گزارش جلسه بررسی پایداری اجزای غیر سازه‌ای ساختمان مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

گزارش جلسه بررسی پایداری اجزای غیر سازه‌ای ساختمان

جلسه بررسی مطالعه پایداری اجزای غیرسازه‌ای ساختمان که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شده برای طی مراحل اظهارنظر کلی توسط وزارت راه و شهرسازی با حضور مدیران کل دفاتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و توسعه مهندسی و نمایندگان مرکز تحقیقات در معاونت مسکن و ساختمان برگزار گردید.

کد خبر: 961227009 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ اسفند ۹۶ - ۲:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، جلسه بررسی مطالعه پایداری اجزای غیرسازه‌ای ساختمان که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شده برای طی مراحل اظهارنظر کلی توسط وزارت راه و شهرسازی با حضور مدیران کل دفاتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و توسعه مهندسی و نمایندگان مرکز تحقیقات در معاونت مسکن و ساختمان برگزار گردید.

گزارش جلسه بررسی پایداری اجزای غیر سازه‌ای ساختمان

گزارش جلسه بررسی پایداری اجزای غیر سازه‌ای ساختمان

جلسه بررسی پایداری اجزای غیر سازه ای  ساختمان برگزار گردید

نشست بررسی پایداری اجزای غیرسازه‌ای ساختمان با طرح و مطالعه ‌ای که از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد، برای بررسی مجدد موضوع و تحلیل آن با تلاش معاونت مسکن و ساختمان، دفتر مقررات ملی ساختمان و با حضور مدیران کل دفاتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، دفتر توسعه مهندسی وزارت خانه، نمایندگانی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و هم چنین برخی از کارشناسان حوزه‌ های مرتبط در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید.
مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان  با تاکید بر اینکه اجزای غیرسازه‌ای ساختمان شاملِ دیوارهای بین دو ستون (میان قاب)  و دیوارهای تیغه ‌ای هستند، ادامه داد: تیرماه امسال (نود وشش) مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، موضوع بررسی پایداری اجزای غیرسازه‌ای ساختمان را در شورای تدوین مطرح کرد و تا ۱ ماه پیش برای وزیر راه و شهرسازی فرستاده شد تا بعنوان پیوست آیین نامه دو هزار و هشتصد ابلاغ گردد.
مانی فر افزود: جناب اقای وزیر نیز برای ما فرستادند تا راجع به آن اظهارنظر کنیم. ما نیز قبل از زمین لرزه کرمانشاه با استان ‌ها مکاتبه‌ ای داشتیم و طی آن مکاتبه با استان‌ ها تاکید داشتیم که موضوع میان قاب ‌ها را جدی‌ تر مورد بررسی قرار دهند که در همین رابطه نیز استان کرمانشاه پیش از زمین لرزه به سازمان نظام‌ مهندسی‌ ساختمان استان نامه داده بود که به موضوع میان قاب ‌ها توجه کنند.
وی خاطر نشان کرد: موضوع میان‌ قاب‌ها در دستور کار معاونت مسکن و ساختمان و دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان نیز قرار داشت و نشست هایی در این رابطه برقرار شده بود.
وی همچنین تصریح کرد: در زمین لرزه کرمانشاه شاهد بودیم که اسکلت ساختمان باقی ماند و آن چه که خسارت دیده بود اجزای غیرسازه‌ای بودند که شامل میان ‌قاب‌ها، تیغه ‌ها و جدارهای داخلی و خارجی بودند. اشکالش این بود که تیغه‌ ها و میان‌ قاب‌ها اتصال مناسبی با اسکلت ساختمان نداشت. اسکلت مقاومت کرده و سر جای مانده بود ولی دیوارهای تیغه ‌ای و میان قاب‌ها در اثر نیروهای جانبی که به آن ها وارد شد تکان خوردند و فرو ریختند.

گزارش جلسه بررسی پایداری اجزای غیر سازه‌ای ساختمان

مانی فر اظهار داشت: نشست بدین ‌منظور برگزار گردید تا موضوعات فوق را بررسی کند و جزئیات اجرایی مناسبی را برای اجرای میان ‌قاب‌ها توصیه و ابلاغ کند.
وی در باره شروع مطالعات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در باره این بررسی نیز نکاتی را ارایه کرد و افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بسیار پیش تر و قبل از زمین لرزه کرمانشاه اقدام به مطالعه طرح فوق کرده بود.
وی ادامه داد: دستور مجدد وزیر راه و شهرسازی سبب شد تا موضوع بار دیگر مطرح گردد و آن چیزی را که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه کرده بود بار دیگر طرح و بررسی کنیم.
مانی فر گفت: اعضای نشست متفق‌القول بودند که مجموعه تهیه شده توسط مرکز تحقیقات، مطالعه خوبی است ولی می‌ تواند غنی ‌تر و کارآمدتر گردد. بهمین علت بنا شد تا پایان فروردین ‌ماه سال نود و هفت نقطه نظرات اصلاحی را بیاوریم و اظهارنظر کلی وزارت راه و شهرسازی را در این مورد اعلام کنیم
.
منبع : وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ اسفند ۹۶
905 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0