کاهش خطرات زمین لرزه تهران مرهون ایجاد سازمان مدیریت بحران رئیس سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد:

کاهش خطرات زمین لرزه تهران مرهون ایجاد سازمان مدیریت بحران

فرح الله رجبی، بازنگری طرح توسعه شهری توسط وزارت راه و شهرسازی و ایجاد سازمان مدیریت بحران را از ملزومات کاهش خطرات ناشی از وقوع زلزله در تهران دانست.

کد خبر: 970522005 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ مرداد ۹۷ - ۱:۰۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،فرح الله رجبی، بازنگری طرح توسعه شهری توسط وزارت راه و شهرسازی و ایجاد سازمان مدیریت بحران را از ملزومات کاهش خطرات ناشی از وقوع زلزله در تهران دانست.

کاهش خطرات زمین لرزه تهران مرهون ایجاد سازمان مدیریت بحران

کاهش خطرات زمین لرزه تهران مرهون ایجاد سازمان مدیریت بحران

کاهش خطرات زمین لرزه تهران مرهون ایجاد  سازمان مدیریت بحران /  ساخت و ساز حول گسل‌ های پایتخت باید متوقف گردد

وی، در باره انتشار خبری از طرف ریاست سازمان مدیریت بحران کشور مبنی بر این که به رغم تلاش ‌های انجام شده فقط پانزده درصد برای مقابله با زمین لرزه احتمالی تهران آمادگی وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر ساخت و ساز در تهران هم به لحاظ محدوده و هم ارتفاع و هم ضابطه که در پی آن تراکم محدودی داشته باشد، طبق طرح توسعه شهری مصوب شورای شهرسازی صورت می‌ گیرد و اینگونه نیست که هر فردی در هر محدوده‌ای که در نظر داشته باشد، بتواند اقدام به ساخت و ساز مسکونی کند.
ساخت و ساز حول گسل ‌های تهران باید متوقف گردد
ریاست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: برای مقابله با خطرات ناشی از بروز زلزله در تهران بارها صحبت شده است، وای هیچگاه از وزارت راه و شهرسازی نخواسته‌ایم به علت وجود گسل ‌های متعددی که در تهران وجود دارد، طرح توسعه شهری را مورد بازنگری قرار دهد، بگونه ای که این طرح تنها در محدوده‌ هایی اجرا گردد که از گسل‌ ها فاصله داشته باشد تا به دنبال آن بتوان میزان خطر را به حداقل رساند.
وزارت راه و شهرسازی باید بر روند صدور مجوزهای شهرداری نظارت کند
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بازبینی در طول و عرض معابری که وجود دارد و ارتفاع ساختمان‌ های مجاور آن از ضوابط طرح تفصیلی است، ضمن اینکه ممکن است در این مورد به این موضوع بسنده شود که شهرداری‌ها در رابطه با ساخت و سازها تخلف می‌ کنند، وای چنان چه شهرداری‌ ها هم تخلف کنند، این وظیفه وزارت راه و شهرسازی است که به این روند نظارت کند.

کاهش خطرات زمین لرزه تهران مرهون ایجاد سازمان مدیریت بحران

وی افزود: برای این که وعده ‌هایی که در جهت مقابله با خطرات ناشی از زمین لرزه داده شده در حد حرف باقی نماند و عملیاتی گردد، باید وزارت راه و شهرسازی طرح توسعه شهری استان تهران را با محوریت ترجیح موضوع زمین لرزه مورد بازنگری قرار دهد و این امری مهم است که نیازمند هم مباحث زمین ‌شناسی و هم اصول شهرسازی است، هم چنین توجه به بازسازی یا ساخت و سازهای جدیدی که در محدوده ‌ها صورت میگیرد هم باید در این زمینه لحاظ گردد.
طراحان و مجریان ساخت و ساز در تهران باید صاحب صلاحیت باشند
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در رابطه با نحوه جهتدهی به خدمات مهندسی در ساخت و سازهای تهران، خاطر نشان ساخت: بی‌تردید ساختمان ‌ها و آن چه تحت عنوان بنا در تهران ایجاد می‌ گردد باید محصول عناصر صاحب صلاحیت باشد، به این معنا که طراح حتما مهندس دارای صلاحیت باشد، هم چنین شرکت ‌های مهندسی مجری طرح هم صاحب صلاحیت باشند و توسط مراجع ذی صلاح هم بر روند فعالیتشان نظارت گردد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: ما برای مقابله با خطرات ناشی از وقوع زمین لرزه در تهران نیازمند ایجاد سازمان مدیریت بحران هستیم که نقش، اختیارات، تاثیرگذاری و امکانات مورد نیاز آن بطور کامل تبیین شده باشد تا در صورت بروز هر حادثه‌ای پروتکل ‌ها مشخص شده و وظایف هر کدام از دستگاه‌ ها تعیین شده باشد و عملیاتی هم که باید انجام گردد توسط این سازمان فرماندهی گردد.

منبع : خانه ملت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ مرداد ۹۷
911 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0