تشریح علل عدم بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی بالا رفتن کیفیت ساختمان

بازآموزی مهندسان راهی برای بالا رفتن کیفیت ساختمان


به روز کردن اطلاعات مهندسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که حوزه ساخت و ساز بطور مستقیم با جان و مال افراد در ارتباط میباشد لذا این نیاز احساس میشود که همواره متخصصانی وارد این عرصه گردند که از سطوح علمی و عملی بالایی نیز برخوردار باشند.

کد خبر: 970319002 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ خرداد ۹۷ - ۱۱:۳۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،به روز کردن اطلاعات مهندسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که حوزه ساخت و ساز بطور مستقیم با جان و مال افراد در ارتباط میباشد لذا این نیاز احساس میشود که همواره متخصصانی وارد این عرصه گردند که از سطوح علمی و عملی بالایی نیز برخوردار باشند.

بازآموزی مهندسان راهی برای بالا رفتن کیفیت ساختمان

بازآموزی مهندسان راهی برای بالا رفتن کیفیت ساختمان

بازآموزی مهندسان راهی برای بالا رفتن کیفیت  ساختمان است.

لازم به ذکر است امروزه با توجه به رشد روز افزون جمعیت مهندسان، متاسفانه توجه جدی به بازآموزی نمیشود که این مهم میتواند در دراز مدت حوزه ساخت و ساز را با مشکلات عدیده ای روبرو سازد.
آن چه مسلم است الفبای ساخت و ساز در ایران با سایر کشورها خیلی متفاوت است لذا بنا به اظهار نظر کارشناسان میتوان با اجرای طرحهای آموزشی و برگزاری گردهمایی ها و سمینارهای علمی درسطوح ملی و بین المللی صنعت ساخت و ساز کشور را در نیل به استانداردهای بین المللی کمک رساند.
جالب است بدانیم همانگونه که در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز پیش بینی شده است سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها و شورای مرکزی موظف هستند تا برای ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه که شامل مهندسان، کاردانها، دیپلمه های فنی، کارگران و معماران تجربی میشود، اقدامات لازم را در جهت آموزش و بازآموزی افراد ذیربط انجام دهد و هم چنین سازمانهای نظام مهندسی ساختمان و شورای مرکزی بعنوان پایگاه علمی، فنی، آموزش و انتشار اطلاعات جدید مهندسی برای جامعه مهندسان نیز بحساب می آیند. یاری به ترویج صحیح اصول شهرسازی و معماری، ترویج اصولی در ارتباط مهندسی و فرهنگ سازی جزو مواردی است که در ماده نه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بصراحت به آن اشاره شده است که متاسفانه تا به امروز ارگانهای مسوول کم ترین اقدام را در این راستا انجام داده اند.
امروزه یکی از معضلاتی که سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها در خصوص گسترش ارتباط مهندسان با آن درگیر هستند، بحث ارتقای کیفیت کار تخصصی و تجربی مهندسان است. چرا که بیش از پنجاه درصد جامعه مهندسان را جوانان تشکیل میدهند که متاسفانه به علت عدم آشنایی این گروه با کار تجربی و عملی در حال حاضر مشکلاتی را برای سازمان مورد بحث و حوزه ساخت و ساز فراهم نموده اند. گفتنی است که برخی از مهندسان با تجربه نیز گاهی برخی از اصول علمی مرتبط با حرفه خود را فراموش مینمایند، بهمین جهت بازآموزی افراد با سابقه هم از جمله وظایف اصلی سازمان بشمار میرود، چرا که افرادی هستند که سالها از محیط آموزشی به دور بوده ا ند، لذا بازآموزی علمی برخی از مهندسان امری ضروری تلقی میشود.

بازآموزی مهندسان راهی برای بالا رفتن کیفیت ساختمان

نکته قابل توجه این جاست که فرآیند آموزش دانشگاه ها عموما بر مبنای آموزش مباحث پایه و دروس تئوریک استوار است و سطح آگاهی فارغ التحصیلان رشته های مهندسی صرفا طبق نوع رشته های تحصیلی دانشجویان است و بطور کلی فارغ التحصیلان رشته های مهندسی بهیچ وجه سابقه کار عملی مفید را ندارند که همین امر سبب بروز مشکلاتی به هنگام ورود بکار برای مهندسان جوان را رقم زده است. از این رو مباحث بیست و دو گانه مقررات ملی ساختمان عمدتا به مهندسان تازه کار اختصاص می یابد، چرا که این دسته از افراد نیازمند کسب تجربه از افراد مجرب تر هستند.
در نگاه اجمالی به فرآیند اشتغال بکار مهندسان تازه کار، به این مهم دست می یابیم که در بیش تر مواقع به این افراد هرگز اجازه ورود به مباحث طراحی و یا نظارت داده نمیشود، از اینرو بهتر است در این دوره مهندسان جوان با اتکا به آموزشهای پایه ای خود وارد کار کاربردی شوند و سعی کنند تا با اتکا به آموخته های خود که در چارچوب مقررات ملی ساختمان تعریف شده، عمل کنند.
لازم به ذکر است هر چند دانشجویان رشته های مهندسی ملزم به گذراندن دوره های کارآموزی هستند ولی متاسفانه کسب تجربه کارآمد در این دوره امری اتفاقی است. بنا به اظهار نظر برخی اساتید دانشگاهی رشته های مهندسی، مشکل اصلی ناشی از ضعف سیستم آموزشی نیست بلکه ناشی از ایرادات وارده بر نظام فنی و اجرایی کشور است که با مباحث دانشگاهی عجین نبوده و هم چنین تا به امروز نتوانسته نیازهای اساسی حوزه ساخت و ساز را شناسایی کند و این فرآیند را بگونه ای تنظیم کند که تمامی دوره های کارورزی دانشجویان بصورت جامع و فراگیر انجام شود، از این رو امید میرود میان نظام فنی و اجرایی کشور و دانشگاه ها یک ارتباط معنا داری شکل بگیرد. این در حالیست که ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز چندی پیش علت بی سوادی مهندسان فارغ التحصیل را در پایین بوده سطح علمی دانشگاه ها دانست.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیل مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ خرداد ۹۷
822 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0