گزارش برگزاری جلسه آنلاین ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها گزارش برگزاری جلسه آنلاین ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها

گزارش برگزاری جلسه آنلاین ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها

گزارش برگزاری جلسه آنلاین ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها ، بابایی گزارشی آماری از عملکرد سازمان در شش ماهه اول سال نود و نه و در شرایط خاص استان در رویارویی با ویروس کوید ۱۹ ارائه کرد

کد خبر: 990830004 تاریخ انتشار: جمعه ۳۰ آبان ۹۹ - ۱۲:۴۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گزارش برگزاری جلسه آنلاین ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها ، بابایی گزارشی آماری از عملکرد سازمان در شش ماهه اول سال نود و نه و در شرایط خاص استان در رویارویی با ویروس کوید ۱۹ ارائه کرد

گزارش برگزاری جلسه آنلاین ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها

گزارش برگزاری جلسه آنلاین ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها
وبینار تخصصی «ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها» توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با همکاری استانداری آذربایجان شرقی ، شهرداری کلانشهر تبریز و اداره کل راه و شهرسازی استان و بصورت ارتباط تصویری با مهندسان شهرسازی و شهرداران تبریز و استان برگزار گردید. این جلسه که در محل سالن جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با حضور محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، ایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز، سلطانی مدیر کل راه و شهرسازی استان، رئیس و تنی چند از اعضای هیات مدیره سازمان و نیز اعضای گروه تخصصی شهرسازی سازمان هم‌چنین تعدادی از مهندسین رشته شهرسازی برگزار شد.
غلام‌حسین بابایی در آغاز آئین ضمن خوش آمد گویی به حاضرین و قدردانی از استاندار آذربایجان شرقی، تصریح کرد: در طول فعالیت سازمان این نخستین بار است که هم‌زمان مقامات ارشد استانی از جمله آقای استاندار، جناب شهردار و مدیر کل محترم راه و شهرسازی در سازمان حضور پیدا کرده اند و این مایه افتخار سازمان، جامعه ی مهندسی استان و اعضای هیات مدیره سازمان است و امیدوار هستیم امتداد این حضور ارتقای سطح و جایگاه جامعه مهندسی استان بوده و در آینده نظاره گر این موضوع باشیم که اعضای سازمان از منظر جایگاه مهندسی در رتبه های بالاتری قرار گیرند.
در ادامه، بابایی گزارشی آماری از عملکرد سازمان در شش ماهه اول سال نود و نه و در شرایط خاص استان در رویارویی با ویروس کوید ۱۹ ارائه کرد.
وی ضمن اشاره به رشد حدود بیست درصدی پروانه تشکیل شده در سازمان و افزایش مراجعات به سازمان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در شش ماهه نخست سال نود و نه، در راستای برنامه های آموزشی خود با رشد هفتاد درصدی برای سیزده هزار نفر با ۳۵۰۰ ساعت دوره های آموزشی برگزار کرده است و این در حالی است که تا پایان سال این تعداد به هجده هزار نفر خواهد رسید.
وی هم‌چنین در گزارش خود به توسعه مکانیزاسیون در بخش خدمات مهندسی و اداری اشاره و گفت: در ۶ ماهه نخست امسال کلیه مراحل اطلاع رسانی، ثبت نام، اخذ هزینه، برگزاری دوره ها، برگزاری آزمونها، انجام نظرسنجی ها، اعلام نتایج، صدور گواهینامه و ارائه تاییدیه آموزشی برای صدور، تمدید و ارتقاء پایه مهندسی بصورت کاملا الکترونیکی را به انجام رسیده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: ارائه دستورالعملهای الکترونیکی و انتشار فیلمهای متعدد آموزشی برای شرکت کنندگان در دوره ها و سمینارهای آموزشی، جهت آشنایی با نحوه حضور و کار با محیط آموزش های مجازی و هم‌چنین صدور بیش از سیزده هزار کدکاربری و رمز عبور برای سیزده هزار نفر از اعضای این سازمان، از دیگر فعالیتهای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوده است.
وی هم‌چنین با اشاره به اهمیت شهرسازی در توسعه شهرها گفت: طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، کنترل ساختمانها عمدتا در چهار رشته اصلی از سال هفتاد و هفت، در سازمان شروع و در سطح کشور از جایگاه مطلوبی به لحاظ کنترل طراحی و نظارت برخوردار است.
وی افزود: طی سال‌های طولانی به موضوع شهرسازی در کل کشور و استان توجه چندانی بعمل نیامده و عدم حضور مهندسان شهرساز در جایگاه‌ های نظارتی سبب شده تا در مراحل اجرایی طرح‌ های جامع و تفصیلی شهرهای کشور تغییرات زیادی صورت گیرد که حاصل آن تضییع حقوق شهروندان در حوزه عمومی و بروز آلودگی‌ های زیست‌محیطی، ناکارآمدی عملکردی و سیما و منظر نامطلوب شهرها بوده است.
محمدرضا پورمحمدی نیز در این وبینار تخصصی، ضمن تقدیر از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در راستای تلاش‌های ارزشمند خود مبنی بر برگزاری چنین وبینارهایی با درنظر گرفتن مسائل و مشکلات فعلی جامعه، گفت: کارهای ارزشمندی با چنین مشخصه ای میتواند در راستای افزایش سطح علمی اعضا بهمراه افزایش سطح سلامت اعضای جامعه مهندسی استان سهم به سزایی داشته باشد.
پورمحمدی ادامه داد: با توجه به وضعیت موجود کشور بهتراست با استفاده از فن اوری های نوین در جهت برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی گام‌های مهمی برداشت و از این نظرو بخاطر برگزاری چنین جلسه ای از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قدردانی می کنیم.
وی در ادامه سخنان خود در این جلسه تخصصی که به صورت آنلاین و ارتباط تصویری با اعضا و مهندسان شهرساز هم‌چنین شهرداران برگزار می شد با اشاره به اینکه ساختمان ‌های بلند، هویت را از شهرها گرفته است، گفت: توسعه‌ای که در شهرها رخ داده، توسعه پایدار نبوده و باید روند توسعه اصلاح گردد.
پورمحمدی با اشاره به اینکه مردم در روزهای تعطیل از شهر فرار می‌ کنند و به دامان طبیعت پناه می‌ برند، گفت: این بحث به این علت رخ می‌ دهد که زندگی شهری ارتباط انسان با طبیعت را قطع کرده است.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به دیدگاه‌ های توسعه برای رشد و پیشرفت شهرها، تصریح کرد: در توسعه شهرها باید محیط زیست، باغات و فضای سبز را حفظ کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در توسعه، نباید باری به هر جهت عمل کنیم، گفت: قبلاً شهرهای تبریز، مرند و مراغه جزو باغ‌شهرها بودند، اما با نگاه غلط توسعه‌ای این باغات را در دهه‌های گذشته از بین برده‌ایم. در ادامه با اشاره به رویداد بازآفرینی دولت‌ ها و تغییرات سریعی که در حوزه علم و فناوری انجام می ‌گیرد، گفت: در حوزه‌های مختلف هم‌چون توسعه فضای شهری بصورت انتزاعی و جزئی به مسائل نگاه می ‌کنیم در حالیکه حوزه شهرسازی و توسعه شهر به نگاهی جامع و کل نگر نیاز دارد.
وی افزود: قطعا اقدامات بزرگی در راستای توسعه شهری در استان انجام می‌گیرد اما اگر به گذشته نگاه کنیم، در می‌یابیم که نارسایی‌ها در این حوزه چندان هم کم نبوده است.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مواردی از مشکلات توسعه شهری در گذشته، گفت: عرصه‌ای از دنیای پیشرفته غرب که با صنعتی شدن به پیشرفت می ‌رسیدند و کشورهای دیگر به تبعیت از آن‌ ها در راستای صنعتی شدن گام برمی‌داشتند، سبب شد تا فضاهای شهری از بین بروند؛ با توسعه ناوگان حمل و نقل که البته این امر ضرورت زندگی شهری است، اما با ایجاد ترافیک شهری، آرامش را از مردم سلب کرده است.
در ادامه این جلسه، تنی چند از میهمانان شرکت کننده در وبینار، از جمله رحمتی معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، ایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز و سلطانی در مورد محورهای جلسه به ارائه دیدگاه های تخصصی و ارائه تجربیات پرداخت.
ایرج شهین باهر در اظهارات خود ضمن اشاره به این که ساختن شهر خوب نیاز به برنامه ریزی دقیق و علمی دارد، گفت: برخی از قوانین، موانعی در راستای توسعه پایدار شهرها بوجود میاورند که این قوانین نیاز به بازنگری دارند. در خاتمه این جلسه، پرسش و پاسخ برگزار و حاضرین جلسه به سوالات مطرح شده پاسخهای لازم را ارائه کردند.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ آبان ۹۹
439 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0