جلسه هم‌اندیشی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

جزئیات جلسه هم‌اندیشی مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان در وزارت راه و شهرسازی

اولین جلسه هم‌اندیشی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در ایران (بی‌آی‌ام ایران) با حضور حامد مظاهریان معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، منوچهر شیبانی ‌اصل مدیرکل دفتر سازمانهای نظام مهندسی و تشکلهای حرفه‌ای، حامد مانی ‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، شیخ ‌انصاری معاونت دفتر مقررات ‌ملی و کنترل ساختمان و جمعی از صاحب نظران، اساتید دانشگاه و فعالین عرصه ساخت و ساز و مهندسی کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل گردید.

کد خبر: 960512010 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۲ مرداد ۹۶ - ۱:۴۳ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، اولین جلسه هم‌اندیشی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در ایران (بی‌آی‌ام ایران) با حضور حامد مظاهریان معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، منوچهر شیبانی ‌اصل مدیرکل دفتر سازمانهای نظام مهندسی و تشکلهای حرفه‌ای، حامد مانی ‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، شیخ ‌انصاری معاونت دفتر مقررات ‌ملی و کنترل ساختمان و جمعی از صاحب نظران، اساتید دانشگاه و فعالین عرصه ساخت و ساز و مهندسی کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل گردید.جزئیات جلسه هم‌اندیشی مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان در وزارت راه

جزئیات جلسه هم‌اندیشی مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان در وزارت راه

جزئیات جلسه هم‌اندیشی مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان در وزارت راه

جزئیات جلسه هم‌اندیشی مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان در وزارت راه

بخشی از اهداف برگزاری این جلسه، کاهش هزینه‌ ها و ریسک نهایی کارفرمایان، پیمان کاران، طراحان و مهندسین، هم چنین افزایش بهره‌ وری و کاهش هزینه ‌ها در مرحله اداره و بهره‌ برداری از پروژه، کاهش در هزینه‌ های مطابقت پروژه با استانداردهای طراحی، ساخت و بهره ‌برداری عنوان گردیده است.
هم چنین، افزایش ایمنی در تمام مراحل انجام پروژه‌ها و در پایان هم تکمیل چرخه حیات پروژه‌ها از دیگر هدف های مدل ‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در ایران است.
بگفته حامد مظاهریان معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی مجموعه مباحث و هم اندیشی‌ ها با جامعه دانشگاهی، صاحب ‌نظران و فعالین عرصه ساخت و ساز در مورد مدل ‌سازی اطلاعات ساختمان در ایران قرار است نهایتا به گرداوری سند استراتژیک بی‌آی‌ام ایران منجر گردد.
در این جلسه، مدیران کل راه و شهرسازی و یا نمایندگان استانهای فارس، تهران، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی و آذربایجانشرقی حضور داشتند. هم چنین جمعی از دانشگاهیان و صاحب نظران حضور داشتند و به ارایه پیشنهادات و نقطه‌ نظرات خود پرداختند.
پیشتر هم معاونت وزیر راه و شهرسازی در مورد تکنولوژی بی‌آی‌ام عنوان کرده بود: در این تكنولوژی هدف این است كه طراحی استانداردی انجام دهیم و طبق طرح ساختمانها را خلق كنیم و بتوانیم داده‌های مختلف را بر روی ساختمانها پیاده كنیم و با آنالیز داده‌ها مرحله ساخت را سرعت ببخشیم تا زمانیكه سیستم سازه ‌ای و تاسیسات میخواهد به آن طرح در حال اجرا اضافه گردد مشكلات احتمالی قابل پیش‌ بینی باشد.


مظاهریان استفاده از تكنولوژی BIM را كاهش‌ هزینه ‌ها و اقتصادی شدن ساخت و ساز برشمرد و افزود: BIM كمك میكند تا مدیریت بهتری داشته باشیم.
معاونت وزیر راه و شهرسازی این سیستم را مشخص شدن شاخصها و استفاده از نیروی انسانی كارآمد ذکر و عنوان کرد: هدف استفاده از این تكنولوژی تسریع در امر ساخت و ساز و ایمنی بیش تر در ساختمانها در تحقق توسعه پایدار است.
مظاهریان اظهار داشت: اکنون در شرایطی بسر میبریم كه باید سیاستگذاری BIM را در ایران اجرایی كنیم.
وی با بیان این كه كشورهای آمریكا، آلمان، فرانسه و انگلستان در زمینه BIM پیشرو هستند افزود: این سیستم تصویر واضحی از طرح، مصالح بكار رفته در ساخت و سازها و ایمنی آینده آنها را ارائه میكند.
منبع : پایگاه خبری راه و شهر سازی

 

کانال تلگرام نظام مهندسی اصفهان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مرداد ۹۶
1138 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0