآوری در این استان موجب شده تا این سنگ‌ ها بدون نشان خراسان شمالی از استان به سایر استان ‌ها و خارج از کشور صادر گردند.
خروج سنگهای مرمر از استان بصورت خام
معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: از سوی دیگر نبود واحدهای فرآوری موجب شده تا این سنگ‌ها به صورت خام از استان خارج گردد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر معادن مرمر در شهرستان بجنورد و مرمریت در شهرستان شیروان واقع شد اند، افزود: اما معمولاً این معادن با تمام ظرفیت کاری خود کار نمی‌کنند، هم اکنون معادن مرمریت و مرمر خراسان شمالی با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت هستند.
رضازاده در ادامه بیان کرد: با اتخاذ قانون عوارض بر صادرات مواد خام معدنی، معادن مرمر خراسان شمالی با ظرفیت کم تری نسبت به گذشته فعالیت خود را انجام می دهند.
وی با اشاره به اینکه این قانون مشمول معادن خراسان شمالی نیز می شود، گفت: اگر مرمر بصورت خام از کشور خارج شود باید بابت آن عوارض پرداخت گردد.
معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در پاسخ به این پرسش که بنا به گفته معدن کاران مشتریان چینی و ایتالیایی سنگهای مرمر فرآوری شده در داخل کشور را قبول ندارند، افزود: به دنبال آن هستیم تا یک واحد فرآوری برای مواد معدنی در این استان توسط بخش خصوصی راه اندازی کنیم اما تاکنون سرمایه گذاری برای ایجاد این واحد تولیدی اعلام آمادگی نکرده است.
رضازاده با اشاره به اینکه نه معدن مرمر در این استان وجود دارد، تصریح کرد: میزان تولید آنها دو هزار تن در سال است این درحالی است که ذخایر مرمر در این معادن پانصد تا ششصد هزار تن است.
تامین زیرساختها برای تعدادی از معادن استان
حاجی بگلو مدیر کل صمت خراسان شمالی، بیام کرد: معادن مرمر، معادن هزینه بری هستند و برای تامین ماشین آلات مورد نیاز آن ها باید هزینه های زیادی را صرف کرد.
حاجی بگلو گفت: به همین علت، استقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این معادن کم‌تر است.
وی گفت: اما این سازمان در جهت تامین زیرساخت های مورد نیاز معادن ورود پیدا کرده است و راه دسترسی، آب، برق و … مورد نیاز تعدادی از این معادن تامین شده است.
مدیر کل صمت خراسان شمالی افزود: تاکنون برای تامین زیرساختهای معادن مرمر مبلغ ببست و هشت میلیارد تومان هزینه شده است و قرار بر این است تا به تازگی حدود صد میلیارد تومان برای معادن استان هزینه گردد.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ مهر ۰۰
541 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0