عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز کشور شایسته نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که با حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز کشور شایسته نیست، بیان کرد: سازمان نظام مهندسی تا به حال نقش خودش را ایفا کرده است. با اجرای این آیین نامه جدید، رقابتی شدنها از بین میرود.

کد خبر: 960507012 تاریخ انتشار: شنبه ۷ مرداد ۹۶ - ۲:۲۲ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که با حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز کشور شایسته نیست، بیان کرد: سازمان نظام مهندسی تا به حال نقش خودش را ایفا کرده است. با اجرای این آیین نامه جدید، رقابتی شدنها از بین میرود.حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز کشور

حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز کشور

حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز کشور

حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز کشور

گفتگو با موضوع آیین نامه کنترل ساختمان ، با حضور مهندس مهدی روانشادنیا عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و مهندس شهرام کوسه غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بروی آنتن رفت.
مهندس مهدی روانشادنیا در مورد آیین نامه کنترل ساختمان ادامه داد: وظیفه این آیین نامه است که روابط میان عوامل و نهادهای درگیر در اجرای ساختمان را مشخص کند. بنوعی رابطه میان کارفرما، طراح پروژه ساختمانی، مجری و ناظر پروژه را مشخص میکند.
روان شاد نیا در مورد تغییر اعمال شده در آیین نامه اخیرا کمیسیون زیربنایی دولت، اظهار کرد: تغییری که آیین نامه جدید با آیین نامه موجود مصوب هیئت دولت دارد این است که بر تغییر این روابط تمرکز داشته است. از جمله این که عاملی جدید به پروژههای ساختمانی با عنوان بازرسی ساختمان اضافه میشود.
وی تصریح کرد: در مقررات فعلی نظارت و بازرسی هردو جزو وظایف مهندس ناظر ساختمان است، تفکیک بازرسی از نظارت بصورت کلی یک موضوع مثبتی است که در این آیین نامه در نظر گرفته شده است ولی آن چیزی که بعضا مورد انتقاد اعضای سازمان نظام مهندسی قرار گرفته اینست که بسیاری از مسئولیتها در حوزه نهادی که در مبحث دوم فعلی بعهده سازمانهای نظام مهندسی قرار دارد بعهده شهرداریها یا مرجع صدور پروانه بصورت عام قرار گرفته است.


عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اشکالاتی که در آیین نامه جدید وجود دارد، ادامه داد: با شرایط کنونی که سازمان مهندسی نقش دارند شهرداریها یا مراجع صدور پروانه به این موضوع توجه نمیکنند و با سپردن اختیارات جدیدی بمرجع صدور پروانه چه تضمینی وجود دارد برای این که از خدمات تخصصی صاحبان این حرفه استفاده گردد.
وی مطرح کرد: وضع کنونی هم شاید در حوزه هایی کم تر قابل دفاع باشد یعنی ما در نظام تشخیص صلاحیت عوامل اجرایی کارهای مان چه در بحث اشخاص حقوقی و جه در بحث اشخاص حقیقی قطعا باید نظارت راه و شهرسازی و تجدید نظرهایی را داشته باشد.
مهندس شهرام کوسه غراوی با اشاره به آیین نامه کنترل ساختمان اظهار داشت: این کار در زمان فعلی مناسب نبود چراکه ۲ ماه پیش بحث شد که این مسئله در بدنه نظام مهندسی بررسی گردد و بعد از بررسیهای لازم این اتفاق بیافتد. نظام مهندسی کارکرد لازمی که در این بیست و دو سال داشته بشکل خوبی انجام داده گرچه ایراداتی داشته است.
کوسه غراوی با یادآوری اقدامات صورت پذیرفته در رابطه با اصلاح قانون نظام مهندسی افزود: الان در اصلاح قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمران کارهایی را در مورد اصلاح این قانون آغاز کرده ایم و تا ۳ ماه آینده بصحن علنی مجلس خواهد آمد و خیلی خوب بود که وزارت راه و شهرسازی این اتفاق را پس از اصلاح قانون نظام مهندسی رقم میزد گرچه ایراداتی در این قانون وجود دارد.
وی عنوان کرد: چهارصد هزار عضو پروانه دار وجود دارد و در این مدت هم نظام مهندسی اقدامات خوبی را انجام داده و با وجود ایراداتی که وجود دارد، اما آیا در شرایط کنونی وزارت کشور و شهرداری، پذیرش و آمادگی اینکار را دارند. حجم سنگین مسایل مالی و اداری را میتواند پذیرش کند؟
عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام این که با حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز کشور شایسته نیست، گفت: سازمان نظام مهندسی تاکنون نقش خودش را ایفا کرده است. با اجرای این آیین نامه جدید، با این کار رقابتی شدنها از بین میرود، الان نگران کردن قشر بزرگی از جامعه که مهندسان هستند مناسب نیست.
منبع : رادیو گفت و گو

 

راهنمای مبحث سیزدهم pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مرداد ۹۶
2028 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0