گزارش بررسی صلاحیت

گزارش بررسی صلاحیت وزارت پیشنهادی راه و شهرسازی

مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شدند.

کد خبر: 960528008 تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ مرداد ۹۶ - ۲:۲۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی نوزده میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می کنند/ جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم/ در بحث نظام مهندسی امضا فروش هستیم گزارش بررسی صلاحیت وزارت پیشنهادی راه و شهرسازی

گزارش بررسی صلاحیت وزارت پیشنهادی راه و شهرسازی

گزارش بررسی صلاحیت وزارت پیشنهادی راه و شهرسازی

گزارش بررسی صلاحیت وزارت پیشنهادی راه و شهرسازی

 

نماینده های مجلس شورای اسلامی وارد بررسی صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی شدند.
مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شدند.
عباس آخوندی شصت ساله دکترای اقتصاد سیاسی دارد و وزیر راه و شهرسازی، وزیر مسکن و شهرسازی، معاونت سیاسی وزیر کشور را در سوابق کاری خود دارد.
در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌ پردازند و بعد وزیر پیشنهادی از خود دفاع می کند.
مخالف/ صادقی: برنامه‌ های آخوندی راه و شهرسازی هم سان دیده نشده است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه وزارت راه و شهرسازی در بخش راه تلاش‌ های چشم ‌گیری کرده است، بیان کرد: ولی در برنامه ‌ای که بمجلس ارائه گردیده سهم راه قابل توجه و شهرسازی و مسکن بطور هم سان مورد توجه قرار نگرفته است.
محمود صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم بعنوان فراکسیون امید هم بعنوان اصلاح‌ طلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود، ولی این حمایت بصورت هم کاری و تعامل فعال است و هرجا انتقادی باشد با صراحت مطرح می‌ کنیم و هیچ منافاتی با هم کاری و حمایت ندارد.

صادقی در مورد مخالفت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، عنوان کرد: بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی وی و هم  چنین عملکرد ۴ سال گذشته انتقاد دارم و به این جمع بندی رسیدم که بعنوان مخالف صحبت کنم. در برنامه‌ ای که وزیر در هفده صفحه بمجلس ارائه داده توازن بین دو حوزه ماموریتی این وزارت خانه یعنی راه و شهرسازی وجود ندارد. در واقع بطور کلی سهم راه خیلی قابل توجه دیده شده، در حالیکه به بخش شهرسازی و مسکن بطور هم سان توجه نشده است.

وی با اشاره به طرح سامان دهی و توان مندی سکونت گاه‌های غیررسمی یعنی حاشیه نشینی، ابراز کرد: برای نود و یک شهر این طرح تهیه شده ولی از اجرا خبری نیست. البته در خصوص طرح ‌های مسکن روستایی در برنامه پیشنهادی نه هزار واحد از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده ولی اشاره‌ای نشده که چگونه اجرایی خواهد شد. امیدوار هستیم دولت و بویژه این وزارت خانه به بخش مسکن و شهرسازی بطور متوازن نگاه کنند.

وی گفت: ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مساله‌ی هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم پاداش و ارتقاء موجب گسترش نارضایتی گردیده و تداوم این وضعیت با حساسیتی که در این حوزه وجود دارد برای صنعت هوانوردی مشکل آفرین است. البته ایران برای اجرای مصوبات ایکائو تعهد دارد.
مخالف/ بختیار: وضعیت مسکن مهر نامناسب و مسکن اجتماعی هم اجرایی نگردید

نماینده مردم خوان سار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی نسبت بوضعیت مسکن مهر و مسکن اجتماعی به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی انتقاد کرد.
علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، عنوان کرد: با توجه به رانت و موضوعات مختلفی که وجود دارد بر اساس اصل سی و شش قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالحه انجام گردد.
بختیار با انتقاد از آیین ‌نامه جدید کنترل ساخت در نظام مهندسی، گفت: کاهش حجم سرمایه گذاری، تزریق رکود بیش تر و ساخت و سازهای بدون توجه به آیین ‌نامه منجر می شود که اجرای آن خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.
بختیار سوانح جاده‌ای را از دیگر نقطه ضعف‌ های وزارت راه و شهرسازی ذکر کرد و ادامه داد: اخیرا شاهد سوانح ریلی هم در این دوره بوده‌ایم بویژه سانحه ریلی قطار مشهد – تبریز که انتظار میرفت وزیر با شرایطی که پیش آمده، خود استعفا می‌ کرد و در کشورهای پیشرفته چنین اقداماتی مرسوم است.
وی با انتقاد از اینکه منابع داخلی در حوزه ریلی کافی نیست و نیاز به سرمایه گذاری داریم، افزود: در مورد وضعیت مسکن نیز متاسفانه مسکن مهر وضعیت نامناسبی دارد و حتی مسکن اجتماعی هم که وزیر قول داده بود، اجرایی نشده است.
موافق/ زارع: وزارت راه بیست درصد در تولید ساختمان نقش دارد
نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: که دردوره ۴ ساله وزارت آخوندی سی هزار میلیارد تومان برای کارهای زیرساختی راه داری و راه سازی اختصاص یافته است.
رحیم زارع در موافقت وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی بیان کرد: موافقت من به معنی این نیست که در اقیانوس وزارت راه مشکلاتی وجود نداشته باشد. بلکه وزارت راه اگر در سیاست گذاری توطئه و تولید مسکن شصت درصد تصمیمگیر است در اجرا  پنج درصد نقش دارد و مجموعه ای از عوامل باید دست بدست هم دهد که تولید مسکن رونق یابد.


زارع ادامه داد: ما نباید نگاه سیستمی داشته باشیم و همه چیز را گردن راه و شهرسازی بیندازیم. مسکن مهر در ۶ سال قبل از آقای آخوندی چهل و هشت هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار داشته که برای ساخت مسکن پیش بینی شده بود و در دوره ایشان تنها هفت هزار وپانصد میلیارد تومان به این منظور اختصاص پیدا کرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود دویست هواپیما به کشور در کلاس جهانی عنوان کرد:  ارزش صد ایرباس، هشتاد بوئینگ و بیست ای تی آر وارد شده سی و سه میلیارد دلار است که کمک بزرگی به نوسازی ناوگان هوایی کشور کرده است.
موافق/ قرجه طیار: خدمات آخوندی در تاریخ سی و هشت ساله انقلاب بی ‌نظیر است
نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بیان کرد:  که برخی اقدامات صورت گرفته در دوره وی در تاریخ سی و هشت ساله انقلاب بی‌نظیر است.
قرجه طیار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: آقای آخوندی از خدمت ‌گذارانی است که طی سی و هشت سال گذشته همواره در پست ‌های ملی منشا اثر بوده و خدمات زیادی ارائه کرده است. ایشان جزو سابقون نظام بوده و سابقه ۸ ساله عالی ‌ترین مقام وزرات راه و شهرسازی را در کارنامه خود دارد.
طیار با اشاره به تجربه عملی، سوابق اجرایی و تجربیات آکادمیک آخوندی، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در طول ۴ سال اخیر به ویژه پس از توافق برجام خدمات بزرگی بکشور، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده که برخی از این خدمات هم چون بازسازی ناوگان هوایی و کشاندن شرکت‌ های بزرگ پای میز مذاکره در تاریخ سی و هشت ساله انقلاب بی‌نظیر است.
یکی از شاخص‌ ترین برنامه‌ های آخوندی در وزارت راه دولت دوازدهم را گسترش نفوذ حمل و نقل جمهوری اسلامی در منطقه و تقویت جایگاه ایران در جاده ابریشم عنوان و مطرح کرد: بسیاری از فعالین حوزه راه و شهرسازی به مدیریت و درایت آقای آخوندی اذعان دارند و در صورت رای اعتماد نمایندگان، مردم و بویژه روستاییان از برنامه‌ ها و خدمات آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بهره مند خواهند شد.
مخالف/ الماسی: وزرات راه چه مطالعه ‌ای در زمینه ریسک‌ های جاده‌ای انجام داده است؟
نماینده مردم دیر و کنگان به توسعه ناوگان هوایی، زمینی و دریایی تاکید کرد و گفت: وزارت راه در زمینه ریسک ‌های جاده‌ای چه اقدامات عملیاتی و مطالعاتی انجام داده است؟
سکینه الماسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان این که یکی از عوامل توسعه کشورها ناوگان زمینی، هوایی و دریایی است، اظهار داشت: در کشور ما، اغلب حمل و نقل مسافر از طریق جاده‌ها انجام می گردد و نیازمند هستیم که در صنعت حمل و نقل به ویژه جاده‌ای تغییرات اساسی صورت گیرد.
الماسب خطاب به وزیر پیشنهادی راه بیان کرد: از اقدامات شما در توسعه کمی و کیفی راه آهن مطلع هستیم ولی با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت حمل و نقل ریلی و جاده‌ای منطقی باشد.
نماینده مردم دیر و کنگان در مجلس هم چنین عنوان کرد: وزارت راه در زمینه ریسک ‌های جاده ‌ای کشور چه اقداماتی را برای شناسایی و مطالعه انجام داده است؟ آیا نقشه‌ ای از پراکندگی تراکم جاده ای و حوادث را در دست دارید؟ لذا ضرورت دارد تا نسبت به ساخت جاده ‌ها متناسب با نیازسنجی ‌ها حذف و اصلاح  نقاط حادثه خیز انجام گردد.
موافق/ محبی نیا: شکستن حبس شبکه ریلی از مهم ‌ترین اقدامات آخوندی بوده است
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن ارزیابی مثبت از عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه شکستن حبس شبکه ریلی را از مهم ترین اقدامات وی در وزارت راه دانست.
جهان بخش محبی ‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی  گفت: متاسفانه ما در بخشهای کلان سیاست گذاری نداریم در حالیکه به وزیران و مدیرانی نیازمند هستیم که مبانی فکری آن ها در راستای توسعه باشد، ولی بد. نبال توسعه نیستیم؛ بلکه توسعه طلب هستیم.  وقتی میگوییم گسترش صنعت ریلی هدف ماست، این طور نیست که همه مسیولان امر متوجه انجام این هدف مهم باشند.
محبی نیا گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد اینست که سطح تصمیمگیری هنوز در هیجان و احساس متوقف است و بعضی از مواقع شیپورها بخاطر خدا نواخته نمیشود. اگر فراکسیون امید به خاطر اصلاح طلبی به یک وزیر رای بدهد یعنی شیپور به خاطر خدا نواخته نشده است و اگر ما در فراکسیون نمایندگان ولایی به وزیر ی که برای کشور مفید است رای ندهیم، باید جواب گو باشیم.
وی  افزود: آقای آخوندی جدای از موضوع حمل و نقل و مسکن برای تصمیمات در هیات دولت از خود کارایی نشان داده است. یکی از کارهای اساسی و استراتژیک ایشان شکستن حبس شبکه ریلی است که در برنامه ششم هم آمده است. هم چنین در حالیکه تلفات جاده‌ای در سال هشتاد و چهار،  بیست و هفت هزار نفر بوده در سال نود و پنج، به پانزده هزار و نهصد نفر رسیده است.
موافق/ علوی: طرح‌ ساماندهی یازده هزار هکتار بافت‌ فرسوده در دوره وزارت آخوندی انجام گردید

سید احسن علوی نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این در حالیست که تعداد زیادی پروژه نوسازی راههای کشور و هم چنین یازده هزار هکتار ساماندهی به بخش بافت ‌های فرسوده از جمله طرح‌ هایی است که در زمان وزارت ایشان انجام شده است.

وی ،که بعنوان یکی از نمایندگان موافق عباس آخوندی وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی در صحن مجلس حاضر شده بود، عنوان کرد: وقتی معدل یک وزیر را می ‌گیریم به این نتیجه می ‌رسیم که آیا او توانسته در محاسبات خود بخوبی عمل کند یا نه. آخوندی یکی از وزیرانی است که توانست بصورت متنوع فعالیت و برنامه ‌های خود را پیش ببرد.
علوی اظهار داشت: این درحالیست که تنها سی درصد از بودجه به این وزارت خانه تخصیص داده شده بود. در زمان وزارت عباس آخوندی بر وزرات راه و شهرسازی بیست و پنج پروژه ریلی، چهل پروژه جاده‌ای و ده پروژه فرودگاهی انجام شده است.

وی گفت: این در حالیست که تعداد زیادی پروژه نوسازی راه‌ های کشور و هم چنین یازده هزار هکتار ساماندهی به بخش بافت ‌های فرسوده از جمله طرح‌ هایی است که در زمان وزارت ایشان انجام شده است.
او با اشاره به هزینه انجام شده اظهار داشت: ۱۰۰ هزار میلیارد هزینه‌ ای است که برای این پروژه‌ها صرف شده است. توانمندسازی، فرصت‌ طلبی، باهوشی از جمله خصوصیت‌ های وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید است.

وی در خاتمه گفت: ما می‌ توانیم با استفاده از عباس آخوندی در وزارت خانه راه و شهرسازی آیندگان را از بهره‌مندی حمل و نقل کشور بهره‌مند کنیم.
آخوندی در تشریح برنامه‌ هایش برای وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

نوزده میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌ کنند/ جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم/ در بحث نظام مهندسی امضافروش هستیم

آخوندی با اشاره به این که بیش تر از خانوار در کشور، خانه داریم، گفت: نوزده میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌ کنند.

وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی، در جریان رسیدگی بصلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم، در تشریح برنامه‌ های خود برای وزارت راه و شهرسازی و دفاع از آن، با تبریک سال روز ورود آزادگان به کشور و تشکر از مجلس برای رسیدگی بصلاحیت وزیران طی روزهای گذشته عنوان کرد: از صد و سی و دو نماینده‌ای که برای دفاع از من ثبت نام کرده و کسانیکه از من دفاع کرد‌ه‌اند و هم چنین کسانیکه در مخالفت با من رنج نقد را به جان خریدند، تشکر می‌ کنم.
وی با اعلام این که برنامه وزیران همان برنامه پنج ساله ششم است که در مجلس بتصویب رسیده و وزیران باید برای اجرای آن برنامه داشته باشند،ادامه داد: با توجه بمسائل مطرح شده در حوزه مسکن ابتدا در این مورد سخن می ‌گویم. بخش مسکن دست‌کاری ‌شده ‌ترین بخش در اقتصاد ملی ایران است. تعداد خانوار موجود در ایران، حدود بیست و چهار میلیون و صد و نود هزار مسکن است و ما حدود تعداد بیست و پنج میلیون و چهارصد هزار خانه داریم.
وی افزود: بیش تر از خانوار در کشور، خانه داریم اما این آمارها نشان دهنده وضع مسکن خوب است؟ قطعا خوب نیست.
وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی با اعلام این که آمار سال نوددو پنج نشان می ‌دهد دو میلیون و پانصد و هشتاد و هفت هزار خانه داریم که ظرف ۵ ساله کشور ۲ میلیون خانه خالی در کشور افزوده شده است، عنوان کرد: دو میلون و صد هزار خانه بعنوان خانه دوم در کشور وجود دارد. مجموع این خانه‌ های خالی و خانه ‌های دوم نشان می‌ دهد حدود چهارصد و هفتاد میلیارد دلار ثروت کشور در قالب خانه‌ های خالی و خانه‌ های دوم اتلاف شده است. این وضعیت بازار دست ‌کاری ‌شده مسکن در ایران است.

آخونی افزود: در سال نود و دو نسبت به سال هشتاد و چهار قیمت زمین در تهران نه برابر افزایش یافته و قیمت آپارتمان نیز ۶ برابر شده است در حالیکه شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از آپارتمان بود. نوزده میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می کنند.

وی با اشاره به تراکم‌ فروشی و خانه‌ سازی انبوه در منطقه بیست و دو تهران یاد آور شد: عید نوروز با آقای جهانگیری در حال رفتن به سمت کرج بودیم. به ایشان خانه‌سازی‌ ها و آپارتمان‌ سازی ‌های ۲ طرف بزرگراه همت و منطقه بیست و دو را نشان دادم. تمام خانه‌ ها خالی است و به تعداد خانه ‌های خالی در حال افزوده شدن است.
وی با اشاره به این که سی و یک هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، گفت: وجود این میزان از خانه در کشور، اتلاف منافع مالی است. قطبی شدن شهر نسبت به شمال و جنوب شهر بیش از دوازده برابر شده است. آیا این قطبی شدن همان عدالت اجتماعی است که ما در انقلاب و جمهوری اسلامی بدنبال آن بودیم؟‌
آخوندی با اعلام این که بانک مسکن برای یارانه‌ های مسکن بیش از بیست و دو هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است،ادامه داد: ما باید برای خروج از این وضعیت کاری می‌ کردیم. این وضعیتی است که من در سال نود و دو مسئولیت این وزارت خانه را بعهده گرفتم. آیا این اتفاق تصادفی است یا نتیجه سوداگری و فساد بازار ساختمان در ایران است؟

وی در پاسخ به این انتقاد که برای جلوگیری از برج‌ سازی چه کردید؟ خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از برج‌ سازی، جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم. ما جلوی مجوز فروشی و تراکم‌ فروشی را در ایران را گرفتیم. در حال حاضر تورم مسکن از تورم عمومی کشور هم پایین ‌تر است. اگر قیمت زمین رشد نکرده است، بخاطر آن است که جلوی فساد را گرفتیم. وزارت راه و شهرسازی در مقابل شهرفروشی در ایران ایستاد.

وی اظهار کرد: وضعیت مسکن در این شرایط امکان پذیر نبود. این که هم زمان با تورم پنجاه درصدی در این حوزه ، شهرفروشی، بحث خانه اولی ‌ها، بافت ‌های فرسوده و … رشد مسکن ادامه پیدا کند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: آیا در این شرایط تداوم رشد افتخارآمیز است؟ بنده هیچ تمایلی ندارم در این افتخار نقشی داشته باشم.
وی با اشاره به ۴ گروه که در حوزه مسکن مشکل دارند گفت: معتقد هستم اصلی ‌ترین مخاطبان مسکن خانه اولی‌ ها، حاشیه‌ نشین ها با جمعیت یازده میلیون نفر، بافت فرسوده با جمعیت هشت میلیون نفر و گروه‌ های کم درآمد هستند. حال این که آیا مسکن مهر توانست پاسخ این ۴ گروه را بدهد.
وی با تاکید بر این پاسخ نیاز مسکن در بافت فرسوده در پرند و پردیس نبود، افزود: آیا مسکن مهر توانست مساله خانه اولی ‌ها، بافت فرسوده و حاشیه نشینی را برطرف کند؟

آخوندی ادامه داد: آیا ادامه پروژه مسکن مهر که هزینه صد هزار میلیارد تومانی برای دولت داشت منطقی است؟ آیا می‌ خواهیم این پروژه ادامه پیدا کند؟

وی عنوان کرد: بنده در ۴ سال گذشته در سخت ‌ترین شرایط قرار گرفتم و متعهد بودم که خانه به خانه تعهدات دولت قبل را انجام دهم و در این سال ‌ها نهصد هزار واحد مسکونی با تکمیل تمام امکانات روبنایی و زیربنایی بمتقاضیان تحویل داده‌ام.

وی بیان داشت: این در حالی بود که همین نماینده‌ های مجلس برای تحویل ناقص مسکن مهر در دولت قبل اعتراض داشتند ولی تمام سعی بنده این بود که واحدها را بصورت کامل تحویل دهم.

وی عنوان کرد: من هم می‌ توانستم وزیر محبوب باشم و هر روز یک بار می ‌توانستم در آیین افتتاح مسکن مهر حضور داشته باشم ولی این کار را نکردم و معروف شدم به وزیری که با مسکن مهر بی‌ مهری می ‌کند.

آخوندی افزود: ولی در این شرایط تمام واحدها را در بهترین وضعیت ممکن تحویل داده‌ام و باقی واحدها را هم با همین روند به متقاضیان تحویل می‌ دهم.

وی مطرح کرد: از همه فرصت ‌های تبلیغاتی که وجود داشت استفاده نکردم بخاطر این که نشان دهم نباید پروژه مسکن مهر ادامه داشته باشد حال آیا شما وزیری می‌ خواهید که به این وضعیت موجود ادامه دهد و محبوب باشد؟

وی برای وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این که معتقد هستم در حوزه مسکن نیاز به اصلاحات ساختاری وجود دارد گفت : از پشت همین تریبون بارها مقامات و مسئولان گفته ‌اند که کشورمان چقدر با مشکلات ساختاری روبرو است و این مشکلات باید برطرف شود و من هم در همین سمت قرار گرفته‌ ام.

وی عنوان کرد: باید به سمت اصلاح بافت فرسوده، حل حاشیه نشینی و رفع مشکل خانه اولی ‌ها برویم. لذا نیاز به وزیرانی داریم که از خودشان بگذرند . بنده برای اصلاح ساختار حوزه مسکن نترسیدم و جلوی سوداگران و شهر فروشان از هیچ کسی نترسیدم.

وی ادامه داد: در این مسیر هزاران تهمت به بنده زدند و در نشست استیضاح من مدعی شدند که مالک صد و بیست شرکت هستم. آیا تهمتی از این بزرگ تر وجود دارد؟ هیچیک ازاین تهمت ‌ها که به من زدند صحت نداشت و این موضوعات در مراجع قضایی مطرح گردید و حتی یک مورد هم به اثبات نرسید.
وی با بیان این که می ‌خواهم شهر فروشی را متوقف کنم و مشکلات حاشیه نشینی و بافت فرسوده را حل کنم افرزود: در حال حاضر ۲ هزار و هفتصد محله بدمسکن شناسایی گردیده است و برای رفع مشکلات این محله ‌ها ده برنامه ده ساله گرداوری کرده‌ایم و هر سال دویست و هفتاد محله را احیا می ‌کنیم. باید توجه داشته باشیم مساله هر محله با محله دیگر متفاوت است و نمی ‌توانیم یک نسخه برای رفع مشکلات تمام محله‌ های بافت فرسوده داشته باشیم.
وی با اشاره به اظهارات ریاست جمهوری درمورد بافت فرسوده عنوان کرد: خیلی خوشحال هستم که ریاست جمهوری در مورد بافت فرسوده صحبت می‌ کند و این می ‌تواند پشتوانه دولت بعد باشد.
آخوندی با اشاره به مسئله پس‌ انداز، عنوان کرد: بیش از چهار هزار و پانصد میلیون تومان در بافت‌ های فرسوده و حاشیه ‌ای تجهیز منابع کردم.  تاثیرات ۸ درصدی بدون این که از دولت تقاضای یک ریال یارانه کرده باشم صورت گرفته‌ است. آیا خوب است که یارانه را بگونه‌ای استفاده کنیم تا ده سال دیگر دولت به بخش مسکن بده کار باشد؟ باید بدنبال راه کارهای درازمدت برویم و تمام بحث من تمرکز در بخش مسکن بافت‌ های حاشیه ‌ای است.

وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی دولت دوازدهم ادامه داد: خوشبختانه نمایندگان در برنامه ششم بافت فرسوده مسکن را در نظر گرفتند و برای آن ردیف تعیین کردیم. من وقتی آمدم در زمینه بافت فرسوده سی و هفت میلیارد تومان اعتبار در کل کشور بود و معتقد هستم مسئله مسکن را نمی ‌توان در بیابان‌ ها حل کرد و باید در درون بافت مسئله مسکن برطرف شود.
وی در رابطه با مسکن اجتماعی اظهار داشت: در این بحث بدنبال این هستیم که افراد کم ‌درآمد در کجا قرار دارند که یا زیر نظر کمیته امداد امام، بهزیستی و یا سازمان تامین اجتماعی بنیاد مسکن هستند. ما بنیاد مسکن و حساب صد حضرت امام را مدنظر قرار دادیم تا سالی ۱۰۰ هزار مسکن اجتماعی را تولید کنیم و دولت زمینه تسهیلات و امکانات می‌ دهد و این در هیات وزیران و برنامه ششم به تصویب رسید و با توجه بحصول هزاران تعهدی که در بخش مسکن مهر بود، متعهد شدیم هم زمان با مسکن مهر بتوان این دو پروژه را انجام داد و خوشبختانه در حال حاضر انجام شده است.

وی بیان کرد: با توجه به بحث حمل و نقل در ایران، دویست و هفده هزار کیلومتر راه روستایی آزاد‌راه داریم که کل ریل فرعی و اصلی کشور سیزده هزار کیلومتر است. در سال گذشته حدود چهارصد و بیست و هشت میلیون تن بار جابه جا شده است که چهل میلیون تن بعهده ریل بوده است و در سال گذشته رکورد حمل و نقل ریلی زده شده است که نسبت به سال نود و دو سی درصد رشد داشته ‌ایم.

او گفت: هر ساله هفتصد میلیون سفر از حاشیه به تهران صورت می ‌گیرد که دو درصد بعهده ریل است و ما در برنامه ششم مکلف هستیم که سی درصد بار به حمل و نقل بر روی ریل گذاشته شود. یعنی چهل میلیون تن حمل و نقل ریلی در هزار و چهارصد باید به دویست میلیون تن برسد که بیش از شش درصد رشد داشته باشد. که اگر مجلس به کمک دولت بیاید این مسئله حتماً محقق خواهد شد.

وی افرود: کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از این دوره هر ساله صد و هشتاد کیلومتر بوده که امیدواریم هزار و هشتصد کیلومتر خط ریلی را مورد بهر‌ه ‌برداری قرار دهیم  که یک اتفاق بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی است که هیچگاه چنین اتفاقی در صنعت نیفتاده است.

وی در رابطه با چگونگی انجام این مسئله ادامه داد: از طریق تامین مالی بین‌المللی این کار را انجام خواهیم داد. درمدت تصدی‌ در وزارت راه و شهرسازی قطار تهران – اصفهان، از طریق تامین مالی بین‌المللی و قطار تهران- مشهد به مبلغ دو میلیارد دلار از طریق چینی ‌ها تامین مالی شد و برای نخستین بار از هندی‌ ها برای توسعه چابهار تامین اعتبارگرفته شد و برای خط چابهار به سمت اصفهان و قطار زابل- بیرجند- مشهد با هندی‌ ها در حال مذاکره هستیم و خط آهن اصفهان به اهواز با کره‌ای‌ها بیش از سه و نیم میلیارد پیشنهاد گرفتم.

وی بیان کرد: به برکت استفاده از برجام بیش ترین وزارت خانه‌ای که استفاده کرد وزارت راه و شهرسازی بود و استفاده از منابع بخش خصوصی از جمله مواردی است که در آن فعالیت داشته‌ایم.  میزان آزادراه‌ها اکنون دو هزار و دویست و سی کیلومتر است که به پنج هزار کیلومتر می‌ رسد وباید سه هزار کیلومتر آزادراه جدید بسازیم.
وی خطاب به نماینده های مجلس عنوان کرد: شما بهتر می‌ دانید وضع بودجه چگونه است ولی وزارت خانه‌ای که من در آن بودم تنها وزارت خانه‌ای بود که از بودجه بین‌المللی استفاده کرد. ما با بخش خصوصی هم تعاملات خوبی داشتیم.

وی بیان کرد: بخش خصوصی در سال بیست و هشت هزار میلیارد تومان قرارداد با ما امضا کرد که وضعیت موجود را بهبود بخشیدیم. هم چنین سیزده هزار میلیارد تومان دیگر نیز در هیات وزیران نیز به تصویب رسیده که مجموع این دو تا چهل و پنج درصد بودجه وزارت خانه را تشکیل می‌ دهد.

وی افزود: شصت هزار میلیارد تومان توافق دیگر صورت گرفته است. تاکنون زیرساخت ‌ها برای ایران در بخش جاده و ریل بوده ولی ما این امر را به بخش‌ های دیگر گسترش دادیم.

آخوندی با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: فرودگاه شیراز با سرمایه‌ گذاری دویست و هشتاد میلیارد تومانی بخش خصوصی حال و روز خوبی دارد. در ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ما پنجاه و پنج میلیارد تومان با بخش خصوصی قرارداد داریم.

وی عنوان دلشت: هم کاران ما به بخش بنادر اشاره کردند. باید بگویم چهارصد و بیست میلیون دلار توسط بخش‌ های غیر دولتی در بنادر سرمایه ‌گذاری شده که ظرفیت این بنادر را از ۲.۵ به ۸.۵ افزایش داده است. این کار بزرگی است که در طی این ۴ سال انجام شده است.

وی بیان داشت: توسعه حمل و نقل ریلی خیلی گسترش پیدا کرده است. در چند ماه آینده ما راه نقاب به اسفراین را بهره‌ برداری خواهیم کرد.

وی ابراز داشت: صندوق توسعه ملی یکی از بخش‌ هایی است که ما در آن ورود کرده‌ایم و می‌ خواهیم در بخش حمل و نقل از آن استفاده کنیم. شما به من اجازه دادید که کارهای خوبی را انجام دهم. مثلاً یک ایستگاه فقط محل پیاده شدن و سوار شدن مسافران بود ولی اکنون مرکز توسعه شهری شده است.
آخوندی گفت: می ‌دانم در چند روز گذشته پیامک‌ هایی به شما زده شده که از من در مورد نظام مهندسی سوال کنید. بر کسی پوشیده نیست که نظام مهندسی ما بطور جامع نوشته شده و من نیز یکی از توسعه‌ دهندگان اصلی آن بود. بحث اینست که ما در نظام مهندسی امضا فروش هستیم. حال باید بررسی کنیم چگونه می‌ خواهیم جلوی امضا فروشی را بگیریم.

آخوندی اظهار داشت: مالک خودش باید مهندس ناظر را انتخاب کنند و مهندسبن باید خودشان محور اجرای کار باشند. یقین بدانید در بحث نظام مهندسی ما مشکلات را حل و فصل خواهیم کرد.
وی در مورد اقدامات وزارت خانه متبوعش در استفاده از جوان گرایی بیان داشت: این وزارت خانه بیش از شصت و پنج هزار کارمند دارد که دو هزار نفر آن ها مدیران کل هستند. قصد ما این است که نسل آینده ‌‌ای از مدیران را کادرسازی کنیم و تربیت کنیم.
وی در ادامه توضیح داد : همه مهندسین زیر چهل سال شناسایی کردیم و با یک کنکور داخلی قطعا خواهیم توانست بهترین مدیران را انتخاب کنیم تا وزارت راه، مسکن و شهرسازی به نتایج مطلوبی دست یابد.

منبع : رویداد ۲۴

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

گروه تلگرام برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ مرداد ۹۶
1029 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0