واکنش‌ ها به سخنان جنجالی دبیر اجرایی شورای مرکزی اعضای شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان

واکنش‌ ها به سخنان جنجالی دبیر اجرایی شورای مرکزی

چند تن از اعضای شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان کشور به سخنان اخیر بهادری حول وجود پدرخوانده‌ها در شورای مرکزی واکنش نشان دادند.

کد خبر: 970307004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۷ خرداد ۹۷ - ۹:۵۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، چند تن از اعضای شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان کشور به سخنان اخیر بهادری حول وجود پدرخوانده‌ها در شورای مرکزی واکنش نشان دادند.

واکنش‌ ها به سخنان جنجالی دبیر اجرایی شورای مرکزی

واکنش‌ ها به سخنان جنجالی دبیر اجرایی شورای مرکزی

واکنش‌ ها به سخنان جنجالی دبیر اجرایی  شورای مرکزی

اخیرا منصور بهادری دبیر اجرایی شورای مرکزی با انتقاد از عملکرد کنونی شورای مرکزی نظام مهندسی بیان کرده است: در شرایط کنونی شورای مرکزی بجای تکیه بر خرد جمعی بصورت جزیره ‌ای عمل می‌ کند.
به گفته وی، نامه‌هایی که از شورای مرکزی صادر می‌ گردد نگاه حداکثری اعضای شورای مرکزی نیست و تعلیق پروانه مهندس قربانخانی ریاست سابق نظام مهندسی تهران نیز ناشی از بی‌ تدبیری مکاتبات غیرقانونی پدر خوانده‌ های شورای مرکزی بوده است.
احتمالاً پیش‌نویس نامه ‌های اخیر توسط برخی از مشاوران بوده است
در همین زمینه امیر محسن نیکزاد -ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان سمنان- با تأکید بر این که هیئت‌ رئیسه در ترکیب شورای مرکزی سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان کشور، طبق تکلیفی که دارد مسئولیت چگونگی پاسخدهی به نامه‌ های اضطراری را دارد در عین ‌حال گفت: در مورد این که هیئت‌ رئیسه در جریان نامه ‌نگاری ‌های صورت گرفته هستند یا خیر باید از خودشان در این ‌مورد پرسش گردد.
وی با عنوان این که مسئولیت رییس شورای مرکزی ساختمان خیلی حساس و وقت ‌گیر بوده و از طرف دیگر مهندس رجبی به ‌عنوان نماینده مجلس می ‌بایست پاسخگوی جمعیتی از حوزه انتخابی خود نیز باشند افزود: طبیعی است که ایشان از هیئت ریسه و مشاوران خود نیز برای نامه‌ نگاری کمک گرفته باشند.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور گفت: با توجه به شناختی که برخی از اعضای با تجربه و قدیمی شورای مرکزی نظام ‌مهندسی از شیوه نگارش نامه‌ های صورت گرفته دارند، این عده بر این باور هستند که احتمالاً پیش‌ نویس نامه‌ های اخیر توسط برخی از مشاوران محترم مهندس رجبی تهیه‌ شده باشند.
رییس شورای مرکزی از ارکان سازمان نظام ‌مهندسی است
هم چنین در همین زمینه علی رضا مجربی کرمانی نیز در این زمینه اظهار داشت: رییس شورای مرکزی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور اساساً یکی از ارکان سازمان نظام‌ مهندسی است وایشان می ‌تواند به‌ شخصه و راسا نسبت به ابلاغ‌ نامه ‌های شورا اقدام کند.
وی با طبیعی خواندن وجود اختلاف ‌نظر بین اعضای شورای مرکزی در مکاتبات با سازمان و ارگان‌ ها بیان کرد: رییس شورای مرکزی سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان کشور اگر مکاتبه‌ای انجام داده است از اختیارات قانونی خود استفاده کرده و حال ممکن است عده‌ ای از این مکاتبات راضی و عده‌ای ناراضی باشند و این اختلاف ‌سلیقه امری طبیعی است.
این عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این پرسش که آیا با ابلاغیه اخیر رییس شورای مرکزی به سازمان ‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ ها و دستور منع آن ‌ها از اجرای شیوه ‌نامه و بخش‌ نامه‌ های وزیر راه و شهرسازی موافق هستید؟ با عنوان این که اختلاف ‌نظر بین وزارت راه و نظام‌ مهندسی در این زمینه وجود دارد در عین ‌حال گفت: در مورد ابلاغ نشدن شیوه ‌نامه وزیر راه و شهرسازی به سازمان ‌های نظام‌مهندسی استان ‌ها، از همه اعضا نظر خواهی شده بود ولی در مورد ابلاغ این نامه، مهندس رجبی و بدون مشورت خواهی اقدام کرده است.
وب هم چنین در واکنش به اظهارات مهندس بهادری با درون خانوادگی خواندن این مسئله بیان کرد: این اظهار نظر ها مسائل درون خانوادگی شورای مرکزی نظام‌ مهندسی است و به ‌هر حال وجود اختلاف ‌نظر طبیعی است.
مجربی کرمانی، علت وجود اختلاف‌ نظر بین سازمان‌ های نظام‌ مهندسی ساختمان و نیز وزارت راه بر سر اجرای بخش ‌نامه ‌های وزیر راه را ناشی از انقلابی بودن این بخش ‌نامه ‌ها دانست و افزود: با توجه به این که این بخش ‌نامه ‌ها انقلابی است و در بردارنده تغییرات بنیادی در سازمان‌ های نظام‌ مهندسی است، وجود اختلاف‌ نظر در این زمینه امری اجتناب ‌ناپذیر است.
بخش ‌نامه وزارت راه موجب ایجاد تغییرات بنیادی است
مجربی کرمانی بیان داشت: بخش‌ نامه وزارت راه سبب ایجاد تغییرات وسیع در سازمان‌ های نظام‌مهندسی است و بنابراین در مورد منع نظام‌ مهندسی‌ ها از اجرای بخش‌ نامه وزیر راه نظر اعضای شورای مرکزی اخذ شده است، ولی ابلاغ این تصمیم به نظام ‌مهندسی جز اختیارات رییس شورای مرکزی است که ممکن است دارای عده‌ای موافق و مخالف باشد.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور هم چنین در مورد اختلاف‌ نظر بهادری و نیز به ‌کار گیری اصطلاح پدرخوانده، تصریح کرد: بهر صورت هر رئیس ممکن است مشاورانی داشته باشد و وقتی رییس شورای مرکزی مکاتباتی که مشاوران تهیه‌ کرده‌اند را امضاء می‌کنند، عواقب ومسوولیت آن را می‌ پذیرند و ممکن است مشاوران با مهندس بهادری اختلاف‌ نظر داشته باشند.
ولی در همین زمینه حسن مجتبی زاده –عضو دیگر شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان کشور – بر این باور است که اساساً اعضای شورای مرکزی به‌ طور کامل در جریان کامل مکاتبات هستند بیان کرد: هر نامه ‌ای که از طرف سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور مجوز می ‌گیرد اساساً یا در صحن شورای مرکزی سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان کشور مجوز می‌ گیرد و یا از طرف ریاست شورا ابلاغ می ‌گردد.
مجتبی زاده با طرح این پرسش که مگر می‌ شود نامه‌ ای از طرف شورای مرکزی سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان کشور به استان‌ ها ابلاغ می ‌شود ولی در عین‌ حال اعضای شورای مرکزی در جریان جزئیات آن نباشند؟ گفت: ریاست شورا اختیار تام دارد که برخی از نامه ‌ها را راسا ابلاغ کند.
هم چنین مجید جی افرام – عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور- نیز در مورد چالش‌ های ایجاد شده و اظهار نظر بهادری، افرود: با توجه به این که زمینه برقراری مذاکرات مستدل و تعامل بین شورای مرکزی نظام ‌مهندسی ساختمان کشور و وزارت راه و شهرسازی ایجادشده است، امیدوار هستیم که این امر فرصت مغتمی برای رفع این اختلاف‌ نظر ها باشد.
جی افرام با تأکید بر این که امیدوار هستیم که این مذاکرات موجب ایجاد همگرایی بین جامعه مهندسی و وزارتخانه راه و شهرسازی باشد ادامه داد: در حال حاضر اختلاف‌ نظر و سلیقه بین وزارت راه و شورای مرکزی وجود دارد و امیدوار هستیم که با برگزاری جلسه و نشست ‌های مشترک این اختلاف ‌نظر ها حل گردد.
پدر خوانده‌ ها نگران منافع فردی خود هستند
ولی دراین ‌میان یک عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور که خواست نامش منتشر نگردد، بیان کرد: منظور بهادری از به ‌کار کیری واژه پدرخوانده همان مشاوران مهندس رجبی در شورای مرکزی است . عموماً اعضای نظام‌ مهندسی ساختمان کشور حضوری تمام‌ وقت در شورا ندارند این در حالیست که مشاوران حضوری تمام‌ وقت در این شورا دارند.

واکنش‌ ها به سخنان جنجالی دبیر اجرایی شورای مرکزی

وی تصریح کرد: حضور تمام‌ وقت این عده موجب شده است که آن‌ ها عملاً اعتماد مهندس رجبی را جلب کنند و در بسیاری از موارد مشاوره‌ های نادرستی به وی بدهند، تصریح کرد: به‌ عنوان‌ مثال حتی یکی از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام‌ مهندسی کشور که همزمان نماینده مجلس است راضی نبود که مهندس رجبی، نامه‌ای با لحن تحکم ‌آمیز به سازمان‌ های نظام‌ مهندسی مبنی بر عدم اجرای دستور وزیر راه ابلاغ کنند.
وی گفت: این در حالیست که به علت این که این عده موفق شده‌اند اعتماد ریاست شورای مرکزی سازمان را جلب کنند طبق این اساس اظهارات مشاوره‌ های آن‌ ها تأثیر بسزایی در تصمیم ‌گیری‌ های مهندس رجبی دارد.
این عضو شورای مرکزی با تأکید بر این که در بسیاری از موارد بخش‌ نامه‌ های وزیر راه نظیر منع تعارض منافع موجب تهدید منافع پدرخوانده‌ها می ‌شود، اظهار داشت: بنابراین این عده برای حفظ منافع شخصی خود تمام سعی خود را می ‌کنند که نظر مهندس رجبی را طبق منافع فردی خود تغییر دهند.
این منبع آگاه با تأکید بر این که مشاوره‌ های نادرست این عده موجب رویارویی وزارت راه و سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور شده است، ادامه داد: در حالی ‌که اساساً می‌ بایست طبق رایزنی و تعامل نسبت به رفع مشکلات ایجادشده اقدام کرد ولی مشاوره‌ های منفعت طلبانه و جهت دار پدر خوانده ‌ها، به مهندس رجبی سبب شد که عملاً راه‌ های تعامل بسته و مشکلات موجود دو چندان گردد.
این عضو شورای مرکزی با عنوان این که پدر خوانده‌ ها از عدم حضور دائم اعضای شورای مرکزی در شورا استفاده می ‌کنند و بر تصمیم ‌گیری مهندس رجبی تأثیر زیادی می ‌گذارند، خاطر نشان کرد: بسیاری از اعضای شورای مرکزی در جریان نامه ‌نگاری اخیر مهندس رجبی به سازمان ‌ها مبنی بر عدم اجرای دستور  وزیر راه نبوده ‌اند که البته ممکن است به‌ منظور حفظ وجاهت سازمان، بسیاری این ادعا را رد کنند.

منبع : صما

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ خرداد ۹۷
977 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0