مسابقه طراحی مجتمع مسکونی با تأکید بر رعایت تمامی ضوابط مناسب سازی برای معلولین مسابقه طراحی مجتمع مسکونی با تأکید بر رعایت تمامی ضوابط مناسب سازی برای معلولین

مسابقه طراحی مجتمع مسکونی با تأکید بر رعایت تمامی ضوابط مناسب سازی برای معلولین

مسابقه طراحی مجتمع مسکونی با تأکید بر رعایت تمامی ضوابط مناسب سازی برای معلولین ، همراه با نشست بررسی نحوه اجرای ضوابط مناسب‌سازی معلولین برگزار گردید

کد خبر: 991012006 تاریخ انتشار: جمعه ۱۲ دی ۹۹ - ۴:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مسابقه طراحی مجتمع مسکونی با تأکید بر رعایت تمامی ضوابط مناسب سازی برای معلولین ، همراه با نشست بررسی نحوه اجرای ضوابط مناسب‌سازی معلولین برگزار گردید

مسابقه طراحی مجتمع مسکونی با تأکید بر رعایت تمامی ضوابط مناسب سازی برای معلولین

مسابقه طراحی مجتمع مسکونی با تأکید بر رعایت تمامی ضوابط مناسب سازی برای معلولین
برگزاری جلسه بررسی نحوه اجرای ضوابط مناسب سازی معلولین
در حاشیه “مسابقه طراحی مجتمع مسکونی با تأکید بر رعایت تمامی ضوابط مناسب سازی برای معلولین”، نشست بررسی نحوه اجرای ضوابط مناسب‌سازی معلولین برگزار گردید.
جلسه بررسی نحوه اجرای ضوابط مناسب سازی معلولین، برنامه ها و امور زیربنایی آن، در محل سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برگزار گردید.
در این جلسه که در حاشیه داوری و تقدیر از منتخبان “مسابقه طراحی مجتمع‌های مسکونی با تأکید بر رعایت کلیه ضوابط مناسب سازی برای معلولین” و با حضور برخط احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان و جمعی از مسئولین استانی در این حوزه برگزار گردید؛ جنتی پور عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: کمیته مناسب سازی ضوابط و مقررات معلولین زحمات زیادی را در استان کشیده و التزام این کمیته استانی به عنوان برگزار کننده نشست های مستمر، پربار و هدفمند باعث شد تا به عنوان کمیته نمونه در سطح کشور مطرح شود.
کامران جنتی پور ضمن استماع درخواستهای نهادها و متولیان امر در حوزه مناسب سازی معلولین گفت: متولیان امر درخواست‌ هایی از جامعه مهندسی دارند که می بایست با تعامل ارگان‌های ذیربط، همگام با آموزش و ترویج ضوابط با کسب مهارت فنی زمینه های لازم شرایط را برای جامعه مهندسی و هم‌زمان برای پیمانکاران، مالکین و…. با آموزش‌های همگانی فراهم کرد.
جنتی پور با استناد به بندهای قانونی مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان گفت: اسلحه مهندس قلم اوست؛ مهندس در صورت مشاهده تخلف به جز ارائه گزارش تخلف به مراجع صدور پروانه و سازمان نظام مهندسی، قدرت بازدارنده دیگری ندارد. شهرداری و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی طبق بند شش مبحث دوم مقررات ملی موظف هستند که با اعلام کتبی وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و یا ناظران در مورد وقوع تخلف ساختمانی در اسرع وقت و با اطلاع ناظر دستور اصلاح را صادر و تا زمان رفع تخلف از ادامه کار جلوگیری کنند.
براساس تبصره هفت ماده صد شهرداری مهندسین ناظر باید گزارش تخلف را در موعد به شهرداری ارسال کنند، اما در شهرداری ها پرونده‌های زیادی وجود دارد که با وجود گزارش تخلف از طرف مهندس ناظر، پرونده با وجود تخلف به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال و جهت اخذ عدم خلاف مجدد به مهندسین ارجاع میشود، مسکن و شهرسازی به عنوان ناظر عالیه باید نظارت دقیق تر و بیشتری به این موارد داشته باشد.
وی با اشاره به “مسابقه طراحی مجتمع مسکونی با تأکید بر رعایت کلیه ضوابط مناسب سازی برای معلولین” افزود: هدف اصلی از برگزاری این مسابقه، نوعی آموزش خود خواسته مهندسین، مشارکت و تشویق مهندسین معمار به رعایت این ضوابط در طراحی، نظارت و اجرا بود؛ لذا در حال حاضر ما مهندسانی داریم که در این مورد، نظریات و طرحهای ارزشمندی ارائه کردند که امیدوار هستیم با استفاده از این ایده های خلاقانه بتوانیم گامهای موثری در جهت کاهش موانع پیش روی افراد کم توان و معلولین کشور برداریم.
در ادامه این جلسه، احمد خرم ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز به صورت برخط در این جلسه حضور یافته و ضمن تشکر و ابراز خرسندی در مورد تشکیل جلسات، نشستها و گردهمایی های تخصصی من جمله جلسه مذکور که در راستای ایجاد فضای مناسب در شهرها برای معلولین و کسانی که ناتوانی جسمی دارند، افزود: وقتی ما به این درک رسیدیم و این مسئله شد برای ما که آمد و شد یکسری از افراد جامعه که اکثرا خودشان مقصر وضع پیش آمده موجود نیستند، باید این امکان را فراهم کنیم که در آسایش و آرامش زندگی کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: باید در طراحی های معماری مربوط به مکانهای عمومی و … امکان حضور این عزیزان را فراهم سازیم، دسترسی را برایشان آسان نماییم و این احساس را داشته باشیم که این عزیزان پاره تن ما هستند و تا می توانیم نسبت به رفاه و سهولت دسترسی و رفت آمدهای آنان غفلت نکنیم.
خرم افزود: در گام اول باید در قالب مقررات و قانون سرویس دادن به این عزیزان را مد نظر قرار دهیم. باید استانداردی برای معلولین تعریف کنیم با اینکه تا حدود زیادی این کار انجام پذیرفته اما باید تحقیقات تطبیقی با الگوبرداری از کشورهایی که نمونه های موفقی در این کار بوده اند صورت گیرد.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: بحث دسترسی و دسترسی پذیری و مناسب‌سازی بحث گسترده‌ای است که یک قسمت زیر بنایی اش موضوع مناسب سازی های فیزیکی در سازه های مختلف مسکونی، تجاری، فرهنگی، تفریحی، عمومی و … است. هر سازه ای که بنا گردد، همانند به بسیاری از کشورهایی که به موضوع حقوق افراد دارای معلولیت ورود کردند، ضرورت دارد قبل از ایجاد هر سازه ای و طراحی هر پروژه ای و تصویب هر موضوعی که جنبه‌های فیزیکی دارد، اول جنبه دسترسی پذیری تمام افراد را در نظر بگیریم.
فیروزی ادامه داد: افرادی که دارای معلولیت شدید و پایدار برای کل عمرشان هستند حدودا سه درصد جوامع را تشکیل میدهند؛ اما در مساله دسترسی پذیری ما با این آمار سروکار نداریم؛ بلکه افراد کم توان و ناتوان پانزده درصد کل جهان را در بر می گیرند و افراد سالمند و یا سایر افراد که به هر دلیلی، بصورت دایمی و یا موقت برای ایجاد یک زندگی مستقل در یک برهه خاص از زندگی نیاز به یکسری پیش بینی ها و دسترسیهای مناسب دارند.
فیروزی افزود: در کمیته فنی، استان خراسان رضوی یکی از استان ‌های پیشگام و پیشتازی است که اگر چه در در زمینه عمل و اقدام هنوز الزامات و بایسته های زیادی وجود دارد که باید اتفاق بیفتد، اما در ایجاد یک گفتمان علمی و دانش محور و الزام افراد دارای مسئولیت نسبت به افراد دارای معلولیت که وظایف، قانون و مقررات را اجرا می‌کنند، یکی از استان‌ های پیشگام در این زمینه هست.
وی افزود: مهندسین بخش عظیمی از کارهای ما بخصوص کارهای خلاقانه به دست با کفایت آنان است و انتظار داریم حساسیت شان در این مورد، افزایش یابد.
فیروزی هم‌چنین عنوان کرد: ما اصرار داریم به جای استفاده از واژه مناسب‌سازی، کم کم به سمت استفاده از واژه دسترسی پذیری برویم. وقتی واژه مناسب‌سازی مطرح می‌ شود بیشتر تداعی اعطای یک امتیاز هست. یعنی به یک قشر خاص یک امتیاز را بدهیم و از آن امتیاز بهره مند گردند. آنگاه که دسترسی پذیری را مطرح می ‌کنیم دیگر یک امتیاز نیست بلکه استیفای یک حق هست. دسترسی پذیری به تمام ارکان و فضاهای یک شهر و حقی است که برای همه محفوظ است از جمله افراد دارای معلولیت که با یک تفاوت، اما بعنوان انسان ‌های برابر با سایر افراد قرار است در این شهر و جامعه زندگی کنند. اگر بخواهیم یک نگاه انسانی داشته باشیم باید این پانزده درصد افراد کم توان و معلول و ناتوان را در نظر بگیریم.
در ادامه این جلسه، نماینده دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در کمیته فنی مناسب سازی استان نیز ضمن تقدیر و تشکر از دغدغه مندی و پی‌گیری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در زمینه مناسب سازی و دسترسی پذیری برای افراد کم توان و دارای معلولیت، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات برای افراد کم توان و دارای معلولیت تغییر نگرش است. تغییر این نگرش که افراد کم توان و دارای معلولیت حق دارند از همه خدمات شهری و ساختمان ‌های عمومی استفاده کنند. این حق همه افراد است که در جایی که متولد شدند، رشد یافتند، مالیات پرداخت میکنند و فعالیت اجتماعی و اقتصادی دارند، از همه شرایط یکسان بهره مند گردند و شرایط برایشان سخت و دشوار نباشد.
حسینی تصریح کرد: در اکثر مواقع این افراد برای رسیدن به امورات روزمره دچار مشکل هستند. برای رسیدن به یک ساختمان و یا انجام یک کار اداری باید موانع متعددی را پشت سر بگذارند. موانع فیزیکی در کنار موانع نگرشی باید برطرف گردد تا به آن هدف اولیه برسیم. خواسته ما این است که جامعه مهندسان عزیز به ویژه مهندسین رشته های عمران، معماری، شهرسازی و ترافیک در تمام مراحل طراحی، اجرا و نظارت بر پروژه ها این است که نیازهای افراد کم توان و دارای معلولیت را لحاظ کنند و این مهم در ابتدا مستلزم تغییر نگرش است، زیرا آنها هم حقوقی دارند که باید به آنها پرداخته شود. در نهایت خواسته ایشان به عنوان جامعه مخاطب، اولویت کنترل ضوابط و مقررات مناسب سازی محیط برای افراد دارای معلولیت در ساختمان‌های عمومی با کاربری های تجاری، فرهنگی، آموزشی اداری، اقامتی و… ، شامل: مساجد، مدارس، سینماها و درمانگاه‌ها، بانکها و ساختمان پزشکان و در مجتمعهای مسکونی بالای بیست واحد و… توسط مهندسان طراح، مجری و ناظر بود.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ دی ۹۹
410 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0