ورود مجلس به بخش نامه ‌های جنجال برانگیز وزیر راه وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی

هیچ شهری در کشور الگوی نظم نیست/ارجاع کار به نظام مهندسی محدود کردن مردم است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که هیچ شهری در کشور ما سمبل نظم نیست، بیان کرد: شهر آیینه خرد ما ایرانی‌ ها است و باید مشکلات کنونی شهرها را حل کنیم.

کد خبر: 960928011 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶ - ۱۰:۰۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که هیچ شهری در کشور ما سمبل نظم نیست، بیان کرد: شهر آیینه خرد ما ایرانی‌ ها است و باید مشکلات کنونی شهرها را حل کنیم.ارجاع کار به نظام مهندسی محدود کردن مردم است

ارجاع کار به نظام مهندسی محدود کردن مردم است

ارجاع کار به نظام مهندسی محدود کردن مردم است

هیچ شهری در کشور الگوی نظم  نیست/ارجاع کار به  نظام مهندسی محدود کردن مردم است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ، قبل از ظهر امروز در اولین گردهمایی ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان که در سالن همایش‌ های مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار گردید، با اشاره به اهمیت اخلاق در مهندسی بیان داشت: اخلاق مهندسی شعبه ‌ای از اخلاق مهندسی است؛ در واقع ما در حال بحث بر روی مفهومی مدرن هستیم که متعلق بدنیای جدید است و جدا از دنیای سنتی است.
آخوندی گفت: وقتی از اخلاق صحبت می ‌کنیم سریع سراغ ملکات نفسانی می‌ رویم حال آن که اساساً ارزش ‌ها و معیارهای اخلاق خصوصی و عمومی متباین و مغایر هستند و اگر ما از ارزش ‌های اخلاق خصوصی را همراه اخلاق عمومی بدانیم کارایی نخواهد داشت.
وی با اشاره به این که فتوت ‌نامه گذشته اخلاق خصوصی بهمین دلیل کارایی ندارد، ادامه داد: این فتوت‌ نامه مربوط به گذشته است که سیستم ارباب و رعیتی در جامعه برقرار بود اما امروز چنین چیزی برقرار نیست و باید بر اساس دنیای مدرن بحث کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مفهوم کنترل قدرت در حوزه عمومی افزود: قدرت فقط مفهوم سیاسی ندارد بلکه قدرت حرفه‌ ای هم داریم و این که چگونه می ‌خواهیم قدرت حرفه‌ ای را در حوزه عمومی کنترل کنیم مهم است.
وی عنوان داشت: بحث بعدی من اینست که آیا ما می‌ توانیم هزینه‌ های خود را که باید خودمان پرداخت کنیم به جامعه سربار کنیم؟ آیا ما می ‌توانیم با دست کردن در جیب دیگری برای خودمان موقعیت درست کنیم.
آخوندی با اشاره به ارزش اخلاق خصوصی خاطر نشان ساخت: ایثار، فداکاری، سخاوت، جود، مهربانی، محبت و … ارزش ‌هایی است که در حوزه اخلاق خصوصی به آن ها پای بند هستیم؛ آیا با همین معیارها می ‌شود حوزه اخلاق عمومی را اداره کرد؟ اصلی ‌ترین معیار اخلاق عمومی عدل است؛ فردی خدمت امیرالمؤمنین (علیه السلام) آمد و پرسید عدل بهتر است یا جود که حضرت برخلاف انتظار این فرد فرمودند که عدل بهتر است.
وی تصریح کرد: عدل در حوزه اخلاق عمومی از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است؛ بزرگ ‌ترین مسئله ‌ای که در دنیای مدرن داریم اینست که هنوز وقتی از اخلاق صحبت میکنیم برمیگردیم به حوزه اخلاق خصوصی و با این حوزه می ‌خواهیم همه مشکلات حوزه عمومی را برطرف کنیم.
آخوندی گفت: اگر به این مسئله دقت نکنیم تا عرش پای ما می‌ لنگد؛ در غرب برای اخلاق عمومی و خصوصی دو بیان متفاوت بکار می ‌برند ولی در کشور ما این مبنا برقرار نیست.
وی، وجدان و انگیزه الهی را مبنای اخلاق خصوصی خواند و ادامه داد: در حوزه اخلاق عمومی ضمانت اجرا قانون است؛ در اخلاق خصوصی سیستم خود تنظیمی و خودکنترلی است که خیلی خوب است و اگر در اخلاق عمومی پیاده شود بشدت کمک ‌کننده است ولی در اخلاق عمومی آیا این سیستم خود کنترلی می ‌تواند جایگزین گردد؟
آخوندی ضمن ریشه ‌یابی مشکل اخلاق عمومی در نظام اسلامی افزود: در حوزه اخلاق خصوصی همه چیز داوطلبانه است و کسی نمی ‌تواند مطالبه کند که چرا چنین نیستی ولی همه می‌ توانند مطالبه داشته باشند که چرا عدل را رعایت نکرده‌اید.

ارجاع کار به نظام مهندسی محدود کردن مردم است

وی با بیان این که اخلاق عمومی در جامعه دارای ضمانت اجرایی کامل است، ادامه داد: اخلاق خصوصی کاملاً اختیاری و داوطلبانه است و اگر به این مسائل دقت نکنیم گرفتار خواهیم شد.
آخوندی با بیان این که دستور اخلاق عمومی اجرای قانون است، ادامه داد: موضوع در اخلاق عمومی کنترل قدرت است، کنترل نفس اصلی ‌ترین موضوع اخلاق خصوصی است پس در بحث اخلاق عمومی مبنا عدل است در عین این که در اخلاق خصوصی مبنا ملکات نفسانی است.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (علیه السلام) مبنی بر این که تمام آسمان و زمین با عدل استوار می‌ شود یاد آور شد: هیچ چیز دیگری نمی‌ تواند جای عدل را بگیرد و این تقدم از اهمیت بالایی برخوردار است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، با اشاره به این که تمام نظام هستی بر پایه عدل بنا شده است، افزود: اگر بپذیریم که عدل در حوزه اخلاق عمومی ریشه است و در غیاب عدل انتظار احسان انتظار بجایی نیست؛ در غیاب عدل نمی ‌توان از مهندس انتظار داشت که همه بر ملکات نفسانی متکی باشند و همه اصول را رعایت و اجرا کنند.
وی مطرح کرد: این مسئله به دلیل این که در حوزه رسانه ما بین اخلاق خصوصی و عمومی فرقی قائل نشده‌ایم و معمولاً به اخلاق خصوصی می ‌پردازیم و اخلاق عمومی گمشده است که مبنای آن عدل است می ‌بینیم که همه رسانه ‌ها امروز از احسان و نیکوکاری صحبت می‌ کنند و می ‌گویند که جامعه در آستانه بی ‌اخلاقی است؛ ریشه این امر در اینست که در حوزه عمومی باید عدل ترویج گردد نه نیکوکاری.
آخوندی با اشاره به این که در حوزه اخلاق عمومی باید قدرت کنترل گردد اظهار کرد: بعد از مشروطه بر تشکیل عدالت ‌خانه تأکید شد یعنی در نظام ارباب ‌رعیتی ارباب که شاه بود عدل رعایت نمی ‌شد و همه می‌ خواستند بدنبال عدالت بروند و اصل کلمه مشروطه یعنی قدرت مطلقه شاه مشروط به یک سری مبانی شود.
ریشه اخلاق حرفه ‌ای عدل است
آخوندی با اعلام این که قدرت مهندس در کار حرفه‌ای مطلق است، یاد آور شد: کسی نمی ‌تواند به مهندس بگوید یک بادبند را اجرا کن یا نکن؛ اخلاق حرفه ای به این مفهوم است که قدرت مهندس کنترل گردد، در حرفه وقتی ما به پزشک مراجعه می ‌کنیم متکی بر نظر او هستیم و او در حوزه پزشکی تسلط کامل دارد و می ‌تواند هر دستوری به ما بدهد و هیچکس نمی‌ تواند به او دستور دهد که چه دارویی تجویز کن و همه تسلیم نظر او هستند؛ پس بحث بر اینست که چگونه قدرت پزشک کنترل گردد.
او ادامه داد: شخص عامی که به مهندس مراجعه می ‌کند فرض بر این که او در این زمینه بی‌ سواد است و مهندس هر چیزی که برای او مشخص کند باید اجرا کند به علت این که طرف معامله اساساً در این حوزه بی ‌سواد است و مهندس در این بخش حرفه ‌ورز است.
وزیر راه و شهرسازی، ریشه اخلاق حرفه ‌ای را در عدل خواند و گفت: آیا می‌ توانیم اجازه سوء استفاده به یک حرفه ‌ورز دهیم که از قدرت مطلق خود سوء استفاده کند؟ آیا حرفه ‌ورز بر مبنای این که می‌ تواند بگوید من می‌ دانم یا تو نمی‌ دانی همه اختیارات قانونی طرف مقابل خود را سلب کند؟ طبق اصل نهم قانون اساسی تأکید دارد که حاکمیت برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی حق ندارد آزادی ‌های فردی را محدود کند.
آخوندی گفت: آیا یک حرفه ‌ورز می‌ تواند آزادی‌ های فردی را محدود کند و آیا یک پزشک یا مهندس می‌ تواند این کار را انجام دهد؟
وی با اشاره به این که بخش اعظم توسعه شهری طبق برون‌ ریز هزینه ‌ای است افزود: چرا آب رودخانه‌ های ما آلوده است چون پساب صنعتی تصفیه نمی ‌شود؛ وقتی کسی طبق قانون حقش احداث ۳ طبقه است و ۷ طبقه می ‌سازد باقی این کار برون ‌ریز است و به همه شاخص‌ های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه اثر می‌ گذارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در حوزه شهرسازی برون‌ ریز کامل داریم اضافه کرد: در حوزه ساختمان زمانیکه مقررات ساختمان رعایت نشده و ساختمان فرو بریزد چه مفهومی دارد؟ کاهش هزینه به زیان مردمی که طبق آن فروریزی آسیب می ‌بینند پس مفهوم برون ‌ریز ساده نیست و تمام این که ما در شهرهای بزرگ نمی‌ توانیم نفس بکشیم به علت بی ‌توجهی بهمین مفهوم خیلی ساده است و همین مفهوم دم‌ دستی تمام مشکلات را در نظام توسعه ‌ای ایران ایجاد کرده است؛ نه می‌ توانیم نفس بکشیم نه آب سالم نه ترافیک مرتبط و نه شهر مناسب.
وی با بیان این که در حوزه حقوقی در بحث اخلاق عمومی مفهوم عدل به مفهوم انصاف تبدیل می ‌شود گفت: انصاف جنبه عملیاتی عدل است و در جنبه اسلامی نیز دستورات «انصف» از ائمه و پیامبر خیلی زیاد است که گفته‌ اند آن چه برای خود نمی ‌پسندی برای دیگری هم مپسند.
وزیر راه و شهر سازی اظهار کرد: در نظام حقوقی این انصاف ضمانت اجرا دارد و اگر انصاف به خرج ندادی قرار بر این نیست که کسی شما را مواخذه نکند و اگر شما بیش از تراکم ساختمانی ساختمان بنا کردی انصاف را رعایت نکرده ‌ای و به دیگری لطمه زدی و می ‌شود شما را مواخذه کرد؛ اگر مقررات شهرسازی را رعایت نکردی انصاف را رعایت نکرده و می ‌شود شما را مواخذه کرد.
آخوندی با اشاره به این که مفهوم برون ‌ریز که در اقتصاد سیاسی موج ‌سواری است تاکید کرد: ما اگر رودخانه را با پساب آلوده می‌ کنیم از وضعیت موجود موج ‌سواری کرده‌ایم.
دلیل ایجاد سازمان نظام‌ مهندسی اعتلای مهندسی بوده است
آخوندی با اشاره به سیکل کاری نظام‌ مهندسی یاد آور شد: ارجاع کار به نظام‌ مهندسی محدود کردن مردم است، این ظلم مشخص است که به مردم اجبار گردد که به یک مهندس مراجعه کند، تصور نکنید که می ‌توان با ظلم به مردم خدمت کرد و محدود کردن مردم ظلم فاحش است.
وی مطرح کرد: اصل ارجاع و سلب حق مردم ظلم بین است؛ عدل اینست که بگوییم هیچکسی که صلاحیت ندارد حق ندارد وارد این حرفه گردد.
آخوندی با اشاره به این که رقابت در جامعه باید منصفانه باشد، بیان داشت: در تمام دنیا اگر قرار است هر اتفاقی رخ دهد اگر معلوم گردد که کسی دو طرف میز قرار دارد بلافاصله قرارداد باطل است چرا که با عدل مغایرت دارد، شما یا حافظ منافع خریداری یا فروشنده و هم زمان نمی ‌توانی حافظ منافع هردو باشی و اگر کسی این تضاد منافع را پذیرفت اولین ظالم خودش است.
وی با اعلام این که اخلاق حرفه ‌ای اینست که هرکسی حتی من وزیر منافع متضاد را نپذیرد خاطر نشان کرد: من مجوز مهندسی دارم آیا حق دارم که از آن استفاده کنم؟ قطعاً این‌ طور نیست چراکه من مسؤول کنترل هستم اگرچه از لحاظ قانونی مشکلی ندارد.
آخوندی افزود: اگر اصلاحات در سیستم مهندسی نگردد در آینده مهندسی در ایران نخواهیم داشت و همه پایه‌ های مهندسی بر همین اصول بند است.
وی با اعلام این که دلیل ایجاد سازمان نظام‌ مهندسی اعتلای مهندسی بوده است افزود: چرا می ‌خواهیم خود را فریب دهیم مگر می ‌شود با این شعارها خودمان را فریب دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که شهرسازی ما عمدتاً مملو از بی ‌نظمی مطلق و بی‌ عدالتی است عنوان کرد: آیا یک شهر در ایران داریم که نظم منطقی داشته باشد و از راه رفتن در آن شهر لذت ببریم؟ آیا مهندسین در وضع فعلی شهرهای ما نقشی نداشتند؟ بحث تضاد منافع همین است چراکه اخلاق می ‌گوید نمی ‌توانی اختیار دیگری را محدود کنی و من که می ‌پذیرم که ساختمانی را خارج از ضوابط بسازی در حال ظلم به دیگران هستم، چراکه به او کمک کرده ‌ام که حق دیگران را ضایع کند.
وی با اشاره به این که هیچ شهری در کشور ما سمبل نظم نیست، گفت: شهر آیینه خرد ما ایرانی ‌ها است و اگر کسی بخواهد ببیند که ایرانی چگونه فکر می ‌کند کافی است بی‌ نظمی در شهرهای ما را ببیند.
آخوندی تاکید کرد: ما یا باید آیینه را بشکنیم یا خودمان را اصلاح کنیم؛ ما باید محکم قدم برداریم و بتوانیم مشکلات کنونی شهرها را حل کنیم.
وی ادامه داد: نظام ‌مهندسی در کنفرانس اخلاق مهندسی می ‌آید فتوت ‌نامه را نشان میدهد ولی بداند که بلافاصله باید نظام ‌نامه حرفه ‌ای اخلاق مهندسی را نشان دهد و این تأکید بر اینست که ما هنوز مبنای اصلی اخلاق عمومی را نمی‌ دانیم.
وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: مهندسین برای اصلاحات در کشور همواره پیش‌ قدم بوده‌ اند و در انقلاب قطعاً نقش دانشکده‌ های فنی و مهندسی از دیگر حوزه‌ ها بیش تر بوده و اگر بخواهیم آغاز کنیم باید خودمان آغازگر باشیم.
وی با بیان این که من خود بنیان ‌گذار سیستم کنونی نظام‌ مهندسی هستم گفت: باید این حرف ‌ها را به هم دیگر بزنیم تا بتوانیم مبنای اصلاح را داشته باشیم و اگر فکر کنیم که هم چنان باید نظام ارجاع در نظام‌ مهندسی باشد و حق را از مردم بگیریم کار درست نمی ‌شود.
آخوندی تصریح کرد: اگر مبنا این باشد که به زور ۵ درصد حق‌الزحمه آنرا بگیریم که کنترل داشته باشیم کار درست نمی ‌شود و این عین بی ‌عدالتی است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی آذربایجانغربی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ آذر ۹۶
1074 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0